handdator

Visa fullständig version : "vanliga" marklyft vs. raka marklyft


bakka
2011-08-12, 11:09
Hej,

vad är den stora skillnaden mellan vanliga marklyft och raka marklyft? Är det enbart att raka mer tar på baksidalår/rumpa än vanliga? Eller finns det någon mer skillnad? Tar dem lika mycket på ryggen?

Tack!

Zorban
2011-08-12, 11:12
Nej, de tar inte lika mycket på ryggen. Här kan du jämföra dem
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html
och
http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html

bakka
2011-08-12, 11:16
Nej, de tar inte lika mycket på ryggen. Här kan du jämföra dem
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html
och
http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html

okej...så raka tar mest på baksida lår. En följd fråga då:

Mitt benpass ser ut så att jag kör 5 set knäböj, 4 set benspark, 4 set bencurl och 4 set vadpress. Skulle jag då kunna byta så att jag kör 5 set knäböj, 4 set benpress, 4 set raka marklyft och vadpress för att få bättre utveckling? DVS, är raka marklyft bättre för baksida lår än sittande bencurl? Vilken övning får med häcken mest??

kan påpeka dock att jag 2 dagar efter benpasset kör rygg och gör då vanliga marklyft.

r1kkie
2011-08-12, 11:20
På mig tar utfall klart mest på röven, rekommenderas om du vill köra lite häckträning. :)

hidden
2011-08-12, 11:32
Vill då få med röven så puta ut den medan du kör knäböj och när du ska uppåt så rullar du upp den.

bakka
2011-08-12, 11:37
okej, så istället för att köra knäböj, benspark, bencurl och vadpress så är det kanske bättre att köra knäböj, utfall, bencurl och vadpress. eller möjligtvis knäböj, utfall, raka marklyft och vadpress. fast kan bli jobbigt att köra rak marklyft och sen 2 dagar senare vanliga marklyft.

rooz
2011-08-12, 11:40
okej, så istället för att köra knäböj, benspark, bencurl och vadpress så är det kanske bättre att köra knäböj, utfall, bencurl och vadpress. eller möjligtvis knäböj, utfall, raka marklyft och vadpress. fast kan bli jobbigt att köra rak marklyft och sen 2 dagar senare vanliga marklyft.

PRÖVA FÖRFAN*gah!*

Du kommer nog inte dö av det*rolleyes*

Pintan
2011-08-12, 12:33
min favorit dom få gånger jag kör benpass (inga utskällningar nu ;)) är 5-10 set frontböj och 5-10 set raka marklyft (beroende på antalet repetitioner/set). sedan lite fjollande för vaderna. tycker att det täcker upp benen bra, det jag inte får med tar jag igen på ryggpasset med vanliga marklyft och sumo mark.

:)

Fartman
2011-08-12, 20:46
Raka marklyft är en äg-övning som om du kör den ordentligt och tungt kommer att ge dig helvetes mycket styrka i baklår och röv. Att jämföra bencurl mot raka mark för baksidan är ungefär som att jämföra benspark mot knäböj för framsidan. Mitt tips på upplägg är: Böj + raka mark. Sen kan du om du vill köra isoleringsövningar typ benspark och bencurl (gärna i superset :)) eller några andra övningar (tex utfall är riktigt bra) för den delen.

C.E.J.
2011-08-12, 20:54
min favorit dom få gånger jag kör benpass (inga utskällningar nu ;)) är 5-10 set frontböj och 5-10 set raka marklyft (beroende på antalet repetitioner/set). sedan lite fjollande för vaderna. tycker att det täcker upp benen bra, det jag inte får med tar jag igen på ryggpasset med vanliga marklyft och sumo mark.

:)

Vanliga knäböj är inget för dig eller?

Pintan
2011-08-12, 21:48
Vanliga knäböj är inget för dig eller?

nej försökte ett tag men tyckte aldrig att det var särskilt kul. kanske förändras i framtiden :)

bakka
2011-08-13, 10:04
Raka marklyft är en äg-övning som om du kör den ordentligt och tungt kommer att ge dig helvetes mycket styrka i baklår och röv. Att jämföra bencurl mot raka mark för baksidan är ungefär som att jämföra benspark mot knäböj för framsidan. Mitt tips på upplägg är: Böj + raka mark. Sen kan du om du vill köra isoleringsövningar typ benspark och bencurl (gärna i superset :)) eller några andra övningar (tex utfall är riktigt bra) för den delen.

okej, låter vettigt. men jag testade raka amrklyft igår på benpasset och känner inget i baksida lår, men har grym träningsvärk i korsryggen hehe. Jag gjorde kanske fel så jag ska testa ett pass till med raka marklyft.

Rahf
2011-08-13, 10:13
okej, låter vettigt. men jag testade raka amrklyft igår på benpasset och känner inget i baksida lår, men har grym träningsvärk i korsryggen hehe. Jag gjorde kanske fel så jag ska testa ett pass till med raka marklyft.

Ut med rövva, böj int bena. Rak i rögga som en stolt karl. Sänk dä' själv tills du känn sträck i hamstring, sen vän' du. Rögga kom till å få jobbe den mä.

bakka
2011-08-13, 10:17
Ut med rövva, böj int bena. Rak i rögga som en stolt karl. Sänk dä' själv tills du känn sträck i hamstring, sen vän' du. Rögga kom till å få jobbe den mä.

hehe ok. ja, jag gjorde nog fel i att jag böjde benen lite. men, ska testa göra rätt nästa pass.

Rahf
2011-08-13, 10:23
Det gör inget att ha lätt böjda ben under övningen, men under utförandet så ska de hållas statiskt. Låt hamstring sträcka, sen drar du tillbaka. Passopp så att inte ryggen kröks bara.

Fartman
2011-08-13, 15:16
Som sagt, om bena är lite böjda gör inte så mycket. Jag brukar själv köra med en viss böjning i knäleden. Det viktiga är dock att du är stilla i knäna. Rörelsen skall ske i höften. Tänk typ att stången skall flytta sig upp och ner genom att du skjuter bak och fram höften. Blir ungefär som en kontrollerad juckrörelse, på nervägen drar du bak röven och "laddar" (gärna i en rätt långsam rörelse där du "hänger" i hamstrings), sen drar du upp stången (gärna ganska explosivt) genom att trycka fram höften.Alltså, rörelsen ska ske i höftled.

Sheogorath
2011-08-13, 15:30
Som sagt, om bena är lite böjda gör inte så mycket. Jag brukar själv köra med en viss böjning i knäleden. Det viktiga är dock att du är stilla i knäna. Rörelsen skall ske i höften. Tänk typ att stången skall flytta sig upp och ner genom att du skjuter bak och fram höften. Blir ungefär som en kontrollerad juckrörelse, på nervägen drar du bak röven och "laddar" (gärna i en rätt långsam rörelse där du "hänger" i hamstrings), sen drar du upp stången (gärna ganska explosivt) genom att trycka fram höften.Alltså, rörelsen ska ske i höftled.

:thumbup:

Loke
2011-08-13, 16:03
Som sagt, om bena är lite böjda gör inte så mycket. Jag brukar själv köra med en viss böjning i knäleden. Det viktiga är dock att du är stilla i knäna. Rörelsen skall ske i höften. Tänk typ att stången skall flytta sig upp och ner genom att du skjuter bak och fram höften. Blir ungefär som en kontrollerad juckrörelse, på nervägen drar du bak röven och "laddar" (gärna i en rätt långsam rörelse där du "hänger" i hamstrings), sen drar du upp stången (gärna ganska explosivt) genom att trycka fram höften.Alltså, rörelsen ska ske i höftled.

Det är en naturlig effekt av ordentliga vikter och full rörelselängd (dvs, tills det drar i baksidan), inte något man direkt behöver anstränga sig för. Jag får ordentlig träningsvärk i hamstrings generellt, och att bromsa mer än nödvändigt gör ju saken ännu värre. Det blir roligare att träna benen hårt om man minimerar träningsvärken.

Bara en kommentar, tycker annars beskrivningen av övningen är utmärkt.

SteelPulse
2011-12-18, 23:24
Är det konstigt att jag lyfter tyngre i raka marklyft än i vanliga,? Hur brukar relationen se ut maxviktsmässigt i dessa två övn?

Rahf
2011-12-18, 23:26
Låter som dålig teknik. Alternativt är rörelsebanan mycket kortare för dig.

SteelPulse
2011-12-18, 23:52
Låter som dålig teknik. Alternativt är rörelsebanan mycket kortare för dig.Kan absolut vara dåligt teknik (i vanliga marklyftet då?) jag är toknybörjare.

Jag har lång överkropp och ganska korta ben om, om det nu har med saken att göra, men det är alltså i första delen av marklyftet som begränsar mig, kan det röra sig om framsida lår som är för klent? Skratta inte jag har verkligen ingen koll på det här.

Rahf, brukar det det vara tvärtom, dvs att man ska kunna ta mer vikt i vanliga mark?

Rahf
2011-12-18, 23:58
Någon siffra har jag inte. Däremot tycker jag att eftersom vanliga marklyft inte kräver samma kontroll och försiktighet som raka mark behöver, så kan man dra mer.

För nybörjare är det rätt ofta båltryck som saknas i första draget. Ser ofta videor där man kan sammanfatta marklyftsutförandet med uttrycket "hipp som happ". Det gäller att dra bestämt, med förtroende på sin teknik, och en stenhård bål. Vi snackar inte bara mage, utan armar, grepp, ryggmuskler, osv.

SteelPulse
2011-12-19, 00:02
Tack för svaret, tar åt mig!

willtjam
2011-12-19, 00:29
Här har du en väldigt bra video som visar marklyft: http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA :thumbup: