handdator

Visa fullständig version : Ont på acromion (axeln) Bild finns


mattilainen
2011-08-14, 16:19
http://axon.blogg.se/images/2009/acro_55216105.jpg

Jag har ett problem som jag kan få då och då. Har fått det när jag blandat gym + kampsport (bjj) och kan sitta i i från några dagar till en vecka. Beror helt på vad jag gör.

Det är antagligen ett muskelfäste som sitter där som är inflammerat? Jag stör mig på det då jag har problem att träna utan att belasta detta.. Både i form av bjj eller i form av gym.

Det liksom smärtar PÅ acromion, inte i bursan eller runt om utan just på. Vad är det för muskelfäste som fäster där? Gör ont när jag gör bänkpressliknande övningar eller när jag, som i bjj:n behöver när jag står på armbågen. Gör även ont när jag gör skivstångsshruggs så jag förstår att det kan vara trapezius som fäster där?

Några övningar för att fixa detta då jag länge gått i perioder med detta problemet skulle vara perfekt. Har försökt köra lättare shruggs men har inte hjälpt.

mattilainen
2011-08-16, 11:17
Ingen som har några tankar?

Talus
2011-08-16, 20:02
Det liksom smärtar PÅ acromion, inte i bursan eller runt om utan just på. Vad är det för muskelfäste som fäster där? Gör ont när jag gör bänkpressliknande övningar eller när jag, som i bjj:n behöver när jag står på armbågen. Gör även ont när jag gör skivstångsshruggs så jag förstår att det kan vara trapezius som fäster där?

Deltamuskelns mittersta fiber urspringer från acromion och kappmuskelns mellersta del fäster på bl.a. acromion. Så visst skulle det väl kunna vara fästena för de musklerna som är irriterade.

Vad du ska göra åt det har jag dock inget svar på. Det känns ju som det bästa vore om du gick till en sjukgymnast. Du behöver ingen remiss och betalar bara en patientavgift, om du inte går till en privat dvs.