handdator

Visa fullständig version : ligga i underskott,øverskott lr balans på vilodagar?


wimpy
2011-08-14, 14:11
jahapp, får høra massa olika .. :Virro
om man ligger på kalori minus å har vilodag, behøver man ændra intaget nåt då? nån menar att man på vilodagar ska ligga i underskott,, andra menar øverskott å en tredje menar balans.. (som man brukar ligga)

å e det nån skillnad på om man deffar eller bulkar?

Ronn
2011-08-14, 14:21
Förstår inte vad du menar, vad har du för mål?

wimpy
2011-08-14, 14:29
Förstår inte vad du menar, vad har du för mål?

egentligen en generell fråga om påståendena..

Jeg ligger i kaloriminus å undrar då om man på vilodagar ska ligga på de samma kalorierna som man brukar, lr om man ska ligga lite i øverskott (ladda) eller i underskott (iomed att man inte trænar den dagen)
får nemligen høra olika svar så dærfør alltid intressant å se vad folk på kolo menar :D

Ronn
2011-08-14, 14:32
Om du deffar varför skulle du ligga på överskott eller balans? Hur du väljer att äta borde vara relaterat till vad du har för mål.

vicarious
2011-08-14, 14:34
Det finns inga "ska".

wimpy
2011-08-14, 14:39
Det finns inga "ska".

nej ja vet, ville mest bara ha synpunkter da

StraightEdge
2011-08-14, 14:39
Det brukar ju vara så att folk ligger på balans på träningsdagar och underskott på vilodagar men du menar alltså tvärtom?

wimpy
2011-08-14, 14:40
Om du deffar varför skulle du ligga på överskott eller balans? Hur du väljer att äta borde vara relaterat till vad du har för mål.

ja.. hmm ned i vikt?
men nu e det just på vilodag å kaloriintag jag funderade på just før jag fått olika svar..

wimpy
2011-08-14, 14:42
Det brukar ju vara så att folk ligger på balans på träningsdagar och underskott på vilodagar men du menar alltså tvärtom?

tack før ett vettigt svar :D

hah nja, jag menar ingenting, bara att jag fått olika svar så ville vel mest bara ha den allmæna uppfattningen hær bland kolizzarna :D

Eddie Vedder
2011-08-14, 14:44
Vad som är "bäst" har jag ingen aning om. Men om jag skulle vara under deff och hade bestämt mig för att cykla intaget så skulle jag nog välja underskott på träningsdagen och balans på vilodagen. Av den enkla anledningen att jag skulle slippa skära ner så på maten under vilodag.


hah nja, jag menar ingenting, bara att jag fått olika svar så ville vel mest bara ha den allmæna uppfattningen hær bland kolizzarna :D

Någon sådan allmän uppfattning finns inte här, det är liksom mer än 30 000 medlemmar. ;)

Ronn
2011-08-14, 14:46
Om du vill gå ner i fettmassa gör du ju det på ett underskott och i det sammanhanget vinner du inget på att ligga i balans eller överskott annat än njutelsen att äta mer mat.

Sen finns det ju dom som försöker bygga sakta utan att lägga på sig fett genom att cykla mellan överskott/underskott från dag till dag, men det är ju inte detsamma som deff.

wimpy
2011-08-14, 14:52
[QUOTE=Eddie Vedder;5221069]Vad som är "bäst" har jag ingen aning om. Men om jag skulle vara under deff och hade bestämt mig för att cykla intaget så skulle jag nog välja underskott på träningsdagen och balans på vilodagen. Av den enkla anledningen att jag skulle slippa skära ner så på maten under vilodag.QUOTE]

ok..så det "normala" e då underskott på vilodag? (alltså mindre æn det man brukar ligga på trots att man redan ligger i kaloriminus)

wimpy
2011-08-14, 14:53
Om du vill gå ner i fettmassa gör du ju det på ett underskott och i det sammanhanget vinner du inget på att ligga i balans eller överskott annat än njutelsen att äta mer mat.

Sen finns det ju dom som försöker bygga sakta utan att lägga på sig fett genom att cykla mellan överskott/underskott från dag till dag, men det är ju inte detsamma som deff.


men med balans så menar jag det kalori intag man redan har nær man ligger i kaloriminus.. lr nu blev jag førvirrad vad du menade dær hehe.. :Virro

daloatf
2011-08-14, 15:05
När man cyklar överskott/underskott så satsar man på ett väldigt litet överskott/underskott i slutet av veckan.

Vill du bygga så ska du sluta på ett litet överskott i slutet av veckan, vill du tajta till dig så ska du hamna på ett litet underskott i slutet av veckan.

Sen spelar det nog ingen roll hur du lägger upp det i slutändan.

Sheogorath
2011-08-14, 15:49
Jag kan bara redogöra för hur jag gör: Under bulk äter jag fritt, så det blir vad det blir. Under deff har jag exakt samma intag varje dag oavsett om det är vila eller träning, vilket ju innebär ett relativt större intag på vilodagarna eftersom träning förbrukar energi. Detta för att:

a) det är enklare.
b) kroppen återhämtar sig bättre med mer energi, och vilodagarna är till för återhämtning.

krubkungen
2011-08-14, 17:28
Men om man säger att man ligger på balans/överskott på träningsdagar och lägger sig på underskott/ på vilodagar. Kommer det bli svårare att bygga muskler då? Eller är det helt enkelt kalori in vs ut i slutet av veckan som avgör om du lägger på dig muskler eller ej? Blir ju typ Recomp.

Ronn
2011-08-14, 18:38
Egentligen är väl alla former av bulk/deff cykler en sorts recomp?

Teoretiskt borde ju daglig cykling av kalorier bli som en form av mikro bulk/deff, däremot borde det ju ta längre tid än om du hade växlat vecko eller månadsvis eftersom du inte fullt ut drar nytta av den förhöjda proteinsyntesen även på vilodagarna. Fördelen skulle väl vara att du inte lägger på dig fett som du skulle gjort under en längre bulkperiod?

wimpy
2011-08-15, 14:14
Jag kan bara redogöra för hur jag gör: Under bulk äter jag fritt, så det blir vad det blir. Under deff har jag exakt samma intag varje dag oavsett om det är vila eller träning, vilket ju innebär ett relativt större intag på vilodagarna eftersom träning förbrukar energi. Detta för att:

a) det är enklare.
b) kroppen återhämtar sig bättre med mer energi, och vilodagarna är till för återhämtning.

tack før bra svar :)

men ræknar man verkligen med den ikke førbrukbara energin på vilodagar alltså?
verkar ju enklast å bara ligga på samma hela tiden :D

Jonas N
2011-08-15, 16:09
Om jag inte misstar mig helt så frågar vederbörande om man ska äta mer eller mindre än vanligt på vilodagar. "Överskott" kan i denna bemärkelse även vara balans eller lägre då referensnivån redan är satt på underskott. Frågan är inte om man ska ha ätardagar eller ej.

något luddigt formulerat

wimpy
2011-08-16, 15:21
Om jag inte misstar mig helt så frågar vederbörande om man ska äta mer eller mindre än vanligt på vilodagar. "Överskott" kan i denna bemärkelse även vara balans eller lägre då referensnivån redan är satt på underskott. Frågan är inte om man ska ha ätardagar eller ej.

något luddigt formulerat

Helt riktigt! :thumbup:
var kanske lite dåligt formulerat hehe :D

Sheogorath
2011-08-16, 17:54
tack før bra svar :)

men ræknar man verkligen med den ikke førbrukbara energin på vilodagar alltså?
verkar ju enklast å bara ligga på samma hela tiden :D

Kan du omformulera din fråga så att jag förstår? :)