handdator

Visa fullständig version : Vasslehydrolysat vs. EAA


Bjern
2011-08-15, 06:24
Hur står sig EAA(med 5g leucin 10min innan) mot vasslehydroisolat/kaseinhydroisolat när det gäller frisättning av insulin?

Helt ny på detta med proteinpulser, tänkte ge det ett försök.

vicarious
2011-08-15, 06:57
Mindre insulinfrisättning skulle jag tro. BCAA borde vara det bästa för proteinpulser men då får man ju lite färre aminosyror.

King Grub
2011-08-15, 08:01
http://jap.physiology.org/content/107/3/987/F2.medium.gif

Plasma insulin concentration after ingestion of whey hydrolysate, casein, or soy protein.

containing an equivalent content of essential amino acids (10 g)

J Appl Physiol. 2009 Sep;107(3):987-92.

http://ajpendo.physiology.org/content/286/3/E321/F6.medium.gif

Plasma insulin concentrations before and after ingestion of 15 g of EAA.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2004 Mar;286(3):E321-8.

Bjern
2011-08-15, 08:02
Mindre insulinfrisättning skulle jag tro. BCAA borde vara det bästa för proteinpulser men då får man ju lite färre aminosyror.

Just nu kör jag 5g leucin, 10min senare tar jag vassle-isolat... Är kluven om jag borde fortsätta, eller investera i ett hydroisolat.

King Grub
2011-08-15, 08:04
Vad förväntar du dig av ett sådant byte, och varför är insulinfrisättningen intressant? Och tränar du fastande? Annars behöver du inte ta före träning.

Bjern
2011-08-15, 08:18
Vad förväntar du dig av ett sådant byte, och varför är insulinfrisättningen intressant? Och tränar du fastande? Annars behöver du inte ta före träning.

Vill mest byta eftersom det blir lättare än att krångla med leucin 10min innan, kanske billigare, inte räknat på det. Nej, tränar ca 3-4timmar efter lunch. Syftet med pulser är väl att gå ifrån låga nivåer av aminosyror i blodet, till plötsligt överskott med aminosyror i blodet, Bartoll skriver att kan man inte transportera ut aminosyrorna(EAA) till muskelcellerna(som man gör effektivast genom att få ett insulinpåslag) är kaseinhydroisolat/vasslehydroisolate, alt. 5g leucin, följt av vasslekoncentrat/isolat.

King Grub
2011-08-15, 08:20
Om du inte äter en matsked keso till lunch, har du inte aminosyror i blodet redan?

Och EAA stimulerar proteinsyntesen maximalt vid fastenivåer av insulin.

Det du beskriver låter som helt bortkastat krångel.

Bjern
2011-08-15, 08:28
Om du inte äter en matsked keso till lunch, har du inte aminosyror i blodet redan?

Och EAA stimulerar proteinsyntesen maximalt vid fastenivåer av insulin.

Det du beskriver låter som helt bortkastat krångel.

Proteinpulser på en icke-dopad är alltså bortkastat krångel? När uppnår man fastenivåer?

Eddie Vedder
2011-08-15, 10:09
Proteinpulser på en icke-dopad är alltså bortkastat krångel? När uppnår man fastenivåer?

Det finns väldigt lite som tyder på att snacket om proteinpulser och lågproteindagar (som förespråkarna av proteinpulser också brukar rekommendera) är värt ett skit. Men det är ju som vanligt så att man måste krångla till sina metoder in absurdum för att de ska kunna lura tonårsgrabbar att tro att resultat alltid kräver mikrosekundtiming och mikrogram hit och dit av minsta lilla aminosyra för att få resultat. Då är man ju "tvungen" att följa just deras superoptikoncept.

Bjern
2011-08-15, 10:20
Då är man ju "tvungen" att följa just deras superoptikoncept.

Ja, det känns för krångligt att stenhårt följa denna princip. Så EAA efter tillsammans med lite kolisar om jag ätit proteinrikt några timmar innan, EAA innan om jag tränar fastande? Lätt är bäst. :D

vicarious
2011-08-15, 10:48
Ja, det känns för krångligt att stenhårt följa denna princip. Så EAA efter tillsammans med lite kolisar om jag ätit proteinrikt några timmar innan, EAA innan om jag tränar fastande? Lätt är bäst. :D

Du behöver inga kolisar efteråt för att EAA:t ska få full effekt.

Langster
2011-08-15, 11:04
Det finns väldigt lite som tyder på att snacket om proteinpulser och lågproteindagar (som förespråkarna av proteinpulser också brukar rekommendera) är värt ett skit. Men det är ju som vanligt så att man måste krångla till sina metoder in absurdum för att de ska kunna lura tonårsgrabbar att tro att resultat alltid kräver mikrosekundtiming och mikrogram hit och dit av minsta lilla aminosyra för att få resultat. Då är man ju "tvungen" att följa just deras superoptikoncept.

Dessutom vill jag tillägga att det är lätt att skylla på klienten om resultat uteblir istället för att erkänna att metoden kanske inte är så optimal och speciell. Just eftersom det är så krångligt att göra allt rätt.
Sen är det väl lite märkligt att de upplägg som är som mest specifika är de som oftast blir ändrade och får tillägg. Om jag någonsin hittade en metod som verkligen gav resultat som var mätbart bättre än att "äta bra mat och träna hårt" så skulle jag passa mig noga för att förändra något i det konceptet, eftersom då har man verkligen stött på en guldgruva.
Det finns massor av metoder och kosttillskott osv som i teorin faktiskt är mer optimala än att "äta bra mat och träna hårt" men tyvärr ger de inte bättre resultat i praktiken, de krånglar bara till vardagslivet.

King Grub
2011-08-15, 11:06
kaseinhydroisolat

För övrigt är nog kaseinhydrolysat rätt undermåligt, insulinfrisättning eller inte. Kaseinhydrolysat verkar inte stimulera muskeluppbyggnaden.

Sverker
2011-08-15, 17:06
Hydrolyserat till vilken grad ( antal Dalton ) ?


Är inte kaseinhydrolysatet snabbare än vasslehydrolysat ? Båda innehåller mycket grenade aminosyror och är fullvärdiga.

King Grub
2011-08-15, 17:08
Det är just det - det är nog för snabbt. Visst stimuleras proteinsyntesen... men inte i muskulaturen, utan i levern och tarmarna:

BACKGROUND: Compared with slow proteins, fast proteins are more completely extracted in the splanchnic bed but contribute less to peripheral protein accretion; however, the independent influence of absorption kinetics and the amino acid (AA) pattern of dietary protein on AA anabolism in individual tissues remains unknown.

OBJECTIVE: We aimed to compare the postprandial regional utilization of proteins with similar AA profiles but different absorption kinetics by coupling clinical experiments with compartmental modeling.

DESIGN: Experimental data pertaining to the intestine, blood, and urine for dietary nitrogen kinetics after a 15N-labeled intact (IC) or hydrolyzed (HC) casein meal were obtained in parallel groups of healthy adults (n = 21) and were analyzed by using a 13-compartment model to predict the cascade of dietary nitrogen absorption and regional metabolism.

RESULTS: IC and HC elicited a similar whole-body postprandial retention of dietary nitrogen, but HC was associated with a faster rate of absorption than was IC, resulting in earlier and stronger hyperaminoacidemia and hyperinsulinemia. An enhancement of both catabolic (26%) and anabolic (37%) utilization of dietary nitrogen occurred in the splanchnic bed at the expense of its further peripheral availability, which reached 18% and 11% of ingested nitrogen 8 h after the IC and HC meals, respectively.

CONCLUSIONS: The form of delivery of dietary AAs constituted an independent factor of modulation of their postprandial regional metabolism, with a fast supply favoring the splanchnic dietary nitrogen uptake over its peripheral anabolic use. These results question a possible effect of ingestion of protein hydrolysates on tissue nitrogen metabolism and accretion.

Am J Clin Nutr. 2009 Oct;90(4):1011-22. Hydrolyzed dietary casein as compared with the intact protein reduces postprandial peripheral, but not whole-body, uptake of nitrogen in humans.

MrBulk
2011-08-15, 19:47
Kan ingen moderator rätta stavfelen i rubriken, blir lättar att hitta tråden vid sökning, bra tråd med bra info.

Eddie Vedder
2011-08-16, 14:22
Kan ingen moderator rätta stavfelen i rubriken, blir lättar att hitta tråden vid sökning, bra tråd med bra info.

Smart tänkt, fixat! :thumbup:

exevision
2011-09-23, 14:17
Bara en litet fundering, är vasslehydrolysat snabbare eller långsammare än EAA?

King Grub
2011-09-23, 14:40
Snabbare antagligen.

exevision
2011-09-23, 15:39
Skulle inte ett rent vasslehydrolysat då kunna i vissa fall tänkas vara bättre än EAA eller iaf inte långt ifrån?
Verkar så enligt: http://www.nutritionandmetabolism.com/content/6/1/38