handdator

Visa fullständig version : Hockeyspelare, bygga under säsong?


Mr1hand
2011-08-15, 10:06
Hej! mitt första inlägg :)

Är alltså som rubriken avslöjar hockeyspelare, spelar på relativt hög nivå (ja, jag får betalt för slitet). Säsongen har precis börjat, träningsdosen är ungefär 6ggr/vecka is (4x80min, 2xmatch, allt som oftast), styrketräning 2-4ggr i sambamd med is och löpintervaller 1-2ggr.

Min fråga är enkel i ord, men kanske svårare att svara på, jag undrar alltså om det är möjligt/omöjligt/svårt/att rekommendera etc. att försöka lägga på mig massa och styrka under säsong, och hur jävla mkt jag måste äta då?

Jag är ganska så bra insatt i kost/träningslära men lååångt ifrån expert. Jag har från flera håll, båda sverige och utland, fått rekommenderat att man som hockeyspelare ska sikta på ca 2g/kg KV protein, 6-10g kolhydrat/kg. Fettet nämns inte, men har fått höra att jag som är ganska stor (191, 94kg) ska äta närmare 5000kcal, vilket borde leda till ett fettintag på 111-260gram, vilket i mina öron låter mycket? Så, första frågan, kan denna split av makronutrienter vara riktig? är inte 260g fett på tok för mkt?

Andra frågan är, som jag vart inne på, går det att bygga under hockeysäsong? Ovanstående siffror fattar jag det som "behålla vikten siffror" alltså inte för att lägga på sig?

MYCKET tacksam för svar, hoppas jag inte missade ngt eller blev alltför långrandig!

Bjern
2011-08-15, 10:26
första frågan, kan denna split av makronutrienter vara riktig? är inte 260g fett på tok för mkt?

Andra frågan är, som jag vart inne på, går det att bygga under hockeysäsong? Ovanstående siffror fattar jag det som "behålla vikten siffror" alltså inte för att lägga på sig?

MYCKET tacksam för svar, hoppas jag inte missade ngt eller blev alltför långrandig!
Varför är det konstigt? Jag tycker min flickvän äter för lite när hon ligger på 1400kcal om dagen, men hon väger också 30kg mindre än mig.

Jag brukar ligga på 1g/kv fett om dagen, men jag är inte elitidrottande hockeyspelare så jag kan inte riktigt säga hur mycket fett du ska äta.

Klart det går och bygga om du har tid och ork, men då måste du ligga på överskott, alltså inte ''behålla vikten siffror''.

Mr1hand
2011-08-15, 10:43
Varför är det konstigt? Jag tycker min flickvän äter för lite när hon ligger på 1400kcal om dagen, men hon väger också 30kg mindre än mig.

Jag brukar ligga på 1g/kv fett om dagen, men jag är inte elitidrottande hockeyspelare så jag kan inte riktigt säga hur mycket fett du ska äta.

Klart det går och bygga om du har tid och ork, men då måste du ligga på överskott, alltså inte ''behålla vikten siffror''.

Tack för svar!

Nej, så mycket förstog jag också.. Så frågan blir ju hur mkt jag måste äta, och vad. Därför frågan om fett.. får inte riktigt ihop allt, om jag ska upp på överskott med rekommenderade siffror ang. kolh+protein är det som sagt sjukt mkt fett i mina öron, eller?

Och vad tror ni är överskott för mig? alltså i kalorier..

rooz
2011-08-15, 10:50
2340 kcal från fett som Elitidrottare låter inte helt riktigt.

Som gammal hockeyspelare säger jag man får sikta att behålla under säsong och att styrkan riskerar att gå ned. Nu vet jag absolut inte vilken nivå du är på men chansar på Div.1 eller allsvenska.

Bjern
2011-08-15, 10:50
Tack för svar!

Nej, så mycket förstog jag också.. Så frågan blir ju hur mkt jag måste äta, och vad. Därför frågan om fett.. får inte riktigt ihop allt, om jag ska upp på överskott med rekommenderade siffror ang. kolh+protein är det som sagt sjukt mkt fett i mina öron, eller?

Och vad tror ni är överskott för mig? alltså i kalorier..

Jag kan som sagt inte uttala mig ang. fett, men jag håller med, det låter mycket med 2,7g/kv fett. Orkar du verkligen vara så noga med kosten när du tränar så mycket som du gör? Om du gör det så finns det formler att räkna ut hur mycket du behöver för underskott/balans/överskott. 500kcal i överskott per dag leder till en viktuppgång på 0,5kg i veckan.

Mr1hand
2011-08-15, 11:02
2340 kcal från fett som Elitidrottare låter inte helt riktigt.

Som gammal hockeyspelare säger jag man får sikta att behålla under säsong och att styrkan riskerar att gå ned. Nu vet jag absolut inte vilken nivå du är på men chansar på Div.1 eller allsvenska.

Ang. nivå så har du rätt ja..

Precis min tanke att det låter konstigt med så mkt fett...
Jag vet att så brukar man tänka, men jag vill verkligen försöka lägga på, och jag har inga problem med att pressa kroppen och träna, utan undrar bara hur f'n jag ska äta för att möjliggöra det hela.. :)

daloatf
2011-08-15, 11:43
Börja med att äta 3-4 pizzor per dag :D

Eller så testar du att äta mycket mat. Står du still i vikt och ser likadan ut i spegeln? lägg på lite mer mat eller mer kalorität mat.

z_bumbi
2011-08-15, 12:12
Mängden fett är inte hög i förhållande till kaloriangivelsen och jag har faktiskt ingen aning om varför det skulle vara det i samband med elitidrott? Det stämmer snarare ganska bra med vad SOK rekommenderar för de som gör av med mer energi.

Du kan ev öka proteinet något men det brukar vara svårt att hamna så lågt som 2 g/kg om man äter 5000 kcal och inte har väldigt ovanliga matvanor så jag tvivlar på att du om du inte verkligen äter proteinfattig mat kommer att behöva öka på intaget.

Pepz
2011-08-15, 13:28
Mängden fett är inte hög i förhållande till kaloriangivelsen och jag har faktiskt ingen aning om varför det skulle vara det i samband med elitidrott? Det stämmer snarare ganska bra med vad SOK rekommenderar för de som gör av med mer energi.

Du kan ev öka proteinet något men det brukar vara svårt att hamna så lågt som 2 g/kg om man äter 5000 kcal och inte har väldigt ovanliga matvanor så jag tvivlar på att du om du inte verkligen äter proteinfattig mat kommer att behöva öka på intaget.

+1

det är rätt svårt att få i sig de mängderna kalorier och försöka hålla kosten fettsnål. berömt citat "man blir lika fet av fett som grön av grönsaker"
det är snarare vettigt att ha ett högt fettintag. rejält proteinintag och ett enormt kolhydratintag.

i dylika fall så rekommenderas verkligen en gainer efter träningen.
30g protein 100-200g kolhydrat direkt efter träning.

edit: det plus kreatin är nog det enda som behövs i det här fallet

paatrik
2011-08-15, 14:42
Då du tränar såpass mycket utanför gymet blir det tufft att bygga, men inte omöjligt. Jag skulle därför satsa på en periodisering, kanske underhålla kroppen med 1 övning/muskelgrupp för att köra lite extra ben en period, bål/rygg en annan osv. Kanske värt ett försök?

Bjern
2011-08-15, 15:14
Då du tränar såpass mycket utanför gymet blir det tufft att bygga, men inte omöjligt. Jag skulle därför satsa på en periodisering, kanske underhålla kroppen med 1 övning/muskelgrupp för att köra lite extra ben en period, bål/rygg en annan osv. Kanske värt ett försök?

Ben/Bål kan jag tänka mig är det han tränar på is.

paatrik
2011-08-15, 17:01
Ben/Bål kan jag tänka mig är det han tränar på is.

Iofs men det är främst styrka+uthållighet. Han snackar ju om att bygga. Och nej, hoppa inte på mig nu, vet att det inte är svart eller vitt.

Fartman
2011-08-15, 18:27
Jag tror inte du behöver stirra dig blind på makronutrienterna. Käka rejäla mängder med "bra mat för idrottare" (dvs typ allt), se till att ha en rejäl bit kött/fisk/fågel, en rejäl bit pasta/ris/potatis. Sen är det bara att dundra på med goda såser, grönsker etc så ska det nog lösa sig med dom där 5000kcal. (det kan ju vara en idé att räkna lite då och då så du har koll på ett ungefär hur du ligger till). Känner du att det är svårt att få i dig nog med käk så är mitt standardtips mackor, gärna med ost och salami. Drick mycket mjölk!

Mr1hand
2011-08-15, 18:38
Tack för alla svar!

Mängden fett är inte hög i förhållande till kaloriangivelsen och jag har faktiskt ingen aning om varför det skulle vara det i samband med elitidrott? Det stämmer snarare ganska bra med vad SOK rekommenderar för de som gör av med mer energi.

Du kan ev öka proteinet något men det brukar vara svårt att hamna så lågt som 2 g/kg om man äter 5000 kcal och inte har väldigt ovanliga matvanor så jag tvivlar på att du om du inte verkligen äter proteinfattig mat kommer att behöva öka på intaget.


Ligger redan ganska mycket över ang. protein, 300-350gram/dag kanske..
Det var som fan med SOK, tyckte som sagt det lät sjukt mycket.
+1

det är rätt svårt att få i sig de mängderna kalorier och försöka hålla kosten fettsnål. berömt citat "man blir lika fet av fett som grön av grönsaker"
det är snarare vettigt att ha ett högt fettintag. rejält proteinintag och ett enormt kolhydratintag.

i dylika fall så rekommenderas verkligen en gainer efter träningen.
30g protein 100-200g kolhydrat direkt efter träning.

edit: det plus kreatin är nog det enda som behövs i det här fallet

Kör kreatin, just hoppat på en cykel på 8v. Får fundera på gainer, kör just nu mjölk, vassle och någon kolhydrat, typ malto eller vitt bröd.

Då du tränar såpass mycket utanför gymet blir det tufft att bygga, men inte omöjligt. Jag skulle därför satsa på en periodisering, kanske underhålla kroppen med 1 övning/muskelgrupp för att köra lite extra ben en period, bål/rygg en annan osv. Kanske värt ett försök?

Möjligt, kör i princip efter det stuket. Ett benpass med i princip bara knäböj till failure+raka mark. Ett överkropp med bänk t fail+militär t fail+kompletterande övningar för hela ÖK utan att gå helt till failure. Sen blir det ett till ÖK pass med samma upplägg fast Failure på chins+pullups. Vettigt?

Jag tror inte du behöver stirra dig blind på makronutrienterna. Käka rejäla mängder med "bra mat för idrottare" (dvs typ allt), se till att ha en rejäl bit kött/fisk/fågel, en rejäl bit pasta/ris/potatis. Sen är det bara att dundra på med goda såser, grönsker etc så ska det nog lösa sig med dom där 5000kcal. (det kan ju vara en idé att räkna lite då och då så du har koll på ett ungefär hur du ligger till). Känner du att det är svårt att få i dig nog med käk så är mitt standardtips mackor, gärna med ost och salami. Drick mycket mjölk!

Försöker jobba så ja, men har räknat och det är fan inte lätt att komma upp 5-6000 med bra mat haha.. Mjölk är ett av mina absoluta favoritlivsmedel och blir alltid MINST 2liter om dagen..

z_bumbi
2011-08-15, 18:39
Jag tror inte du behöver stirra dig blind på makronutrienterna. Käka rejäla mängder med "bra mat för idrottare" (dvs typ allt), se till att ha en rejäl bit kött/fisk/fågel, en rejäl bit pasta/ris/potatis. Sen är det bara att dundra på med goda såser, grönsker etc så ska det nog lösa sig med dom där 5000kcal. (det kan ju vara en idé att räkna lite då och då så du har koll på ett ungefär hur du ligger till). Känner du att det är svårt att få i dig nog med käk så är mitt standardtips mackor, gärna med ost och salami. Drick mycket mjölk!

Varför ska man satsa så mycket på proteinrika livsmedel om man siktar på 2 g/kg kroppsvikt med protein?

Fartman
2011-08-15, 19:39
Varför ska man satsa så mycket på proteinrika livsmedel om man siktar på 2 g/kg kroppsvikt med protein?

Det är väl ingen översatsning på proteinrika livsmedel egentligen? Visst det blir säkert betydligt mer än 2g/kg men det är väl ingen nackdel om han vill bygga.. Annars är väl dom mer konkreta livsmedlena som jag nämner ffa energirika.