handdator

Visa fullständig version : Unna sig?


Big bicep
2011-08-13, 19:21
Var bara nyfiken ni som gymmar seriöst minst 3 ggr i veckan hur ofta / många gånger i veckan, käkar ni godis, chips läsk osv?

King Grub
2011-08-13, 19:22
Varje dag, särskilt glass och chokladgodis.

Det försämrar inget så länge man har sitt beräknade proteinintag och håller koll på kalorimängden totalt.

Pepz
2011-08-13, 19:23
Varje dag,



+1

glass och läsk

Eddie Vedder
2011-08-13, 19:31
Åt nyss lite choklad, nu äter jag Digestivekex med ost. Sen en tid tillbaka är det i princip dagligen. Men aldrig i stora mängder åt gången.

Big bicep
2011-08-13, 19:39
Lika bra att unna sig i det stora hela man lever ju bara en gång :D, själv blir det oftast bara på lördagar, men man snackar ju med dom som inte äter en smula av någonting tidigare ovan nämnt någon dag av året överhuvudtaget, det borde krävas en smula tråkigt psyke för det. Själv har det blivit smörgåstårta, läsk, liten bit vanlig tårta, kakor, ahlgrens bilar, och nu pringles rör.

1684_
2011-08-13, 19:44
samma här, lever bara en gång som Big bicep skrev.
Jag har precis sluktat både naturgodis (socker) å annat tjafs denna kväll, + en lussekatt (GOTT!) ja de blev väl inte riktigt vad jag hade tänkt mig men så enkelt e det, e man sugen så e man! Som King Grub skrev så tycker jag, att proteinintag ska vara bra och de skadar inte å slinka ner någon godbit dagligen, de beror ju på också hur aktiv man e om dagarna... Själv ränner man omkring å sitter knappt på arslet förns man äter eller har en chans vid datorn.

Eddie Vedder
2011-08-13, 19:47
Lika bra att unna sig i det stora hela man lever ju bara en gång :D, själv blir det oftast bara på lördagar, men man snackar ju med dom som inte äter en smula av någonting tidigare ovan nämnt någon dag av året överhuvudtaget, det borde krävas en smula tråkigt psyke för det. Själv har det blivit smörgåstårta, läsk, liten bit vanlig tårta, kakor, ahlgrens bilar, och nu pringles rör.

Jag ser dock inget fel i nolltolerans heller. Om det verkligen inte lockar det minsta så finns ju ingen anledning att äta/dricka mindre nyttiga saker bara för sakens skull. Jag tycker dock att vore en uppoffring att inte göra det så då gör jag det.

Jag har tidigare kört på manisk nolltolerans och det mådde jag bara dåligt av. Det begränsar både njutningsmässigt och socialt. För mig.

lofito
2011-08-13, 19:55
Under min deff på typ 5 månader så unnade jag mig inte ett skit de första fyra månaderna. Mådde inte dåligt utav det på något sätt - men hade sån sjuk disciplin. Åt inget som hade med socker att göra. Inget läsk, godis, chips, pizza, popcorn etc. och såna saker bara strikt och bra kost. Sen tänkte jag efter mina fyra månader att: äh, nu ska jag fan belöna mig själv, så då gjorde jag det.

Pansartax
2011-08-13, 20:03
När det intresserar mig, har inga speciella dagar eller tidpunkter då jag äter mer/mindre utan ser jag något gott/blir bjuden på något gott så äter jag det utan att tänka efter.

Skulle jag gå till ICA imorgon och se en kaka jag vill ha så skulle jag inte tveka, lyckligtvis är det extremt sällan som jag vill och ibland går det månader utan att ens titta åt det hållet.

Edit: Skulle det vara inför tävling/annat event skulle det givetvis blir aldrig och 100% superstrikt.

davvvan
2011-08-13, 20:04
Jag har väldigt svårt att kunna unna mig något just pga att hålla proteinintaget så pass högt och att kalorierna inte överskrider mitt tak under deffen... Väldigt svårt få ihop det.

Ronn
2011-08-13, 20:21
Ja under deff är det lite svårt, under balans/bulk så hela tiden.

Jokester
2011-08-13, 20:33
Äter kakor, tårta, nutella, jordnötssmör, bullar, chips, jordnötter, glass rätt så ofta, väldigt ofta nu under sommaren. Vilket också syns på vikten.

Sheogorath
2011-08-13, 20:38
Under deff äter jag ingenting som är baserat på raffinerat socker (sackaros). Inte ens på min ätardag. Men väl hamburgare (äter nu), pizza, chips osv.

Under bulk lägger jag en stabil grund på en högproteinkost (minst kv i kg x 2 g protein / dygn) och fyller ut med vad jag vill, så ofta jag vill. Det blir för det mesta glass och Ballerinakex. Liksom Grub äter jag sådant varje dag (under bulk). För mig är det svårt att komma upp i mitt energibehov för att kunna bygga ordentligt utan sådant "skräp".

Jokester
2011-08-13, 20:51
Under deff äter jag ingenting som är baserat på raffinerat socker (sackaros). Inte ens på min ätardag. Men väl hamburgare (äter nu), pizza, chips osv.

Under bulk lägger jag en stabil grund på en högproteinkost (minst kv i kg x 2 g protein / dygn) och fyller ut med vad jag vill, så ofta jag vill. Det blir för det mesta glass och Ballerinakex. Liksom Grub äter jag sådant varje dag (under bulk). För mig är det svårt att komma upp i mitt energibehov för att kunna bygga ordentligt utan sådant "skräp".

Varför inget socker under deff?

Sheogorath
2011-08-13, 21:32
Varför inget socker under deff?

Sök på "fruktos" på forumet och läs vad du kommer över. Förvisso är det säkerligen ännu sämre med fruktos under bulk än under deff men för mig står det i princip mellan att acceptera socker i kosten och att hamna under mitt energibehov när jag bulkar. Under deff ligger energiintaget så lågt att jag klarar mig utan socker. Då är det det absolut första jag väljer bort.

Jokester
2011-08-13, 21:34
Sök på "fruktos" på forumet och läs vad du kommer över. Förvisso är det säkerligen ännu sämre med fruktos under bulk än under deff men för mig står det i princip mellan att acceptera socker i kosten och att hamna under mitt energibehov när jag bulkar. Under deff ligger energiintaget så lågt att jag klarar mig utan socker. Då är det det absolut första jag väljer bort.

Ok. :thumbup:

krille93
2011-08-13, 23:43
Äter för tillfället inget onyttigt eller skräpmat men mår lite dåligt utav det också... börjat nojja för mycket, som ikväll var jag sjuukt sugen på godis som jag har köpt för 2 veckor sedan men jag har inte rört det sen dess. Inte ätit någonting alls eller unnat mig under de senaste 6 månaderna och mår dåligt också :) Men försöker fokusera på målet. Blev en pepsi max och 1 proteinshake. Har sagt till mig själv de senaste dagarna att jag måste belöna mig men blir inte så för den ångesten man får efter dom 10 minuterna man har ätit som varar i 1 timme iallafall är det inte värt :(

Jokester
2011-08-13, 23:47
Äter för tillfället inget onyttigt eller skräpmat men mår lite dåligt utav det också... börjat nojja för mycket, som ikväll var jag sjuukt sugen på godis som jag har köpt för 2 veckor sedan men jag har inte rört det sen dess. Inte ätit någonting alls eller unnat mig under de senaste 6 månaderna och mår dåligt också :) Men försöker fokusera på målet. Blev en pepsi max och 1 proteinshake. Har sagt till mig själv de senaste dagarna att jag måste belöna mig men blir inte så för den ångesten man får efter dom 10 minuterna man har ätit som varar i 1 timme iallafall är det inte värt :(

Sedan är ju frågan om det är sunt att få ångest över något man ätit? Vill du inte äta godis så ät inte, men att gå och sukta efter det och inte vilja äta för att du vet att du får ångest efter du ätit är inte en sund inställning till kost imo.

krille93
2011-08-13, 23:49
Sedan är ju frågan om det är sunt att få ångest över något man ätit? Vill du inte äta godis så ät inte, men att gå och sukta efter det och inte vilja äta för att du vet att du får ångest efter du ätit är inte en sund inställning till kost imo.

Sa inte att det är sunt heller, det är det verkligen inte, men har bara blivit så, försöker bara fokusera på målet och fått för mig att om jag väl nu äter så kommer det att paja allt jag har försökt att åstakomma *gah!* :smash:

lofito
2011-08-13, 23:52
Äter för tillfället inget onyttigt eller skräpmat men mår lite dåligt utav det också... börjat nojja för mycket, som ikväll var jag sjuukt sugen på godis som jag har köpt för 2 veckor sedan men jag har inte rört det sen dess. Inte ätit någonting alls eller unnat mig under de senaste 6 månaderna och mår dåligt också :) Men försöker fokusera på målet. Blev en pepsi max och 1 proteinshake. Har sagt till mig själv de senaste dagarna att jag måste belöna mig men blir inte så för den ångesten man får efter dom 10 minuterna man har ätit som varar i 1 timme iallafall är det inte värt :(

Jag kände EXAKT som dig. Jag hade deffat i drygt 4 månader utan någon som helst pizza, godis, läsk, ja allt sånt skit trots att man älskar det.

Sen bestämde jag mig en dag att fan: efter 4 månader och många kg som jag gått ner ska jag unna mig. Drog i mig en pizza, läsk och lite godis den kvällen. Innan jag drog i mig det kände man lite dåligt samvete, men efteråt var det lugnt. Dagen efter när jag vaknade så hade jag knappt gått upp något.

Jag förstår din tanke, men du går inte upp nämnvärt mycket i fett, knappt om något över en sådan 'unnarkväll'. Så ha en sån dag där du smaskar i dig lite, tär ju lite på psyket över att gå runt och sukta.

Jag kände att det var starkt gjort att hålla sig ifrån sånt skit i 4 månader som jag gjorde - och att du också gjort det är sjukt bra. Men jag rensade allt det nyttiga med lite skit och vips kände mig bra igen i skallen rent psykiskt och påbörjade deffen dagen efter igen utan några som helst problem.

Jag lärde mig faktiskt en läxa: Jag har fått sjukt bra disciplin över det hela och kan kontrollera mitt ätande numera utan att det går överstyr som det gjorde innan jag tränade seriöst. Då käkade jag massa skit varje dag.

Nu äter jag lite skit ibland bara.

krille93
2011-08-14, 00:00
Jag kände EXAKT som dig. Jag hade deffat i drygt 4 månader utan någon som helst pizza, godis, läsk, ja allt sånt skit trots att man älskar det.

Sen bestämde jag mig en dag att fan: efter 4 månader och många kg som jag gått ner ska jag unna mig. Drog i mig en pizza, läsk och lite godis den kvällen. Innan jag drog i mig det kände man lite dåligt samvete, men efteråt var det lugnt. Dagen efter när jag vaknade så hade jag knappt gått upp något.

Jag förstår din tanke, men du går inte upp nämnvärt mycket i fett, knappt om något över en sådan 'unnarkväll'. Så ha en sån dag där du smaskar i dig lite, tär ju lite på psyket över att gå runt och sukta.

Jag kände att det var starkt gjort att hålla sig ifrån sånt skit i 4 månader som jag gjorde - och att du också gjort det är sjukt bra. Men jag rensade allt det nyttiga med lite skit och vips kände mig bra igen i skallen rent psykiskt och påbörjade deffen dagen efter igen utan några som helst problem.

Jag lärde mig faktiskt en läxa: Jag har fått sjukt bra disciplin över det hela och kan kontrollera mitt ätande numera utan att det går överstyr som det gjorde innan jag tränade seriöst. Då käkade jag massa skit varje dag.

Nu äter jag lite skit ibland bara.

Grymt jobbat att du har klarat hålla dig ifrån det i 4 månader! Men jag är också rätt att få tillbaka sockersuget om jag tänker - Äsch, jag unnar mig idag sen inget mera.. och sen blir det allt oftare och oftare man säger så till sig själv, sen så sitter man där igen, svinsugen på godis och läsk och allt de här och börjar småäta sen e jag tillbaka. Sen har jag inte direkt gått ner mycket i vikt heller för den delen, bara blivit i bättre form och behållit samma vikt.

Sen blir det också ofta att man hör de här kommentarerna som gör att man vill hålla sig borta från det "/ Anyways... grymt jobbat iallafall och hoppas du har disciplin nu över när du får äta och inte osv.. vill med ha det så *gah!*

lofito
2011-08-14, 00:03
Grymt jobbat att du har klarat hålla dig ifrån det i 4 månader! Men jag är också rätt att få tillbaka sockersuget om jag tänker - Äsch, jag unnar mig idag sen inget mera.. och sen blir det allt oftare och oftare man säger så till sig själv, sen så sitter man där igen, svinsugen på godis och läsk och allt de här och börjar småäta sen e jag tillbaka. Sen har jag inte direkt gått ner mycket i vikt heller för den delen, bara blivit i bättre form och behållit samma vikt.

Sen blir det också ofta att man hör de här kommentarerna som gör att man vill hålla sig borta från det "/ Anyways... grymt jobbat iallafall och hoppas du har disciplin nu över när du får äta och inte osv.. vill med ha det så *gah!*

Testa! Ha en ätardag. Jag hade det och trodde jag skulle falla i fällan och fortsätta äta i flera dagar - men i ärlighetens namn så gjorde jag inte det. Hade fortfarande massa godsaker i hemmet men avstod och bara fortsatte träna på. Tror det gör en starkare på något sätt :) Det jag lärde mig kring allt detta var disciplin och bli mer kontrollerad med sitt ätande. Man måste faktiskt få unna sig och leva livet.

daloatf
2011-08-14, 00:11
Åt lite marabou cookies idag! Det var gott.

krille93
2011-08-14, 00:15
Testa! Ha en ätardag. Jag hade det och trodde jag skulle falla i fällan och fortsätta äta i flera dagar - men i ärlighetens namn så gjorde jag inte det. Hade fortfarande massa godsaker i hemmet men avstod och bara fortsatte träna på. Tror det gör en starkare på något sätt :) Det jag lärde mig kring allt detta var disciplin och bli mer kontrollerad med sitt ätande. Man måste faktiskt få unna sig och leva livet.

Forever alone anyway..... Life sucks then you die... ehehehh skämt o sido :cool: Men funderar på att göra som du säger, får kanske bli imorgon på söndag isåfall, hoppas bara att jag inte faller tillbaka till mig gamla sötsug, men det ska nog gå bra :hbang:

lofito
2011-08-14, 00:18
Forever alone anyway..... Life sucks then you die... ehehehh skämt o sido :cool: Men funderar på att göra som du säger, får kanske bli imorgon på söndag isåfall, hoppas bara att jag inte faller tillbaka till mig gamla sötsug, men det ska nog gå bra :hbang:

Jag är ganska säker på att du fixar det. Tror du kommer må bättre efter du unnat dig lite och rensat psyket på det sättet. Du har inte käkat det på 6 månader säger du, det är en lång tid. Tänk dig att du varit utan det i 6 månader. Har du en ätardag en dag så se till att du inte faller i mönstret dagen efter. Om det blir svårt så ha i tankarna att du tidigare i 6 månader har varit utan det och kan vara utan det ett bra tag igen. Så tänkte jag iaf.

eJohansson
2011-08-14, 00:44
Väldigt sällan jag unnar mig något, varken vid bulk eller deff. Dock har jag inga problem med det då sötsuget är som bortblåst. Blir jag däremot bjuden på t.ex tårta så säger jag såklart inte nej.

Mell
2011-08-14, 07:38
Igår blev det kladdkaka, glass, choklad, lasagne och öl och önskat energiunderskott för den dagen blev samtidigt uppfyllt,

http://deffamedpizza.blogspot.com/2011/08/dagens-matintag.html

Kimkay
2011-08-14, 08:26
Jag applicerar samma tänk som under deff; en dag i veckan då jag får äta lite friare.

kettlebellGuden
2011-08-14, 08:42
Tycker att chips, godis, och läsk smakar riktigt rälit så det är väl en gång om året ungefär.

Kimkay
2011-08-14, 08:43
Tycker att chips, godis, och läsk smakar riktigt rälit så det är väl en gång om året ungefär.

Blasphemy! :devil:

krille93
2011-08-14, 12:42
VAd samt hur mycket äter ni när ni unnar er? ta godis t.ex hur mycket äter ni då? chips = i hel påse? Läsk 1 glas eller 1 liter eller hur mycket brukar ni unna er när vi väl gör det?

Fredrik_S
2011-08-14, 13:28
VAd samt hur mycket äter ni när ni unnar er? ta godis t.ex hur mycket äter ni då? chips = i hel påse? Läsk 1 glas eller 1 liter eller hur mycket brukar ni unna er när vi väl gör det?

2-3 gånger i veckan i snitt över året, ibland uppehåll i ett par veckor ibland dagligen

godis är det allt mellan 500 och 800 gram, nästan aldrig mindre.
glass alltid hela paketet dvs 2 liter eller 6-12 pinnglassar
bakelser 4-8 st mazariner dammsugare eller dylikt.
större bakverk rulltårta/sockerkaka/kladdkaka 1-2 st
chips en helt påse
läsk alltid light
ibland diverse kombinationer av ovanstående

Gymar och tränar annat seriöst 7 dagar i veckan ofta många timmar varje gång

Eddie Vedder
2011-08-14, 14:02
VAd samt hur mycket äter ni när ni unnar er? ta godis t.ex hur mycket äter ni då? chips = i hel påse? Läsk 1 glas eller 1 liter eller hur mycket brukar ni unna er när vi väl gör det?

Någon kaka ena dagen, en liten dessert på den andra. Några rutor choklad etc. Jag äter som sagt aldrig stora mängder. En chokladkaka på 200 gram räcker i veckor.

Fredrik_S
2011-08-14, 14:19
Någon kaka ena dagen, en liten dessert på den andra. Några rutor choklad etc. Jag äter som sagt aldrig stora mängder. En chokladkaka på 200 gram räcker i veckor.

Det är självkontroll på högsta nivå ;). Första 200 grammaren ryker på 5 minuters promenaden från affären hem och andra i förtexten till filmen man ska titta på *drool*

clappen
2011-08-14, 14:26
Det är självkontroll på högsta nivå ;). Första 200 grammaren ryker på 5 minuters promenaden från affären hem och andra i förtexten till filmen man ska titta på *drool*

haha, samma här. Och sen går det åt 2 carte dor glassar och en påse lösgodis under filmens gång.

Eddie Vedder
2011-08-14, 14:27
Det är självkontroll på högsta nivå ;). Första 200 grammaren ryker på 5 minuters promenaden från affären hem och andra i förtexten till filmen man ska titta på *drool*

Jag köpte på mig 2kg i våras när det var billigt. Allt är inte slut än. Det ligger i kylskåpet. :) Nu har jag iofs varit borta under 7 veckor men ändå. Det var samma sak under de 7 veckorna hor morsan och farsan, där var det ju all access 24 timmar om dygnet till choklad, glass, kakor, bröd och tusen goda pålägg. Men jag kan utan problem hålla mig från att tokäta nuförtiden. Förmodligen just för att jag inte är fanatisk 13 dagar och släpper alla tyglar den 14:e. Det plus att jag äter fet och salt mat.

StampChamp
2011-08-14, 14:28
Fredrik hur ser din träning ut idag? Split och ett typiskt pass? Jag har börjar köra väldigt mycket träning, hög volym, högt tempo, många set och hög frekvent.

Själv unnar jag mig något litet när jag känner för det, och blir det någon tillställning eller det bjuds på något tackar jag sällan nej. Bara dra ner på maten, träna mer eller ta igen det senare. :)

Fredrik_S
2011-08-14, 14:46
Fredrik hur ser din träning ut idag? Split och ett typiskt pass? Jag har börjar köra väldigt mycket träning, hög volym, högt tempo, många set och hög frekvent.

Själv unnar jag mig något litet när jag känner för det, och blir det någon tillställning eller det bjuds på något tackar jag sällan nej. Bara dra ner på maten, träna mer eller ta igen det senare. :)

3-5 timmar i gymet varje dag 7 dagar i veckan fördelat på 1-2 pass om dagen

Tung mage 7-14 gånger i veckan(ribstolsbenlyft med raka ben upp till tak tex).
bröst tre gånger i veckan
Biceps tre gånger i veckan
Rygg 1-2 gånger i veckan
Ben aldrig
Handståendeträning och stretch 1-3 timmar varje dag
Prata med kompisar 0-2 timmar

Ett typiskt pass börjar med 15 minuters magträning följt av 30-45 minuters styrketräning därefter 1-3 timmar handstående och stretch
Vissa pass är bara mage och handstående, vissa pass är bara styrka.

Styrkedelen av passet är 15-20 set av vald muskelgrupp där de första setten är tyngre 3-6 reps och mittendelen 6-10 reps och avslutande 10-15 reps

SnyggErkan
2011-08-14, 18:41
Varje dag, särskilt glass och chokladgodis.

Det försämrar inget så länge man har sitt beräknade proteinintag och håller koll på kalorimängden totalt.

*grr* Inte rättvist.

Ronn
2011-08-14, 18:53
3-5 timmar i gymet varje dag 7 dagar i veckan fördelat på 1-2 pass om dagen

Tung mage 7-14 gånger i veckan(ribstolsbenlyft med raka ben upp till tak tex).
bröst tre gånger i veckan
Biceps tre gånger i veckan
Rygg 1-2 gånger i veckan
Ben aldrig
Handståendeträning och stretch 1-3 timmar varje dag
Prata med kompisar 0-2 timmar

Ett typiskt pass börjar med 15 minuters magträning följt av 30-45 minuters styrketräning därefter 1-3 timmar handstående och stretch
Vissa pass är bara mage och handstående, vissa pass är bara styrka.

Styrkedelen av passet är 15-20 set av vald muskelgrupp där de första setten är tyngre 3-6 reps och mittendelen 6-10 reps och avslutande 10-15 reps

Jesus! Gymråtta. :hbang:

SiSenior
2011-08-14, 19:07
Stora mängder blir det på de dagar jag cyklar, mindre mängder de dagar jag enbart tränar gym eller vilar.

Favoriterna är lösgodis, chips och glass.

davvvan
2011-08-14, 20:36
Fredrik jobbar väl som instruktör så därmed förbrukar han en aning mer än gemene man.

Fru_Flisa
2011-08-14, 22:21
VAd samt hur mycket äter ni när ni unnar er? ta godis t.ex hur mycket äter ni då? chips = i hel påse? Läsk 1 glas eller 1 liter eller hur mycket brukar ni unna er när vi väl gör det?

Jag använder personligen inte ordet unna mig när det handlar om kost min kropp inte mår bra av. Det jag unnar mig det är kilovis med grönsaker och bär :) Äter aldrig färdigrätter/pizza/hamburgare ute då jag tycker de är osmakligt men godis/glass och sådant skräp går ner. I dag, 1 klubba. Igår nåt 1,5hg naturgodis och 2 kellogs, visserligen äckliga, godisbarer av nåt slag. Jag ser det som ren energi bara, kan lika bra tagit en banan men är jag mer sugen på nåt sött så... Blir inte varje dag, när jag tränar mår jag illa bara av tanken.

krille93
2011-08-14, 23:13
Jag använder personligen inte ordet unna mig när det handlar om kost min kropp inte mår bra av. Det jag unnar mig det är kilovis med grönsaker och bär :) Äter aldrig färdigrätter/pizza/hamburgare ute då jag tycker de är osmakligt men godis/glass och sådant skräp går ner. I dag, 1 klubba. Igår nåt 1,5hg naturgodis och 2 kellogs, visserligen äckliga, godisbarer av nåt slag. Jag ser det som ren energi bara, kan lika bra tagit en banan men är jag mer sugen på nåt sött så... Blir inte varje dag, när jag tränar mår jag illa bara av tanken.

När man tränar så är man sjukt taggad, eller jag är iallafall.... då kommer inte godis på tanken... men nu, sitter man här en söndagkväll och så e jag hur sugen som helt... *gah!*

krubkungen
2011-08-14, 23:22
Man är ju grymt sugen på ostkaka eller risgröt efter träningen! Skönt med lite bulk :D *drool*

Jokester
2011-08-14, 23:24
Efter gymmet idag så blev det en hel eftermiddag/kväll med sport på tv och 500 ml ben & jerry glass, 200g chips med dip och oxfilé med bea. :eating:

krille93
2011-08-14, 23:29
Efter gymmet idag så blev det en hel eftermiddag/kväll med sport på tv och 500 ml ben & jerry glass, 200g chips med dip och oxfilé med bea. :eating:

Vill också kunna pressa... men känns som om att om jag bulkar är jag rädd för att jag kommer ha problem med att gå ner fettet sen . Ingen annan som känner så? :(

Jokester
2011-08-14, 23:39
Vill också kunna pressa... men känns som om att om jag bulkar är jag rädd för att jag kommer ha problem med att gå ner fettet sen . Ingen annan som känner så? :(

Jo, men jag är van vid att vara fet. Jag är dessutom i deff för tillfället, men vill jag äta chips och glass till fotboll och ishockey med vänner så gör jag det, jag tränar för att må bra, jag mår inte bra om jag måste stå över saker.

Ponitus
2011-08-14, 23:40
Äsch, man måste leva med. Unna dig något då och då. Det går alltid deffa bort om du märker att du unnar dig lite för mycket.

För mig brukar det bli lite godsaker i form utav kladdkaka eller liknande vid helger.

Rahf
2011-08-15, 00:51
Äter i princip vad jag känner för. Har hållit på med detta länge nog att jag ändå har koll på balansen när det gäller intag.

Nutrid
2011-08-15, 03:55
Under min deff på typ 5 månader så unnade jag mig inte ett skit de första fyra månaderna. Mådde inte dåligt utav det på något sätt - men hade sån sjuk disciplin. Åt inget som hade med socker att göra. Inget läsk, godis, chips, pizza, popcorn etc. och såna saker bara strikt och bra kost. Sen tänkte jag efter mina fyra månader att: äh, nu ska jag fan belöna mig själv, så då gjorde jag det.

Så här försöker jag leva hela tiden. Nu tränar jag för tillfället ingenting överhuvudtaget och då känns det bara jävligt skönt att veta vad man ska käka och inte då det totala kaloriintaget är lågt.

Det enda jag inte ger upp är festandet. Skiter man att fyllekäka på mcdonalds och struntar i chips/godis/coca cola etc så går man knappt upp något. Jag har legat på samma vikt i 2 månader nu och har festat nästan varje helg. Rätt nice :)

lofito
2011-08-15, 06:35
Då jag deffat i typ 5 månader så höll jag mig borta ifrån allt skräp i 4 månader innan jag gav mig in på en unnardag som jag sade tidigare. Efter ytterligare en månad (nu i helgen) så tänkte jag att jag skulle unna mig igen och jag sparade inte på krutet, det blev två unnardagar. Det är lätt hänt att efter första unnardagen börja sukta efter mer och ha en andra unnardag vilket jag kände att jag ville ha - men jag har som sagt fått mer kontroll på mitt ätande så två unnardagar var inga problem, har som sagt fått sjukt bra disciplin nu.

I torsdags blev det: 1 rätt kinarätt (bambuskott & champinjoner) - dessert till det blev friterad banan och glass. Drog i mig lite läsk till det också.

Framåt kvällen blev det 500 ml ben & jerrys samt 3 äpplemunkar och en burk läsk. Två timmar efter det tryckte jag i mig även lite popcorn som man poppar i micron. På lördagen drog jag i mig en pizza och lite lösgodis.

Nu är jag back on track igen - gick upp lite men det går jag ner fort igen. Gott var det som satan!!! :D

martikainen
2011-08-15, 07:01
I normala fall (ingen deff vs) så försöker jag att bara äta godsaker, då i form av bakelser/glass när man firar något, födelsedagar tex.
Sedan försöker jag unna mig riktigt mycket mat när suget kommer.
Att få trycka i sig 700gram+ lasagne istället för vanliga 3-400grammen är sjukt värt för mig.
Och justja, när man går på bio så blir det obligatorsk 3-4hg naturgodis! Alla bitar som har någon form av chockladöverdrag. Jag är en riktig chockladälskare, allt annat godis går bort, vidrigt!

daloatf
2011-08-15, 07:47
Jag är en gottegris! Men jag försöker att endast unna mig vid speciella tillfällen eller vid aktiviteter. Som martikainen så är det härligt att få trycka i sig mer mat istället.

Men när jag väl äter godis så blir det oftast 300-500g, kan inte äta en bulle utan måste äta 3-4st. Chips en halv påse (sambon äter resten). Dricker nästan alltid light läsk.

Innan deffen slukade jag snickers som det vore vatten.

Torwald
2011-08-15, 08:16
Det är självkontroll på högsta nivå ;). Första 200 grammaren ryker på 5 minuters promenaden från affären hem och andra i förtexten till filmen man ska titta på *drool*

Kanske inte behöver proppa i mig två tvåhundragrammare och ett par glasspaket i en film, men saknar också totalt förmågan att ta två rutor och spara resten. Undviker det hellre helt och hållet i så fall.

Springer
2011-08-15, 08:17
Varje dag, särskilt glass och chokladgodis.

Det försämrar inget så länge man har sitt beräknade proteinintag och håller koll på kalorimängden totalt.

Jag har svårt att förstå hur du får in det i din budget. Vill du berätta ung. hur den ser ut?

Det här med att räkna kalorier har gjort att min träningsmängd har gått upp en del för att kunna äta mer gott. ;)

King Grub
2011-08-15, 08:18
Jag tränar runt tre timmar per dag, varav 70-90 minuter hård konditionsträning.

Springer
2011-08-15, 08:22
Ah, det förklara ju saken. Blir det runt 2000 kcal per dag i träning? Vad kör du för konditionsträning, förresten?

Lychgate
2011-08-15, 08:56
Man är ju grymt sugen på ostkaka eller risgröt efter träningen! Skönt med lite bulk :D *drool*

Jag deffar på ostkaka. :D

Själv brukar jag aldrig unna mig under deff, mestadels för jag helt enkelt inte vill med målen jag har.

Men under balans/bulk så älskar jag B&J's Nordic Water Peace/Half Baked samt min rumskamrats tigermuffins. Blir antagligen förmycket av båda men helvete vad benen växer. :hbang:*popcorn*

Mental
2011-08-15, 09:00
Jag unnade mig (och en vän) sushi för 1 676kr i lördags :D

Var det värt det? Japp, utan tvekan!

Pretorian
2011-08-15, 09:03
Jag har börjat bygga lite nu och det var länge sen jag låg på kaloriöverskott. Försöker att inte äta mängder med godis men att kunna äta mer mat och lägga till mer grädde och sånt i omeletten gör jag lever drömmen. Vikten går alldeles för långsamt uppåt så jag får nog försöka ännu mer. Men detta är lyx!

Regretful
2011-08-15, 09:48
Mät upp 1000 kcal och se hur mycket godis det blir, sedan kan du bara snaska i dig det och inse att det bara blev ett kaloriöverskott på 1000 :)

Eddie Vedder
2011-08-15, 09:57
Vill också kunna pressa... men känns som om att om jag bulkar är jag rädd för att jag kommer ha problem med att gå ner fettet sen . Ingen annan som känner så? :(

Det är väl bara att se till så att du inte blir jättefet då? Vad är det svåra?

karlingen
2011-08-15, 10:30
Jag tränar runt tre timmar per dag, varav 70-90 minuter hård konditionsträning.

Låter opti.

krille93
2011-08-15, 11:18
Det är väl bara att se till så att du inte blir jättefet då? Vad är det svåra?

Att jag är rädd för att jag inte kommer lyckas gå ner det igen? :(

Pretorian
2011-08-15, 11:22
Vill också kunna pressa... men känns som om att om jag bulkar är jag rädd för att jag kommer ha problem med att gå ner fettet sen . Ingen annan som känner så? :(

Jodå... jag har under lång tid gått ner i vikt långsamt men, som sagt, nu så ska jag prova att gå upp några kilo. Visst är jag lite orolig för att det kan vara svårt att gå ner igen men man måste ju satsa lite. Och jag försöker passa på att njuta nu av att äta mer och då är det framförallt mat. Jag äter som tidigare men mer av det. Försöker fortfarande hålla nere godiset.

Eddie Vedder
2011-08-15, 12:22
Att jag är rädd för att jag inte kommer lyckas gå ner det igen? :(

Då är det ju allmän skräck för att gå upp i vikt det handlar om. Inte ångest över att äta lite skräp.

paatrik
2011-08-15, 13:26
Var lite överviktig för några år sedan och åt väl då "normalt". Godis, pizza m.m. under helger och ganska basic husman måndag-fredag. Började sedan träna hårdare, gick ner i vikt (84kg till (62-64kg)) och lade om kosten. Måndag-fredag förändrades i form av mer protein, mer grönsaker och lite mindre kolhydrater (dock började jag med grötfrukost). Däremot försvann allt onyttigt och sedan har jag fortsatt med det. Ibland har jag tänkt, "Fan, man måste kunna unna sig" och faktiskt velat göra det, men ofta tänkt "Gör jag detta bara för att?" vilket lett till att jag skitit i det.

Senaste 2-3 åren har jag kanske ätit "onyttigheter" 4-5 ggr/år, oftast i samband med julbord eller dyl. Suget har i princip försvunnit, alt. blivit krossat av en stenhård disciplin. Har dessutom upplevt vissa symptom (förkylningsliknande) vid frossande men är säkert inbillning till stor del. Vilket som, känner idag för att unna mig lite mer och ska börja göra det. Kanske måste man äta "för att" någon gång för att därigenom normalisera det hela. Låter kanske trist men har å andra sidan börjat värdesätta mat så mycket mer. Äter mycket och njuter verkligen av 200g extra laxfile ist. för en tårtbit efter maten. Lider verkligen inte av att avstå, däremot kan det komma ett litet sug någon gång (som disciplinen mosar utan problem) men ska nog ge efter lite mer.

Jag tror därmot det är lätt att bli för extrem, jag blev det definitivt en period och är det kanske fortfarande även om jag upplever situationen annorlunda nu. Påverkades dessutom mycket av vad andra sa och kunde ändra vanor om det visade sig att något var dåligt.

Som ni förstår låter det, för mig, helt vansinnigt att äta flera ggr/vecka. Problemet för mig är väl det kortsiktiga perspektivet. Säger jag en gång på 3 månader är det INGET, men när man står där den fredagen så skiter man i det.
Har dock en fråga till er som kör varje dag alt. ett par ggr i veckan. Även om man uppfyller proteinbehovet, fett, mineraler, vitaminer, äter kolisar efter preferenser - hamnar på kcal utifrån ens mål, ja allt, och lyckas klämma in godis, hur är hälsoriskerna?

Är det främst pga överkonsumtion, som i förlängningen oftast leder till övervikt, folk drabbas av sjukdomar? Kanske inte gjorts så många studier men säg att du får den näring du behöver och lyckas trycka in valfri mängd skräp utan att hamna utanför kcalbudget, hur illa är det? Nu varierar det ju oändligt mellan diverse livsmedel, men om ni tolkar frågan lite generellt. Man lär ju inte förstöra några viktmål, däremot kan väl sammansättningen påverkas.

Ber om ursäkt för kassa meningsuppbyggnader etc etc, sitter med massa plugg och kände för att slänga iväg ett snabbt inlägg då ämnet intresserar.

Eddie Vedder
2011-08-15, 13:57
Även om man uppfyller proteinbehovet, fett, mineraler, vitaminer, äter kolisar efter preferenser - hamnar på kcal utifrån ens mål, ja allt, och lyckas klämma in godis, hur är hälsoriskerna?

Jag utgår från att det är negativt för den fysiska hälsan. Men det skiter jag faktiskt i. Den risken är det värt. Men det känns som att hela den diskussionen riskerar att dra tråden alldeles för långt off topic. Skapa i så fall en ny.

Clark
2011-08-15, 14:41
Godis, läsk och bakverk intresserar mig inte alls. Mat och bärs däremot, där ligger min last. Skulle kunna hinka bira varje dag om jag kunde. I sommar har det blivit en del så man är ganska vattnig nu. Hamburgare på O´Learys med ett par stora kalla starköl till... Guuud så smaskigt!

young_george
2011-08-15, 15:12
Jag unnade mig (och en vän) sushi för 1 676kr i lördags :D

Var det värt det? Japp, utan tvekan!

Varför var den så dyr?

karlingen
2011-08-15, 15:14
Varför var den så dyr?

200bitars? :naughty:

Mental
2011-08-15, 15:18
Varför var den så dyr?

Det var en av Oslos bästa sushirestauranger, Alex sushi. Sushi är dyrt till att börja med, och allt i norge är dyrare än i sverige + svagare valuta. Dsv det blir totalt sett skitdyrt.

Ronn
2011-08-15, 15:42
Jaha Oslo.. där kostar väl en pizza 200kr och en ask läkerol 50kr också? ;)

paatrik
2011-08-15, 17:11
Jag utgår från att det är negativt för den fysiska hälsan. Men det skiter jag faktiskt i. Den risken är det värt. Men det känns som att hela den diskussionen riskerar att dra tråden alldeles för långt off topic. Skapa i så fall en ny.

Jo, där är jag med dig.

Jokester
2011-08-15, 17:27
Jaha Oslo.. där kostar väl en pizza 200kr och en ask läkerol 50kr också? ;)

Jag fick betala 149 kr för en pizza när jag va där för några veckor sedan. Inte var den god heller.

Pretorian
2011-08-15, 17:43
Jag fick betala 149 kr för en pizza när jag va där för några veckor sedan. Inte var den god heller.

Det är väl vad en pizza kostar på Ciao Ciao?

krille93
2011-08-17, 10:06
fortfarande inte ätit *cupid* :smash: *drool*

karlingen
2011-08-17, 10:10
fortfarande inte ätit *cupid* :smash: *drool*

Du får skylla dig själv då.

Pompere
2011-08-17, 11:09
Hellre lite "skräp" varje dag än en ätardag där du grisar.

If it fits my macros lixom.

lofito
2011-08-17, 12:00
fortfarande inte ätit *cupid* :smash: *drool*

Skulle du inte testa i helgen? Jag tror att du mer och mer framöver kommer bli nojig och bli påverkad psykiskt över att gå runt och tänka på "ska jag verkligen ta den där chokladbiten och äta lite glass" etc. Testa, man måste få leva och
unna sig också - inte bara begränsa sig. Du kommer knappast dra på dig något fett över en dag - det är försumbart. Testa!

Ronn
2011-08-17, 12:41
fortfarande inte ätit

Det kommer sluta i en grisdag där du köper godis glass o chips för 500kr som du äter upp på en timma.´*drool* *drool* *drool* :eating:

lofito
2011-08-17, 13:24
Hellre lite "skräp" varje dag än en ätardag där du grisar.

If it fits my macros lixom.

Faktiskt föredrar jag en heldag där jag grisar istället - men alla är vi ju olika.
Sen är ju definitionen av grisa varierande också.

Förra veckan när jag unnade mig lite så drog jag i mig en kinarätt, som dessert friterad banan med lite glass. Framåt kvällen blev det 500 ml ben & jerrys, 3 äpplemunkar. Ytterligare några timmar efter blev det också lite popcorn som jag poppade i micron. Drack läsk till detta. Antar att detta är grisa iaf, och det föredrar jag mer än att skräpa lite varje dag.

Ronn
2011-08-17, 16:15
Faktiskt föredrar jag en heldag där jag grisar istället - men alla är vi ju olika.
Sen är ju definitionen av grisa varierande också.

Förra veckan när jag unnade mig lite så drog jag i mig en kinarätt, som dessert friterad banan med lite glass. Framåt kvällen blev det 500 ml ben & jerrys, 3 äpplemunkar. Ytterligare några timmar efter blev det också lite popcorn som jag poppade i micron. Drack läsk till detta. Antar att detta är grisa iaf, och det föredrar jag mer än att skräpa lite varje dag.

Skillnaden är att om du planerar in lite då och då i din vanliga kost så ingår det i din kaloribudget, det du beskriver ovan resulterar i ett rätt stort överskott om du inte var jäkligt aktiv den dagen.

lofito
2011-08-17, 16:23
Skillnaden är att om du planerar in lite då och då i din vanliga kost så ingår det i din kaloribudget, det du beskriver ovan resulterar i ett rätt stort överskott om du inte var jäkligt aktiv den dagen.

Klart det blir ett litet överskott - det får man väl räkna med i så fall, men det är ju inte så att jag blir fetare av att ha en ätardag. Det där bränner man ju lätt på några dagar - sen är man back on track igen. Som sagt, det är vad jag föredrar.

MrMagic
2011-08-17, 17:11
Jag unnar mig nästan varje dag nåt litet gott, men inte i överdrift. Så länge man tränar hårt och kontinuerligt är det lugnt. Allt från pizza, chips, glass osv :)

Sheogorath
2011-08-17, 17:25
Klart det blir ett litet överskott - det får man väl räkna med i så fall, men det är ju inte så att jag blir fetare av att ha en ätardag. Det där bränner man ju lätt på några dagar - sen är man back on track igen. Som sagt, det är vad jag föredrar.

Think again. Om man har ett stort överskott en dag måste man kompensera det med ett större underskott resten av veckans dagar för att gå ner i vikt i den takt man ämnar (eller behålla vikt, eller vad man nu är ute efter). Så långt är allt väl, om det bara är siffran på vågen som är intressant. Men med tanke på att fettförbränningen i kroppen tycks vara begränsad till 70 kcal / kg kroppsfett och dygn har man ett maxunderskott per dygn som inte bör överskridas eftersom man då kommer att behöva ta energi från befintlig muskelmassa. Jag har räknat lite på det där, och någon med 10 kg fett på kroppen kan bara tillåta sig en ätardag på energibalans för att gå ner 0,5 kg fett i veckan; man kommer då ha ett dygnsunderskott på 643 kcal på veckans sex dietdagar och 0 kcal underskott på ätardagen. 643 är inte särskilt långt ifrån det teoretiska maxet på 700 kcal (10 x 70 kcal). Förvisso har de flesta av oss mer än 10 kg fett på kroppen men det är bara dumt att spela så nära marginalerna: ju närmare gränsen du befinner dig desto svårare blir det att behålla musklerna under en viktnedgångsperiod.

Sammanfattningsvis: det finns inget utrymme för grisardagar om man vill optimera sin fettförlust under diet. Man kan däremot ha ätardagar om man ser till att inte överskrida en rimlig gräns gällande sitt energiintag, och den gränsen bör ligga någonstans runt energibalansen för de flesta. Faktiskt kan detta innebära att man, om man vill äta väldigt energität mat som pizza osv, får räkna med att man gå hungrig vissa timmar under sin ätardag för att få äta den där godsaken. Men det är det värt. Tycker jag.

Pintan
2011-08-17, 18:09
Think again. Om man har ett stort överskott en dag måste man kompensera det med ett större underskott resten av veckans dagar för att gå ner i vikt i den takt man ämnar (eller behålla vikt, eller vad man nu är ute efter). Så långt är allt väl, om det bara är siffran på vågen som är intressant. Men med tanke på att fettförbränningen i kroppen tycks vara begränsad till 70 kcal / kg kroppsfett och dygn har man ett maxunderskott per dygn som inte bör överskridas eftersom man då kommer att behöva ta energi från befintlig muskelmassa. Jag har räknat lite på det där, och någon med 10 kg fett på kroppen kan bara tillåta sig en ätardag på energibalans för att gå ner 0,5 kg fett i veckan; man kommer då ha ett dygnsunderskott på 643 kcal på veckans sex dietdagar och 0 kcal underskott på ätardagen. 643 är inte särskilt långt ifrån det teoretiska maxet på 700 kcal (10 x 70 kcal). Förvisso har de flesta av oss mer än 10 kg fett på kroppen men det är bara dumt att spela så nära marginalerna: ju närmare gränsen du befinner dig desto svårare blir det att behålla musklerna under en viktnedgångsperiod.

Sammanfattningsvis: det finns inget utrymme för grisardagar om man vill optimera sin fettförlust under diet. Man kan däremot ha ätardagar om man ser till att inte överskrida en rimlig gräns gällande sitt energiintag, och den gränsen bör ligga någonstans runt energibalansen för de flesta. Faktiskt kan detta innebära att man, om man vill äta väldigt energität mat som pizza osv, får räkna med att man gå hungrig vissa timmar under sin ätardag för att få äta den där godsaken. Men det är det värt. Tycker jag.

är det verkligen bara kalorinivån som avgör fettförlusten under diet? på underskott blir väl glykogendepåerna mer tömda, då borde man ju kunna ladda på med extra kolhydrater under "ätardagen" samt överskrida sitt kaloribehov litegrann, utan att gå upp i fettvikt/hämma fettförbränningen eftersom kolhydraterna går in i muskulaturen?

Sheogorath
2011-08-17, 18:24
är det verkligen bara kalorinivån som avgör fettförlusten under diet? på underskott blir väl glykogendepåerna mer tömda, då borde man ju kunna ladda på med extra kolhydrater under "ätardagen" samt överskrida sitt kaloribehov litegrann, utan att gå upp i fettvikt/hämma fettförbränningen eftersom kolhydraterna går in i muskulaturen?

Men hur ska man veta den mängden extraenergi man kan kosta på sig från kolhydrat? Kanske har man i det närmaste fulla depåer? Kanske inte?

Sniggel
2011-08-17, 18:43
Unnar mig när jag känner för det.

JB12K
2011-08-17, 19:04
Typ aldrig. Men jag har inget sug efter det. Och godis är dyrare än mat. Men blir man bjuden så är det ju visserligen gott och så. Men inget jag köper till mig själv.

Cerberus
2011-08-17, 19:58
ska börja unna mig oftare, träningen behöver matchas till det också. inte mycket utrymme för skräp för en arbetslös datornörd som dessutom tappat träningsmotivation nästan helt och hållet.

Pompere
2011-08-17, 20:05
intressant läsning ang skräpmat

http://www.wannabebig.com/diet-and-nutrition/the-dirt-on-clean-eating/

profezy
2011-08-18, 07:31
intressant läsning ang skräpmat

http://www.wannabebig.com/diet-and-nutrition/the-dirt-on-clean-eating/

Kört efter liknande koncept nu under min senaste deff efter det att jag läste om IIFYM, googla Calculating Calorie & Macronutrient Needs, vilket har underlättat rejält. Fått bort mina tvångstankar "allt eller inget" samt att jag har det lättare att hålla min budget alla dagar i veckan.*popcorn*

I stort sett så på mina lågkaloridagar (ca 2.000) så är 10 % "fria", dvs ifall jag hamnat på rätt protte- och fettnivåer. Helger är mer aktiva med kaloriintag på 2.600 och där lägger jag mig på 15 - 20 % "fria kalorier". Riktigt smidigt faktiskt:hbang:

Eddie Vedder
2011-08-18, 08:13
intressant läsning ang skräpmat

http://www.wannabebig.com/diet-and-nutrition/the-dirt-on-clean-eating/

Den texten var riktigt riktigt bra tycker jag. Sällan jag orkar igenom de amerikanska bloggtexterna som det går 13 på dussinet men den läste jag med intresse. Sund inställning där tycker jag. Och varken överdrivet "Ät vad du vill!" eller några överdrivna varningar hit eller dit. Dessutom är det alltid bra att påvisa den större historiska kontexten för då ser man ganska rtdligt att samma typ av folk varit skraja för och demoniserat både det ena och det andra och att det mesta känns igen fast i nya format.

Jacob skrev en liknande text fast mer raljerande över vad som egentligen är "dåligt" och "bra".

Vad är skitmat och vad är bra mat? (http://traningslara.se/vad-ar-skitmat-och-vad-ar-bra-mat/)

Springer
2011-08-18, 08:42
Bloggare som använder ordet "dichotomy" kan ju inte vara helkassa. :-) Även jag tyckte det var en läsvärd och välskriven text.

Pompere
2011-08-18, 10:46
Läser en del på bb.com nutrition forumsdel och där applicerar väldigt många just IIFYM (If it fits your macros). Vilket känns väldigt sunt på långsikt, hellre äta lite skräp varje dag än av dessa grisätardagar där du konsumerar ~3000 kcal överskott från ditt energibalans.

Crystalclear
2011-08-18, 19:53
Bulkar och kan unna mig vad jag vill. Dock får jag inte plats med godis och skräpmat i magen. Efter 1kg kvarg + 4-6 vassle/kasein drinkar + stora portioner nötfärs så är jag full. Om man ändå orkade äta lite mer..

Magnus N
2011-08-18, 20:32
Bulkar och kan unna mig vad jag vill. Dock får jag inte plats med godis och skräpmat i magen. Efter 1kg kvarg + 4-6 vassle/kasein drinkar + stora portioner nötfärs så är jag full. Om man ändå orkade äta lite mer..

Om du nu bulkar och känner att du har svårt att äta tillräckligt kanske du bör överväga mer energität mat än kvarg, proteindrinkar etc? :)

Pansartax
2011-08-18, 20:34
Om du nu bulkar och känner att du har svårt att äta tillräckligt kanske du bör överväga mer energität mat än kvarg, proteindrinkar etc? :)

Nej hur skulle det se ut? Det är ju inte optimalt, ge hundan i att svära i kyrkan!

Langster
2011-08-19, 08:08
Om du nu bulkar och känner att du har svårt att äta tillräckligt kanske du bör överväga mer energität mat än kvarg, proteindrinkar etc? :)

Jag tror till och med att det är bättre så i det långa loppet, äter man dietmat, fast massor av det under bulk så finns det ingen annan väg att gå än att äta mindre mängd mat när man väl ska deffa sen vilket kommer att vara jobbigt och tråkigt.

Sheogorath
2011-08-19, 08:22
Jag tror till och med att det är bättre så i det långa loppet, äter man dietmat, fast massor av det under bulk så finns det ingen annan väg att gå än att äta mindre mängd mat när man väl ska deffa sen vilket kommer att vara jobbigt och tråkigt.

This. :thumbup:

Eddie Vedder
2011-08-19, 08:33
Jag tror till och med att det är bättre så i det långa loppet, äter man dietmat, fast massor av det under bulk så finns det ingen annan väg att gå än att äta mindre mängd mat när man väl ska deffa sen vilket kommer att vara jobbigt och tråkigt.

This. :thumbup:

Ja det svåraste som finns måste ju vara att äta strikt som bara den även när man går upp i vikt. Då finns ju ingen "enkel" sak att skära ner på. Dricker en person två liter coca cola om dagen är det ju liksom inte raketforskning att identifiera vad som först bör stryka på foten.

Pansartax
2011-08-19, 09:10
Biff & Bearnaisesås det är grejjer det.

lofito
2011-08-19, 09:23
Nog för att jag verkligen lärt mig att kontrollera mig själv vad gäller skräpmat och annat så har jag svårt för att äta lite gott varje dag istället för att ha en svullardag.
Jag vill inte dra i mig en snickers eller lite choklad, då vill man ha mer. Jag skulle kunna dra i mig en snickers och avhålla mig från något mer den dagen, absolut. Förr kunde jag det inte. Men jag tycker det är jobbigare att käka lite sånt varje dag än att ha en heldag där jag proppar i mig lite mer, tex. ben & jerrys 500 ml, nån munk här och var samt lite chips på kvällen än att bara kanske unna sig 200 ml ben & jerrys varje dag tex.

Förr tryckte jag i mig skit varje dag i stora mängder, nu har jag som sagt fått mer kontroll på mitt ätande och blir inte lika frestad som förr vilket är skönt. Men ändå, lite svårare för mig att köra lite varje dag än o ha en stordag med gottandes :)

yooii
2011-08-20, 11:24
Brukar unna mig bit Daim då och då. Det är jag allt värd.

Pintan
2011-08-20, 11:29
Ja det svåraste som finns måste ju vara att äta strikt som bara den även när man går upp i vikt. Då finns ju ingen "enkel" sak att skära ner på. Dricker en person två liter coca cola om dagen är det ju liksom inte raketforskning att identifiera vad som först bör stryka på foten.

yess exakt. har själv kört en liten 10 dagars "diet". ända jag gjorde var att ta bort all glass och pågens gifflar, annars åt jag precis som vanligt. gick ner 3 kilo på de första 8 dagarna!:smash:

med det menar jag då att det troligen är bättre att äta energirikare under bulk/balans då det kommer vara lättare att dieta sedan, precis vad de tidigare talarna sade alltså...

Doggeh
2011-08-21, 17:10
Jag unnar mig genom alkohol. Godis och snacks? Aldrig. Däremot snittar jag väll runt 3-6 L pepsi max per månad.

Mell
2011-08-23, 19:38
intressant läsning ang skräpmat

http://www.wannabebig.com/diet-and-nutrition/the-dirt-on-clean-eating/

Tack för en superbra artikel! Blev tom ett litet blogginlägg om den där så jäfla bra den var :)