handdator

Visa fullständig version : Icke fullvärdigt protein?


riggen
2011-08-14, 12:45
Hejsan, jag vill börja med att säga att jag är "okej" insatt i vad det menas med fullvärdigt och icke fullvärdigt protein, och essentiella aminosyror etc, så förstår grundprincipen inom detta.

Men något som jag undrar är dock, att om man äter ett protein som inte är fullvärdigt, eller har en liten mängd utav någon essentiell aminosyra, kommer inte den kunna stimulera till exempelvis muskeltillväxt förrän den har fått resterande/behövande mängd aminosyror för att bli fullvärdigt. Eller gör den det bara inte lika bra, så att säga?

För som till exempel så är ju inte proteinet i pasta fullvärdigt, gör det då någon nytta överhuvudtaget på proteinsyntesen då?

Ja, hoppas ni förstår vad jag menar!:)

Och juste, en snabb fråga till. När man säger att ett vitamin är fettlösligt, innebär de då att fettsyror behöver vara närvarande genom själva spjälkningen för att upptaget då ska bli av, eller bli optimalt?

MVH

SiSenior
2011-08-14, 12:52
Fettlösliga vitaminer behöver fett för att tas upp. "Genom själva spjälkningen" så att säga.

Sverker
2011-08-14, 13:24
En eller annan dag med enbart ofullständigt protein är inte så farligt. Den mesta proteinsyntesen sker med aminosyror från precis nedbrutna protein, i samma cell.

Att regelbundet bara äta pasta kommer att tömma kroppen på viktiga aminosyror som lysin och proteionsyntesen blir mindre och mindre. Helt enkelt för att det inte fylls på med nya aminosyror.

Vilken eller vilka aminosyror i EAA som triggar protiensyntesen vet vi inte. Troligen är leucin viktig men de andra känner vi inte till.
Ha inga förhoppningar att något ofullständigt protein skulle ge denna "kick" eftersom upptaget av ett sådant protein är alldeles för långsamt. Det blir inga höga nivåer aminosyor i blodet av det.


När fett ska absorderas i tarmen delas det till fria aminosyror och blandas i droppa tillsammans med gallsalter. I dessa droppar löser sig de fettlösliga vitaminerna och absorberas tillsammans med fettsyrorna.

riggen
2011-08-16, 20:26
Okej, tror jag förstår de bättre!:), men de du menar Sverker är väll lite mer ur ett "långsiktigt" perspektiv. Men om man tänker tillfälligt, till exempel inom de närmaste timmarn, efter ett fulllständigt upptag utav alla aminosyror?

Sverker
2011-08-17, 06:02
Jag vet inte vart du vill komma:confused:

Proteinsyntesen och nedbrytningen av protein rullar på, hela tiden, dygnet runt. Ifall du missar någon aminosyra under några timmar spelar ingen roll.

Men lever du enbart på pasta så kommer du rätt snabbt att få ett underskott på aminosyran lysin. Kroppen kommer att bryta ned protein på olika ställen i kroppen för att ge lysin till de mest akuta ställena.

Scratch89
2011-08-17, 12:21
Det beror väl på hur mycket pasta man äter. Äter du så pass mycket pasta att du får i dig 80 gram fullvärdigt protein från pastan (vilket motsvarar typ 140 gram protein från pasta, typ 1,3 kg) så klarar du dig. Det här med fullvärdigt protein är lite förlegat och oanvändbart.

Sverker
2011-08-17, 16:54
1.3 kg pasta är ca 4800 kcal;)

Det är få av Kolozzeums medlemar som förbränner det på en dag. Tankar kring fullvärdigt protein blir värdefullare när man äter mindre kalorier.

riggen
2011-08-17, 21:07
okej, a jag kanske formulerar mej lite dåligt. Men jag trodde att ett protein behövde vara fullvärdigt för att göra "nytta". Och eftersom inte aminosyror kan lagras?, så trodde jag att dessa aminosyror blir energi om man inte fyller på med resterande aminosyror inom en ganska kort tid? :)

Ronn
2011-08-17, 21:14
okej, a jag kanske formulerar mej lite dåligt. Men jag trodde att ett protein behövde vara fullvärdigt för att göra "nytta". Och eftersom inte aminosyror kan lagras?, så trodde jag att dessa aminosyror blir energi om man inte fyller på med resterande aminosyror inom en ganska kort tid? :)

Ja så är det naturligtvis, det behöver inte innebära att allt protein är värdelöst eftersom den amino syran som är låg ändå finns där i mindre mängd. Oftast är det ju lycin som saknas för att det ska vara fullvärdigt, kan man då kombinera med något annat livsmedel eller tillskot som innehåller mycket av den amino syra som saknas så blir det fullvärdigt.

Om man har en begränsad kalori och protein budget att förhålla sig till blir det självklart en viktig aspekt att tänka på.

riggen
2011-08-17, 21:43
Ja så är det naturligtvis, det behöver inte innebära att allt protein är värdelöst eftersom den amino syran som är låg ändå finns där i mindre mängd. Oftast är det ju lycin som saknas för att det ska vara fullvärdigt, kan man då kombinera med något annat livsmedel eller tillskot som innehåller mycket av den amino syra som saknas så blir det fullvärdigt.

Om man har en begränsad kalori och protein budget att förhålla sig till blir det självklart en viktig aspekt att tänka på.

men som ändå finns där?, i mindre mängd, finns den där på grund av måltiden innan och därför inte hunnit omsättas till energi? Eller hur funkar de då?:

Ronn
2011-08-18, 06:19
men som ändå finns där?, i mindre mängd, finns den där på grund av måltiden innan och därför inte hunnit omsättas till energi? Eller hur funkar de då?:

Att ett livsmedel inte innehåller fullvärdigt protein betyder oftast inte att det saknar en av amino syrorna helt utan att det finns där i mindre mängd än dom andra, du kan altså inte tillräkna hela proteinmängden som fullvärdigt. Därav pasta exemplet som las fram tidigare.