handdator

Visa fullständig version : SAS - Australian Special Air Service (dokumentär)


Pudzianovski
2011-08-15, 17:06
En riktigt bra dokumentär om man gillar "militära specialförband" (eller vad man nu vill kalla det). Hård fysisk träning.....:)*cupid*

Riktigt intressant och bra!

Australiens SAS. Samma stuk som Brittiska.
Av 130 man som sökt från diverse specialförband är det endast 26 som återstår efter uttagningen.


SAS - The search for warriors
Part 1
MyyBxYWZbRE

Övriga delar finns på youtube.

Finns en dokumentär om NZSAS också. Den är längre och handlar om vad som händer efter uttagningen. Det är NZ SAS = Nya Zeelands SAS.

Hyfast hårt det med!

yZ63p1UFLGE

Pudzianovski
2011-08-15, 17:13
Fyll gärna på om ni har fler vettiga/seriösa liknande dokumentärer på lager :thumbup:

MasterChief
2011-08-15, 18:58
En del saker från SAS äldre insatser som The Siege och Lufthansakapningen. Det intressanta är att det är med intervjuer med ett par av de SAS-soldater som deltog i dessa insatser.

m7YAzMjQj4c



8zS-kZmx9tI

MasterChief
2011-08-15, 19:12
Danska Jaegerkorpset är ju ett gäng hårda typer också.

wazvOvDKeAE

Baskagge
2011-08-15, 20:17
Serien Surviving the cut är ett tips. Handlar om alla specialinriktningar inom den amerikanska militären.

martikainen
2011-08-15, 20:51
Detta måste kollas på jobbet imorgon! :)

Antevisu
2011-08-15, 21:50
Tack för tipset. Helt klart sevärt! :)

Chrillee
2011-08-15, 23:13
Tack för tipset, jag har kollat på en del dokumentärer om bland annat SEALS samt SAS.

Är fascinerande hur pass fysiskt och psykiskt svåra test människan kan klara av.

Vore kul att testa om man skulle palla 20km med 20kg på ryggen under 3:15, lär kollapsa halvvägs.

Baskagge
2011-08-16, 00:07
Tack för tipset, jag har kollat på en del dokumentärer om bland annat SEALS samt SAS.

Är fascinerande hur pass fysiskt och psykiskt svåra test människan kan klara av.

Vore kul att testa om man skulle palla 20km med 20kg på ryggen under 3:15, lär kollapsa halvvägs.


Tycker inte att 20 km med 20 kg packning på 3.15 låter så extremt med tanke på att det ska vara extremt vältränade elitsoldater. Örnmarschen som svenska fallskärmsjägarna genomför är ju på 70 km med 30 kg packning på 24 timmar fast då ingår navigationsövningar samt att det är delvis genom terräng. Kustjägarnas distanspaddling på 24 mil är fin också.

Pudzianovski
2011-08-16, 00:25
Tycker inte att 20 km med 20 kg packning på 3.15 låter så extremt med tanke på att det ska vara extremt vältränade elitsoldater.

Det är ju helt andra förutsättningar. De började ju med att gå 8 km till lägret med all packning. Sen konstant armhävningar, diverse övningar med lyfta stockar, sömnbrist, konstant övningar för att bryta ner dem. Dag 4 springer de den sträckan. Det är stor skillnad.

martikainen
2011-08-16, 06:56
Det är ju helt andra förutsättningar. De började ju med att gå 8 km till lägret med all packning. Sen konstant armhävningar, diverse övningar med lyfta stockar, sömnbrist, konstant övningar för att bryta ner dem. Dag 4 springer de den sträckan. Det är stor skillnad.

+1, jag älskar när folk förenklar dessa uppgifter.
Vi gjorde en extremt tuff övning i lumpen, efter 1 vecka i fält och med tron att vi skulle åka hem så satt vi och väntade på frukosten som skulle vara lite försenad. 4h senare(kl 12 ungefär) får vi info om att det finns instruktioner bakom ett hus i närheten.
Där får vi instruktioner om att vi ska plocka varsin radio och börja gå efter en väg, totalt ljus och ljuddiciplin gällde (detta var under hösten/tidig vinter i Norrland vilket gjorde att det var väldigt mörkt större delar av dygnet).
Efter vägen kom diverse hinder och övningar.
efter 8-9h får vi reda på att vi ska slå läger (knäppetält) en bit längre fram.
Ståvärn ska grävas och ingen eld fick göras, samtidigt ska en patrull ut och hämta ett paket som ramlat av en lastbil, paketet bestod av 5 stridsvagnsminor och 1 digestivekexpaket att dela på, samt 1 köttbulleburk.
När ståvärnen var klara så skulle vi riva förläggningen och fylla igen värnen för att fortsätta röra på oss.

Marschen fortsatte till 6 på morgonen då vi fick avsluta med att strida mot en annan pluton som gjort samma sak, efter det fick vi en olagad lax att tillaga och äta.

Summering, 7dagar i fält, ca 36h på några digestivekex och ett par köttbullar, samt ransonering av vatten (1 flaska var).
När vi började kolla kartorna på logementet så visade det sig att vi endast gått 5mil på dessa 36h, 5mil som kändes som 25 utan problem.
Anledningen är ju att psyket är totalt nedbrytet, man är redan slut i kroppen efter en vecka i fält och hungern tar ut sin nöd
Samtidigt har man ljud och ljusdiciplin = du ser inget, och du får inte prata med dina polare.

Något som ser väldigt enkelt ut på pappret kan vara så ofattbart jobbigt att det är väldigt nonchalant att försöka förenkla dessa utmaningar på det sättet som folk ofta gör.


Mycket text men ville mest skriva av mig :) Och JA jag jämförde precis Svensk värnplikt med SAS/SEALS osv! Shoot me!

Hobbes
2011-08-16, 07:46
En del saker från SAS äldre insatser som The Siege och Lufthansakapningen. Det intressanta är att det är med intervjuer med ett par av de SAS-soldater som deltog i dessa insatser.

m7YAzMjQj4c


Har en vän och fd. kollega som vid utbildning i London träffade Trevor Lock - Trevor höll sitt vapen dolt under hela gisslandramat London, Iranska ambassaden. Trevor berättade för min vän hur han överföll en av terroristerna under SAS ingripande och brottas med honom på golvet - han hör snart en röst som säger: -Step aside Trevor.

Det var SAS som äntrade rummet och gjorde processen kort för terroristen.

BBC news från Iranska Ambassaden - notera att det var första gången en antiterroriststyrka sågs agera på nyheterna.

_p4DmuGyehc


Tillbaka till ämnet:

Rekommenderar starkt att se CHRIS RYAN ELITE POLICE (http://en.wikipedia.org/wiki/Elite_World_Cops)

5ozYkSLBL-g

MasterChief
2011-08-16, 07:47
Ok, gör nu inte denna tråd till en snoppmätartävling. Alla SF-förband har tuffa tester och huruvida vem som är hårdast beror ju på så mycket att det blir lite meningslöst att jämföra. Att däremot jämföra svenska jägarutbildningar med SAS är dock en aning fånigt. Enligt en intervju med en tidigare SAS-soldat så hävdade han att det har dött flera soldater under deras träning än i strid. Detta hävdas även av tex SASR (Australian SAS). Det om något påvisar med all tydlighet nivåskillnaden mot svenska jägarförband. Det blir ju väldig fokus på just fysiska moment i dessa debatter, men det är ju enbart en del av träningen. Det är ju snarare deras psyke som sätter nivån på vad de klarar när man tar extrema risker. Däremot är jag övertygad om att ska man hitta "svenskt SAS-material" så är det just i svenska jägarförbanden man ska leta. Det är ju inte en tillfällighet att SOG är förlagt i Karlsborg. Det är ju heller inte en tillfällighet att de flesta som kommer in i SAS är just engelska paras.

Nåväl, denna diskussion känns rätt prepubertal och låt oss istället fokusera på bra dokumentärer!

Dissector
2011-08-16, 08:06
Inte riktigt lika "intim" och djupgående, men tycker helt klart den passar ämnet. Hårda och lite spektakulära fysiska och mentala prövningar :)

F9UfHUxIw-4

spoonchest
2011-08-16, 09:08
Sas survival secrets.
Ww0hUWwO9-M Vi får ju inte glömma favoriterna Eddie Stone och John "Mac" Mcaleese ;)

Pelle2
2011-08-16, 09:33
Ok, gör nu inte denna tråd till en snoppmätartävling. Alla SF-förband har tuffa tester och huruvida vem som är hårdast beror ju på så mycket att det blir lite meningslöst att jämföra. Att däremot jämföra svenska jägarutbildningar med SAS är dock en aning fånigt. Enligt en intervju med en tidigare SAS-soldat så hävdade han att det har dött flera soldater under deras träning än i strid. Detta hävdas även av tex SASR (Australian SAS). Det om något påvisar med all tydlighet nivåskillnaden mot svenska jägarförband. Det blir ju väldig fokus på just fysiska moment i dessa debatter, men det är ju enbart en del av träningen. Det är ju snarare deras psyke som sätter nivån på vad de klarar när man tar extrema risker. Däremot är jag övertygad om att ska man hitta "svenskt SAS-material" så är det just i svenska jägarförbanden man ska leta. Det är ju inte en tillfällighet att SOG är förlagt i Karlsborg. Det är ju heller inte en tillfällighet att de flesta som kommer in i SAS är just engelska paras.

Nåväl, denna diskussion känns rätt prepubertal och låt oss istället fokusera på bra dokumentärer!

Bra skrivit! :thumbup:

Lasse Kongo
2011-08-16, 10:07
Yeah, sånt här gillar jag, SAS är en riktigt skön elitstyrka.

Jag har en kusin som tjänstgjort i Légion étrangère, jag har tom hållt i hans basker, grön har jag för mig, var nog över 10 år sedan jag träffade han, tatuering har han på ena axeln med.

Kommer inte riktigt ihåg men tror han var runt 20 när han drog, ingen blev direkt förvånad, som ung var han enbart intresserad av vapen, kampsporter, hade sitt rum fyllt med nunchakus, tomfas, sai (lol) vapenatrapper osv osv osv, allt i rummet var kamoflage.

Idag är han väl runt 45 och har 4 barn, gift etc, han har ALDRIG sagt ett ord om sin tid där nere, jag tror han var 5 år där nere, lite fränt faktiskt, han är lugnet själv, lugnare person finns inte, men man funderar alltid på vad som finns där i skallen xD

Främlingslegionen påstås ju vara ganska hårt ja, en kompis och jag har för många år sedan skakat hand på att den dagen vi tröttnar på livet om den skulle komma, när allt känns helt tomt och ingen annan utväg finns, då andra kanske skulle avsluta sina liv, då åker vi till legionen istället, vi tar den vägen istället xD

Baskagge
2011-08-16, 11:08
Finns flera bra dokumentärer om främlingslegionen. Gick en på tv4 för några år sedan vill jag minnas.

http://video.google.com/videoplay?docid=-6777372516104300363&q=foreign+legion

Pudzianovski
2015-01-15, 08:30
Såg häromdagen med tanke på vad som hände i Frankrike. Väldigt bra! Handlar inte bara om uttagning och så utan man får följa med på lite annat också vilket är kul att se!!

D9tOqUttMyU

AeternusRex
2015-01-15, 08:35
Bra skit det där. Vore kul om dom gjorde en sån om Svenska SSG (eller vad dom heter nu för tiden) dom får ju navy seals att se ut som ett gäng småflickor