handdator

Visa fullständig version : Inneboende


Sparven från Minsk
2011-08-14, 18:04
Nu är situationen sådan att jag sitter i en ganska stor 2:a ensam med en hyra på 6400 :- och som ni kan förstå svider detta lite i plånboken!
Att få tag i en etta är ganska kärvt och kan ta lite tid. Min babe kom på iden att hyra ut ett rum till någon student för att kapa ned på hyran lite.
Grejen är att jag aldrig haft en inneboende förut och är lite "orolig" inför detta. Visst har bott tillsammans med någon tjej förut, men aldrig en främmande person.

Någon som sitter inne med erfarenheter på detta, good or bad? Tips och liknande?

hanushans
2011-08-14, 18:06
Försök hitta någon som inte är hemma så mycket.

Sparven från Minsk
2011-08-14, 18:06
Försök hitta någon som inte är hemma så mycket.

Grejen är att jag inte är hemma så mycket ;)

Librish
2011-08-14, 18:07
Det beror ju såklart helt på den som hyr rummet, men de allra flesta är vettiga tycker jag. Finns ju skräckhistorier men om du pratar med spekulanten i förväg går det nog bra.

C.E.J.
2011-08-14, 18:10
Skriv kontrakt, och säg vad som gäller direkt - utgå inte från att personen har sunt förnuft eller känner till dina anala tendenser.

Tycker inte det finns så mycket mer än så att säga. Har du några specifika farhågor?

Loke
2011-08-14, 18:10
Tja, jag har aldrig haft inneboende, men därmot bott i studentkorridor flera år. Jag gissar att det är betydligt jobbigare.

Du behöver ju bara samsas med en person och du kommer kunna välja och vraka bland sökande. Intervjua flera sökande innan du bestämmer dig, det är ju bara att välja någon som typ lever samma liv som du.

kettlebellGuden
2011-08-14, 18:13
Hey TS.

Jag och min sambo bor i en lägenhet här sen 3 år tillbaka och har haft inneboende konstant sen dess. Normalt en ny varje termin, just nu hyr vi ut två rum.

Det är hur trevligt som helst.

Tips är att gå efter folk som är högskole/universitetsstudenter. Brukar vara bra stämpel. Vi hittar numera de flesta av våra inneboende via CS och där hittar man ju referenerser redan från början. Good shit.

hanushans
2011-08-14, 18:14
Grejen är att jag inte är hemma så mycket ;)

Då är det nog lugnt... Har en inneboende nu och ska hyra ut ett till rum från september. Kan ju bli problem med städning och sånt, bäst att komma överens från början.
Men viktigast för mig är nog att man får vara ifred :)

Sparven från Minsk
2011-08-14, 18:20
Bra tips everyone!
Jo det blir ju någon student på högskolan, oftast de som är desperata haha.
Mjo ska ta in några och se vilka de är, känna på deras personligheter å så samt skriva kontrakt med hyra, uppsägningstider å så.
Har ju tös i Malmö och pluggar där så är all ledig tid där typ, bara hemma ibland någon dag för att tvätta hehe ;)

kettlebellGuden
2011-08-14, 18:23
Vi har haft ett otal inneboende och aldrig brytt oss om kontrakt. Enda vi egentligen har haft problem med där var en tjej från Hawaii och en tjej från Stockholm.

oracas
2011-08-14, 18:26
Sitter ensam med en kåk på 210kvm och gick i tankarna... men vettefan om det är värt dom kronorna att ha någon person så nära inpå...

LoTiX
2011-08-14, 18:28
Synd att du inte bor i Göteborg för då hade jag varit den perfekta kandidaten!

hanushans
2011-08-14, 18:28
Sitter ensam med en kåk på 210kvm och gick i tankarna... men vettefan om det är värt dom kronorna att ha någon person så nära inpå...

Kanske blir jättemysigt... Man vet aldrig.

Pansartax
2011-08-14, 18:30
Ett tips är ju att hyra in en person som du fysiskt dominerar, i fall det skulle bli nasty :thumbup:

En tunn student som tuggat nudlar och lågprotein-kost i 2 år låter bra.

jockke
2011-08-14, 18:30
Kolla på Big bang theory och ta sheldons regler ;) Då kan det bara bli bra...

oracas
2011-08-14, 18:34
Kanske blir jättemysigt... Man vet aldrig.

Eller raka motsatsen, vågar man chansa?

Tror jag är för snäll för att slänga ut någon om det inte fungerar ;-)

Sparven från Minsk
2011-08-14, 18:34
Haha Sheldon rules!

Två kandidater so far, en ska komma hit nästa vecka o titta, kan man passa på att känna av personen. Den andre bor i sthlm, blir svårt att känna av den personen =(

Tjej eller kille? Spelar kanske ingen roll?

C.E.J.
2011-08-14, 18:36
Haha Sheldon rules!

Två kandidater so far, en ska komma hit nästa vecka o titta, kan man passa på att känna av personen. Den andre bor i sthlm, blir svårt att känna av den personen =(

Tjej eller kille? Spelar kanske ingen roll?

Jag får många kandidater som tror att det bara är att komma förbi och skriva kontrakt bara för att jag svarat på personens sökannons. Kan snubben i Sthlm inte komma så att du kan känna av kemin, stryk honom från listan.

Tjej eller kille - är man singel är det inte helt fel att ha lite socker av preferred kön att titta på. Du är inte singel så då är det struntsamma :P

kettlebellGuden
2011-08-14, 18:41
Haha Sheldon rules!

Två kandidater so far, en ska komma hit nästa vecka o titta, kan man passa på att känna av personen. Den andre bor i sthlm, blir svårt att känna av den personen =(

Tjej eller kille? Spelar kanske ingen roll?

Vår erfarenhet är att killar är bättre på att hålla ordning efter sig.

Det där med att träffa personen fysiskt innan man bestämmer ja eller nej är helt klart övervärderat.

hanushans
2011-08-14, 18:44
Eller raka motsatsen, vågar man chansa?

Tror jag är för snäll för att slänga ut någon om det inte fungerar ;-)

Då får du väl säga att nån annan ska flytta in, en släkting eller så. Man sparar ju mycket pengar, men om du inte är så snål och helst vill vara ensam så är det ju ingen idé.
Jag skulle inte vilja dela om det var för trångt, man ska typ inte ens behöva höra de andra personerna.

hanushans
2011-08-14, 18:46
Vår erfarenhet är att killar är bättre på att hålla ordning efter sig.


Håller med.

C.E.J.
2011-08-14, 18:50
Jag har bara haft killar som inneboende, men mina fördomar säger mig att tjejer är bättre på att hålla ordning efter sig. (hej mini)

kettlebellGuden
2011-08-14, 18:50
man ska typ inte ens behöva höra de andra personerna.

Vi hade en 18 årig tös boende här. Hon styrde upp en pojkvän... oh boy vad hon hördes.

shadowfire
2011-08-14, 18:57
Nu är situationen sådan att jag sitter i en ganska stor 2:a ensam med en hyra på 6400 :- och som ni kan förstå svider detta lite i plånboken!
Att få tag i en etta är ganska kärvt och kan ta lite tid. Min babe kom på iden att hyra ut ett rum till någon student för att kapa ned på hyran lite.
Grejen är att jag aldrig haft en inneboende förut och är lite "orolig" inför detta. Visst har bott tillsammans med någon tjej förut, men aldrig en främmande person.

Någon som sitter inne med erfarenheter på detta, good or bad? Tips och liknande?

Fortsätt charma damen istället o bli sambos? ;)

kettlebellGuden
2011-08-14, 18:59
Tycker alltså det är helt kalas ide att bli med inneboende. Do iiiit.

Sparven från Minsk
2011-08-14, 19:00
Fortsätt charma damen istället o bli sambos? ;)

Bra förslag, men stressar inget :) Det sker när det sker ;)

Sparven från Minsk
2011-08-14, 19:01
En kille från sthlm är på som fan. Skickat bilder å så, han är typ hundra på att han fått den redan och undrar när han kan flytta in...

kettlebellGuden
2011-08-14, 19:02
En kille från sthlm är på som fan. Skickat bilder å så, han är typ hundra på att han fått den redan och undrar när han kan flytta in...

Har du inte gjort några anspelningar på att han är inne så är det dåligt tecken. :thumbup:

Sparven från Minsk
2011-08-14, 19:05
Har du inte gjort några anspelningar på att han är inne så är det dåligt tecken. :thumbup:

Typ....tror han mest är galet desperat på att få ett boende, ska säga till han att det kommer in någon nästa vecka för att se den så han får chilla lite.
Ska be han berätta mer om sig själv också men annars håller jag med dig...

C.E.J.
2011-08-14, 19:07
Prata me'n på teflon också, mail säger ju nada om hur en person är.

Pansartax
2011-08-14, 19:54
Fråga om hans medicinska bakgrund, inte kul att ha nån hemma hos sig som får anfall av något slag eller bara släcker lampan rätt som det är.

Ingen gillar att behöva ta hand om ett lik.

Madame
2011-08-15, 10:30
Ingen gillar att behöva ta hand om ett lik.

:laugh:

Pungis
2011-08-15, 10:32
Gäller bara att hitta rätt person.

Kör intervjuer :)

Akerhage
2011-08-15, 10:36
Sitter i samma sits, bott med en kompis i 1.5 år, sen exet i 2 månader, men nu e det slut, så vet inte riktigt om jag ska fixa en ny inneboende. Kan man ställa krav? Typ att det måste städas o hålla ordning som jag vill ha det? Jag är extremt pedant och vill inte ha någon som lämnar kvar massa skit efter sig, inte diskar o har sig. Tycker det är jobbigt att hitta någon främling, tänk om man efter 1 månad inte alls tycker han/hon passar in, vad gör man då? kan ju liksom inte slänga ut dem bara, känns ju taskigt.

Ademius
2011-08-15, 10:54
Sitter i samma sits, bott med en kompis i 1.5 år, sen exet i 2 månader, men nu e det slut, så vet inte riktigt om jag ska fixa en ny inneboende. Kan man ställa krav? Typ att det måste städas o hålla ordning som jag vill ha det? Jag är extremt pedant och vill inte ha någon som lämnar kvar massa skit efter sig, inte diskar o har sig. Tycker det är jobbigt att hitta någon främling, tänk om man efter 1 månad inte alls tycker han/hon passar in, vad gör man då? kan ju liksom inte slänga ut dem bara, känns ju taskigt. Haha, jag skulle heller aldrig vilja bo med någon annan. Sambo kanske kan funka, men annars inte! Jag är alldeles för noggrann och vill ha rent och snygg hela tiden. Sedan stör jag mig otroligt lätt på andra människor, jag vill helst bara vara ifred mest hela tiden. Se om du har en kompis som kan tänka sig att bo med dig igen? Jag skulle iofs tycka det var ännu jobbigare att bo med en kompis, det känns som att man skulle få mycket mindre privatliv då och är på varandra mest hela tiden.*gah!*

Skulle för övrigt bli tokig om jag inte fick ha allt på mitt sätt, ungefär som Sheldon i The Big Bang Theory-

Hur ligger det till rent juridiskt med inneboende? Finns det någon uppsägningstid där, eller är det något man bara kommer överens om? För en andrahandshyresgäst gäller iaf 3 månaders uppsägningstid för båda.

Akerhage
2011-08-15, 10:57
Nej är ju det som är jobbigt att det kan ju bli värsta slöfocken som kommer in, sen får man inte ha det i den ordning man vill. Men skillnad på att få betala 4000kr istället för 8000kr i månaden för fasta kostnader. Och jag kanske inte kommer få jobb i höst, så måste ha ngn tror jag. Man kan ju säkert skriva eget kontrakt med bindningstid, kanske kan skriva att städning skall se dagligen där med =)
Fan...ingen som kommer vilja bo med mig, fast jag e ganska van städa efter exet nu iof, så kan säkert tänka mig städa för 2 också. Lär ju iaf vara lätt hitta en som vill bli inneboende i Göteborg.

hanushans
2011-08-15, 11:55
Va? Alla kommer vilja bo med dig :)


Fan...ingen som kommer vilja bo med mig, fast jag e ganska van städa efter exet nu iof, så kan säkert tänka mig städa för 2 också. Lär ju iaf vara lätt hitta en som vill bli inneboende i Göteborg.

Akerhage
2011-08-15, 12:01
haha, yeah :)

Granatgiraffen
2011-08-15, 12:35
Hur bär man sig åt med inneboende i en tvåa då? Båda sover i sovrummet?

mikaelj
2011-08-15, 12:41
Sitter i samma sits, bott med en kompis i 1.5 år, sen exet i 2 månader, men nu e det slut, så vet inte riktigt om jag ska fixa en ny inneboende. Kan man ställa krav? Typ att det måste städas o hålla ordning som jag vill ha det? Jag är extremt pedant och vill inte ha någon som lämnar kvar massa skit efter sig, inte diskar o har sig. Tycker det är jobbigt att hitta någon främling, tänk om man efter 1 månad inte alls tycker han/hon passar in, vad gör man då? kan ju liksom inte slänga ut dem bara, känns ju taskigt.

Kolla med stevebc här på brädan.

Akerhage
2011-08-15, 12:41
Jasså, ngn som söker lgh eller? Tack för tipset isf =)

daloatf
2011-08-15, 12:43
Hur bär man sig åt med inneboende i en tvåa då? Båda sover i sovrummet?

sover sked?

Sparven från Minsk
2011-08-20, 19:56
Hur bär man sig åt med inneboende i en tvåa då? Båda sover i sovrummet?

Min tanke var att hyra ut vardagsrummet och själv "bo" i sovrummet.

Sparven från Minsk
2011-08-20, 19:56
Update so far!

3 nya intresserade av lägenheten! Många som kontakter och sen inte hör av sig. Men på måndag ska en komma o titta samt 2 st som verkar vilja ha den osedd, desperata efter boende i guess.

tröskel
2011-08-20, 21:20
Synd att du inte bor i Göteborg för då hade jag varit den perfekta kandidaten!

Sitter i samma sits, bott med en kompis i 1.5 år, sen exet i 2 månader, men nu e det slut, så vet inte riktigt om jag ska fixa en ny inneboende...

Matchmaking *popcorn*

LoTiX
2011-08-20, 21:39
Matchmaking *popcorn*

Already in the making

Exdiaq
2011-08-20, 21:40
Jag hade då inte klarat av det om det inte var någon jag kände bra innan. Men lycka till med sökandet!

Sparven från Minsk
2011-08-20, 22:03
Jag hade då inte klarat av det om det inte var någon jag kände bra innan. Men lycka till med sökandet!

Tanken är att inte vara hemma så mycket i alla fall :thumbup:
Cash is kiiiiing!!

C.E.J.
2011-08-22, 17:42
Uj vad många det är som söker bostad nu, blir inga problem att hitta inneboende med kort varsel, good times!

Hoppas det går bra för dig Sparfven!

Sparven från Minsk
2011-08-22, 17:47
Uj vad många det är som söker bostad nu, blir inga problem att hitta inneboende med kort varsel, good times!

Hoppas det går bra för dig Sparfven!

Just haft en som tittat på rummet och hon verkade positiv! Får veta om hon vill ha den ikväll alt imorgon bitti. Annars 2 nya intressenter ;)