handdator

Visa fullständig version : Problem med vänster arm/axel.


MrSvahn
2011-08-15, 10:24
Hej, ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp/tips. Jag har gymmat 3ggr i veckan nån månad med en kompis och hans farsa och jag har märkt att jag är betydligt klenare i vänster arm/axel. Eller att jag gör något fel...

Det är tydligast vid bänkpress och latsdrag, då jag typ sänker axeln vilket gör att det känns som att jag bara använder högersidan.

Först trodde vi att det var för att jag tidigare spelat handboll sen jag var 11 (är 17 nu) och eftersom jag är högerhänt har vänsterarmen varit åskådare på träningarna, men nu har jag börjat tro att jag har fel teknik.

Zorban
2011-08-15, 10:41
Det är nog extremt vanligt att man i början är starkare i högerarmen om man är högerhänt och dessutom använt den i någon annan sport.

Om det är en tydlig skillnad kan du köra med hantlar (hantelpress, hantelrodd till exempel) och låta den svaga sidan begränsa vikten. Om du vore lika stark på båda sidor (och inte vore skadad på vänstersidan) så finns det inte direkt någon anledning till snea lyft.

robbob
2011-08-15, 12:08
Det är nog extremt vanligt att man i början är starkare i högerarmen om man är högerhänt och dessutom använt den i någon annan sport.

Om det är en tydlig skillnad kan du köra med hantlar (hantelpress, hantelrodd till exempel) och låta den svaga sidan begränsa vikten. Om du vore lika stark på båda sidor (och inte vore skadad på vänstersidan) så finns det inte direkt någon anledning till snea lyft.

Håller med! Kör hantlar och kör gärna med bara en åt gången och börja ALLTID med din svaga sida. Det tycker jag fungerar bra, speciellt i stående hantelpressar.