handdator

Visa fullständig version : bröstövningar som är skonsamma för axelleden


cnsforpresident
2011-08-12, 22:05
Vilka bröstövningar, press såväl som fliesrörelser, är mest skonsamma för axelleden? Är t ex decline bänk snällare än incline för axlar om man är skaderädd?
Vilka övningar är bättre och varför, specificering är alltid trevligt *popcorn*

callmeal
2011-08-12, 22:39
Har varken tid eller kunskap att fördjupa mig så mycket, men vissa saker kan man väl säga rent allmänt. För det första beror det väl på om du pratar generellt eller i förhållande till en viss problematik. Rent allmänt brukar man väl t.ex. säga att en lägre position (med stången längre ner mot magen) i bänk är skonsamare än en högre (i linje med axlarna), men vad jag har förstått kan det för vissa diagnoser ändå vara något bättre med en högre position.

Annars brukar väl ofta vanlig platt bänkpress med normalt grepp och rätt utförd (bakåtdragna axlar) anses som en förhållandevis skonsam bröstövning, jämfört med annat t.ex. maskiner såsom pecdec eller för den delen flyes samt olika varianter av lutande pressar.

Crocker
2011-08-12, 22:40
Bröstpress i maskin

Kischen
2011-08-12, 23:32
Jag har problem med en axel, armhävningar med viktplattor går utmärkt men bänkpress inte alls.

von huff
2011-08-12, 23:35
Jag har dåliga axlar och tycker att dessa funkar bäst

cabelcrossover,både övre och nedre trissa
Alla bröstpressar i maskin

Loke
2011-08-13, 01:11
Bröstpress i maskin har varit hyffsat skonsamt för mig med, antagligen eftersom banan är ganska styrd och man kan välja exakt vilken vinkel man vill pressa i.

Bänkpress går att göra skonsammare genom att bland annat hålla in armbågarna mot kroppen och ha ett relativt smalt grepp.

SiSenior
2011-08-13, 08:11
Bröstpress i maskin

Säker? Den övningen är den som gör ondast för mig med axelproblem. Decline eller plan bänk är de som mina axlar föredrar.

stockinger
2011-08-13, 08:15
Cabelcross funkade för mig när min axel va dålig

luderlasse
2011-08-13, 10:26
Bänkpress tycker jag funkar bra, så länge men drar ihop skulderbladen och har en lätt brygga, gör sänkningen säkert och använder vikt man behärskar så blir det bra.

Hade tidigare problem med axlarna i bänk men när jag bytte teknik så funkade det bra

Crocker
2011-08-13, 11:31
Säker? Den övningen är den som gör ondast för mig med axelproblem. Decline eller plan bänk är de som mina axlar föredrar.
Känns kanon för mig i vilket fall. :)
Bänk också.

Sheogorath
2011-08-13, 11:59
Känns kanon för mig i vilket fall. :)
Bänk också.

Det finns bara en sorts bröstpressmaskin det är därför det är så konstigt att ni inte kommer överens. Dessutom ser ju alla axlar likadana ut. :confused:

davvvan
2011-08-13, 14:27
Jag tycker att plan hantelpress är snällare mot en halvtrasig axel än bänkpress.

cnsforpresident
2011-08-16, 19:22
Om ni upplevt problem med supraspinatus / öm framsida axelled, vilka övningar har varit mer eller mindre safe när ni väl vilat ut skadan?

Själv trivs jag bäst med hantelpressar. Incline eller bänk känns oftast lite luriga. Undrar ifall det skulle kunna finnas någon fördel med att arbeta i decline under pressar = vänligare för en stackars axelled med tidigare supraspinatusbesvär?

Noterar att folk nämner att de slipat på tekniken i bänken med gott resultat för axlarna. Ser fram mot att prova.

Crocker
2011-08-16, 22:33
Jag rekommenderar defintivt inte decline till någon, och ratar folk som gör det.

Läs här värför jag tycker så. (http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-3/)

cnsforpresident
2011-08-16, 22:46
@Crocker: tack för tips! Tanke ang blodpropp: borde inte risken vara större vid maxprestation? Och övningen därmed vara mer safe som rehab?

Crocker
2011-08-16, 22:48
@Crocker: tack för tips! Tanke ang blodpropp: borde inte risken vara större vid maxprestation? Och övningen därmed vara mer safe som rehab?
Det står i kommentarer, och jag håller med honom. Risken minskar ju såklart för effekterna. Men fortfarande en dum övning, men ja som rehab är det väl OK. Men nej jag rekommenderar den fortfarande inte.

Grazzafukkinrazzi
2011-08-16, 22:53
Om ni upplevt problem med supraspinatus / öm framsida axelled, vilka övningar har varit mer eller mindre safe när ni väl vilat ut skadan?

Jag hade rejäla problem ett tag, kunde ej köra på stången i bänken. Det enda som fungerade för mig i början var hantelpressar där han hade knogarna vända från kroppen, alltså hammargrepp. Jag körde dessa samt rotatorkuffövningar i några veckor, gick sedan över till vanliga hantelpressar, fortfarande kändes det inge vidare på stången i bänkpress. Fortsatte med rotator samt hantelpressarna och till slut blev det bra. Om jag ej missminner så piskade jag även på baksida axlar rätt rejält då jag trodde att det kunde ha något med släpande baksida att göra.

Det blev bättre hur som och är idag otroligt noga med att värma upp speciellt framsida axlar innan passen.

edit: bör understryka att de förstnämnda hantelpressarna sker med armbågarna intill kroppen, ej flyesaktigt.

cnsforpresident
2011-08-17, 21:01
@Grazza: släpande bakaxlar låter rimligt. Smala pressar med hantlar har jag för mig är en rekommenderad bröstövning vid axelskador.

Hur borde det ligga till med Fliesövningar rent biomekaniskt? Incline samt vanliga - är det samma som gäller som för pressar tror ni?

Oggle
2011-08-17, 21:26
Lutande hantelpress måste vara den mest påfrestande övningen? Just i den övningen jag lyckats skada axeln i var fall.. :laugh:

Sheogorath
2011-08-17, 21:28
Lutande hantelpress måste vara den mest påfrestande övningen? Just i den övningen jag lyckats skada axeln i var fall.. :laugh:

Plan bänkpress är den tveklöst värsta övningen för skador över axelleden, kanske för skador på gymmet överhuvudtaget.

Loke
2011-08-17, 21:28
Jag rekommenderar defintivt inte decline till någon, och ratar folk som gör det.

Läs här värför jag tycker så. (http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-3/)

Jag ser två argument i den artikeln:

1) Stången kan hamna på halsen

2) Högt blodtryck kan skapas i huvudet.

Det första argumentet håller jag helt med om. Övningen är inte riskfri. Frågan är om det är värre än vanlig bänkpress i smith, knäböj, pressar ovanför huvudet, triceps extentions, etc... Jag tvivlar. Alla dessa är potentiellt livsfarliga om man failar. Men visst, man bör iakta försikighet.

Det andra argumentet har jag faktiskt svårt att tro på. Jag har testat övningen ett par gånger i mitt liv, och den är inte i närheten av till exempel benpress när det kommer till det upplevda blodtrycket i huvudet. Det faktiska vet jag inget om, därmot kommer jag ihåg forskning om blodtrycket vid benpress, och det blir mycket riktigt otroligt högt. Jag hoppas alltså att den som kallar denna övning farlig även kallar benpress farlig.

Grejen är ju att detta är en ganska isolerande övning, kroppens aktivitet är ingenting mot vad den är i benövningar. Blodtrycket blir därefter, trots att man ligger, tror jag. Det skulle iofs vara kul om någon bemödade sig med att göra lite efterforskningar på olika övningar.

cnsforpresident
2011-08-18, 07:28
Vad tror ni om pullovers och knepigheter med axeln?