handdator

Visa fullständig version : A Song of Ice and Fire-BÖCKERNA - BEWARE OF SPOILERS


pialia
2011-08-15, 07:35
En tråd för enbart böckerna eftersom det förekom en del spoilerings i tråden för TV serien.

GO FORTH AND DISCUSS!

MasterChief
2011-08-15, 09:15
Eftersom jag bara läst två böcker kommer jag inte titta i den här tråden heller. :(

Chris
2011-08-15, 09:26
Vilken scen i böckerna ser ni mest fram emot att se på film?

Spoiler bok 3! (vit text)

Min är helt klart scenen när Daenaerys ska sälja sin största drake i byte mot slavarmén (unbroken eller vad de nu kallades). Upplösningen på det kapitlet var så grymt mäktigt. Hoppas serien gör boken rättvisa där!

Fan man kanske inte ska sitta här och diskutera för mycket, risken att råka läsa spoilers är ju rätt stor... jag är halvvägs igenom bok 4 och vill helst inte veta vad som händer..

Jens.Andersson
2011-08-15, 09:37
Reglen kan vara att man förklarar vilken del i vilken bok man kommenterar i svart text sen
skriver man spoilern i vit text. Sen får man tänka till när man citerar.

Vinter
2011-08-15, 09:48
Nyligen läst klart bok 5. Jag är lite chockad av hur lång story som är kvar samtidigt som han lägger in nya karaktärer hela tiden. Bara 7 böcker? Låt mig tvivla.

Tippar på att sista boken kommer nån gång 2020.

pialia
2011-08-15, 09:49
Vilken scen i böckerna ser ni mest fram emot att se på film?


Det som är lite roligt är att det KÄNNS som att jag har sett alla scener från alla böckerna, eftersom jag såg på serien innan jag läste böckerna så har jag ansikten till många av karaktärerna :-D

Spoiler ALERT (vit text)

De scener jag ser fram emot mest är fightscenen mellan Brienne och Jaime samt hur storyn utspelar sig när Arya är vid Harrenhal med Jaqen H'gar.

Jockefoten
2011-08-15, 15:19
Spoilern täcker bok 1-5
Jag är nyfiken på hur de kommer tampas med det riktigt hemska scenerna. Tex när de sliter av Sansas kläder och misshandlar henne naken eller när Theon (Reek) förgriper sig (under tvång) på "Arya".
Aryas resa kommer också vara intressant, från vildsint adelsflicka till psykopatisk massmördare. Hoppas verkligen Maise Williams lyckas fånga förändringen i Arya efter att Yoren dött.

Jockefoten
2011-08-18, 17:15
Spoiler bok fem
Vafan. Ofta han dödar av Jon? Han var ju en av karaktärerna med högst potential (jag hade en idé om att han egentligen var son till Lyanna och Rhaegar).

Kwon
2011-08-18, 17:17
Dumt att man hoppar in i tråden :(

Kunde ente låta bli!

pialia
2011-08-18, 17:33
Dumt att man hoppar in i tråden :(

Kunde ente låta bli!

Har inte du läst alla böckerna? :o

Kwon
2011-08-18, 17:33
Nein!

pialia
2011-08-18, 17:39
Nein!

Dang! Vilken bok är du på?

Kwon
2011-08-18, 17:42
Is all good! jag smygkollar bara lite i tråden! :D

Jag vet hur man undviker Spojlers ;)

panzerpig
2011-08-18, 18:46
Spoiler bok fem
Vafan


Vi är ju inte helt 100 på att han är död, iofs, bara antagligen :) (men det är ju GRRM vi snackar om, han är stendöd..)

Jens.Andersson
2011-08-19, 21:45
Vi är ju inte helt 100 på att ...

Inte en chans att han är död, han var tvungen att "dö" för
att han skulle kunna lämna The Wall utan att dra skam över sig och Stark
släkten. Melisandre kommer resurrecta honom Beric Dondarrion style.

thatice
2011-08-19, 22:26
Är på kapitel ca 22-23 och jag tycker bok 5 är skitseg till skillnad från många andra tyckte jag fyran verkligen var bra lite långa avsnitt bara.
Hoppas det tar sig i femman men vad man tjuvläst här så verkar det ju hända saker snart.

Jockefoten
2011-08-20, 13:34
Inte...

Mm nu när jag återvänt till mina sinnes fulla bruk börjar jag tvivla på att Jon verkligen är död. Så jag googlade lite och hittade detta:
"Han är Azor Ahai .

Profetian säger
Citat:
"when the red star bleeds and the darkness gathers, Azor Ahai shall be born again amidst smoke and salt to wake dragons out of stone."

1. Wun Wun höll på att slå sönder Ser Patrek, vars sigil är en stjärna - The Bleeding Star.

2. "Then Bowen Marsh stood before him, with tears running down his cheek" - Salt

3. "In the cold night air, the wound was smoking" - Rök

Now tell me, är Jon död? "

Charleston
2011-08-20, 16:32
Jockefoten, tänkte skriva det där du visst hittade själv.

spojlers:
Just röken borde väl vara ett tecken på att det är någ skumt på g och att han inte dör som en vanlig människa. Sedan är ju förmodligen Jon förkroppsligandet av själva titeln på boken, "the song of ice and fire" dvs Lyanna (is) och Raegars (eld) kärleksbarn ("song"). Gillar dock inte hela grejjen då jag tycker det redan är lite för många som uppstår från de döda i serien.
Samtidigt kanske jag bara försöker intala mig själv att Jon inte är död. Blir fan lack om det verkligen är så. Efter att ha hört klart slutet på 5:an blev jag lite besviken och tappade lite av mitt brinnande intresse för serien. Men det växer gradvis tillbaka. Och lagom till nästa säsong av serien blir det säkerligen en genomläsning/lyssning på allt igen.

Matsa
2011-08-20, 18:22
Visst är det spännande? Galen cliffhanger farbror George bjuder oss på! :D

Jag tvivlar starkt på att Jon är död, har svårt att tänka mig att han skulle ha byggts upp på det viset bara för att dö på ett så antiklimaktiskt vis. Å andra sidan skulle det knappt förvåna mig om det verkligen vore så, ingen går ju säker och det är ju det som gör det intressant.

Åsberg
2011-08-20, 18:36
Är kolo buggat eller nånting? Ser typ bara var 3'e inlägg ju

MouZe
2011-08-20, 18:41
Är kolo buggat eller nånting? Ser typ bara var 3'e inlägg ju

*slap*

pialia
2011-08-20, 18:42
Är kolo buggat eller nånting? Ser typ bara var 3'e inlägg ju

Texten är vit för att den innehåller spoilers. Du måste alltså markera texten i deras inlägg eller citera dom för att se texten.

Jockefoten
2011-08-20, 20:38
Jockefoten, tänkte skriva det där du visst hittade själv.
[/COLOR]

Visst är det spännande?.

Obs kolla inte länken den spoilar bok fem.

Nu är jag säker efter detta:
http://www.angelfire.com/ma4/mlarchives/faq/jon.html
Kollar bara på matchningen mellan Rhaegar och Lyanna. Det finns för mycket Jon Snow-material kvar för att han ska försvinna nu.

Btw något helt annat. Visste ni att Pate the apprentice (från AFFC) är Jaqen H’ghar? Han har exakt samma beskrivning som Jaqen H’ghar fick efter att han böt ansikte framför Arya.

Jens.Andersson
2011-08-21, 20:17
Just röken borde väl vara ett tecken på att det är någ skumt på g ...

Tror nog han syftar på att varmt blod ryker i kylan, inte att
det är något magiskt med det hela.


Intressanta spekulationer om Jons föräldrar, länken jockefoten postade är ju
rätt övertygande.

Jockefoten
2011-08-21, 20:36
För er som tröttnat på nya POV-karaktärer så lovar Martin att inga fler kommer komma i kommande böcker:
"Martin has also stated that the character split occurring in A Feast for Crows and A Dance with Dragons will end with The Winds of Winter. He went on to say that the characters introduced in the preceding two books would be the last point-of-view characters added to the series (aside from one-off prologue and epilogue characters)."

http://asoiaf.westeros.org/index.php/topic/5960-a-dance-with-dragons-the-latest-info-inc-pub-date/

Jens.Andersson
2011-08-21, 20:39
Kan vi kanske då utgå att de flesta av dem kommer överleva till slutet? Jag läste på något
fan forum att Martins idé med upplägget för böckerna skulle vara att alla är samlade på en
punkt (Winterfell) och sedan sprids ut i världen för att slutligen alla samlas på ett ställe igen.

Bara Vicatarion överlever <3

Jockefoten
2011-08-27, 14:25
För er som hoppats på en svensköversättning av böckerna så kommer jag med glada nyheter (förlaget Forum kommer ge ut böckerna):

Kampen om järntornen (A Game of Thrones) September 19

Kungarnas krig (A Clash of Kings) October 19

Svärdets makt (A Storm of Swords) November 21

Kråkfesten (preliminary title for the translation of A Feast for Crows) Spring or Autumn 2012

A Dance with Dragons (no announced Swedish title) 2013

http://www.westeros.org/ASoWS/News/Entry/Ice_and_Fire_Returns_to_Sweden/

joko
2011-08-28, 10:37
Jon kommer ju vara med framgent, frågan är bara på vilket sätt. Jag hoppas hans människokropp överlever så han inte behöver springa runt som en varg eller diverse djur och träd som Bran måste göra.

O_Wao
2011-08-28, 11:42
För er som hoppats på en svensköversättning av böckerna så kommer jag med glada nyheter (förlaget Forum kommer ge ut böckerna):

Kampen om järntornen (A Game of Thrones) September 19

Kungarnas krig (A Clash of Kings) October 19

Svärdets makt (A Storm of Swords) November 21

Kråkfesten (preliminary title for the translation of A Feast for Crows) Spring or Autumn 2012

A Dance with Dragons (no announced Swedish title) 2013

http://www.westeros.org/ASoWS/News/Entry/Ice_and_Fire_Returns_to_Sweden/
De tre första har funnits på svenska i flera år, så det känns naturligt att de fortsätter.

ekmanc
2011-08-28, 17:09
Men va i helvete ska Arya bli blind nu också??? :P

Spinkot
2011-08-28, 17:13
Du har inte läst klart boken kan jag gissa på?

Jockefoten
2011-08-28, 17:24
Om man vill slänga bort en hel helg på att läsa om serien så kan jag rekommendera: http://asoiaf.westeros.org/

Det finns bland annat fyra trådar som tar upp en potentiell kärleksrelation mellan S och S (ni som läst böckerna vet nog vilka jag menar). :D
Även matnyttig info om kommande böcker och hur vissa detaljer hänger ihop. Fast måste höja ett varningens finger, det finns konspirationsteorier om precis allt och alla.

ekmanc
2011-08-28, 17:27
Du har inte läst klart boken kan jag gissa på?

Nej det var det sista som hände nu ungefär 70% in i kråkfesten.

pialia
2011-09-15, 19:00
Jak er sur. Läste precis klart sista boken och känner att det är så mycket som saknas! Boken kan ju inte bara sluta sådär :< Tycker A dance with dragons borde varit 2000+ sidor istället :D

The Winds of Winter väntas väl släppas ungefär samma tid nästa år som ADWD släpptes i år? Tycker han får skynda!

Jockefoten
2011-09-15, 19:03
jak er sur. Läste precis klart sista boken och känner att det är så mycket som saknas! Boken kan ju inte bara sluta sådär :< tycker a dance with dragons borde varit 2000+ sidor istället :d

the winds of winter väntas väl släppas ungefär samma tid nästa år som adwd släpptes i år? tycker han får skynda!

hahahahahhahahahahahahahahhaa.

Han har inte ens börjat skriva på nästa bok ännu. :(

pialia
2011-09-15, 19:07
hahahahahhahahahahahahahahhaa.

Inte? :<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< Har för mig att jag läste en estimate någonstans, det kanske var en väldigt dålig guesstimate. Pls god say it isn't so :<

Jockefoten
2011-09-15, 19:16
Han har reklamuppdrag för ADWD som kommer ta upp all tid det resterande året. Sen ska han börja skriva på TWOW, och Martin skriver inte en bok på ett halvår (han var i teorin klar med ADWD när AFFC släpptes). Jag gissar på tidigast 2015.

Matsa
2011-09-15, 19:41
Han har reklamuppdrag för ADWD som kommer ta upp all tid det resterande året. Sen ska han börja skriva på TWOW, och Martin skriver inte en bok på ett halvår (han var i teorin klar med ADWD när AFFC släpptes). Jag gissar på tidigast 2015.

På wikipedia står dock följande:

"By June 2010, Martin had finished four chapters for The Winds of Winter, from the viewpoints of Sansa Stark, Arya Stark, and Arianne Martell.[1] In July 2010, he added that an Aeron Greyjoy chapter had been moved from Dance with Dragons to Winds of Winter, and reported that now over 100 pages had been written for the book.[2]

Martin has also stated that the character split occurring in A Feast for Crows and A Dance with Dragons will end with The Winds of Winter.[3] He went on to say that the characters introduced in the preceding two books would be the last point-of-view characters added to the series (aside from one-off prologue and epilogue characters).[3]"

Nu vet jag inte hur mycket wikipedia är att lita på i detta fallet, har du fått din information från en bättre källa?

Hoppas dock att du har jättefel, i all välmening (gissar på att detta är ett av de där ovanliga fallen när även du själv hoppas du har fel). ;)

Jockefoten
2011-09-15, 21:00
Jo jag har själv läst det du länkade ifrån Wikipedia. Det var ju ursprungskapitel ifrån ADWD och räknas egentligen inte som TWOW text. :D
Enligt Martin själv så kommer han inte börja skriva på boken förens efter årsskiftet (letade efter uttalande ifrån hans blogg men lyckades inte hitta det, dock så ska det finnas där).

Olegh
2011-09-15, 21:07
A Storm of Swords
A Feast for Crows
A Dance with Dragons

Läser bok nr. 4 nu. A Storm of Swords var sjukt bra. Vilken är bäst av dessa tre?

<Mike>
2011-10-07, 01:02
Plz bros tell me true.... Är det värt att läsa fyran och femman? Jag läste nyss klart trean och måste säga att serien är den bästa jag läst. Period. Däremot så har jag hört bara dåliga saker om fyran och femman... En av mina kompisar sa att jag lika gärna kunde hoppa över fyran och läsa femman direkt, fast bara Jons och Tyrions kapitel i femman eftersom de är de enda intressanta med någon slags utveckling.
Jag skulle aldrig vilja göra så. Har aldrig skippat något i en bok, och ifall det behövts så har jag lagt ner boken istället.

Jag har en känsla av att jag kommer bli enormt besviken om jag hoppar på fyran nu, och eftersom de flesta verkar vara överens om att femman är blek i jämförelse med 1-3 så känns det inte som att man har något att kämpa för. Jag vill inte ändra min uppfattning om den här serien och bli besviken.

Kollar man reviews på amazon, baserad på många personers omdömen, så har 1-3 4,9/5 och 4-5 närmare 2,5-3/5.


Så planen är att vänta på bok 6 och läsa mig fram till den ifall den får bra omdömen. Vad skulle ni gjort om ni visste det ni visste nu, efter att ni läst fyran och femman?

Spinkot
2011-10-07, 01:07
Plz bros tell me true.... Är det värt att läsa fyran och femman? Jag läste nyss klart trean och måste säga att serien är den bästa jag läst. Period. Däremot så har jag hört bara dåliga saker om fyran och femman... En av mina kompisar sa att jag lika gärna kunde hoppa över fyran och läsa femman direkt, fast bara Jons och Tyrions kapitel i femman eftersom de är de enda intressanta med någon slags utveckling.
Jag skulle aldrig vilja göra så. Har aldrig skippat något i en bok, och ifall det behövts så har jag lagt ner boken istället.

Jag har en känsla av att jag kommer bli enormt besviken om jag hoppar på fyran nu, och eftersom de flesta verkar vara överens om att femman är blek i jämförelse med 1-3 så känns det inte som att man har något att kämpa för. Jag vill inte ändra min uppfattning om den här serien och bli besviken.

Kollar man reviews på amazon, baserad på många personers omdömen, så har 1-3 4,9/5 och 4-5 närmare 2,5-3/5.


Så planen är att vänta på bok 6 och läsa mig fram till den ifall den får bra omdömen. Vad skulle ni gjort om ni visste det ni visste nu, efter att ni läst fyran och femman?

Fyran var det väl kanske lite väl många nya karaktärer i men femman är hur bra som helst.
Jag skulle inte skippa ett enda kapitel i någon bok, Martins lägsta nivå är ändå väldigt hög

bulldozer
2011-10-07, 07:36
Läst klart A dance with dragons, räknar med att hinna läsa om hela serien innan nästa bok
kommer. Det gör inget för första och tredje boken läste jag på svanska och nu har vi alla
delarna på engelska. Kommer dock inte göra det i första taget..

Annars så läser jag "ryttarens sits och balans" eller tänkte göra det innan jag tappade
bort den.

"Better than steroids" försöker jag också plöja igenom men det väl inte så mycket nytt
i den så intresset är väl sisådär.

Men så om ett år eller så så kanske jag orkar läsa om ice and fire serien..

Ame
2011-10-07, 09:16
Plz bros tell me true.... Är det värt att läsa fyran och femman? Jag läste nyss klart trean och måste säga att serien är den bästa jag läst. Period. Däremot så har jag hört bara dåliga saker om fyran och femman... En av mina kompisar sa att jag lika gärna kunde hoppa över fyran och läsa femman direkt, fast bara Jons och Tyrions kapitel i femman eftersom de är de enda intressanta med någon slags utveckling.
Jag skulle aldrig vilja göra så. Har aldrig skippat något i en bok, och ifall det behövts så har jag lagt ner boken istället.

Jag har en känsla av att jag kommer bli enormt besviken om jag hoppar på fyran nu, och eftersom de flesta verkar vara överens om att femman är blek i jämförelse med 1-3 så känns det inte som att man har något att kämpa för. Jag vill inte ändra min uppfattning om den här serien och bli besviken.

Kollar man reviews på amazon, baserad på många personers omdömen, så har 1-3 4,9/5 och 4-5 närmare 2,5-3/5.


Så planen är att vänta på bok 6 och läsa mig fram till den ifall den får bra omdömen. Vad skulle ni gjort om ni visste det ni visste nu, efter att ni läst fyran och femman?

Ja, det är lätt värt det. Även om bok 1-3 kanske är bättre än de två sista så är ingen av dem dåliga böcker. Fyran är det nog många som ogillar för att det blir en massa nya point-of-view karaktärer och man får inte följa vissa omtyckta karaktärer alls, boken är dock inte dåligt skriven. Att det tog lång tid mellan fyran och femman bidrog säkert också till att den fick sämre kritik. Men att man inte skulle läsa dem(om man gillade de första), nä då är man onödigt grinig.

Matsa
2011-10-07, 09:21
Martins lägstanivå är episk. Ryktet säger dock att även hans hittills högsta uppvisade nivå ändå bara är cruise control för honom. Den verkliga högstanivån spar han tills den sista boken eftersom risken annars är att våra sinnen sprängs av för mycket awesome och det vore ju synd om det hände innan vi hunnit läsa färdigt.

Första gången jag läste A Feast for Crows upplevde jag det lite frustrerande att jag inte fick läsa om de karaktärer jag ville följa men när jag läste om den insåg jag att det faktiskt ändå är en riktigt bra bok. :)

Kurash
2011-10-07, 09:24
Läser 2an just nu och blev tvungen att köpa de 4 första när jag såg att de kostar 147 spänn på adlibris, med gratis frakt.

<Mike>
2011-10-07, 13:19
Ok thx, jag ska tänka på saken. Blir väldigt påverkad av när böcker helt plötsligt börjar bli dåliga. Senast var "Det Mörka Tornet" av Stephen King som jag var riktigt inne i. Vargarna i Calla visade sig vara värdelös och förstörde hela serien. Var ledsen i en vecka. :D

Jockefoten
2011-10-07, 16:36
Plz bros tell me true.... Är det värt att läsa fyran och femman? Jag läste nyss klart trean och måste säga att serien är den bästa jag läst. Period. Däremot så har jag hört bara dåliga saker om fyran och femman... En av mina kompisar sa att jag lika gärna kunde hoppa över fyran och läsa femman direkt, fast bara Jons och Tyrions kapitel i femman eftersom de är de enda intressanta med någon slags utveckling.
Jag skulle aldrig vilja göra så. Har aldrig skippat något i en bok, och ifall det behövts så har jag lagt ner boken istället.

Jag har en känsla av att jag kommer bli enormt besviken om jag hoppar på fyran nu, och eftersom de flesta verkar vara överens om att femman är blek i jämförelse med 1-3 så känns det inte som att man har något att kämpa för. Jag vill inte ändra min uppfattning om den här serien och bli besviken.

Kollar man reviews på amazon, baserad på många personers omdömen, så har 1-3 4,9/5 och 4-5 närmare 2,5-3/5.


Så planen är att vänta på bok 6 och läsa mig fram till den ifall den får bra omdömen. Vad skulle ni gjort om ni visste det ni visste nu, efter att ni läst fyran och femman?

Din kompis är en idiot, sluta umgås med honom (du bör åtminstone sluta lyssna på honom). Feast är en viktig bok som ej ska underskattas! Flera nyckelkaraktärer har sin stora utveckling i den boken särskilt de som haft mindre plats i de tidigare böckerna. Dessutom introducerar han två helt nya platser som tidigare enbart nämnt i böckerna, de kräver sidor.
Kan ju säga att många hatade karaktärer ifrån bok 1-3 har blivit fansens favoriter efter Feast.

EkarN
2011-10-07, 16:44
Har inte läst alla än så tänker inte läsa tråden men tänkte skriva här att jag älskar dem! Värdaste köpet i mitt liv tror jag, 179:- för de 4 första böckerna och nästan 4000 sidor epicness.

ekmanc
2011-10-07, 18:27
Ok thx, jag ska tänka på saken. Blir väldigt påverkad av när böcker helt plötsligt börjar bli dåliga. Senast var "Det Mörka Tornet" av Stephen King som jag var riktigt inne i. Vargarna i Calla visade sig vara värdelös och förstörde hela serien. Var ledsen i en vecka. :D

Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om... hela den serien är ju asgrym:D

kaer
2011-10-31, 10:14
Just blivit klar med A dance with dragons och är rätt besviken, eller kanske besviken inte är rätt ord.
Men jag hade förväntat mig mer. Tycker tempot var rejält lågt och att han drar ut på mycket helt i onödan.
Med det sagt så längtar jag ju efter nästa bok och kommer bli galen om han ska ta sex år på sig.

<Mike>
2011-10-31, 14:56
Din kompis är en idiot, sluta umgås med honom (du bör åtminstone sluta lyssna på honom). Feast är en viktig bok som ej ska underskattas! Flera nyckelkaraktärer har sin stora utveckling i den boken särskilt de som haft mindre plats i de tidigare böckerna. Dessutom introducerar han två helt nya platser som tidigare enbart nämnt i böckerna, de kräver sidor.
Kan ju säga att många hatade karaktärer ifrån bok 1-3 har blivit fansens favoriter efter Feast.

:D

Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om... hela den serien är ju asgrym:D


Har nästan läst klart fjärde boken nu och jag måste säga att den är.... kass. Tyvärr så tycker jag det. Den går inte ens att jämföras med de första tre. Brienne är skittråkig, Cersei's kapitel (som i princip utgör hela boken) är skitdåliga och något intressant händer bara kanske var femtionde sida.
Det enda jag sett fram emot har varit att läsa om Arya, resten har varit dåligt.

Ska inte läsa femman. Tänker vänta på sjätte boken. Ifall den får bra omdömen så fortsätter jag läsa, om inte så struntar jag i att fortsätta.

EkarN
2011-11-23, 23:49
Bump:) Vilken är er favorit av de som hittills kommit ut? Min favorit är iaf nr 2.

Olegh
2011-11-24, 00:05
A storm of swords, tredje boken, är klart bäst imo.

ekmanc
2011-11-24, 00:54
Sista boken nu gjorde mig faktiskt lite irriterad tempot är ultralågt, i princip ingenting händer och vi har tusen nya frågor och inga svar?

Var han verkligen tvungen att avsluta varenda djävla POV med en cliffhanger? nånting kul kunde han väl lämnat oss med nu när vi måste vänta 5-6år på nästa djävla bok.

Adama
2011-12-14, 10:46
Läst 93% av fjärde boken nu. Jävligt missnöjd so far, händer ju inte mycket alls. Ville ju läsa om Tyrion och den odöde Caitlyn och drakar... sicken letdown efter att sträckläst den skitbra tredje boken.

rooz
2011-12-14, 12:01
Läste 2'an och köpte 3'an & 4'an igår!

MasterChief
2011-12-14, 13:02
Läst 93% av fjärde boken nu. Jävligt missnöjd so far, händer ju inte mycket alls. Ville ju läsa om Tyrion och den odöde Caitlyn och drakar... sicken letdown efter att sträckläst den skitbra tredje boken.

Kronologiskt så följer femte boken fjärde boken de första 500 sidorna. Därefter går tiden "framåt igen". Så du kommer få rejält med Tyrion i femte bokens första hälft.

För övrigt tycker jag trean är bäst hittills om jag måste välja. Fyran stod och stampade en del, men det blev ju delvis effekten efter den stora drabbningen. Däremot väljer jag helst inte favorit utan ser alla böcker som en stor bok. Med den inställningen så ser man att fyran var en naturlig förlängning av trean. I femman byggs det upp igen (som i ettan och tvåan), och sedan kommer det garanterat bli drag utav bara helvete i sista delarna.

EkarN
2011-12-14, 13:54
Jag tycker att A Feast for Crows och A Dance with Dragons är bra båda 2. Visst sega, men rolig läsning. Jag tror som Masterchief att de mest fungerar som uppbyggnad inför vad som ska komma i del 6 och 7.

Att jag tycker 2an är bäst är nog pga att Tyrion faktiskt får vara mäktig och respekterad i den boken. Jag tyckte faktiskt att A Storm of Swords var lite seg och tråkig ibland.

Jockefoten
2011-12-14, 16:11
Vill man nörda ner sig i storyn så är Feast den bästa boken. Ingen annan bok i serien är jämförbar med hur mycket ledtrådar och hemliga spår han har lagt in där. Lite halvtråkigt dock att så många redan löst flera mysterier.

ekmanc
2011-12-14, 16:16
Vill man nörda ner sig i storyn så är Feast den bästa boken. Ingen annan bok i serien är jämförbar med hur mycket ledtrådar och hemliga spår han har lagt in där. Lite halvtråkigt dock att så många redan löst flera mysterier.

Som till exempel vaddå?

Jockefoten
2011-12-14, 16:22
Vill inte spoila i tråden för folk, men gå in på westeros.org och kolla de populäraste trådarna (nej jag menar inte R+L = J). Men vissa som är döda kanske inte är döda om man säger så. :D

ekmanc
2011-12-14, 16:27
Vill inte spoila i tråden för folk, men gå in på westeros.org och kolla de populäraste trådarna (nej jag menar inte R+L = J). Men vissa som är döda kanske inte är döda om man säger så. :D

Har läst väldigt mycket på det forumet och ja det finns en mängd olika teorier men att någon har "listat ut något" har jag inte sett ännu. Det jag antar att du menar finns det ju till exempel 10olika lösningar på :D

Jockefoten
2012-01-02, 17:13
GRRM har släppt ett litet kapitel ifrån nästa bok (The Winds of Winter) för er som vill läsa:
georgerrmartin.com/if-sample.html?2

Olegh
2012-01-02, 17:42
GRRM har släppt ett litet kapitel ifrån nästa bok (The Winds of Winter) för er som vill läsa:
georgerrmartin.com/if-sample.html?2

Tack!

EkarN
2012-01-02, 21:19
Made my day! Tack!

EkarN
2012-01-04, 17:37
Andra genomläsningen är snart klar nu. Haha vilken ond människa som skriver så bra böcker och men är så ruggigt seg på att få ut uppföljare.

<Mike>
2012-01-05, 00:15
Andra genomläsningen är snart klar nu. Haha vilken ond människa som skriver så bra böcker och men är så ruggigt seg på att få ut uppföljare.

Tänker du seriöst läsa om alla Cersei's kapitel i fyran? Vet att jag hate'ar lite väl mycket på fjärde boken i denna tråden men förstår inte hur någon skulle vilja läsa om den boken :smash:

Jockefoten
2012-01-05, 00:45
För att den är bra?

<Mike>
2012-01-05, 00:54
För att den är bra?

hehe jag är väl en hater helt enkelt :D bok 1-3: bästa jag läst. Fyran: Den överlägset sämsta boken jag läst i förhållande till de andra ur samma serie. Eller ja, kan väl räkna boken som en kraftig konkurrent till allt efter ca bok 12 i Tidets Hjul-serien (svenska utgåvorna) av Robert Jordan.

EkarN
2012-01-05, 01:27
Tänker du seriöst läsa om alla Cersei's kapitel i fyran? Vet att jag hate'ar lite väl mycket på fjärde boken i denna tråden men förstår inte hur någon skulle vilja läsa om den boken :smash:

Feast är riktigt bra tycker jag. Förstår inte all hate mot den. Cersei är en intressant karaktär och hennes fall är väldigt tillfredsställande då hon ju inte är direkt sympatisk:D Hon passar väldigt bra med bokens tema också. En fest för kråkor. Hennes destruktiva handlande ger boken en känsla av förfall och allmänt elände.

Något som jag tycker är tråkigare med Feast är Briennes kapitel. Henne kunde man vara utan. Menmen, jag hatar inte Feast för det.

Ska jag nämna bäst och sämst för mig blir listan såhär

1. A Clash of Kings
2. A Storm of Swords
3. A Game of Thrones
4. A Feast for Crows
5. A Dance with Dragons

Och då är Dance en sjukt bra bok.

MasterChief
2012-01-05, 01:33
Alltså, varför detta behov av att diskutera de olika delarna när de hänger ihop fullständigt? Det är ju som att diskutera vilket favoritkapitel man har. Eller varför inte favoritstycke.

Trots att jag älskar böckerna är det dock en sak jag faktiskt saknar lite. Flera episka ögonblick, som tex kampen mellan Vipern och The Mountain. Allt för ofta är det tyvärr lite väl mycket "inte sticka ut"-mentalitet över många situationer där det bara rullar på och pratas, pratas och pratas. Lite mer power moments hade åtminstone jag uppskattat.

<Mike>
2012-01-05, 01:35
Feast är riktigt bra tycker jag. Förstår inte all hate mot den. Cersei är en intressant karaktär och hennes fall är väldigt tillfredsställande då hon ju inte är direkt sympatisk:D Hon passar väldigt bra med bokens tema också. En fest för kråkor. Hennes destruktiva handlande ger boken en känsla av förfall och allmänt elände.

Något som jag tycker är tråkigare med Feast är Briennes kapitel. Henne kunde man vara utan. Menmen, jag hatar inte Feast för det.

Ska jag nämna bäst och sämst för mig blir listan såhär

1. A Clash of Kings
2. A Storm of Swords
3. A Game of Thrones
4. A Feast for Crows
5. A Dance with Dragons

Och då är Dance en sjukt bra bok.

hehe ok :) A Clash of Kings var helt löjligt bra. Får rysningar bara jag tänker på boken.

pialia
2012-01-05, 11:39
Trots att jag älskar böckerna är det dock en sak jag faktiskt saknar lite. Flera episka ögonblick, som tex kampen mellan Vipern och The Mountain. Allt för ofta är det tyvärr lite väl mycket "inte sticka ut"-mentalitet över många situationer där det bara rullar på och pratas, pratas och pratas. Lite mer power moments hade åtminstone jag uppskattat.

This.

Spinkot
2012-01-05, 11:59
This.

Jag tror att eventuellt är unga män som gillar sånt där inte är hela hans läsarkrets och misstänker att gruppen kvinnor äldre än tjugo till exempel tycker att såna partier är väldigt pubertala.

Tolkia
2012-01-05, 11:59
Jag tycker tyvärr att kurvan går stadigt nedåt. Hoppas att nästa bok återgår till ettans stil och inte handlar fullt så mycket om t.ex. hur åbäkigt det är att skaffa mat till horder av folk.

MasterChief
2012-01-05, 12:06
Jag tror att eventuellt är unga män som gillar sånt där inte är hela hans läsarkrets och misstänker att gruppen kvinnor äldre än tjugo till exempel tycker att såna partier är väldigt pubertala.

Mmmm, och drakar och zombies är för vuxna, mogna och seriösa kvinnor.

Numse
2012-01-05, 12:09
Trots att jag älskar böckerna är det dock en sak jag faktiskt saknar lite. Flera episka ögonblick, som tex kampen mellan Vipern och The Mountain. Allt för ofta är det tyvärr lite väl mycket "inte sticka ut"-mentalitet över många situationer där det bara rullar på och pratas, pratas och pratas. Lite mer power moments hade åtminstone jag uppskattat.

Det saknar jag också. Just därför som jag avstannade mitt i tredje boken och har inte tagit upp den på två-tre månader.

Mycket potential att få riktigt bra moments i böckerna när de är så neutrala rakt igenom.

Spinkot
2012-01-05, 12:10
Mmmm, och drakar och zombies är för vuxna, mogna och seriösa kvinnor.

Njae, men relations/intrigsnacket och sex/naken-beskrivngarna tilltalar nog desto mer och det finns ju gott om sådant

Tolkia
2012-01-05, 12:18
Njae, men relations/intrigsnacket och sex/naken-beskrivngarna tilltalar nog desto mer och det finns ju gott om sådant
Jag är lite osäker på vem som står på vilken sida i den här diskussionen. Menar du här att Martins sexskildringar är skrivna för den del av läsekretsen som består av typ medelålders (med Kolo-mått mätt) kvinnor?

Jockefoten
2012-01-05, 12:36
Lite lite hyllningar och lite väl mycket gnäll just nu.
Kolla den videon istället och dröm er tillbaka när ni läste om ögonblicken som bilderna föreställer (sjukt vad mycket fan art som kommit ifrån böckerna):
IjKLQmPskgA

Anton Fräs
2012-01-05, 13:43
Jag tycker att de finns gott om moments. Jag satt som på nålar och läste nog om avsnittet om striden Masterchief skriver om säkert tre gånger. Brukar aldrig läsa om annars.

EkarN
2012-01-05, 14:21
Skulle han "fylla" sina böcker med action skulle de förvandlas till vanliga billiga dussinromaner. Intrigerna och dialogen och utsvävningarna är vad som gör dem stora i mina ögon.

MasterChief
2012-01-05, 14:48
Jag tycker att de finns gott om moments. Jag satt som på nålar och läste nog om avsnittet om striden Masterchief skriver om säkert tre gånger. Brukar aldrig läsa om annars.

Jo, visst finns det några få till. Men av 5000 sidor är det få riktigt nervkittlande sidor. Just denna tvekamp är kanske den bäst beskrivna i hela serien. Med tanke på hur Martin gärna rabblar i all oändlighet om olika riddares fäktkunskaper kunde han gärna ha få bjudit på lite mer...fighting. Den legendariske Jaime Lannister får fäktas bunden mot en tjej och mot en gammal trött Stark i 10 sekunder. Ser Barristan slås mot ett par legoknektar. Loras Tyrell...ehhhh...får stryk av en tjej han med (beskrivet på några rader). Va fan, liksom?

Skulle han "fylla" sina böcker med action skulle de förvandlas till vanliga billiga dussinromaner. Intrigerna och dialogen och utsvävningarna är vad som gör dem stora i mina ögon.

Nej, inte fylla. Bara lite mer! Bara för att han gör det så bra.

JohPz
2012-03-11, 16:01
Precis läst ut a Storm of Swords. Sista kapitlen, mind=blown! Herregud så bra. Hoppas de 2 resterande håller samma klass.

Jockefoten
2012-06-23, 18:36
Är det någon som är sugen på att läsa lite mer ASOIAF?

GRRM har nämligen skrivit tre korta noveller om Dunk and Egg. Två karaktärer som hänger i Westeros cirka 50-100år innan böckerna utspelar sig.

Finns att beställa ifrån Adlibris:
The Hedge Knight (legends vol1)
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0765300354
The Sworn Sword (legends vol2)
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=034547578X
The Mystery Knight (Warriors vol1)
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0765360268

Samtliga är alltså inte i egen bokform utan i samlingsalbum med flera av världens populäraste fantasyförfattare.
300kr för alla tre är inga summa heller för den delen!

EkarN
2012-06-23, 19:17
Blir nog en beställning idag:D

Är nu inne på min tredje genomläsning. Börjar nu lägga märke till mer subtila ledtrådar och ordvändningar som man inte tänkte på förr. Böckerna är så snuskigt bra. A Feast for Crows som jag läser nu brukar hållas som den svagaste av böckerna men jag njuter ändå otroligt av att läsa den.

grondahl
2013-06-27, 12:20
Rätt nice:
http://mccomseycomix.wordpress.com/2013/06/26/the-red-viper-vs-the-mountain-that-rides-a-12-page-comic/

pwnyou
2013-06-27, 16:16
Har precis läst klart den sista boken.

Vilka tror ni hinner sätta sig på järntronen innan allt är över?

Jockefoten
2013-06-27, 16:42
Om historien följer GRRM's tidigare mönster så lär antagligen WW vinna. :D

Men jag tror och hoppas på att kungariket splittras och en demokrati blidas. Dany, Tyrion och Jon (om han nu inte är död) känns som möjliga ledare för sina nationer.
Förhoppningsvis så dör LF och Varys, deras påverkan på Westeros är orimligt stor.

Nuthead
2013-06-27, 18:28
Jag tycker tyvärr att kurvan går stadigt nedåt. Hoppas att nästa bok återgår till ettans stil och inte handlar fullt så mycket om t.ex. hur åbäkigt det är att skaffa mat till horder av folk.

Våga kämpa emot "allt var bättre förr" attityder! Varför tycker du "ettan" var så episk jämfört med de senare böckerna? Förändring och utveckling förnöjer tycker jag!

Tolkia
2013-06-27, 20:14
Våga kämpa emot "allt var bättre förr" attityder! Varför tycker du "ettan" var så episk jämfört med de senare böckerna? Förändring och utveckling förnöjer tycker jag!
Våga kämpa emot driften att nekrobumpa? F.ö. är det väl knappast så lång tid mellan den första och den senaste boken att det är rimligt att tala om "förr".

Jag tycker att Martin går i samma fälla som t.ex. Jordan och Eddings; han sållar mindre och mindre ju mer han skriver. Bihandlingar och bipersoner fransar ut. (Alternativet är förstås att hans förläggare etc. sållar sämre och sämre ju mer de inser hur bra han säljer.) Plus att jag tycker att personerna är intressantare än Melisandres demoner och Targaryens drakar.

Beholder
2013-06-27, 21:13
Våga kämpa emot driften att nekrobumpa? F.ö. är det väl knappast så lång tid mellan den första och den senaste boken att det är rimligt att tala om "förr".

Jag tycker att Martin går i samma fälla som t.ex. Jordan och Eddings; han sållar mindre och mindre ju mer han skriver. Bihandlingar och bipersoner fransar ut. (Alternativet är förstås att hans förläggare etc. sållar sämre och sämre ju mer de inser hur bra han säljer.) Plus att jag tycker att personerna är intressantare än Melisandres demoner och Targaryens drakar.

Håller helt med dig i din kritik här. Allt för långrandigt och allt för spretigt. De fem första böckerna hade varit så mycket bättre om över 50% av innehållet hade redigerats bort.

pwnyou
2013-06-27, 21:49
Det är lätt att klaga nu, men vad är alternativet?

Hur skulle bok 6 och 7 komma att se ut utan alla nya bikaraktärer och småplots?

Vi behöver lite Greyjoys, Boltons, Martells, Sansa/Littlefinger, Varys/Aegon osv för att göra historien intressantare.

Charleston
2014-06-19, 08:11
Denna tråd verkar lite död, men prövar att se om man kan få någon respons ändå.

Redan denna säsong av GoT har ju lite "spoil-aktiga" saker inträffat. Nästa säsong kommer säkerligen vissa karaktärers handlingar gå in på saker i bok sex, och om endast tre år kommer hela seriens slut ha presenterats i tv-serieformat. GRRM har själv sagt att han kanske hinner släppa nästa bok innan den spoilas i tv-format, men om han ska vara realistisk så kan han omöjligen hinna klart med bok 7 innan tv-serien är slut. Det är också därför han har berättat slutet i stora drag, samt huvudrollernas öden för TV-serieskaparna. Det krävde dom när dom skulle börja göra serien.

Hur tänker ni andra som läser/läst böckerna göra? Kommer ni försöka undvika serien till varje pris för att inte spoila böckerna. Eller kommer ni se serien och sedan läsa böckerna i efterhand? Känns som att undvika spoilers helt kan vara svårt när det handlar om en av de mest populära TV-serierna någonsin.

Själv är jag lite osäker, minns dock att jag direkt efter att ha läst bok 5 var rätt så besviken och o-pepp på hela serien. I och med att TV-serien har sänts och blivit så poppis har man blvit lite mer pepp igen dock. Överväger att se TV-serien "först" just nu bara för att slippa gå och vara rädd spoilers i ett antal år. Böckerna lär förmodligen vara underhållande att läsa ändå. Har läst/lyssnat om dom flertalet gånger redan. Dessutom finns det ju risk att GRRM "pulls a Jordan" och drabbas av hälsoproblem och aldrig blir klar med skiten i skriftform.

Macroman
2014-06-19, 08:24
Efter att bara ha läst två av böckerna kommer inte heller jag att läsa här på länge... :devil:

forslund
2014-06-19, 09:30
Charleston,

Av precis samma anledningar som du anger så kommer jag att ta det format som kommer tidigast. Blir TV-serien klar först, ja då ser jag den. Kommer boken ut först så läser jag den.

Tyckte sista boken var den svagaste i serien, så då sjönk lite vikten av att avsluta serien i bokform. Även om jag tycker de första fyra böckerna är bland det bästa jag har läst.
Sedan lär det vara helt omöjligt att dodge:a spoilers i de år det kommer att ta för GRRM att avsluta serien (om han inte går och dör innan).

Librish
2014-06-19, 10:28
Denna tråd verkar lite död, men prövar att se om man kan få någon respons ändå.

Redan denna säsong av GoT har ju lite "spoil-aktiga" saker inträffat. Nästa säsong kommer säkerligen vissa karaktärers handlingar gå in på saker i bok sex, och om endast tre år kommer hela seriens slut ha presenterats i tv-serieformat. GRRM har själv sagt att han kanske hinner släppa nästa bok innan den spoilas i tv-format, men om han ska vara realistisk så kan han omöjligen hinna klart med bok 7 innan tv-serien är slut. Det är också därför han har berättat slutet i stora drag, samt huvudrollernas öden för TV-serieskaparna. Det krävde dom när dom skulle börja göra serien.

Hur tänker ni andra som läser/läst böckerna göra? Kommer ni försöka undvika serien till varje pris för att inte spoila böckerna. Eller kommer ni se serien och sedan läsa böckerna i efterhand? Känns som att undvika spoilers helt kan vara svårt när det handlar om en av de mest populära TV-serierna någonsin.

Själv är jag lite osäker, minns dock att jag direkt efter att ha läst bok 5 var rätt så besviken och o-pepp på hela serien. I och med att TV-serien har sänts och blivit så poppis har man blvit lite mer pepp igen dock. Överväger att se TV-serien "först" just nu bara för att slippa gå och vara rädd spoilers i ett antal år. Böckerna lär förmodligen vara underhållande att läsa ändå. Har läst/lyssnat om dom flertalet gånger redan. Dessutom finns det ju risk att GRRM "pulls a Jordan" och drabbas av hälsoproblem och aldrig blir klar med skiten i skriftform.

Med tanke pa att denna sasong var bok 3 part 2 (i majoritet) sa tror jag definitivt inte att det bara ar tre sasonger av tv-serien kvar. Tankar mig minst 3 sasonger av bok 4/5 parallellt och sedan formodligen 2 sasonger av bok sex. Sa kan tanka mig att serien inte kommer komma ikapp bockerna inom minst 6 ar, och da kan det kanske inte vara sa langt tills bok 7 kommer.

Pirko
2014-06-19, 10:37
Med tanke pa att denna sasong var bok 3 part 2 (i majoritet) sa tror jag definitivt inte att det bara ar tre sasonger av tv-serien kvar. Tankar mig minst 3 sasonger av bok 4/5 parallellt och sedan formodligen 2 sasonger av bok sex. Sa kan tanka mig att serien inte kommer komma ikapp bockerna inom minst 6 ar, och da kan det kanske inte vara sa langt tills bok 7 kommer.

Serien verkar ha börjat skita i ordningen. Bran är t.ex. redan ikapp böckerna, så kan tänka mig att nästa säsong börjar spoila saker som ännu inte kommit i böckerna, medans vissa kommer dröja ett par säsonger innan dom är ikapp.

Librish
2014-06-19, 10:57
Serien verkar ha börjat skita i ordningen. Bran är t.ex. redan ikapp böckerna, så kan tänka mig att nästa säsong börjar spoila saker som ännu inte kommit i böckerna, medans vissa kommer dröja ett par säsonger innan dom är ikapp.

Nja skita i ordningen tycker jag ar lite val starkt. Det ar ju Bran som ar den stora grejen och det ar nog mest for att det ar ganska trakig TV att se det om hander honom pa vagen upp. Jag kan tanka mig att det blir valdigt lite Bran i TV-rutan framover.

Olegh
2014-06-19, 18:59
Är det inte bättre att ta det i boktråden i så fall? Boken och serien deriverar till den grad då det blir menlöst att föra en diskussion med serietittarna.

Bokish:
Förövrigt så finns det ju 1000 miljoner sidor i J=R+L-tråden på asoiaf-forumet.

I spoilern:

J=R+L?

Tomas W
2014-06-19, 19:01
I spoilern:

J=R+L?

Vem som är Jons riktiga föräldrar.

4623
2014-06-19, 19:02
Jon = Rhaegar + Lyanna

Jockefoten
2014-06-19, 19:02
I spoilern:

J=R+L?

Jons föräldrar är Rhaegar Targaryen och Lyanna Stark.

Olegh
2014-06-19, 19:08
Åh fan, men detta står inte explicit skrivet? Eller är det bara jag som är gaggig/trög?

Red Apple
2014-06-19, 19:09
Trodde att jag var i serietråden och tänkte släppa all my shit på er där ett tag :D

Nixon
2014-06-19, 19:14
Åh fan, men detta står inte explicit skrivet? Eller är det bara jag som är gaggig/trög?

Nej, det är (såvitt jag vet) bara läsarnas teorier.

Derbel McDillet
2014-06-19, 19:17
Nej, det är (såvitt jag vet) bara läsarnas teorier.

Sant men den är rätt träffsäker. GRRM har iaf utlovat svaret i de sista böckerna

Jockefoten
2014-06-19, 19:18
Åh fan, men detta står inte explicit skrivet? Eller är det bara jag som är gaggig/trög?

Asså det står ju inte Rhaegar stoppade snoppen i Lyanna och fram kom Jon, men bevisen är starka nog för en fällande dom IMO.


Many readers believe that Jon is not the son of Eddard Stark. Instead, he is the son of Prince Rhaegar Targaryen and Eddard's sister Lyanna. Rhaegar and Lyanna disappeared together to the Tower of Joy early in Robert's Rebellion. There, it's believed, Rhaegar leaves a pregnant Lyanna to defend his family's dynasty.
At the end of Robert's Rebellion, about one year later, Eddard and his companions find three of the Kingsguard at the Tower of Joy: Lord Commander Ser Gerold Hightower, Ser Oswell Whent, and Ser Arthur Dayne. The reasons for their presence and the ensuing fight are unknown, but defending the unborn son of the Heir Apparent would be a good reason to have been posted. The only known survivors of the fight were Eddard himself and Howland Reed. Eddard recalls his sister dying "in a bed of blood," where he made her an unknown promise just before she died.
Also, while Robb, Sansa, Bran and Rickon are said to have Tully features (hair color, eyes), Jon and Arya are said to be closer in appearance (which had made Sansa believe Arya was also a bastard like Jon, until her mother put Sansa's theory down). Arya is said to resemble Lyanna. In the same line of comparison with his "siblings"; while all their direwolves are described having dark fur, Jon's, Ghost is white - a color oft associated with Targaryen features.
Further evidence to the truth of this theory in the eighth Eddard chapter of A Game of Thrones, in which Ned contemplates the significance of King Robert's bastards. As he muses, Ned's thoughts drift to Jon Snow, a logical segue, but also to his sister Lyanna, the promise he made her, and to Rhaegar Targaryen, implying some tacit link between the three individuals.[4]
Daenerys Targaryen's visions in the House of the Undying include an image of Rhaegar with his newborn son Aegon, proclaiming that "there must be a third" because "the dragon has three heads". Given that, according to Jon Connington, Rhaegar's wife Elia was believed infertile after two difficult pregnancies, and that Aegon the Conqueror himself had two wives, it is logical for Rhaegar to have attempted to fulfill the prophecy by having a third child with another woman. Another of the visions Daenerys sees is the image of a blue winter rose growing from a chink in a wall of ice, filling the air with sweetness. Lyanna was noted by Ned to be fond of winter roses, and he associates them with her death. Jon, who could be the product of Lyanna, is currently at the Wall.
If Rhaegar secretly married Lyanna, it would ironically mean that Jon is not a bastard despite his life having been defined by his believed bastard status to a great extent, and that he is the heir to the Iron Throne after Aegon VI Targaryen (although this last point is rendered moot so long as he belongs to the Night's Watch).
With Eddard beheaded by King Joffrey, Howland Reed is the only living person who knows the nature of Lyanna's death and what she made her brother promise.

GRRM har inte bekräftat i intervjuer att detta stämmer, men han har inte dementerat det och han har även sagt att han kommer inte ändra storyn även om fans listar ut hans hemligheter innan de avslöjats i böckerna.

Olegh
2014-06-19, 19:24
Coolt, tack för infon. Jag håller med om att det låter troligt, men jag hade aldrig lyckats lista ut det själv.

Charleston
2014-06-23, 14:07
Med tanke pa att denna sasong var bok 3 part 2 (i majoritet) sa tror jag definitivt inte att det bara ar tre sasonger av tv-serien kvar. Tankar mig minst 3 sasonger av bok 4/5 parallellt och sedan formodligen 2 sasonger av bok sex. Sa kan tanka mig att serien inte kommer komma ikapp bockerna inom minst 6 ar, och da kan det kanske inte vara sa langt tills bok 7 kommer.

Som Pirko skrev så har tv-serien gått in på bok 4 och 5 för flera av karaktärerna. Dessutom har seriemakarna i en färsk intervju sagt att det blir 7 säsonger.

Appropå R+L=J så blir jag nästan besviken om det inte är sant. Har läst om böckerna flertalet gånger och är rätt övertygad om att det måste vara så. Kul att höra att GRRM inte tänker ändra påkomna "hemligheter".

Diomedea exulans
2014-09-17, 11:38
Tjena! Här har ni en som började med att se alla Game of Thrones-avsnitt, och nu har påbörjat böckerna. Är 1/3 igenom bok 2. Tänkte bara dela med mig av lite random reflektioner:

- Jag gillar Jon Snow mycket bättre i böckerna. I tv-serien känns han bara som en ensidig, godhjärtad kille. I böckerna känns han mer, ja, levande, kanske man kan säga. Kan inte sätta fingret på vad det beror på; troligen delvis på att man i böckerna får en bättre uppfattning om hur jobbigt det faktiskt är att vara oäkting, vilket gör det lättare att sympatisera med honom; delvis på att skådisen kanske inte är speciellt bra i tv-serien.

- Jag gillar även Littlefinger bättre i böckerna. Han är fortfarande en lika stor skithög som i tv-serien, men känns mycket roligare. Jag kan inte sätta fingret (no pun intended) på vad det beror på heller; antingen har de tagit bort många av hans roliga repliker i tv-serien, eller så har skådisen dåligt "delivery". I böckerna känns han lika rolig som Tyrion Lannister, faktiskt.

- Tv-serien är överlag beundransvärt lik böckerna.

Macroman
2014-09-17, 12:18
Plöjde alla böckerna på semestern i somras. På engelska givetvis.

SÅ. JÄVLA. BRA!!!

Oroar mig ordentligt för GRRMs hälsa och att han inte kommer att hinna klart. Han har ju en fysik som genomsnittligt fattig amerikan i sydstaterna. :(

King Grub
2014-09-17, 12:42
Oroar mig ordentligt för GRRMs hälsa och att han inte kommer att hinna klart. Han har ju en fysik som genomsnittligt fattig amerikan i sydstaterna. :(

nTOrBNCeF1Y

Macroman
2014-09-17, 13:19
nTOrBNCeF1Y

Haha, jag vet jag har sett det där. Tänker på hans hälsa och välbefinnande först och främst givetvis.

Diomedea exulans
2014-09-20, 22:36
Jag gillar inte att Martin beskriver så många olika personer i många scener. "Där stor Lord Plucke med sin tjosan-hejsan-fana, Lord Berra med sin hejsan-svejsan-fana, Lord Musse Pigg med sin hej-och-hå-fana, Lord Kalle Anka med sin tjo-fadderittan-fana…" Osv. Det kan ju inte vara meningen att man ska lägga alla Lorder och fanor på minnet, så varför ens trötta ut läsaren med att skriva ner dem?

Diomedea exulans
2014-10-14, 12:36
Jag saknar Strong Belwas i tv-serien. :(

Jockefoten
2014-10-14, 13:23
Jag saknar Strong Belwas i tv-serien. :(

Hur långt är du kommen? Inte direkt enda karaktären de plockat bort. T_T

Starvation
2014-10-14, 14:00
Dör jeffrey?

Wain
2014-10-15, 05:59
Joffrey :p

Diomedea exulans
2014-10-16, 13:17
Varför dödade Tyrion Symon Silver Tongue? Jag fattade aldrig det.

Hur långt är du kommen? Inte direkt enda karaktären de plockat bort. T_T

Snart klar med bok 3.

Dör jeffrey?

Ja.

Billy Pumpisch
2014-10-16, 13:28
Varför dödade Tyrion Symon Silver Tongue? Jag fattade aldrig det.



Snart klar med bok 3.



Ja.

Han vet om Shae och försöker ju utpressa Tyrion för att få va med på the purple wedding i en tunering för sångare.

Diomedea exulans
2014-10-16, 13:29
Han vet om Shae och försöker ju utpressa Tyrion för att få va med på the purple wedding i en tunering för sångare.

Ok, tack.

Ehm, hur visste han om Shae nu igen? :em:

Billy Pumpisch
2014-10-17, 11:45
Ok, tack.

Ehm, hur visste han om Shae nu igen? :em:

Han var hos henne och sjöng, varför vet jag inte. Tyrion kommer dit, blir igenkänd. Sångaren lovar att inte säga till nån men försöker senare utpressa honom.

Lallle
2014-10-21, 20:31
Har precis läst ut Dance of dragons. Spoilers för de som inte läst:

Tror ni: Jon Snow dog? Känns som hela teorin med hans föräldrar nämnt ovan blir meningslös då.

Att det som stod i Ramsay Boltons brev till Jon var sanningen?

Jockefoten
2014-10-21, 20:33
Jag tror ingen tror att han är död. :D

Edit, den vanligaste teorin är ju att han är Azor Ahai reborn.

Lallle
2014-10-21, 20:38
Jag tror ingen tror att han är död. :D

Haha, det tror jag :)

"He never felt the fourth knife... only cold"??

Derbel McDillet
2014-10-21, 21:01
Jag tror ingen tror att han är död. :D

Edit, den vanligaste teorin är ju att han är Azor Ahai reborn.

Visserligen är han Rhaegars son men Azor Ahai måste väl ändå vara Danny? Passar ju in perfekt på profetian.

Diomedea exulans
2014-10-21, 22:00
En annan person jag saknar i tv-serien: Dolorous Edd. Rolig som fan.

Jockefoten
2014-10-22, 05:56
En annan person jag saknar i tv-serien: Dolorous Edd. Rolig som fan.

Han är ju iofs med. :D

Jockefoten
2014-10-22, 05:58
Visserligen är han Rhaegars son men Azor Ahai måste väl ändå vara Danny? Passar ju in perfekt på profetian.

Jag har hört så många profetior att det skulle inte förvåna mig om Moon boy, var AA :D

Scratch89
2014-10-22, 06:17
Den mest mystiska karaktären i hela serien är ju Patchface. Han, precis som Log Lady i Twin Peaks, verkar ha full koll på situationen. :D

http://awoiaf.westeros.org/index.php/Patchface

Lallle
2014-10-22, 07:24
Den mest mystiska karaktären i hela serien är ju Patchface. Han, precis som Log Lady i Twin Peaks, verkar ha full koll på situationen. :D

http://awoiaf.westeros.org/index.php/Patchface

Älskar Patchface :)

Återstår att se om han är så farlig som Melisandre säger.

Diomedea exulans
2014-10-22, 12:20
Jag är grymt besviken på att Pod inte är sexgud i böckerna! :( :banned *gah!*

Han är ju iofs med. :D

Haha, okej. Han utmärker sig för dåligt, då!

Den mest mystiska karaktären i hela serien är ju Patchface.

Annars är ju hon den där med ansiktsmasken som Dany springer in i ett par gånger jäkligt mystisk! Har glömt vad hon heter...

Lallle
2014-10-22, 14:05
Mest underhållande karaktärer (från POV):

Jamie
Cersei
Tyrion
Theon (framförallt som Reek)
Arya (innan Braavos)

Tråkizarna:

Jon (oerhört statisk och endimensionell)
Samwell (buhu, I'm fat)
Daenaerys
Bran (tråkigast av alla)

Det som föregår i Kings Landing och kring the riverlands är alltid mest intressant enligt mig.

Diomedea exulans
2014-10-22, 14:36
Mest underhållande karaktärer (från POV):

Jamie
Cersei
Tyrion
Theon (framförallt som Reek)
Arya (innan Braavos)

Tråkizarna:

Jon (oerhört statisk och endimensionell)
Samwell (buhu, I'm fat)
Daenaerys
Bran (tråkigast av alla)

Det som föregår i Kings Landing och kring the riverlands är alltid mest intressant enligt mig.

Håller inte med! :)

Jag tycker Daenarys är en av de roligaste, iallafall under tiden precis efter Drogo har dött, när man får följa henne och hur hon med list övertar stad efter stad.

Samwell och Jon kanske inte är så hiskeligt roliga som personer, men jag tycker de får vara med om så intressanta grejer hela tiden att deras kapitel är roliga.

Det är svårt för mig att nämna någon rent tråkig POV-person… Möjligtvis Brienne. Hon är sjukt intressant som person, men tycker hennes kapitel är lite trista.

Och jag tycker att Riverlands är en enda röra… Jag ångrar att jag inte läst böckerna noggrannare; jag är nu i början på bok 4, och måste tyvärr erkänna för mig själv att jag inte hänger med riktigt i politiken!

Macroman
2014-10-22, 15:10
Mest underhållande karaktärer (från POV):

Jamie
Cersei
Tyrion
Theon (framförallt som Reek)
Arya (innan Braavos)

Tråkizarna:

Jon (oerhört statisk och endimensionell)
Samwell (buhu, I'm fat)
Daenaerys
Bran (tråkigast av alla)

Det som föregår i Kings Landing och kring the riverlands är alltid mest intressant enligt mig.

Det är fan i mig en gåta hur Sam kan förbli fet med tanke på hur han far runt i en medeltida miljö med stundtals rejält begränsad tillgång på föda!!

Rimligtvis borde flera andra dö av svält eftersom han obv måste äta deras ransoner för att behålla den gedigna fetma han besitter.

Lallle
2014-10-22, 15:34
Håller inte med! :)

Jag tycker Daenarys är en av de roligaste, iallafall under tiden precis efter Drogo har dött, när man får följa henne och hur hon med list övertar stad efter stad.

Samwell och Jon kanske inte är så hiskeligt roliga som personer, men jag tycker de får vara med om så intressanta grejer hela tiden att deras kapitel är roliga.

Det är svårt för mig att nämna någon rent tråkig POV-person… Möjligtvis Brienne. Hon är sjukt intressant som person, men tycker hennes kapitel är lite trista.

Och jag tycker att Riverlands är en enda röra… Jag ångrar att jag inte läst böckerna noggrannare; jag är nu i början på bok 4, och måste tyvärr erkänna för mig själv att jag inte hänger med riktigt i politiken!

Vi får se om du tycker likadant om Jon och Daenaeys efter bok 4 och 5 :) Har förstått att Jon är populär, och visst gillar jag grabben, men hela miljön i norr har jag lite svårt för.

Brienne tyckte jag var ganska spännande ändå, gillade hennes storyline med the brave companions och superobehagliga Shagwell.

Diomedea exulans
2014-10-22, 15:57
Brienne tyckte jag var ganska spännande ändå, gillade hennes storyline med the brave companions och superobehagliga Shagwell.

Jaha, jag har inte kommit dit än… Hittills har hon bara ridit runt med Pod. :)

(Men det känns som om det kommer bli mer spännande sedan, när hon möter Zombie Catelyn osv… Japp, jag har inte kunnat hålla mig från att spoila mig själv lite. :cryout:)


Edit: Apropå något helt annat, har ni tänkt på hur jädra många olika sorters hästar det finns i böckerna om man läser dem på engelska? Rounsey, destrier, coursier, osv osv… Jag blir nästan sugen på att läsa böckerna på svenska för att se hur de översätts!

Robbmeister
2014-10-22, 16:34
Mest underhållande karaktärer (från POV):

Jamie
Cersei
Tyrion
Theon (framförallt som Reek)
Arya (innan Braavos)

Tråkizarna:

Jon (oerhört statisk och endimensionell)
Samwell (buhu, I'm fat)
Daenaerys
Bran (tråkigast av alla)

Det som föregår i Kings Landing och kring the riverlands är alltid mest intressant enligt mig.

Håller med. Fast Sam var rätt roande en gång iallafall.
''And suddenly his c*ck was out, jutting upward from his breeches like a fat pink mast.''

Diomedea exulans
2014-10-27, 11:38
Jag har läst böckerna och sett tv-serien på engelska, och en fråga jag har funderat på: Hur översätts the Wall, The Others och The Hound på svenska? Muren, de andra och Hunden?

Vad kallar de en Other, en "annan"?

Lallle
2014-10-27, 12:10
Jag har läst böckerna och sett tv-serien på engelska, och en fråga jag har funderat på: Hur översätts the Wall, The Others och The Hound på svenska? Muren, de andra och Hunden?

Vad kallar de en Other, en "annan"?

Frågan är hur lång tid det skulle ta med böckerna på svenska innan man skulle komma över töntigheten i svenskan.

Angående böckerna och tv-serien:

Vilka tycker ni är bäst/sämst castade?

Enligt mig, bäst:

De flesta egentligen. Typ samtliga Lannisters och Stark med reservation för Robb.

sämst:

Robert Baratheon, köper inte riktigt att han skulle varit den mäktiga krigaren en gång i tiden.
Renly Baratheon, ser också för mjäkig ut.
Daario Naharis, kommentar överflödig.
Lite tveksam till Ramsay Bolton. I böckerna beskrivs han som ful och rödhårig med stora läppar har jag för mig. Hade nog sett ännu läskigare ut.

Macroman
2014-10-27, 13:07
Frågan är hur lång tid det skulle ta med böckerna på svenska innan man skulle komma över töntigheten i svenskan.

Angående böckerna och tv-serien:

Vilka tycker ni är bäst/sämst castade?

Enligt mig, bäst:

De flesta egentligen. Typ samtliga Lannisters och Stark med reservation för Robb.

sämst:

Robert Baratheon, köper inte riktigt att han skulle varit den mäktiga krigaren en gång i tiden.
Renly Baratheon, ser också för mjäkig ut.
Daario Naharis, kommentar överflödig.
Lite tveksam till Ramsay Bolton. I böckerna beskrivs han som ful och rödhårig med stora läppar har jag för mig. Hade nog sett ännu läskigare ut.

Den första Daario var ju perfekt för rollen! Den andra fattade jag knappt att det var han. Så oansenlig...

anvihl
2014-10-27, 21:24
Jag har inte sett serien på länge, men har de introducerat Victarion än? En av mina favoriter i böckerna, tror han får en stor roll framåt här. Jaime, Cersei, Tyrion, alla martells/snakes och Jon(eller är han...) vill jag ha mer av också.

Theon, Bran, Daenaerys och Arya är så järnspikans tråkiga. Greyjoy prästen är rätt tråkig också, jag glömmer alltid hans namn dock.

Jockefoten
2014-10-27, 21:27
Jag har inte sett serien på länge, men har de introducerat Victarion än? En av mina favoriter i böckerna, tror han får en stor roll framåt här. Jaime, Cersei, Tyrion, alla martells/snakes och Jon(eller är han...) vill jag ha mer av också.

Theon, Bran, Daenaerys och Arya är så järnspikans tråkiga. Greyjoy prästen är rätt tråkig också, jag glömmer alltid hans namn dock.

Nej de har de inte. Dock så verkar de freestyla rätt frisk inför nästa säsong. Går att läsa mer på r/asoiaf

Diomedea exulans
2014-10-27, 21:44
Angående böckerna och tv-serien:

Vilka tycker ni är bäst/sämst castade?


En komplicerad fråga, eftersom om karaktärerna är "fel" i tv-serien så kan det bero på manus eller regi, och inte på dålig casting. Så det är viktigt att inte döma ut skådisar här för att de har för tråkiga repliker… Eller ens för att de spelar för dåligt, för de kanske bara gör exakt som regissören har sagt att de ska göra.

Sedan anser jag att inte nödvändigtvis att skådisen måste vara lik sitt bok-jag för att vara bra castad. Om vi tar Tywin Lannister, t ex, så har han fel frisyr (han har backslick i tv-serien, men är skallig med polisonger i boken), men han levererar helt rätt känsla. Därför anser jag att han är 100 % bra castad. (Fan, bok-frisyren skulle nog bara få honom att se fånig ut, vilket skulle ha helt fel effekt.)

Ett annat exempel är Arya. Hon kallas för "Horseface Arya" i boken för hon har så avlångt ansikte. I tv-serien har hon inte det minsta avlångt ansikte. Men jag anser att hon ändå är perfekt castad; den där häst-ansikte-grejen är bara en liten bisak, som är lätt att helt enkelt kasta bort ur manuset. Nu har vi en Arya som visserligen har ett runt ansikte, men som ändå fångar det viktigaste med Arya; tuffheten, rådigheten, intelligensen, att hon är liten och spenslig men atletisk (skådisen pluggar till proffsdansös ffs), och att hon inte är speciellt snygg. Nu är skådisen inte alls ful, men hon bleknar bredvid sin syster Sansa, precis som hon bör.

Sedan har vi karaktärer som ser fel ut och där deras felaktiga utseende däremot förstör. Renly är det exempel som jag stör mig mest på. I böckerna är han gudomligt skön - den stiligaste man Sansa någonsin har sett, beskrivs han som, och karismatisk därtill. Att han därför anser sig ha rätt till tronen framför sin storebror, tråkiga och alldagliga Stannis, känns därför inte alltför långsökt i boken.

I tv-serien har de av någon anledning bestämt sig för att göra Renly okarismatisk till beteendet och därtill casta en kille som ser helt jädra vanlig ut. Därför skakar jag på huvudet när Renly i tv-serien påstår "jag är mer passande som kung än Stannis". Så i det här fallet borde de castat någon mycket, mycket snyggare.

Så, nu när jag har klargjort hur jag tänker, så tänkte jag räkna upp några fler som är bra/dåligt castade.

Bäst:
- Jason Momoa som Khal Drogo - spot on på samtliga punkter.
- Emilia Clarke som Daenarys Targaryen - okej, här hade det dugit med vilken supersnygg tjej som helst som kan skådespela okej. Emilia är en sån, därför är hon skitbra i rollen.
- Varys.
- Peter Dinklage som Tyrion Lannister. Lite för snygg kanske, men det det gör inget i det här fallet.
- Sansa Stark - också spot on på alla punkter.
- Syrio Forell - en liten roll, men ack så fantastisk.
- Hundarna som spelar Dire Wolves.
- Jack Gleeson som Joffrey. Ser inte heller ut som i boken, men med tanke på att man efter några avsnitt vill knäa honom i ansiktet varje gång man ser honom så måste han ha varit ett bra val.
- Ygritte - känns precis så "vild" som hon ska vara.

Sämst:
- Brienne. Okej, hon har helt rätt "feeling", men jag tycker faktiskt hon är för snygg för att hon ska vara trovärdig som en tjej som ingen kille vill ta i med tång.
- Catelyn Stark. För ful och för olik Sansa. Hon ska vara så lik Sansa att folk kan se deras släktskap bara genom att titta på Sansa. Och så snygg så det är trovärdigt att Littlefinger var helt tokig i henne.
- Tommen - de kunde seriöst inte hitta en tjock pojke? Nåväl, det kanske inte spelar någon roll.

Glömmer säkert flera nu.

Jag har inte sett serien på länge, men har de introducerat Victarion än? Nope.Greyjoy prästen är rätt tråkig också, jag glömmer alltid hans namn dock.Aeron aka Damphair.

Lallle
2014-10-27, 22:56
Ja just det, Tommen är jag också tveksam till. Renly är bara en gåta hur det tänkte.

Skulle helt klart vara intressant att se hur det hade sett ut om serien hade följt böckerna med gällande karaktärers fulhet/snygghet, kanske hade det blivit för otrevligt att titta på? Så groteska som Tyrion och Brienne (t.ex.) är i böckerna hade man kanske haft svårare att sympatisera med dom/njuta av deras medverkan?

Jockefoten
2014-10-30, 19:12
Skådespelare som skrivit på för säsong sju (säsongen som kommer spegla TWOW).
http://insidetv.ew.com/2014/10/30/game-of-thrones-cast-7th-season/

Om serien inte ändrar Jon's linje totalt (vilket kan vara ganska troligt) så betyder det att han lever.

Diomedea exulans
2015-01-20, 01:34
Jag ritade Reek:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10931295_10152978663475631_2836378178789147510_n.j pg?oh=c81f7c5f4e9a9833a94d61ff61442b36&oe=552256EF

Jockefoten
2015-01-20, 19:17
Jag ritade Reek:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10931295_10152978663475631_2836378178789147510_n.j pg?oh=c81f7c5f4e9a9833a94d61ff61442b36&oe=552256EF

Ganska säker på att det där är Hans Scheike, Reek är bara 21-22.

Diomedea exulans
2015-01-20, 19:40
Ganska säker på att det där är Hans Scheike, Reek är bara 21-22.

Han åldras ju i förtid av sin tortyr. :smash:

Diomedea exulans
2015-01-24, 00:37
Wun wun skrattar åt Patchface när Patchface trillar i en snödriva:

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/3a5b87c3-9395-459e-99c6-c90245d291c2_zpsa2lnzfdi.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/3a5b87c3-9395-459e-99c6-c90245d291c2_zpsa2lnzfdi.jpg.html)

Diomedea exulans
2015-01-30, 22:44
Stannis.

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/stannismannis_zps2fedw6jn.jpg

Lallle
2015-01-31, 15:27
Stannis.

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/stannismannis_zps2fedw6jn.jpg

Riktigt bra!

Diomedea exulans
2015-01-31, 15:32
Tack!

Termy
2015-01-31, 17:41
+1 Snyggt. Rollspelsnörd som man är dock så såg jag först röd färg och "-15 hitpoints" innan jag fattade att det var en signatur.

STENBITEN
2015-01-31, 19:36
Det blir ingen Winds of Winter 2015. Trist, men kanske inte direkt otippat.

http://www.theguardian.com/books/2015/jan/30/george-rr-martin-the-winds-of-winter-publication?CMP=share_btn_tw

Tomas W
2015-01-31, 19:43
Det blir ingen Winds of Winter 2015. Trist, men kanske inte direkt otippat.

http://www.theguardian.com/books/2015/jan/30/george-rr-martin-the-winds-of-winter-publication?CMP=share_btn_tw

Inte helt oväntat men får hoppas den kommer under 2016 istället.

anvihl
2015-01-31, 22:33
Det blir ingen Winds of Winter 2015. Trist, men kanske inte direkt otippat.

http://www.theguardian.com/books/2015/jan/30/george-rr-martin-the-winds-of-winter-publication?CMP=share_btn_tw

förban***e gubbröv.... :).

Jockefoten
2015-04-13, 18:10
Vad tror ni som sett avsnitt 1. Är Aegon och Jon Connington helt bortplockade? Betyder det att Aegon aldrig var Aeyrs son? Finns ju endel teorier om det. Jag är dessutom väldigt nyfiken på vad Sansa ska göra nu, hennes story har ju tagit ett rejält kliv.

Lallle
2015-04-14, 06:20
Vad tror ni som sett avsnitt 1. Är Aegon och Jon Connington helt bortplockade? Betyder det att Aegon aldrig var Aeyrs son? Finns ju endel teorier om det. Jag är dessutom väldigt nyfiken på vad Sansa ska göra nu, hennes story har ju tagit ett rejält kliv.

Ja, så tror jag att det är. Angående Sansa så tror jag man acceptera eventuella bokspoilers denna säsong. Gillade inte att Mance fick brinna också, känns givet att storyn om Winterfell kommer vara totalt annorlunda också.

Tricce
2015-04-14, 13:16
Vad tror ni som sett avsnitt 1. Är Aegon och Jon Connington helt bortplockade? Betyder det att Aegon aldrig var Aeyrs son? Finns ju endel teorier om det. Jag är dessutom väldigt nyfiken på vad Sansa ska göra nu, hennes story har ju tagit ett rejält kliv.

Jag blir så sjukt frustrerad på hur nära dom är varandra hela tiden. Först är Arya precis utanför slottet där Sansa var. Sen åker dom förbi i en vagn alldeles bredvid :D *gah!*

Edit: ber om ursäkt fattade inte att jag skrev i boktråden.

Jockefoten
2015-04-20, 14:07
Kan du skriva i boktråden vad han gjorde mer?

Okej. :D

"After leaving the Nightfort on the south side of the wall, Sam and Gilly join Ser Denys Mallister and Bowen Marsh's party, also en route to Castle Black. They arrive after the Battle of Castle Black, with Stannis Baratheon present and urging the swift election of a new Lord Commander and threatening to name one himself if none can achieve the required two-thirds majority. In the voting, Janos Slynt is gaining ground on the leading candidates Cotter Pyke and Denys Mallister. Believing Slynt would be a disastrous Lord Commander, Sam approaches Pyke and Mallister independently, and lies to each regarding Stannis's intentions to name the other to the office, thus convincing them both to support Jon Snow as a compromise candidate,[11] leading to Jon's election.[12]"

Jockefoten
2015-04-25, 08:56
Imponerande teori.
Tqvnwo2I0ZM

MasterChief
2016-06-07, 18:57
Är det den här tråden man ska fortsätta i nu när serien är före böckerna så vi slipper kommentarer från de illiterata medlemmarna om spoilers. Vi pratar ju trots allt om 5000 sidor text och typ 50 timmar TV-serie och hundratals karaktärer och trådar att hålla reda på. Vore ju önskvärt om man fick prata om allt för de som läst och sett allt utan att råka försäga sig.

Jockefoten
2016-06-07, 19:11
Jag håller med, det är svårt för en själv att komma ihåg om vissa händelser skedde i boken eller i serien. Men det verkar dessvärre vara för få medlemmar på forumet som är intresserade av ASOIAF-diskussion, tråden tar/tog aldrig någon riktig fart till skillnad ifrån tv-tråden.

Det jag har svårt att förstå med vissa tv-tittare är irritationen som uppstår när man nämner teorier och spekulationer. För mig är det själva belåtenheten med denna typ av historier. Få spekulera och försöka gissa sig fram till vad som händer och vad som tidigare har hänt. Att man som tv-tittare vill vara så ovetande som möjligt känns för mig helt främmande.

MasterChief
2016-06-07, 19:29
Jag håller med, det är svårt för en själv att komma ihåg om vissa händelser skedde i boken eller i serien. Men det verkar dessvärre vara för få medlemmar på forumet som är intresserade av ASOIAF-diskussion, tråden tar/tog aldrig någon riktig fart till skillnad ifrån tv-tråden.

Det jag har svårt att förstå med vissa tv-tittare är irritationen som uppstår när man nämner teorier och spekulationer. För mig är det själva belåtenheten med denna typ av historier. Få spekulera och försöka gissa sig fram till vad som händer och vad som tidigare har hänt. Att man som tv-tittare vill vara så ovetande som möjligt känns för mig helt främmande.

+1

Tycker det nästan är roligare att läsa diskussionerna. Jag kommer ihåg de ultraseriösa djupdykningarna vissa gjorde när Lost gick. Jag vet inte hur många timmar jag läste om olika teorier. :D

Hade jag varit författare hade jag ägnat hälften av mitt författarskap åt att plantera påskägg och jävlas med läsarna.

kaer
2016-07-01, 10:10
Läste igenom den här:
http://imgur.com/gallery/6y1m3

Är det helt konfirmerat att det är bloodraven som är treögda kråkan? Både i boken och serien?
Tycker hans episkhet har smygit helt under radarn i serien.

Jockefoten
2016-07-01, 11:25
Läste igenom den här:
http://imgur.com/gallery/6y1m3

Är det helt konfirmerat att det är bloodraven som är treögda kråkan? Både i boken och serien?
Tycker hans episkhet har smygit helt under radarn i serien.

Det stämmer bra, eller ja om det är honom i serien vet jag inte. Men i böckerna är det Brynden Rivers "Bloodraven".

Jockefoten
2016-07-01, 16:51
Läste igenom den här:
http://imgur.com/gallery/6y1m3

Är det helt konfirmerat att det är bloodraven som är treögda kråkan? Både i boken och serien?
Tycker hans episkhet har smygit helt under radarn i serien.

Här är en mysig film om honom:
5XyxDKZJbI4

Nixon
2017-09-02, 07:14
Hur mycket har tv-serien avvikit från böckerna hittills? Var väl i säsong/bok 4 de delade sig en del?

Jag tror att tv-slutet kommer göra de flesta besvikna så jag när ett försiktigt hopp om att böckerna kommer avsluta allt bättre, även om kanske slutet blir liknande.
Sen tror jag iofs inte att det blir just GRRM som skriver klart de sista böckerna men så länge de får tag på en duktigt ghostwriter gör det mindre. Ser nästan hellre det än att GRRM ska försöka hafsa ihop något mediokert innan han får en hjärtinfarkt.

Någon som fortfarande tror på att Winds of winter kommer släppas i år, som han skrev på sin blogg i januari?

Vinter
2017-09-02, 07:40
Hur mycket har tv-serien avvikit från böckerna hittills? Var väl i säsong/bok 4 de delade sig en del?

Jag tror att tv-slutet kommer göra de flesta besvikna så jag när ett försiktigt hopp om att böckerna kommer avsluta allt bättre, även om kanske slutet blir liknande.
Sen tror jag iofs inte att det blir just GRRM som skriver klart de sista böckerna men så länge de får tag på en duktigt ghostwriter gör det mindre. Ser nästan hellre det än att GRRM ska försöka hafsa ihop något mediokert innan han får en hjärtinfarkt.

Någon som fortfarande tror på att Winds of winter kommer släppas i år, som han skrev på sin blogg i januari?

Den här tråden skapades 2011, då pratade vi om när Winds of winter skulle släppas. I dag pratar vi om....när Winds of winter ska släppas.

Säsong 4-5 eller så. Sista som händer i boken är att en viss bastard blir knivmördad. Det är väl ingen spoiler längre?

Det är långt kvar på storyn. Det är möjligt att Winds of winter kommer ut som en besvikelse där handlingen börjat snabbspolas som på TV. Tror inte ens GRRM vet när boken kommer ut.

svenbanan
2017-09-02, 07:54
Nedanstående skrev jag för några månader sedan i tråden om GoT efter att ha snokat runt lite för att se om det stämmer att GRRM verkar ha slutat skriva och inte kommer hinna klart innan han trillar av pinn.


1996 gav hans första bok i serien ut. Då hade han inte gett ut nån bok på sju år. Sedan gav han alltså ut de tre första böckerna med två års mellanrum. Efter det har det varit fem och sex års mellanrum. Det är sex år sedan senaste boken gavs ut i år. Dessutom är det rimligt att tro att de där sju åren innan han gav ut första boken användes till att skriva delar av även bok två och tre. Så han kan kanske ha använt tre-fyra år vardera till de första tre böckerna, och fem-sex till nästa två.

1996 A Game of Thrones
1998 A Clash of Kings
2000 A Storm of Swords
2005 A Feast for Crows
2011 A Dance with Dragons

Dessutom gav han bara ut en ytterligare bok mellan 1996 och 2000, och elva andra böcker efter 2000. Sen har han ju varit involverad i tv-serien också. Så rimligtvis har hans tid varit väldigt mycket mer splittrad de senaste åren än tidigare.

Om bok sex kommer ut nästa år, och han sedan fokuserar sin tid lite mer (relativt sett) på sista boken i serien, så kommer den kanske ut 2022. Då är Martin 73 år tror jag. Fortsätter han i samma takt som nu, så kanske sista boken i serien kommer ut 2025. Då skulle Martin vara 76.

Han behöver inte uppnå någon mirakelålder för någondera av dessa möjligheter. Självklart finns möjligheten att han trillar av pinn innan han hinner klart. Men att påstå att det är givet att det blir så är bara korkat.

Jockefoten
2017-09-02, 08:18
Urgh, serien har gjort mig förvirrad. En uppdatering om vart alla håller hus hade varit på plats.


Jon är död?
Dany vaknar vid en Dothraki-hord med Drogon?
Arya är i Bravos, fick precis tillbaka sin syn?
Tyrion hänger han runt Mereen, träffade han någonsin Dany?
Sansa och LF håller till i Vale.
Stannis anfaller Winterfell (Ramsey säger att Stannis förlorade).
Bran håller på att bli ett träd.
Varys dödar Kevan Lannister, visar sig vara en Blackfyre-lojalist (spekulationer).
Fake Aegon landar med The Goalden Cloaks i Stormlands och härjar runt med Jon Connington.
Victarion seglar mot Dany, har fått en svart hand.
Euron har tagit makten över Iron Islands, har ett suspekt horn.
Jamie driver en kampanj i Riverlands?
Cersei börjar blir galen (gravid?) knullar Kettelbacks och Moonboy för all jag vet?
Doran Martell försöker gifta bort sin son Quentyn till Dany, Quentyn blir uppkäkad av drakar.
Theon har flytt ifrån Winterfell med Fake-Arya till Stannis Armé.

Vinter
2017-09-02, 08:40
Urgh, serien har gjort mig förvirrad. En uppdatering om vart alla håller hus hade varit på plats.


Jon är död?
Dany vaknar vid en Dothraki-hord med Drogon?
Arya är i Bravos, fick precis tillbaka sin syn?
Tyrion hänger han runt Mereen, träffade han någonsin Dany?
Sansa och LF håller till i Vale.
Stannis anfaller Winterfell (Ramsey säger att Stannis förlorade).
Bran håller på att bli ett träd.
Varys dödar Kevan Lannister, visar sig vara en Blackfyre-lojalist (spekulationer).
Fake Aegon landar med The Goalden Cloaks i Stormlands och härjar runt med Jon Connington.
Victarion seglar mot Dany, har fått en svart hand.
Euron har tagit makten över Iron Islands, har ett suspekt horn.
Jamie driver en kampanj i Riverlands?
Cersei börjar blir galen (gravid?) knullar Kettelbacks och Moonboy för all jag vet?
Doran Martell försöker gifta bort sin son Quentyn till Dany, Quentyn blir uppkäkad av drakar.
Theon har flytt ifrån Winterfell med Fake-Arya till Stannis Armé.


Vad jag hört från TV-seriens producenter skrev de ibland om storyn efter skådespelarnas prestationer i senare delen. Var skådespelaren uppskattad och populär fick de betydligt mer tid på TV än det var planerat. Vilket gör att jag tror böckerna blir fundamentalt annorlunda än TV-serien.

GRRMs största problem är för många öppna ändar. Och långt kvar till slutet. Vem vet om det räcker med 7 böcker, det känns inte så. Om han nu inte bara snöpligt dödar av ett halvt dussin karaktärer.

Tex sömnpillret Dorne varade i något över hundra sidor, leder det till nått?

Jockefoten
2017-09-02, 08:54
GRRM skulle anlita en projektledare som sätter upp en plan åt honom, med ett PERT-diagram eller liknande för att knyta ihop alla lösa trådar.

Vinter
2017-09-02, 08:58
GRRM skulle anlita en projektledare som sätter upp en plan åt honom, med ett PERT-diagram eller liknande för att knyta ihop alla lösa trådar.

Jag undrar hur hans planering ser ut, ha måste ha en lista med 3-4 dussin lösa plottar hängandes. Samt försöka komma ihåg deras tankar och åsikter från 10 år sedan i realtid.


Nu är frågan, kommer det något POV kapitel från White Walkers. I TV format kan man ju visa bilder utan att prata. Svårare i bok.

J.V
2017-09-02, 09:37
Eftersom det ar 5 spinoffs pa G, som han sakert ar inblandad i, ar det nog mycket att sta i just nu.

anvihl
2017-09-02, 09:51
GRRM skulle anlita en projektledare som sätter upp en plan åt honom, med ett PERT-diagram eller liknande för att knyta ihop alla lösa trådar.

Han har redan två :).

Nixon
2017-09-02, 12:54
Den här tråden skapades 2011, då pratade vi om när Winds of winter skulle släppas. I dag pratar vi om....när Winds of winter ska släppas.

Säsong 4-5 eller så. Sista som händer i boken är att en viss bastard blir knivmördad. Det är väl ingen spoiler längre?

Det är långt kvar på storyn. Det är möjligt att Winds of winter kommer ut som en besvikelse där handlingen börjat snabbspolas som på TV. Tror inte ens GRRM vet när boken kommer ut.
Sant.
Nej, det är knappast en spoiler längre.
Jag tror, eller hoppas kanske är rätt ord, att den inte kommer vara lika forcerad som tv-serien. Men jag är förberedd på att bli besviken. När nu boken kommer ut dvs.


Nedanstående skrev jag för några månader sedan i tråden om GoT efter att ha snokat runt lite för att se om det stämmer att GRRM verkar ha slutat skriva och inte kommer hinna klart innan han trillar av pinn.


1996 gav hans första bok i serien ut. Då hade han inte gett ut nån bok på sju år. Sedan gav han alltså ut de tre första böckerna med två års mellanrum. Efter det har det varit fem och sex års mellanrum. Det är sex år sedan senaste boken gavs ut i år. Dessutom är det rimligt att tro att de där sju åren innan han gav ut första boken användes till att skriva delar av även bok två och tre. Så han kan kanske ha använt tre-fyra år vardera till de första tre böckerna, och fem-sex till nästa två.

1996 A Game of Thrones
1998 A Clash of Kings
2000 A Storm of Swords
2005 A Feast for Crows
2011 A Dance with Dragons

Dessutom gav han bara ut en ytterligare bok mellan 1996 och 2000, och elva andra böcker efter 2000. Sen har han ju varit involverad i tv-serien också. Så rimligtvis har hans tid varit väldigt mycket mer splittrad de senaste åren än tidigare.

Om bok sex kommer ut nästa år, och han sedan fokuserar sin tid lite mer (relativt sett) på sista boken i serien, så kommer den kanske ut 2022. Då är Martin 73 år tror jag. Fortsätter han i samma takt som nu, så kanske sista boken i serien kommer ut 2025. Då skulle Martin vara 76.

Han behöver inte uppnå någon mirakelålder för någondera av dessa möjligheter. Självklart finns möjligheten att han trillar av pinn innan han hinner klart. Men att påstå att det är givet att det blir så är bara korkat.
Nej, 73 resp. 76 år är inget mirakel. Dock ser han ju inte ut att leva en någorlunda hälsosam livstil. Fast jag kan ju ha fel. Men han är ju bra fet.

Vad jag hört från TV-seriens producenter skrev de ibland om storyn efter skådespelarnas prestationer i senare delen. Var skådespelaren uppskattad och populär fick de betydligt mer tid på TV än det var planerat. Vilket gör att jag tror böckerna blir fundamentalt annorlunda än TV-serien.

GRRMs största problem är för många öppna ändar. Och långt kvar till slutet. Vem vet om det räcker med 7 böcker, det känns inte så. Om han nu inte bara snöpligt dödar av ett halvt dussin karaktärer.

Tex sömnpillret Dorne varade i något över hundra sidor, leder det till nått?
Kanske gör några riktiga långa böcker? Eller väljer att förlänga med ytterliggare en bok. Annars känns det som du är inne på, att det inte kommer att räcka till.
Jag skulle inte ha något emot en eller två böcker till. Under förutsättningen att det inte dröjer till 2057 innan sista kommer ut.

Eftersom det ar 5 spinoffs pa G, som han sakert ar inblandad i, ar det nog mycket att sta i just nu.
Har jag helt missat.
Vilka är det? :)

J.V
2017-09-02, 12:59
Har jag helt missat.
Vilka är det?Ingen aning, har inte orkat kolla upp detaljer da det lar vara sa langt bort.

GRRM har namnt det ett par ganger i sin blogg iaf. Alla ar tydligen prequels. Och det ar val bara bestamts att det ska goras piloter till fem olika spinoffs, inte nagot som faktiskt ar greenlightat.

https://grrm.livejournal.com/536859.html
https://grrm.livejournal.com/543423.html

Nixon
2017-09-02, 13:16
Ingen aning, har inte orkat kolla upp detaljer da det lar vara sa langt bort.

GRRM har namnt det ett par ganger i sin blogg iaf. Alla ar tydligen prequels. Och det ar val bara bestamts att det ska goras piloter till fem olika spinoffs, inte nagot som faktiskt ar greenlightat.

https://grrm.livejournal.com/536859.html
https://grrm.livejournal.com/543423.html

Tack.

Undrar vad de ska handla om då när han skriver att det iaf inte ska vara om Dunk & Egg eller Roberts Rebellion men ändå prequels.

Vore sjukt kul ifall det vore om Hjältarnas Tidsålder, Rhoyne eller erövringen av Westeros.

Frågenarkomanen
2017-09-02, 17:30
Älskar Patchface :)

Återstår att se om han är så farlig som Melisandre säger. Han är otroligt obehaglig. Boogeyman-vibbar.

Visserligen är han Rhaegars son men Azor Ahai måste väl ändå vara Danny? Passar ju in perfekt på profetian. Passar perfekt? Det mesta passar betydligt bättre på Jon, förutom delen med att "väcka drakar från sten", som passar perfekt in på Danaerys.

Jag är grymt besviken på att Pod inte är sexgud i böckerna! :( :banned *gah!*
Det var ju en helt otroligt värdelös förändring, som totalt saknar trovärdighet.

Jockefoten
2017-09-02, 17:35
Tack.

Undrar vad de ska handla om då när han skriver att det iaf inte ska vara om Dunk & Egg eller Roberts Rebellion men ändå prequels.

Vore sjukt kul ifall det vore om Hjältarnas Tidsålder, Rhoyne eller erövringen av Westeros.

Konstigt, Dunk & Egg känns som enda realistiska serien att göra.

Thornblom
2017-09-04, 14:43
Köpte en box med de fem böckerna igår lite spontant när jag var i Köpenhamn. 80 sidor in och jag är helt fast. Jävlar vad bra han skriver. Jon och Arya's karaktärsutveckling är grymt bra :)