handdator

Visa fullständig version : Träningstips för fitnesstjejer.


tomasv
2003-12-18, 21:23
Hej,
Har en fråga angående träning för fitnesstjejer. Utrycket "fitnesstjej" kan verka lite diffust så ska försöka förklara :)

Har en tjejkompis som tränar aerobics nån gång i veckan samt lite allmän konditionsträning. Hon vill nu börja styrketräna ca 2 gånger i veckan. Målet är väl att "bli snygg på stranden".

Har ni tjejer som postar här några bra tips på ett träningsupplägg. Mitt egna träningsupplägg är lite svårt att applicera :)

Tack på förhand

//
Tomas

shirunai
2003-12-18, 21:54
Bänk, Knäböj, Mark !

sen kan man om det behövs komplitera med Militärpress, Dips, Chins, Stångrodd, raka mark.

bäst att börja lite lätt såhär, dela upp själv, keep it simple gör det inte svårare än det är för henne.

dimmer
2003-12-18, 23:01
på tal om att du sa chins och dips så hörde ja att gyminstruktören på mitt gym (har tävlat nått litet) att han sa till en tjej som ja tror skulle börja köra fitness att hon skulle bli starkare innan hon börja köra just chins och dips pga skaderisken...låter troligt men ja e vet inte säker...

säg emot mej om ja har fel

ha det gött

Officer
2003-12-18, 23:06
Originally posted by dimmer
på tal om att du sa chins och dips så hörde ja att gyminstruktören på mitt gym (har tävlat nått litet) att han sa till en tjej som ja tror skulle börja köra fitness att hon skulle bli starkare innan hon börja köra just chins och dips pga skaderisken...låter troligt men ja e vet inte säker...

säg emot mej om ja har fel

ha det gött


Det var det löjligaste jag hört från en "tävlande" gyminstruktör.

Alla övningar har risker, styrketräning innebär risker för kroppen om man inte utför saker och ting rätt.
Hur ska man kunna bli starkare i t ex chins och dips, om man aldrig tränar de, hur vet man när man är "färdigstark" inför övningarna?
Jag började pumpa mark och böj på relativt tunga vikter redan första månaderna i min byggarkarriär och inte har jag fått en enda skada än.

dimmer
2003-12-18, 23:11
jaja klart...men skulle nog bygga upp grundstyrka kanske starkare så det inte går rent åt helvete... ja vet inte bara hörde vad han sa...

asså hon e liten...nog inte stark bara tränat aerobics osv

AFanatic
2003-12-18, 23:26
Hon kan ju börja med att köra igenom hela kroppen lr över- eller underkropp varje pass....För att efter 2-3 månader köra 1-2 muskelgrupper.

Beror ju lite på hur "seriös" hon vill vara...med bla. olika övningar och hur högt hon prio. det här.


Chins - dips :smokin: ..hahha i sånna fall skulle jag inte kunna köra de förän om 2 år lr ngt.

45 kg i latsdrag...ja väger 61 kg...mao kör jag negativa chins (thx Flex) tills styrkan kommer.

I pushdown tex....50 kg (cc-vikt dock)....dips...fortfarande 61 kg...3 set kan se ut: 10-9-7


Tycker gott o väl att hon kan köra alla möjliga övningar...

PDS
2003-12-19, 10:29
Var nog mer för att hon överhuvudtaget skulle klara köra chins pga styrkan inta fanns än

Herkulez
2003-12-19, 12:31
Då är det väl bara att ha nån som hjälper en tillen början..........

tebax till topicen

Träna överkroppen dag 1
underkroppen dag 2

tex
dag1
4 set bröstpressar av någotslag
4set axelpressar ----//--------
4 set chins/drag framför
4 set bicepscurl
4 set triceps/pushdowns

dag 2
4set benpressar
4set benspark
4set raka mark för baksida/bencurl
4set vader


2-3 dagars vila mellan passen

shirunai
2003-12-19, 12:46
då tycker jag ländryggen och magen är viktigare än armarna

sätt hon hellre i bencurl än att hon ska behöva skada sig i början av raka mark

Big_Vik
2003-12-19, 12:51
Originally posted by shirunai
Bänk, Knäböj, Mark !

sen kan man om det behövs komplitera med Militärpress, Dips, Chins, Stångrodd, raka mark.

bäst att börja lite lätt såhär, dela upp själv, keep it simple gör det inte svårare än det är för henne.


jo det skulle se ut som nåt de. :thumbup: vrålstark tjej med lyftarröv! :( sätt hon hellre i maskinerna!

Big_Vik
2003-12-19, 12:52
Originally posted by shirunai
då tycker jag ländryggen och magen är viktigare än armarna

sätt hon hellre i bencurl än att hon ska behöva skada sig i början av raka mark

Det är lugnt, grabben kommer ju självklart spana in så hon gör rätt! :naughty: har jag rätt?

Herkulez
2003-12-19, 13:33
Originally posted by shirunai
då tycker jag ländryggen och magen är viktigare än armarna

sätt hon hellre i bencurl än att hon ska behöva skada sig i början av raka mark

var det inte du som rekomendera henne att köra knäböj och mark....det är ju minst lika stor skaderisk i dom övningarna:rolleyes: +att raka mark TAR på ländryggen.......magen hade jag helt glömt bort

Sen så handlar det om en tjej som ska BÖRJA träna styrke och lets face it.......hur många tjejer tror du vill börja köra dom övningarna.

z_bumbi
2003-12-22, 16:36
Herkulez: Om hon just har börjat eller ska börja så har man ju chansen att leda in henne på rätt övningar, det är ju inte frågan om vad hon vill då hon ju inte har någon koll alls på styrketräning utan tränar de övningar hon blir upplärd i och inget annat.


tomasv: Jag skulle köra ett vanligt nybörjarupplägg och inte göra några förändringar utom att hon ska tänka på att spänna bäckenbotten i samtliga övningar. Finns det vissa övningar som inte går så bra så byter man ju så klart ut dem men de flesta brukar klara av ett vanlig nybörjarprogram utan större svårigheter.
Mitt eget förslag ligger under Best of Kolozzeum.

emmzan
2003-12-22, 20:48
Originally posted by Big_Vik


jo det skulle se ut som nåt de. :thumbup: vrålstark tjej med lyftarröv! :( sätt hon hellre i maskinerna!

och är det nåt fel med det?

PDS
2003-12-22, 21:20
Originally posted by Big_Vik


jo det skulle se ut som nåt de. :thumbup: vrålstark tjej med lyftarröv! :( sätt hon hellre i maskinerna!

är lyftarröv en såndär rund som står rakt ut :kinky: så borde det vara lag på att alla tjejer måste köra knäböj och marklyft :booty:

tomasv
2003-12-23, 11:53
Tack för alla tips!
Jag tror det får bli ett ganska så enkelt program i början med relativt stor del maskiner. Mest för att hon ska få en vana att träna och känna att det inte är så hemskt. Sen ska jag nog kunna locka in henne på basövningarna!

Märkligt nog har ju inte alla samma lätt perversa läggning att känna glädje när en muskel svider av utmattning som vi här :D

God Jul!

shirunai
2003-12-23, 21:44
Självklart kanske mitt inte var det bästa, att bara sätta hon i maskiner skulle jag inte gjort, ser många nybörjare som är tjejer som kör fria vikter, helt enkelt överlägset.

Kör bumbis nybörjar program, ge hon lätta övningar, men jag tycker ändå att böjen har sin plats i hennes träningsprogram, med lättare vikter och djupa. Lär henne träna hårt (vad jag menar med hårt är att hon itne ska fjolla på med några vikter och kunna prata i setet, töntigaste som finns, varför ska man träna då)

Men ta det lugnt med henne, inge avancerat låt henne träna upp bålen (mage och ländrygg) ser går det nog jättebra, skulle aldrig rekomendera någon att köra i största delen maskiner, man missar koordination och vikta stabilitets muskler.