handdator

Visa fullständig version : Mina triceps bråkar!


AndersHermansson
2003-12-18, 20:46
Jag lyfter mer med biceps än med triceps. Känns som att jag övertränar dem. Det är två dagar mellan tricepspass och bänkpresspass. Är det för lite?:confused:

Berätta hur ni tränar era triceps lyckat

rossi
2003-12-18, 20:47
Jag försöker köra så att alla muskler får vila minst 5 dagar...

TCOG
2003-12-18, 21:19
Originally posted by AndersHermansson
Jag lyfter mer med biceps än med triceps. Känns som att jag övertränar dem. Det är två dagar mellan tricepspass och bänkpresspass. Är det för lite?:confused:

Berätta hur ni tränar era triceps lyckat

3-4 set frenchpress....8-10 rep
3 set pushdowns....8-10 rep
3-4 set pushdown med rep...8-10 rep
3-4 set omvänd pushdown med ett handtag....15-20 rep

det sista ger en bra pump!!....och tar ut det lilla extra...

Karl_alfred
2003-12-18, 21:24
dips
tvåhandshantel bakom huvet
nordic triceps maskin

Fridolf
2003-12-18, 21:35
skallkrossare runt höve 4sett
french-press me hantel 4sett
puch-downs 4sett

ä dom övningarna ja oftast kör varierar dock lite grannna alla fall mina triceps växer jätte bra o har altid gjort de ä troligen 1av mina bästa muskelgrupper däremot ä mina biccar patetiska

Medusa
2003-12-18, 21:56
1 set av Pushdowns
1 set av Liggande extension med stång

Sedan dröjer det ca 10-14 dagar innan jag tränar just triceps specifikt igen.

TCOG
2003-12-18, 21:56
Originally posted by Medusa
1 set av Pushdowns
1 set av Liggande extension med stång

Sedan dröjer det ca 10-14 dagar innan jag tränar just triceps specifikt igen.

varför så lite? och varför dröjer det så länge?

Medusa
2003-12-18, 22:05
Originally posted by TCOG


varför så lite? och varför dröjer det så länge?

Innan jag körde såhär så var det 15-30 set per pass som gällde, och det dröjde inte mer än 5-7 dagar innan jag tränade den muskeln specifikt igen.
Sedan snubblade jag över Mike Mentzers filosofi, läste det han hade skrivit och jag ifrågasatte mig själv för ett tag sen, jag sa:
"Varför, rent vetenskapligt, gör du så många set?"

Kom inte fram till något bra svar.

Jag kom av mig lite, men iallafall.
Jag tror på iden att överbelastning bygger, och vad är då det? Jo, det är ett motstånd som är för mycket för muskeln, och du kommer ev. till failure om du lastar på tungt med vikter.
Om man kör ett tungt set, när man är 100 % utvilad, ända till failure, då kan man omöjligen åstadkomma mer överbelastning i andra eller tredje setet eftersom du är tröttare.

Vad ger då dessa två extra set, uthållighet är en bra gissning.

Styrketräning handlar om muskestimuli, herregud, det är inte en uthållighetstävling!.

Anledningen till att man går till gymmet är att få muskelstimulering, det är först när kroppen får tillfälle att återhämta sig som den gör det, dvs vila. Den bygger upp muskeln till det som förut var max, och om du ger den tillräckligt mycket tid, så ökar den lite till för att anpassa sig till överbelastningen du gav den.

Om du inte vilar tillräckligt så hinner inte kroppen återhämta sig tillräckligt, lite, men inte alls vad den är kapabel till.

Här är min rutin, då förstår du varför det blir så lång vila:

Workout 1 chest, back

*Modified gymnast back routine* hemma
Dumbell flyes 1x7-10
Benchpress 1x7-10
Pullover 1x7-10
Lat pulldown 1x7-10
Dumbell row 1x7-10
Deadlift 1x7-10

-3-6 Days rest-

Workout 2 legs

Clean and jerk 1x7-10
Squats 2x7-10
Standing calf raise 2x12-20

-3-6 days rest-

Workout 3 arms, delts
Pushdowns 1x7-10
Lying triceps extension 1x7-10
Barbell curl 1x7-10
Arnold curl 1x7-10
Lateral raise 1x7-10
Upright row 1x7-10
Rear lateral raise 1x7-10
Shrugs 1x7-10

-4-8 days rest-
*REPEAT CYCLE*

Jag ÖKAR belastningen med 5-10 % VARJE pass och dessutom står jag still på samma reps antal som förra passet, eller höjer!
man måste pröva denna metod för att förstå fördelarna, jag går verkligen framåt hela tiden!

Exempelvis latsdrag, presterade för förra passet 10 reps till failure med 52 kg. Efter 11 dagars vila så körde jag återigen med 55 kg, klarade denna gång 11 REPS till failure, ökning i både vikt och reps!

TCOG
2003-12-18, 22:08
Originally posted by Medusa


Innan jag körde såhär så var det 15-30 set per pass som gällde, och det dröjde inte mer än 5-7 dagar innan jag tränade den muskeln specifikt igen.
Sedan snubblade jag över Mike Mentzers filosofi, läste det han hade skrivit och jag ifrågasatte mig själv för ett tag sen, jag sa:
"Varför, rent vetenskapligt, gör du så många set?"

Kom inte fram till något bra svar.

Jag kom av mig lite, men iallafall.
Jag tror på iden att överbelastning bygger, och vad är då det? Jo, det är ett motstånd som är för mycket för muskeln, och du kommer ev. till failure om du lastar på tungt med vikter.
Om man kör ett tungt set, när man är 100 % utvilad, ända till failure, då kan man omöjligen åstadkomma mer överbelastning i andra eller tredje setet eftersom du är tröttare.

Anledningen till att man går till gymmet är att få muskelstimulering, det är först när kroppen får tillfälle att återhämta sig som den gör det, dvs vila. Den bygger upp muskeln till det som förut var max, och om du ger den tillräckligt mycket tid, så ökar den lite till för att anpassa sig till överbelastningen du gav den.

Om du inte vilar tillräckligt så hinner inte kroppen återhämta sig tillräckligt, lite, men inte alls vad den är kapabel till.

Här är min rutin, då förstår du varför det blir så lång vila:

Workout 1 chest, back

*Modified gymnast back routine* hemma
Dumbell flyes 1x7-10
Benchpress 1x7-10
Pullover 1x7-10
Lat pulldown 1x7-10
Dumbell row 1x7-10
Deadlift 1x7-10

-3-6 Days rest-

Workout 2 legs

Clean and jerk 1x7-10
Squats 2x7-10
Standing calf raise 2x12-20

-3-6 days rest-

Workout 3 arms, delts
Pushdowns 1x7-10
Lying triceps extension 1x7-10
Barbell curl 1x7-10
Arnold curl 1x7-10
Lateral raise 1x7-10
Upright row 1x7-10
Rear lateral raise 1x7-10
Shrugs 1x7-10

-4-8 days rest-
*REPEAT CYCLE*

hur länge har du gjort detta då? ger det bra resultat?....kanske funkar för dig...

Fultjack
2003-12-18, 22:08
jag varierar rätt ofta, beror på vilka övningar man känner för att köra
ibland känns dips tråkigt, då skippar man det, ibland känns french press tråkigt, då skippar man det

kör dock nästan alltid med en hantel baki huvudet då jag tycker den är grymt skön

blir oftast
3-4 set pushdowns
3-4 set dips / french press
3-4 set enarms hantel baki skallen

ibland dips mellan 2 bänkar oxo

Medusa
2003-12-18, 22:12
Originally posted by TCOG


hur länge har du gjort detta då? ger det bra resultat?....kanske funkar för dig...

Det har jag kört med i 2 veckor, snart 3.

Det fungerar för alla, det man måste göra är att ifrågasätta det man håller på med nu, och våga testa något nytt.

TCOG
2003-12-18, 22:14
Originally posted by Medusa


Det har jag kört med i 2 veckor, snart 3.

Det ger grymt bra resultat, även min träningspartner använder denna metod och han upplever the gains of his life", skall påpekas att han har tränat i 4 år med volymträning innan han testade detta.

Det fungerar för alla, det man måste göra är att ifrågasätta det man håller på med nu, och våga testa något nytt.

....njaaaaaa....vet inte riktigt faktiskt om jag vågar mig in på detta ....känner mig nästan övertygan på något "konstigt" sätt att högsetsträning funkar bättre för mig....-får se väl...kanske nån gång i framtiden....

Karl_alfred
2003-12-18, 22:14
Originally posted by Medusa

Om du inte vilar tillräckligt så hinner inte kroppen återhämta sig tillräckligt, lite, men inte alls vad den är kapabel till.



Tycker det är vädigt överdrivet med HD. Så jäkla lång vila som de säger man ska ha behöver man nog knappast. Själv kör jag 4 gånger i veckan och ökar hela tiden. Den senaste månade har jag ökat ca 10 kg styrka i varje övning. Har svårt att tro att man kan nå dessa resultat med bara 4 set per muskle i månaden.

Karl_alfred
2003-12-18, 22:17
Originally posted by Medusa


Det har jag kört med i 2 veckor, snart 3.

Det ger grymt bra resultat, även min träningspartner använder denna metod och han upplever the gains of his life", skall påpekas att han har tränat i 4 år med volymträning innan han testade detta.

Det fungerar för alla, det man måste göra är att ifrågasätta det man håller på med nu, och våga testa något nytt.

Har du någon som hjälper dig med massor av forced- , negativa- reps mm? Annars lär det vara lite svårt att ta ut sig på de få seten.

Medusa
2003-12-18, 22:24
Originally posted by TCOG


....njaaaaaa....vet inte riktigt faktiskt om jag vågar mig in på detta ....känner mig nästan övertygan på något "konstigt" sätt att högsetsträning funkar bättre för mig....-får se väl...kanske nån gång i framtiden....

Ja, det fungerar, men det finns bättre metoder.

Har du någonsin frågat dig själv varför du tror det fungerar?

Sanningen är den, att du kommer inte få ett enda vetenskapligt bevis eller svar som tyder på att fler set är bättre eller fyller en funktion om man set till byggarbehov.

Medusa
2003-12-18, 22:27
Originally posted by Karl_alfred


Tycker det är vädigt överdrivet med HD. Så jäkla lång vila som de säger man ska ha behöver man nog knappast. Själv kör jag 4 gånger i veckan och ökar hela tiden. Den senaste månade har jag ökat ca 10 kg styrka i varje övning. Har svårt att tro att man kan nå dessa resultat med bara 4 set per muskle i månaden.

De senaste 2 veckorna har jag ökat 25 kg i marklyftet, 20 kg i knäböjen och 22 kg i bänkpressen, ett urplock av mina ökningar.

Hur känns det att lägga ner så enormt mycket tid som det tar när du inte ens vet varför du gör det?

Varför kör du fler än ett set, finns det ett rationellt svar på den frågan?

Varför vilar du så lite, har du någonsin gett kroppen en chans till mer vila?

När du har tagit viloveckor, hur har dina prestationer varit när du kom tillbaka?

Medusa
2003-12-18, 22:29
Originally posted by Karl_alfred


Har du någon som hjälper dig med massor av forced- , negativa- reps mm? Annars lär det vara lite svårt att ta ut sig på de få seten.

Jag klarar av negativa reps och static reps på egen hand, forced reps har jag alltid en spotter till.

Tycker inte man kan räkna in sådana reps, då de inte är strikta och kontrollerade, bara något man kan inkludera ibland.

Failure för mig är när man inte kan förflytta vikten med önskvärd strikthet och TUT.

Kero
2003-12-18, 22:42
Originally posted by Medusa

Jag klarar av negativa reps och static reps på egen hand

Hur klarar du av negativa reps själv? ifall jag har fattat det rätt så ska man i tex bänkpress hålla emot ner och ha en/två andra som lyfter upp?

Karl_alfred
2003-12-18, 22:48
Originally posted by Medusa


De senaste 2 veckorna har jag ökat 25 kg i marklyftet, 20 kg i knäböjen och 22 kg i bänkpressen, ett urplock av mina ökningar.

Hur känns det att lägga ner så enormt mycket tid som det tar när du inte ens vet varför du gör det?

Varför kör du fler än ett set, finns det ett rationellt svar på den frågan?

Varför vilar du så lite, har du någonsin gett kroppen en chans till mer vila?

När du har tagit viloveckor, hur har dina prestationer varit när du kom tillbaka?
De skojiga är väll att du kört HD 1 pass enligt din dagbok. Så de ökningarna kommer ju kanske inte riktigt bara från de. Å sen kan man ju undra om vi säger att du gjorde 8 reps på 50 i bänken för 2 veckor sedan, kör du nu 8 reps 72 kg?

Jag har provat lågset och det funkar inte så bra för mig. tränar alltid själv så det kan vara svårt att få hjälp med alla extra reps man ska göra i Hd.

Har tagit viloveckor och har aldrig gjort några större ökningar än då jag inte vilat en vecka.

Karl_alfred
2003-12-18, 22:49
Originally posted by Medusa


Jag klarar av negativa reps och static reps på egen hand, forced reps har jag alltid en spotter till.

Tycker inte man kan räkna in sådana reps, då de inte är strikta och kontrollerade, bara något man kan inkludera ibland.

Failure för mig är när man inte kan förflytta vikten med önskvärd strikthet och TUT.

Hur kör du negativa själv?

Alla såna tekniker ingår i HD vad jag vet.

Medusa
2003-12-18, 22:50
Originally posted by Kero


Hur klarar du av negativa reps själv? ifall jag har fattat det rätt så ska man i tex bänkpress hålla emot ner och ha en/två andra som lyfter upp?

I alla förutom bänkpressen och knäböjen.

rossi
2003-12-18, 22:53
Originally posted by Medusa


De senaste 2 veckorna har jag ökat 25 kg i marklyftet, 20 kg i knäböjen och 22 kg i bänkpressen, ett urplock av mina ökningar.

Hur känns det att lägga ner så enormt mycket tid som det tar när du inte ens vet varför du gör det?

Varför kör du fler än ett set, finns det ett rationellt svar på den frågan?

Varför vilar du så lite, har du någonsin gett kroppen en chans till mer vila?

När du har tagit viloveckor, hur har dina prestationer varit när du kom tillbaka?

Körde gamla hederliga Max-OT när jag börja träna, måste då säga att oavsett vad man gör i början så går utvecklingen väldigt fort. Gick från att pumpa 70kg på bänk till 110kg, strikta självklart. Det var 3 månader sen och nu har det börjat avstanna. Bytt program o träningsätt för ett tag framöver.

Karl_alfred
2003-12-18, 22:55
Originally posted by rossi


Gick från att pumpa 70kg på bänk till 110kg, strikta självklart. Det var 3 månader sen och nu har det börjat avstanna. Bytt program o träningsätt för ett tag framöver.

Strikt? Var det inte du som inte körde hela reps om jag inte mins helt fel?

Medusa
2003-12-18, 22:55
Originally posted by Karl_alfred

De skojiga är väll att du kört HD 1 pass enligt din dagbok. Så de ökningarna kommer ju kanske inte riktigt bara från de. Å sen kan man ju undra om vi säger att du gjorde 8 reps på 50 i bänken för 2 veckor sedan, kör du nu 8 reps 72 kg?

Jag har provat lågset och det funkar inte så bra för mig. tränar alltid själv så det kan vara svårt att få hjälp med alla extra reps man ska göra i Hd.

Har tagit viloveckor och har aldrig gjort några större ökningar än då jag inte vilat en vecka.


Precis, jag har ökat från 50 kg till 72 kg.

Jag förstår om du är kritiskt, det var jag också innan jag gav det en chans.

Alla olika tekniker för att förstärka intensiteten skall användas sparsamt.

Dom flesta tenderar att när framsteg minskar börja använda forced reps, negativa reps, etc, detta är ju rent idiotiskt!

Försvinnande av framsteg kan bero på 2 saker:
1: Du har upnått din maximala potential.
2: Du börjar bli övertränad.
oftast är det alternativ två som det beror på.

Att då öka intensiteten är idiotiskt (såvida inte anl. 1.) eftersom det endast leder till mer öveträning.

Varför drog jag detta exempel, jo för att visa att de flesta byggare agerar utan att tänka på vad de gör och varför de gör det.

Karl_alfred
2003-12-18, 23:01
Originally posted by Medusa



Precis, jag har ökat från 50 kg till 72 kg.

Jag förstår om du är kritiskt, det var jag också innan jag gav det en chans.

Alla olika tekniker för att förstärka intensiteten skall användas sparsamt.

Dom flesta tenderar att när framsteg minskar börja använda forced reps, negativa reps, etc, detta är ju rent idiotiskt!

Försvinnande av framsteg kan bero på 2 saker:
1: Du har upnått din maximala potential.
2: Du börjar bli övertränad.
oftast är det alternativ två som det beror på.

Att då öka intensiteten är idiotiskt (såvida inte anl. 1.) eftersom det endast leder till mer öveträning.

Varför drog jag detta exempel, jo för att visa att de flesta byggare agerar utan att tänka på vad de gör och varför de gör det.

Men du har ju inte använt dig av Hd mer än 1 pass. Sen gör du inte lika många reps på 72 som på 50 såg jag (ungefär hälften).

Vad anser du då om Mentzer, har nämligen för mig att han använde sig alla sorters reps i massor?

Medusa
2003-12-18, 23:49
Originally posted by Karl_alfred


Men du har ju inte använt dig av Hd mer än 1 pass. Sen gör du inte lika många reps på 72 som på 50 såg jag (ungefär hälften).

Vad anser du då om Mentzer, har nämligen för mig att han använde sig alla sorters reps i massor?

Jag har en bra förklaring till varför jag droppade halva rep rangen mellan 50 kg och 72 kg.

Innan jag körde bänkpress med 72 kg så körde jag ett set med de tyngsta vikterna jag kan lasta på hantelflyes, 16 kg, klämde ut 10 strikta reps, 1 minuts vila, sedan var det bänkpressen som gällde. Jag kommer öka till 74 kg nästa pass, får se om jag ligger på 5 reps eller fler då.

Jag anser att Mentzer är den ende bodybuilder som har rationella och vetenskapligt förankrade förklaringar och teorier bakom sin träning.

Dessutom är det han som sa att man skulle vara sparsam med olika tekniker för att öka intensiteten för att inte bli övetränad. Exakt hur han tränade han jag ingen aning om.

För övrigt så handlar inte detta om rätt eller fel, eller att predika för andra. Det är såhär jag tränar för tillfället, jag upplever goda resultat och om någon frågar om råd så förklarar jag givetvis utefter de principer som jag för tillfället agerar efter.

Jag är absolut inte ute efter att tillrättavisa, förlöjliga, eller verka överlägsen på något sätt.

Bodybuilding är individuellt, att generalisera vore därför extremt dumt.

Det finns inget rätt eller fel, bara sämre och bättre. Det som fungerar för dig, kanske inte fungerar för mig och vice versa.

Karl_alfred
2003-12-18, 23:58
självklart finns det inget rätt eller fel. tycker bara att det är kul att diskutera.

Medusa
2003-12-19, 00:04
Jag är med dig Alfred! :love: :thumbup:

Spec^
2003-12-19, 00:12
Originally posted by Medusa


Ja, det fungerar, men det finns bättre metoder.

Har du någonsin frågat dig själv varför du tror det fungerar?

Sanningen är den, att du kommer inte få ett enda vetenskapligt bevis eller svar som tyder på att fler set är bättre eller fyller en funktion om man set till byggarbehov.


De enda jag behöver veta är att låga sets inte tar musten ur mina muskler.

End of fuckin discussion.

Medusa
2003-12-19, 00:51
Originally posted by Spec^



De enda jag behöver veta är att låga sets inte tar musten ur mina muskler.

End of fuckin discussion.

Skål för resonemanget, det var lite originellt, dom flesta brukar säga nåt i stil med "Jag har tränat i 25 år och det har fungerat för mig" :laugh:

Det ger fortfarande ingen logisk, rationell, vetenskaplig förklaring.

pettan85
2003-12-19, 01:55
Ursäkta mig, men var det inte du, Medusa, som för ungefär en vecka sen eller nått sa att högsets träning var det bästa som fanns att du gjorde dina livs bästa ökningar osv ? Du verkar hoppa mellan alla möjliga upplägg från månad till månad för att sedan förkasta något som var så bra och det kunde absolut inte finnas något bättre. No offens, men du får kanske ge dina olika försök lite längre tid, jag vet inte hur länge du har tränat och jag ska inte säga att jag är någon erfaren guru inom byggning/styrketräning men när man tränat ett tag så inser man att man kan köra mycket hårdare/tyngre än man trodde. Det tar tid att lära sig att träna tungt och hårt sen hur lång tid det tar vet jag inte för jag har troligen inte lärt mig att träna riktigt hårt än.

Bara en liten tanke

Nu ska jag sova :sleep:

Karl_alfred
2003-12-19, 13:29
Originally posted by Medusa
Jag är med dig Alfred! :love: :thumbup: :thumbup:

Wiiking
2003-12-19, 14:43
Medusa! Det här skrev du för 16 dagar sedan:

Medusa:
"Jag brukar köra mellan 15-30 set och varje till failure.
Vet inte hur det fungerar för andra, men fin fint för mig, jag gör mitt livs ökningar. Större än när jag var helt ny."

Nu är alltså lågsetsträning det rätta. Men varför bytte du om du gjorde ditt livs ökningar med högsetsträningen?;)

Det blir lite svårt att ta till sig av vad du säger när du byter åsikt varannan vecka sådär. Jag tror också att man måste ge varje metod bra mycket längre tid än 2 veckor innan man kan utvärdera.

Att du dessutom ökat 22kg i bänkpress på två veckor tror jag har mer med teknik att göra än några märkvärdiga ökningar i styrka/muskler.

Jaja, det är vad jag tror ;)
Själv diggar jag också lågsetsträning !!!

John M
2003-12-19, 15:26
Medusa: Hur länge har du tränat?

Fok
2003-12-19, 16:16
Man känner väl själv vad som funkar för sig själv. Om man kan ta ut sig genom lågset och får resultat av det så more power to you. Om man som mig inte kan det så kör man på ett annorlunda sätt. Poängen är väl att det kan vara individuellt och om det fungerar med lågsetsträning för vissa så finns det inget rätt eller fel. Det här va inte riktat mot någon bara mina 2 öre.

Medusa
2003-12-19, 17:57
Originally posted by Wiiking
Medusa! Det här skrev du för 16 dagar sedan:

Medusa:
"Jag brukar köra mellan 15-30 set och varje till failure.
Vet inte hur det fungerar för andra, men fin fint för mig, jag gör mitt livs ökningar. Större än när jag var helt ny."

Nu är alltså lågsetsträning det rätta. Men varför bytte du om du gjorde ditt livs ökningar med högsetsträningen?;)

Det blir lite svårt att ta till sig av vad du säger när du byter åsikt varannan vecka sådär. Jag tror också att man måste ge varje metod bra mycket längre tid än 2 veckor innan man kan utvärdera.

Att du dessutom ökat 22kg i bänkpress på två veckor tror jag har mer med teknik att göra än några märkvärdiga ökningar i styrka/muskler.

Jaja, det är vad jag tror ;)
Själv diggar jag också lågsetsträning !!!

Jag gjorde mitt livs ökningar, men med tanke på hur mycket tid jag investerade så var det egentligen ganska självklart ;)

Jo, jag förstår att det blir svårt att ta till sig, men volymträning har jag kört i 4 månader, endast att jag ökade seten markant sista taget.

Ökningen i bänkpress har nog en del med teknik att göra, men mest med styrka eftersom man måste vara starkare för att kunna lyfta en tyngre vikt.

Medusa
2003-12-19, 17:58
Originally posted by John M
Medusa: Hur länge har du tränat?

4 månader upp till dagens datum :thumbup:

JAM
2003-12-19, 19:39
Originally posted by Medusa
4 månader upp till dagens datum :thumbup: Men åhh... Om du bara tränat fyra månader så är du fortfarande ganska grön. Du hade förmodligen gjort nästan samma ökningar oavsett vilket sätt du tränat på.

Wiiking
2003-12-19, 19:59
Originally posted by Medusa


4 månader upp till dagens datum :thumbup:

Jadu...
Jag undrar vad högsetsräven Arne, som tränat sen början på 1970-talet, säger om saken. (Synd att han är på semester)
Jag är nog rätt säker på att han utvecklas bäst med högsetsträning eftersom han kör det. Han har haft god tid att testa vilket han utvecklas bäst av.

Som föregående talare sa, ökar du nog hur du än kör i början. Högset eller lågset är nog en individuell fråga.

Castro
2003-12-19, 20:11
Medusa! Man får ju fan inte se styrketränandet som någon förlorad tid som du gör! Det är ju i gymmet man lever! Jag hade spenderat 5 timmar om dagen där om det inte gjort mig övertränad. Säger bara, fyfan så trist med lågsetsträning. Det får nog vara hur bra som helst, men jag tänker aldrig ta till mig att låta några teorier ta gymdjävulen ifrån mig.

Vad fick dig att få så lite tid helt plötsligt?

Fartman
2003-12-19, 20:23
Medusa: vad i helvete!? du var ju för fan helt såld på högsets träning för bara ett litet tag sen, då lät det fan exakt som nu... sluta för helvete tro att varenda jävla träningssätt som du byter till varje vecka "är det ultimata"... du har ju förfan inte tränat speciellt länge och då kan man fan öka skitbra av att bara äta bajs och rycka lite sporadiskt i vikterna!!

John M
2003-12-19, 20:31
Hehe 4 månader, inte konstigt att du ökar som en tok :smokin:

MunsöHustla
2003-12-19, 21:18
Originally posted by John M
Hehe 4 månader, inte konstigt att du ökar som en tok :smokin:

Ja precis, om jag skulle vara du Medusa skulle jag inte tro på så mycket teorier hela tiden. Ökningarna du gjort kan du omöjligt hävda har med att göra hur du lägger upp träningen, du är nybörjare och då ökar man hur man än gör nästan.

Så chilla lite och va inte så "radikal" i din träning
:nono:

Medusa
2003-12-19, 21:20
Originally posted by JAM
Men åhh... Om du bara tränat fyra månader så är du fortfarande ganska grön. Du hade förmodligen gjort nästan samma ökningar oavsett vilket sätt du tränat på.

Jo, kanske det. Men ändå, man vet ju aldrig eller hur ;)
Det stannade faktiskt av i ca 1 månad då jag stod still på reps och vikter och gick ner mig i vissa övningar, överträning.

Medusa
2003-12-19, 21:21
Originally posted by Wiiking


Jadu...
Jag undrar vad högsetsräven Arne, som tränat sen början på 1970-talet, säger om saken. (Synd att han är på semester)
Jag är nog rätt säker på att han utvecklas bäst med högsetsträning eftersom han kör det. Han har haft god tid att testa vilket han utvecklas bäst av.

Som föregående talare sa, ökar du nog hur du än kör i början. Högset eller lågset är nog en individuell fråga.

Hade Arne varit här hade jag nog fått höra en del :laugh:

Medusa
2003-12-19, 21:28
Originally posted by Castro
Medusa! Man får ju fan inte se styrketränandet som någon förlorad tid som du gör! Det är ju i gymmet man lever! Jag hade spenderat 5 timmar om dagen där om det inte gjort mig övertränad. Säger bara, fyfan så trist med lågsetsträning. Det får nog vara hur bra som helst, men jag tänker aldrig ta till mig att låta några teorier ta gymdjävulen ifrån mig.

Vad fick dig att få så lite tid helt plötsligt?

Nej, jag ser det inte som förlorad tid, men det är mentalt påfrestande (motivation) att gå ner till gymmet 4 ggr i veckan och
spendera 1 till 2 timmar där, jag tenderar att ibland tappa fokus i det tredje eller fjärde passet i slutet av veckan.
Tappar jag fokus så kan jag inte göra mig själv rättvisa.

Jag håller med dig starkt om att jag tycker det är väldigt trist att bara köra 1 till 2 gånger i veckan, faktum är att jag går ner till gymmet och assisterar även de dagar jag inte tränar.

Enda kruxet är ju att dessa teorier låter så otroligt logiska, om det sedan är rent skitsnack så kommer jag märka det, och går tillbaka till min högsetträning som jag fortfarande älskar.

Det som tar tid för mig är väl skolan och min flickvän, men båda sakerna är väldigt viktiga i mitt liv, speciellt min tjej.

Men jag håller med dig, saknar verkligen träningen och skulle vilja träna mer, men om detta innebär att jag inte maximerar min potential så stannar jag hemma och växer istället, gör ju mer skada än nytta om man ska tro vad Mentzer säger.

Tack ändå Castro, skönt att veta att det finns folk som försöker hjälpa mig ur misären :thumbup:

Medusa
2003-12-19, 21:31
Originally posted by MunsöHustla


Ja precis, om jag skulle vara du Medusa skulle jag inte tro på så mycket teorier hela tiden. Ökningarna du gjort kan du omöjligt hävda har med att göra hur du lägger upp träningen, du är nybörjare och då ökar man hur man än gör nästan.

Så chilla lite och va inte så "radikal" i din träning
:nono:

Jo, jag förstår dig. Visst ska man inte köpa grisen i säcken, men att träna på ett sätt som inte har några rationella eller vetenskapligt förankrade skäl istället för en metod som faktiskt förklarar varje steg vore just att köpa grisen i säcken.
Om jag faktiskt skadar mig själv genom att träna för ofta är det ju värt ett försök, eller hur?

Taget från Mike Mentzers hemsida:

"1.3 Recovery

The concept of recovery is, perhaps, more important to understand than intensity, because it IS so poorly understood. Many HIT people themselves have underestimated the importance of issue too. Recovery is the process of letting your body rest, abstaining from any exercise and preferably any intense, physical activity .

Although intensity is the key factor for stimulating growth, intensity does not equal growth. Many mistakenly believe that one gets stronger after a workout, which is a principal motivation for high frequency workouts. In fact, one becomes much weaker after an intense workout..

“The workout, understand, doesn’t produce muscle growth, but merely serves to stimulate the body’s growth mechanism into motion. It is the body that produces the growth, but only if left undisturbed during a sufficient rest period” - Mike Mentzer (from his book)

The rest or recovery period is where growth occurs. First, the body must produce enough growth in order to attain the level of strength one had before the workout. This period has traditionally been called the recovery period.

It is only after this period will the body “overcompensate” or manifest strength/mass gains. In other words, only when the muscle fully recovers can it “grow.”

If one works out before this end of the overcompensation period, let alone the recovery period, one in effect sabotages the possible growth production that the previous workout had initially stimulated. This is a crucial point.

Exercise damages muscle. The more damage, the longer it will take to recover. It has not been proven that doing more than one set will necessarily stimulate more growth, although it will certainly cause more damage.

Thus, Mentzer contends that for this reason one must not perform any more than one set to failure for an exercise. Not only is doing more than one set undesirable, but counterproductive. It is the cornerstone of high-intensity Heavy Duty training.

“In other words, the extent to which you work out, perform a number of sets, is an negative because for every set performed there is caused a deeper inroad into recovery ability; this is undeniably, unquestionably a negative factor . . . . . . . .So, clearly, the issue of volume is a negative factor.

Even one set is a negative, insofar that you train at all you are utilizing biochemical resources that must be replaced, and the more you use the more that must be replaced.

It follows logically that optimal results can be achieved only as the result of the least or precise, amount of exercise necessary being performed. Of course, at least one set must be performed to have a workout.”

Medusa
2003-12-19, 21:33
Originally posted by Fartman
Medusa: vad i helvete!? du var ju för fan helt såld på högsets träning för bara ett litet tag sen, då lät det fan exakt som nu... sluta för helvete tro att varenda jävla träningssätt som du byter till varje vecka "är det ultimata"... du har ju förfan inte tränat speciellt länge och då kan man fan öka skitbra av att bara äta bajs och rycka lite sporadiskt i vikterna!!

Jo, jag vet, fått höra det ett par gånger nu, men tack för omtanken :love:


jag förstår att ni grabbar, som fellow gymnerds, vill hjälpa mig in på den rätta vägen, men jag måste göra detta, för min egen skull ;)

Wiiking
2003-12-19, 21:40
Originally posted by Medusa


Hade Arne varit här hade jag nog fått höra en del :laugh:

Haha, vi får be moderatorerna ta bort den här tråden innan han kommer hem igen. Arne är borta en vecka och alla börjar köra lågsetsträning och discobygge:D

Jag tror jag ska skippa träna ben den här veckan :D

EDIT:
Jag känner mig riktigt busig;) När katten är borta dansar råttorna på bordet

Medusa
2003-12-19, 22:30
Originally posted by Wiiking


Haha, vi får be moderatorerna ta bort den här tråden innan han kommer hem igen. Arne är borta en vecka och alla börjar köra lågsetsträning och discobygge:D

Jag tror jag ska skippa träna ben den här veckan :D

EDIT:
Jag känner mig riktigt busig;) När katten är borta dansar råttorna på bordet

Skulle ta på han om alla skippade ben som du sa och började köra riktiga turkbyggen :thefinger :laugh:

Fridolf
2003-12-19, 23:17
fattar inte riktigt du har tränat i 4månader å du säger att lågsett ä de rätta hur fan vet du de själv har man tränat i ca 2år men ja vet fortfarande inte riktigt va som ä bäst kör väl hyffsat mycket sett men inte överdrivet möe.
o hur långe har du kört så här 2veckor eller de tar ju fan bra mycket längre tid innan man kan utvärdera om nått funkar eller ej.

MunsöHustla
2003-12-19, 23:40
Originally posted by Medusa


Jo, jag förstår dig. Visst ska man inte köpa grisen i säcken, men att träna på ett sätt som inte har några rationella eller vetenskapligt förankrade skäl istället för en metod som faktiskt förklarar varje steg vore just att köpa grisen i säcken.
Om jag faktiskt skadar mig själv genom att träna för ofta är det ju värt ett försök, eller hur?


Tycker man ska strunta i framlagda teorier och göra det som man känner funkar bäst och efter 4 månaders träning kan man omöjligen avgöra vad det är. Att sedan lyssna på Mentzer (som heller inte var ren) och försöka träna som honom är kanske något man ska göra om man har hållt på ett par år då man kan pressa sig till max varje pass, något som nybörjare inte brukar kunna. Så även om lågvolym fungerar bra just nu så förkasta inte högvolym heller utan gör det som fungerar bäst helt enkelt.

Medusa
2003-12-20, 00:07
Originally posted by MunsöHustla


Tycker man ska strunta i framlagda teorier och göra det som man känner funkar bäst och efter 4 månaders träning kan man omöjligen avgöra vad det är. Att sedan lyssna på Mentzer (som heller inte var ren) och försöka träna som honom är kanske något man ska göra om man har hållt på ett par år då man kan pressa sig till max varje pass, något som nybörjare inte brukar kunna. Så även om lågvolym fungerar bra just nu så förkasta inte högvolym heller utan gör det som fungerar bäst helt enkelt.

Nej, jag tänker inte förkasta volymträning då det är bland det bästa jag vet :thumbup: Givetvis har du rätt i att man inte kan pressa sig till 100 % som nybörjare, men det är något man övar upp.

Mentzer var hyfsat ren, och även om han byggde upp sig så finns det hundratals personer som har tränat direkt under honom (han var PT) och upplevt extrema ökningar med "heavy duty", du kan läsa några exempel under "Testimonials" på hans hemsida www.mikementzer.com, även nybörjare.

Men visst har du rätt, jag kommer alltid köra med det som fungerar bäst, och även om högsetsträning fungerade väldigt bra för mig så vill jag ge detta en chans.

Karl_alfred
2003-12-20, 00:43
Originally posted by Medusa



Mentzer var hyfsat ren,


nja skulle inte tro det.

Hnke
2003-12-20, 01:06
Originally posted by Medusa


Mentzer var hyfsat ren

Ren.. hahaha, visst :D

I en artikel berättade han (tror det var ironman) så tog han både thaifemmor och deca flera veckor innan tävlingar två gånger om året.. så ren var han ju inte

Förresten e inte han och hans bror döda??
Sköt sig väl eller?

Karl_alfred
2003-12-20, 01:15
var väll Arnold som också sa att han bara tog innan tävlig. Men detta har flera byggare bekräftat att så var inte fallet. Skulle tro att samma sak gäller Mentzer.

Hnke
2003-12-20, 02:46
Tror jag med, alla tog det... det var ju lätt att få tag i eftersom det var lagligt på den tiden

Medusa
2003-12-20, 08:31
Originally posted by Hnke


Ren.. hahaha, visst :D

I en artikel berättade han (tror det var ironman) så tog han både thaifemmor och deca flera veckor innan tävlingar två gånger om året.. så ren var han ju inte

Förresten e inte han och hans bror döda??
Sköt sig väl eller?

Mike dog i sömnen, Ray har jag ingen aning om.

De hade en lång historia av hjärtsjukdomar i släkten.

Karl_alfred
2003-12-20, 10:10
har läst att de flesta som tränade på goolds på den tiden tog de prepparaten de använde. å att de var mycket lätt tillgängliga.

Delta
2003-12-20, 11:57
HIT verkar rätt förnuftigt. Styrketräning går ut på att överbelasta (inte uttrötta) muskeln, vilket skickar ett meddelande till kroppen om att muskeln måste bli större och starkare. Därefter vilar man tillräckligt länge för att muskeln ska reparera "skadan", samt bygga upp sig för att bli lite starkare.

Tar man ut sig max i ett set så ser jag ingen anledning att köra ytterligare ett. Repantalet kommer bli mindre, så man lägger inte på någon extra spänning (och spänning är vad som orsakar mikroskadorna på muskelfibrerna). Det som sker är väl att man kör återhämtnings/uthållighetsträning för muskeln. Och det är inte vad jag vill åt.

Det är inget fel med att utforska träningsteorier. Vad vore vårt samhälle utan fysiska, matematiska, biologiska teorier?

Men man bör som sagt vara försiktig med att hylla en metod med hänvisning till erfarenhet efter ett fåtal månader.

Karl_alfred
2003-12-20, 13:38
Medusa taget ur Mentzer artikel/intervju:

"när det gäller biceps så kör jag vanligen två till fyra set, och det samma för triceps. Sedan fortsätter jag förstås med forcerade reps och negativa reps i bästa Heavy Duty-stil."

Medusa
2003-12-20, 14:20
I hans böcker och på hans hemsida skriver han att man skall vara sparsam med det, kanske ändrade sig månntro? :rolleyes:

Karl_alfred
2003-12-20, 15:03
ja hur fasen kan man ta ut sig ordentligt annars på så få set?

Hnke
2003-12-20, 18:08
Originally posted by Medusa


Mike dog i sömnen, Ray har jag ingen aning om.

De hade en lång historia av hjärtsjukdomar i släkten.

Tror att Mike dog av sjukdom, och Ray sköt sig när han fann sin bror död





Originally posted by Karl_alfred
har läst att de flesta som tränade på goolds på den tiden tog de prepparaten de använde. å att de var mycket lätt tillgängliga.

Skulle inte förvåna mig, har hört att på vissa gym såldes det sånt "godis" i receptionen

Karl_alfred
2003-12-20, 18:09
var väll till och med lagligt om jag inte mins helt fel

Hnke
2003-12-20, 18:15
jodå, på 60 talet när det var nytt så var det helt lagligt

King Grub
2003-12-20, 18:18
Originally posted by Hnke
jodå, på 60 talet när det var nytt så var det helt lagligt

Nytt på 60-talet? Nja.

Hnke
2003-12-20, 18:20
ja, det var ju på mitten av 50-talet som man kom på att man kunde mixtra med testosteron

King Grub
2003-12-20, 18:21
Originally posted by Hnke
ja, det var ju på mitten av 50-talet som man kom på att man kunde mixtra med testosteron

1935. Fast inte i större skala bland idrottsmän förrän 1954.

Hnke
2003-12-20, 18:24
det var ju så jag menade :D


:thefinger