handdator

Visa fullständig version : Stående rodd teknikhjälp - VIDEO


Oggle
2011-08-12, 23:40
Tja! Har börjat köra lite stående skivstångsrodd för ryggen och måste säga att det är en riktigt skön övning:) Är dock lite osäker på att jag gör rätt..

här är en 10repsare på 90kg, ostrikt

http://www.youtube.com/watch?v=Tr6MaXKyEhg&feature=channel_video_title

kan jag fortsätta att köra sådana här ostrikta set då och då utan att riskera att skada mig?

Mvh Oggle

Edit, börjar lyfta vid :40 tog lite tid att tagga;)

ceejay
2011-08-12, 23:58
föredrar pendlayrows.

ZlRrIsoDpKg

börjar ngnstans runt 2:30

Ronn
2011-08-13, 05:50
Föredrar också pendlays den tar mer på ryggen, yates går mer på lats, sen har jag läst yates kan leda till skador men är lite osäker på det.

Scratch89
2011-08-13, 06:09
Så länge du känner att du drar med ryggen är det okej, dock ser det ut som om du bara står och hattar med armarna. Som andra påpekat så tycker jag också att latsen aktiveras mer av en upprättstående hållning, och rhombs och andra skulderadduktorer aktiveras mer när man är mer framåtlutande. Öva gärna in två tekniker som man kan byta mellan.

StarkaUlf
2011-08-13, 09:52
+1 på ceejay.

Ser också ut som att du drar/rycker för mycket med armarna.
Dra ner kilona ett par snäpp, tycker det ser lite för tungt ut faktiskt.

Sverker
2011-08-13, 10:13
föredrar pendlayrows.

ZlRrIsoDpKg

börjar ngnstans runt 2:30

Gorillarodd kanske:D

Till sak.

TS rodd överst i tråden TROR jag tar mer på trapezius. Trapezius drar bak och upp axlarna och latsen aktiveras mycket lite.

pendlayrows har vi en rörelse mer för musklerna mellan skulderbladen och terras uppe i armhålan.

Jag skulle hålla ett smalar grepp, smalare än axelbrett, starta rodden vid mellanfoten och sträva efter att dra armbågarna mot höften istället. Kräver att man står på en pall. Jag TROR att latsen och V-formen bättre kommer fram då.

krubkungen
2011-08-13, 11:00
Gorillarodd kanske:D

Till sak.

TS rodd överst i tråden TROR jag tar mer på trapezius. Trapezius drar bak och upp axlarna och latsen aktiveras mycket lite.

pendlayrows har vi en rörelse mer för musklerna mellan skulderbladen och terras uppe i armhålan.

Jag skulle hålla ett smalar grepp, smalare än axelbrett, starta rodden vid mellanfoten och sträva efter att dra armbågarna mot höften istället. Kräver att man står på en pall. Jag TROR att latsen och V-formen bättre kommer fram då.

Chins/latsdrag är väl bra grejer för latsen det med? Marklyft också (tror jag):)

Bjornmoberg
2011-08-13, 14:51
+1 på ceejays verson, den kör jag. :)

Määng
2011-08-13, 15:19
+1 på ceejays verson, den kör jag. :)

+2

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

OneManArmy
2011-08-13, 21:14
Slänger ni ned stången i backen varje rep?
Kärringarna skulle få mig utkastad direkt om jag började göra så :P

Rusk
2011-08-13, 21:31
Horisontal ftw http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/836
Och här har du ett lite mer korrekt utförande på din variant (diagonal) http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/182

OneManArmy
2011-08-13, 21:36
Läre prova horisontal rodden på måndag :)

Matsa
2011-08-13, 21:41
Jag tycker att de flesta olika varianterna av rodd har sina förtjänster och brukar växla mellan dem. Pendlayrodd är en trevlig övning som jag kör rätt mycket men ibland är det skönt med vanlig framåtlutad rodd, utförd med lite lagom momentum. Exempel:

oXxVI-oJ2_Q

Mer upprätt rodd gillar jag med, går att hantera mycket vikt och ger bra tröck i ryggen. Titta på Yates för exempel på bra utförande (tänkte länka till en film men när man söker på "Yates row" så får man upp massa filmer som inte är på Yates och jag orkar inte leta igenom alla).

Ponitus
2011-08-13, 22:26
Du skymmer ju ryggen med vikterna, så det blir lite svårt att se om din rygg är rak. Är den det?

Sen vikten - sänk den. Det ser för tungt ut. Nu kanske jag har fel, men testa att sänka vikten.

Sen så måste jag plusetta ceejay. Pendlayrows är störtsköna. Testa om du inte gjort det innan.