handdator

Visa fullständig version : Frågor om att börja träna


Meadows
2011-08-13, 11:19
Hej,

Jag har under lång tid undvikit att träna men har nu bestämt mig för att satsa lite på en snyggare kropp. Nu uppstod förstås ett hinder i och med att jag inte kan något om träning, men har försökt läsa till mig hur jag ska göra och har då fått lite frågor. Lite "fakta" om mig:

Kille, 23 år, ~170-175cm, ~61 kilo. Som ni ser så är jag inte så biffig, speciellt inte eftersom alla 61 kilona är fett.

Jag har tänkt börja med att träna på ett rätt stort gym i min närhet 3 dagar i veckan, har fått för mig att ~varannan dag är bra. Vad jag förstått i övrigt så lär jag träna olika muskelgrupper på alla dessa pass och typ 2-3 stycken per pass, jag kan ju dock inte en enda övning så förstår inte riktigt hur jag ska kunna mejsla ihop ett träningsschema. Eftersom det är framförallt utseendet jag är ute efter så har jag förstått att det är "volym" som jag är ute efter och ska då lägga reps-antal på typ 7-10? Det innebär alltså 7-10 reps, sen ska jag vara så trött att jag inte klarar en enda till utan att vila (typ)?

Förutom det som jag är clueless om gällande just det fysiska utförandet så är jag ju inte så insatt i tillskott och sånt heller, men eftersom jag vill se resultat på den tid jag spenderar i gymmet verkar det värt att lägga lite pengar på protein och sådant. Jag läste lite om EAA och det verkar inte så komplicerat, drick lite innan träningen. Proteintillskotten förstår jag inte riktigt dock, det fanns så många olika sorter. Jag förstod att jag inte ska ha den sorten som man dricker precis innan träning om jag ska använda EAA men vad är det egentligen för sort som jag SKA använda då, och när intas den bäst?

Nu är jag ingen höjdare på proteinräkning men ca 120g protein ska jag ta in om dagen vad jag förstått (är väl såklart inget mot vad ni tar in), och det låter mycket! Förstår inte hur jag ska lyckas få i mig så mycket, jag äter oftast mat i restaurangen på universitetet och vill gärna fortsätta med det så då återstår egentligen bara ett riktigt mål mat (+ frukost/kvällsmat och tillskottet) där jag kan försöka få i mig protein. Till saken då hör att jag och min sambo funderar på att skaffa en sån där färdig matkasse (ex. linas matkasse) för att vi är så jävla skitdåliga på att komma på vad vi vill/ska äta. Problemet då blir ju att jag inte direkt påverkar det målet heller och inte kan äta en super-proteinrik middag. Hur viktigt är allt det här egentligen, kommer jag att kunna klara att få se bra resultat även med dessa matvanor, eller måste jag göra något åt någon av måltiderna?

Har ni några motiverande exempel på vad för resultat man kan tänkas få efter X antal månader/år på gym? Skulle vara kul att se vad det är man har att se fram emot inom en kortare framtid än 3-4 år, då man tydligen enligt många kan ha sin lilla chans att vara biffig.

Nu har jag säkert glömt att fråga något ändå, även fast det blev så mycket text. Men isåfall får jag väl flika in det senare.

Tack på förhand. :)

Ronn
2011-08-13, 11:31
Istället för att skapa eget schema börja med ett färdigt, jag rekommenderar stronglift i stickytråden ovan.

Ät kött, mjölkprodukter och så vidare så kommer du få dom proteiner du behöver du kommer sannolikt behöva börja äta mer än du gör idag för att växa, fast det är helt ok att börja träna i kaloribalans. Några tillskott är inte nödvändiga men EAA kan vara händigt om man behöver snabb tillgång till protein t.ex. om du inte ätit innan ett gympass, kreatin kan också ge dig styrkefördelar.

Motivationshistorier finns hur många som helst här på forumet, journaldelen kryllar av förvandlingar.

Lycka till!

RolfR
2011-08-13, 11:37
Jag är ju själv nybörjare, men skit i tillskott och repsantal till en början utan se till att
1) bygg upp en träningsrutin (3 ggr per vecka är bra)
2) lär dig övningar ordentligt
3) ge muskler, senor och muskelfästen en mjukstart.

Under tiden kan du läsa på om hur du kan gå vidare.

Stronglifts 5x5 (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/)
Träningsförslag till nybörjare (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555)
Axon 1.0 (https://www.flashback.org/t1131211)

r1kkie
2011-08-13, 14:53
Det VIKTIGASTE är att du hittar något som är roligt. Annars blir det väldigt svårt å komma någonstans.