handdator

Visa fullständig version : Vad är ett beroende för dig?


qwerty1
2011-08-12, 14:01
Många har olika syn på vad ett beroende är, så....

Vad är ett beroende för dig?

Rikard Jansson
2011-08-12, 14:03
När man vill ha något till den graden att man uttnyttjar det regelbundet. T.ex. bil, cigaretter, etc, trots att det kanske är opraktiskt ekonomiskt eller liknande

shut teh face
2011-08-12, 14:04
Ett beroende är fysiskt och psykiskt där den absolut största vikten ligger på det psykiska beroendet, och där man:

# Måste ta till beroende för att må bra
# Längtar tills nästa gång man får tillfredsställa sitt beroende - och allting är skit på vägen dit

Man kan vara beroende av koffein, men det är ett milt beroende i mina ögon, det handlar mer om vanor och lite fysiologiskt beroende.

Thompao
2011-08-12, 14:05
tänkte starta upp en tråd innan om vad personer här var beroende av^^

jag ser det som ett begär av något onödigt/onyttigt som man inte kan kontrollera. jag är varken beroende av alkohol, nicotin, snabbmat, kaffe eller något sådant. dock får jag ofta ett sug efter salmiak! helt sjukt va gott de är, särskilt finsk salmiak*drool*

Eira
2011-08-12, 14:05
När man mår fysikt/psykiskt dåligt eller dör av att inte få en tilfredställelse/nödvändighet man är van vid eller måste ha.

Spartansk
2011-08-12, 14:10
När man inte kan hindra sig från att göra något trots att man egentligen inte vill... Kanske?

HulkH
2011-08-12, 14:11
När man vill ha något till den graden att man uttnyttjar det regelbundet. T.ex. bil, cigaretter, etc, trots att det kanske är opraktiskt ekonomiskt eller liknande

Håller med Rikard här.

Och du kan inte klara dig utan det, allting krashar om du inte får det du behöver och ibland så gör du även saker som du inte normalt skulle gjort, bara för att använda det du nu är beroende av. (den där meningen blev lite luddig)

eternallord
2011-08-12, 14:11
De flesta här tycks fokusera på negativa beroende, men det finns ju fullt naturliga och hälsosamma beroende också, sex till exempel. Även detta kan ju såklart övergå i ett negativt och destruktivt beroende, men ändå.

Eira
2011-08-12, 14:13
De flesta här tycks fokusera på negativa beroende, men det finns ju fullt naturliga och hälsosamma beroende också, sex till exempel. Även detta kan ju såklart övergå i ett negativt och destruktivt beroende, men ändå.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Beroende

Enligt Wiki verkar inte order beroende kunna vara possitivt. Har aldrig hört ordet i en possitiv mening när jag tänker efter

SiSenior
2011-08-12, 14:15
Nationalencyklopedin har en bra beskrivning tycker jag.

Beroende, okontrollerbart begär efter njutnings- eller berusningsmedel.

Spartansk
2011-08-12, 14:15
De flesta här tycks fokusera på negativa beroende, men det finns ju fullt naturliga och hälsosamma beroende också, sex till exempel. Även detta kan ju såklart övergå i ett negativt och destruktivt beroende, men ändå.

Om det är positivt så är det, per definition, inte ett beroende.

shut teh face
2011-08-12, 14:16
De flesta här tycks fokusera på negativa beroende, men det finns ju fullt naturliga och hälsosamma beroende också, sex till exempel. Även detta kan ju såklart övergå i ett negativt och destruktivt beroende, men ändå.
Rent generellt så kan man väl säga att det säkert finns situationer där beroenden är bra, men i rätt mängd. Man kan prata om stress vilket många kan hantera bra och den är på rätt nivå och rätt saker, men negativ stress är extremt skadligt. Jag har aldrig hört talas om negativt eller positivt beroende, men de klart det finns.

shut teh face
2011-08-12, 14:18
Om det är positivt så är det, per definition, inte ett beroende.
Jag håller inte med ändå. Jag kan hålla med om att beroende oftast är negativt, men om produkten av beroendet är tillräckligt positivt så blir det ju positivt beroende. :)

eternallord
2011-08-12, 14:20
http://sv.wikipedia.org/wiki/Beroende

Enligt Wiki verkar inte order beroende kunna vara possitivt. Har aldrig hört ordet i en possitiv mening när jag tänker efter

Det är definitivt viktigt hur man definierar beroende, vilket ju är poängen med tråden. I ursprungsparagrafen på wiki säger de att "En person som är beroende av något kan inte sluta, utan att må dåligt fysiskt och/eller psykiskt."
Om man accepterar denna definition utan klarare kriterier så finns det ju en rad positiva beroende som faller under den definitionen (nu pratar jag inte elementära saker som att äta mat och att sova), som exempelvis sex. För vissa är sex ganska ointressant och något de hade kunnat klara sig utan, för mig är det något jag inte kan leva utan. Är det inte ett beroende då? Definitionsfråga, i guess :)

ceejay
2011-08-12, 14:21
jag är beroende av knäböj och bänk :(

mikaelj
2011-08-12, 14:21
Beroende är alltid negativt, precis som NE skriver. För att beskriva den icke-skadliga motpolen får man använda ord som t ex vana.

Jfr. stank/doft.


eternallord: fysiologiska /behov/ nödvändiga för upprätthållandet av liv?
Postat via en mobil enhet

Ronn
2011-08-12, 14:22
Om man inte kan avstå från något som man av någon anledning är medveten av att man borde avstå ifrån.

Trashcan
2011-08-12, 14:48
Jag tycker det är fel att definiera beroende som något dåligt. Jag vill använda kaffe och alkohol som exempel. Det finns inte en jävel som tycker kaffe och alkohol är gott från början. Min teori är att kaffe och alkohol blir gott först när man blivit tillräckligt beroende av det för att kroppen ska se det som något bra, för lets face it: Kaffe tillför fan inget vi egentligen behöver, inga makronutrienter alls i princip. Jag är en stor tedrickare, men vägen dit var äcklig.

Ett sånt här beroende tycker jag är bra, för det tillåter oss att verkligen njuta av saker som kaffe, lite vin eller en kopp te. Jag behöver inte må dåligt utan någon av dessa, då har det blivit ett annat stadie av beroende, men ibland känner man ett litet sug efter t ex en kopp te, och det är en stor njutning att tillfredställa det suget trots att jag inte gått runt och lidit av att inte få mitt te.

Eddie Vedder
2011-08-12, 14:53
Kaffe tillför fan inget vi egentligen behöver, inga makronutrienter alls i princip.

Jo det tillför njutning. Allt man njuter av är man inte beroende av. Samma sak med alkohol. Man tycker inte om vin för att man är beroende av alkohol. Neofobi föds man med och smakpreferenserna utvecklas under livet. Så det ä ringet konstigt alls i att hata kaffe som 14-åring men älska smaken av kaffe som 20-åring.

Eira
2011-08-12, 14:57
Det är definitivt viktigt hur man definierar beroende, vilket ju är poängen med tråden. I ursprungsparagrafen på wiki säger de att "En person som är beroende av något kan inte sluta, utan att må dåligt fysiskt och/eller psykiskt."
Om man accepterar denna definition utan klarare kriterier så finns det ju en rad positiva beroende som faller under den definitionen (nu pratar jag inte elementära saker som att äta mat och att sova), som exempelvis sex. För vissa är sex ganska ointressant och något de hade kunnat klara sig utan, för mig är det något jag inte kan leva utan. Är det inte ett beroende då? Definitionsfråga, i guess :)

Fast du kan leva utan sex. Precis som alla kan leva utan diverse droger men mat etc blir ju lite svårare. men jag är med på vad du menar. Man kanske ska säga att ett beroende är ett behov som går över styr och påverkar dig eller dem i din omgivning negativt. Allt annat är behov man kan vara utan under längre perioder utan att lacka satan.

Lellan
2011-08-12, 15:18
Jag är beroende av syre, näring, sömn. ;)

Utöver det har jag andra beroenden jag vill upprätthålla: beroende av kontakt med andra människor, tak över huvudet, fysisk aktivitet, sex.

Sedan har jag beroenden jag vill portionera ut: föda med uselt näringsinnehåll, kaffe, spendera pengar på skräp.

Dessutom finns beroenden jag inte vill fastna i, dem klassar jag som "missbruk".

Trashcan
2011-08-12, 15:19
Jo det tillför njutning. Allt man njuter av är man inte beroende av. Samma sak med alkohol. Man tycker inte om vin för att man är beroende av alkohol. Neofobi föds man med och smakpreferenserna utvecklas under livet. Så det ä ringet konstigt alls i att hata kaffe som 14-åring men älska smaken av kaffe som 20-åring.

Jag tänker att njutning uppstår när vi tillför kroppen något den vill ha. Pizza är obvious, för att de flestas kroppar i de allra flesta fall uppskattar massor av kalorier. Kaffe tillför inget uppenbart, förutom koffein, som vi från början inte har något behov av. Behovet uppstår eftersom koffein är beroendeframkallande.

Det här är såklart högst ovetenskapligt och bara något som jag själv har kommit fram till känns rimligt. Jag tycker att det känns som ett för osannolikt sammanträffande att både koffein och alkohol är beroendeframkallande och att både koffein och alkohol är subtanser som de flesta inte tycker om förrän de har testat några gånger. Tycker inte du det?

sissa
2011-08-12, 15:34
Man får abstinens. Sen är frågan om det ska komma upp till en viss grad av abstinens för att få kallas beroende

Degpekka
2011-08-12, 15:39
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=4242

Jag håller med DSM IV.

Eddie Vedder
2011-08-12, 15:45
Jag tycker att det känns som ett för osannolikt sammanträffande att både koffein och alkohol är beroendeframkallande och att både koffein och alkohol är subtanser som de flesta inte tycker om förrän de har testat några gånger. Tycker inte du det?

Nej det är inte det minsta konstigt. Det innehåller aromer som vi tycker smakar gott och därför dricker vi det som njutningsmedel utan att ha minsta dragning till den aktiva substansen.

Jag drack både kaffe och vin igår. Innan dess hade jag inte druckit kaffe på tre dagar och jag har inte druckit kaffe idag. Vin är ännu mer sällan. Så det beror inte på att jag är varken koffein- eller alkoholberoende. Tror du inte att folk skulle äta kalorifri pizza om det fanns? Jag skulle svulla kalorifri pizza dagligen.

Doctor Snuggles
2011-08-12, 15:49
Jag tycker det är fel att definiera beroende som något dåligt. Jag vill använda kaffe och alkohol som exempel. Det finns inte en jävel som tycker kaffe och alkohol är gott från början. Min teori är att kaffe och alkohol blir gott först när man blivit tillräckligt beroende av det för att kroppen ska se det som något bra, för lets face it: Kaffe tillför fan inget vi egentligen behöver, inga makronutrienter alls i princip. Jag är en stor tedrickare, men vägen dit var äcklig.

Ett sånt här beroende tycker jag är bra, för det tillåter oss att verkligen njuta av saker som kaffe, lite vin eller en kopp te. Jag behöver inte må dåligt utan någon av dessa, då har det blivit ett annat stadie av beroende, men ibland känner man ett litet sug efter t ex en kopp te, och det är en stor njutning att tillfredställa det suget trots att jag inte gått runt och lidit av att inte få mitt te.

Kaffe tillför fytonutrienter, som har en rad hälsofördelar. Tydligen är det också bra för att stävja leverproblem vid överdriven alkoholkonsumtion. Minskar risken för att utveckla parkinsons för vissa också.

filmjölk
2011-08-12, 16:13
Jag är beroende av snus, antidepressiv medicinering, fet mat, kakor och world of warcraft. Jag har ett ohälsosamt bruk på gränsen till beroende av styrketräning och alkohol (inte fyllan eller festen, det göt jag väldigt sällan, utan ett "kontinentalt" osunt alkoholbruk, öl till maten, öl framför datorn/tvn, en vodka då och då).

Doctor Snuggles
2011-08-12, 16:15
Jag är beroende av snus, antidepressiv medicinering, fet mat, kakor och world of warcraft. Jag har ett ohälsosamt bruk på gränsen till beroende av styrketräning och alkohol (inte fyllan eller festen, det göt jag väldigt sällan, utan ett "kontinentalt" osunt alkoholbruk, öl till maten, öl framför datorn/tvn, en vodka då och då).

Det är väl sunt så länge du håller dig till inte mer än 2 glas vin om dagen.

qwerty1
2011-08-12, 17:05
Det är verkligen ett sjukt svårt ämne. Har diskuterat detta med en kompis, som tycker allt man gör är ett beroende.

Jag har rökt(weed) dagligen(med små uppehåll då och då)i ca 3-4 år nu. Jag har dock svårt att kalla mig beroende. Då jag kan sluta när jag själv vill. Jag har inga problem alls att sluta heller. Mitt rökande går inte ut över min familj, och inte ekonomiskt heller. Det är bara en krydda på mitt liv helt enkelt.

Cigg har jag försökt sluta med/ta uppehåll ifrån ett flertal gånger utan att lyckas alls. Alltså är det enda beroende jag har cigg tycker jag. Han blir dock jävligt sur när jag säger detta, och säger jag är i en förnekelse och kallar mig beroende och att "förnekelse" är det första steget.

snej
2011-08-12, 19:37
Jag är beroende av träning, och det ser jag som ett positivt beroende. Jag är inte beroende i den grad att jag måste träna varje dag 2ggr om dan annars döör jag!! Men däremot om jag inte tränar så saknar jag det kraftigt efter en period, rent mentalt. Och jag behöver det verkligen, tränandet. Det frigör så mycket mental stress och får mej att må, bra! Utan träningen så mår jag psykiskt sämre helt enkelt. Och eftersom träning är bra för ens hälsa (i lagom dos så klart) så ser jag det som ett helt klart positivt beroende.

Eddie Vedder
2011-08-12, 20:06
Jag är beroende av träning, och det ser jag som ett positivt beroende. Jag är inte beroende i den grad att jag måste träna varje dag 2ggr om dan annars döör jag!! Men däremot om jag inte tränar så saknar jag det kraftigt efter en period, rent mentalt. Och jag behöver det verkligen, tränandet. Det frigör så mycket mental stress och får mej att må, bra! Utan träningen så mår jag psykiskt sämre helt enkelt. Och eftersom träning är bra för ens hälsa (i lagom dos så klart) så ser jag det som ett helt klart positivt beroende.

Att sakna en njutning är inte att ha ett beroende tycker jag. Det är skillnad på att må dåligt för att man inte får träna eftersom man älskar träning och att må dåligt för att man inte får träna eftersom det ger en ångest. Då är träningen ett begär som måste stillas för att man ens ska få sinnesro, den är inte förknippad med glädje utan enbart ett krav som måste tillgodoses.

I den här tråden verkar det ju som att en del ser varenda positiv sak i livet som ett beroende.

Lallle
2011-08-12, 21:03
Det är verkligen ett sjukt svårt ämne. Har diskuterat detta med en kompis, som tycker allt man gör är ett beroende.

Jag har rökt(weed) dagligen(med små uppehåll då och då)i ca 3-4 år nu. Jag har dock svårt att kalla mig beroende. Då jag kan sluta när jag själv vill. Jag har inga problem alls att sluta heller. Mitt rökande går inte ut över min familj, och inte ekonomiskt heller. Det är bara en krydda på mitt liv helt enkelt.

Cigg har jag försökt sluta med/ta uppehåll ifrån ett flertal gånger utan att lyckas alls. Alltså är det enda beroende jag har cigg tycker jag. Han blir dock jävligt sur när jag säger detta, och säger jag är i en förnekelse och kallar mig beroende och att "förnekelse" är det första steget.

Det låter ju inte så bra. Cannabis är mycket mer cancerframkallande än vanligt tobak. Bryr du dig inte om produktionen av manliga könshormoner/kortminne osv?

qwerty1
2011-08-12, 21:08
Det låter ju inte så bra. Cannabis är mycket mer cancerframkallande än vanligt tobak. Bryr du dig inte om produktionen av manliga könshormoner/kortminne osv?

Vart är studierna på att cannabis är mer cancerframkallande än tobak? (Ge mig gärna PM så inte denna tråden börjar handla om det).

Jag tror nog mina fiskar fungerar utmärkt. Har inte märkt några problem och som du säger är väl minnet det som är det sämsta med det. Men efter att ha varit clean nu i 2 veckor så märker jag ärligt talat inte så stor skillnad på minnet. Det enda jag märker av är tristess på kvällarna, men det är bara att sysselsätta sig med annat.

Lallle
2011-08-12, 21:16
Vart är studierna på att cannabis är mer cancerframkallande än tobak? (Ge mig gärna PM så inte denna tråden börjar handla om det).

Jag tror nog mina fiskar fungerar utmärkt. Har inte märkt några problem och som du säger är väl minnet det som är det sämsta med det. Men efter att ha varit clean nu i 2 veckor så märker jag ärligt talat inte så stor skillnad på minnet. Det enda jag märker av är tristess på kvällarna, men det är bara att sysselsätta sig med annat.

Du har pm.

shadowfire
2011-08-12, 21:45
Ett beroende är när du mår dåligt av att vara utan det.

Beroende av:
- sömn
- mat
- vatten

osv.... man kan ha ett liv där man är bereonde av lite - eller mycket.

snej
2011-08-12, 22:17
Att sakna en njutning är inte att ha ett beroende tycker jag. Det är skillnad på att må dåligt för att man inte får träna eftersom man älskar träning och att må dåligt för att man inte får träna eftersom det ger en ångest. Då är träningen ett begär som måste stillas för att man ens ska få sinnesro, den är inte förknippad med glädje utan enbart ett krav som måste tillgodoses.

I den här tråden verkar det ju som att en del ser varenda positiv sak i livet som ett beroende.

Men om man mår psykiskt dåligt av att inte göra någonting, är inte det ett beroende då? Jag anser helt klart att det är ett beroende, serotonin/endorfin avsaknad whatever, men jag behöver det för att må bra iaf.

Degpekka
2011-08-13, 00:12
Men om man mår psykiskt dåligt av att inte göra någonting, är inte det ett beroende då? Jag anser helt klart att det är ett beroende, serotonin/endorfin avsaknad whatever, men jag behöver det för att må bra iaf.

Det går inte att inte göra något...





http://img808.imageshack.us/img808/2103/halftrollface.jpg

Pungis
2011-08-13, 00:16
Något man måste ha för att må som man vill.

Pungis
2011-08-13, 00:17
Det låter ju inte så bra. Cannabis är mycket mer cancerframkallande än vanligt tobak. Bryr du dig inte om produktionen av manliga könshormoner/kortminne osv?

Trams. Referens tack...

snej
2011-08-13, 07:49
Det går inte att inte göra något...



http://img808.imageshack.us/img808/2103/halftrollface.jpg



http://i693.photobucket.com/albums/vv293/VanillaFayce/Forum%20Poop/fuuu.png

Eddie Vedder
2011-08-13, 10:07
Men om man mår psykiskt dåligt av att inte göra någonting, är inte det ett beroende då? Jag anser helt klart att det är ett beroende, serotonin/endorfin avsaknad whatever, men jag behöver det för att må bra iaf.

Nej det tycker inte jag. Man mår dåligt av att sakna det men det är inte ett krav som måste stillas. I träningsexemplet är det exempelvis en fråga om ångest att inte träna och bara en känsla av att man stillat sitt behov när passet är avklarat. Så nej ditt exempel är absolut inget träningsberoende i mina ögon.