handdator

Visa fullständig version : Bänkpress - problem med fotpositionen


Zorban
2011-08-14, 10:04
När jag bänkar har jag fötterna instuckna under bänken och har inte hela foten i golvet, dvs "feet tucked in position" istället för "feet out wide". Jag gillar den positionen bäst, jag får kortast lyftväg där och den känns bäst för mina axlar.

De senaste passen har dock något hänt som gör att högerfoten känns obekväm. Jag sätter lägger mig rätt högt upp på bänken och sticker in fötterna under bänken och det känns bra. Jag greppar stången med underhandsgrepp för att dra mig upp i brygga, vilket också känns bra. Men sedan när jag sänker ner höften/röven så känns det jättekonstigt i högerfoten, som att jag inte har någon stabilitet där. Det känns nästan som den är vriden i en konstig vinkel, trots att jag har den likadant som jag alltid haft.

Jag måste sedan flytta runt den foten lite, brukar behöva flytta fram den någon decimeter eller så, vilket givetvis inte är bra. Blir åt helvete att bänka när ena foten är längre fram än den andra. Vet inte riktigt varför det blivit så, misstänkte först att mina slitna skor blivit konstiga, men det var likadant när jag körde utan skor. Vet inte om jag blivit stel på något ställe och behöver stretcha. Några tips? Som sagt har det alltid funkat fint tidigare, så någonting måste ha hänt.