handdator

Visa fullständig version : Effekt av koffein tillsammans med kolhydrat efter träning på kommande prestation


King Grub
2011-08-13, 11:37
The aim of this study was to test the hypothesis that adding caffeine to postexercise carbohydrate (CHO) feedings improves subsequent high-intensity interval-running capacity compared with CHO alone. In a repeated-measures design, 6 men performed a glycogen-depleting exercise protocol until volitional exhaustion in the morning. Immediately after and at 1, 2, and 3 hr postexercise, participants consumed 1.2 g/kg body mass CHO of a 15% CHO solution, a similar CHO solution but with addition of 8 mg/kg body mass of caffeine (CHO+CAFF), or an equivalent volume of flavored water only (WAT). After the 4-hr recovery period, participants performed the Loughborough Intermittent Shuttle Test (LIST) to volitional exhaustion as a measure of high-intensity interval-running capacity. Average blood glucose values during the 4-hr recovery period were higher in the CHO conditions (p < .005) than in the WAT trial (4.6 ± 0.3 mmol/L), although there was no difference (p = .46) between CHO (6.2 ± 0.8 mmol/L) and CHO+CAFF (6.7 ± 1.0 mmol/L). Exercise capacity during the LIST was significantly longer in the CHO+CAFF trial (48 ± 15 min) than in the CHO (32 ± 15 min, p = .04) and WAT conditions (19 ± 6 min, p = .001). All 6 participants improved performance in CHO+CAFF compared with CHO (95% CI for mean difference = 1-32 min). The study provides novel data by demonstrating that adding caffeine to postexercise CHO feeding improves subsequent high-intensity interval-running capacity, a finding that may be related to higher rates of postexercise muscle glycogen resynthesis previously observed under similar feeding conditions.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2011 Aug 10. The Effect of Adding Caffeine to Postexercise Carbohydrate Feeding on Subsequent High-Intensity Interval-Running Capacity Compared With Carbohydrate Alone.

Eddie Vedder
2011-08-13, 12:14
8mg/kg kroppsvikt var ingen liten dos. :) Så fort jag har tillgång till den måste jag läsa om de kunde avgöra koffeinintaget eller ej. De flesta lär ju känna av det.

King Grub
2011-08-13, 12:20
Det står det inget om, bara att deltagarna upplevde magproblem, men inte någon skillnad där mellan kolhydratgruppen och kolhydrat+koffeingruppen.

I sammanfattning nämner man att man bör testa lägre doser för att se om man kan få samma effekt på prestationsförmågan utan dom biverkningar på sömnen som höga koffeinintag kan ha.

Torwald
2011-08-13, 12:23
Låter som Eddie säger som massor av koffein! Det känns ju instintivt som att man borde märka av det, men vad vet jag. Intressant i alla fall!

astrodog
2011-08-13, 12:47
Tragiskt att i princip alla sådana här undersökningar har fundamentala problem med matematiken:

although there was no difference (p = .46) between CHO (6.2 ± 0.8 mmol/L) and CHO+CAFF (6.7 ± 1.0 mmol/L)

Man kan få för sig att de inte jämfört varje delta för sig... Varför ens skriva på det här flummiga sättet och blanda in en irrelevant statistik i samma mening. Vågar inte lita på det här alls.