handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag gå upp i vikt?


Vinnst
2011-08-12, 02:37
Hej, jag är en kille på 16 år som varit väldigt aktiv inom friidrott för ca 1 år sen. Har i stort sett bara slappat nu i nästan ett år, och har haft svårt att äta rätt och regelbundet nu på sommarlovet.

Till grejen;

Jag vill gå upp i vikt, och bli "biff" helt enkelt. Stor och 'muskulös'.
Jag är väldigt väldigt smal och tränar för tillfället ingenting, men ska inhandla ett gymkort.

Ålder: 16
Längd: 188cm
Morgonvikt: 65kg


Kan förövrigt tillägga att jag har en en stor påse med Gainer PRO chocklad som jag fick av en släkting. Har ej börjat använda än.
Ska jag använda det? När isåfall? Några andra kosttilskott?

Vad jag undrar är helt enkelt hur jag ska gå tillväga? Jag har aldrig gjort något sånt här, och här helt ny här på forumet. Ber om ursäkt om tråden ligger helt fel.

Hur ofta ska jag äta? Vad ska jag äta? Hur mycket mat ska jag äta? Hur mycket ska jag träna?

Snälla, hjälp mig!

Tack så fruktansvärt mycket.
/Henrik

Moe Lestor
2011-08-12, 02:52
65kg på 188 cm är som du vet väldigt lite, du kommer förmodligen behöva gå upp till runt 80kg innan du börjar se biff ut, och det kommer ta ett tag.

Om du har gymkort så kör efter ett av dessa scheman http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Träna kanske 3-5 gånger i veckan, välj vad som passar dig bäst.

Ät redig frukost, lunch och middag, mycket kött är bra. Drick gainer 2-3 gånger om dagen, det spelar ingen roll när på dygnet du dricker gainern. Går du inte upp i vikt, ät mer.

Om du vill bli lite mer seriös kan du läsa på om näringslära.

Vinnst
2011-08-12, 02:58
65kg på 188 cm är som du vet väldigt lite, du kommer förmodligen behöva gå upp till runt 80kg innan du börjar se biff ut, och det kommer ta ett tag.

Om du har gymkort så kör efter ett av dessa scheman http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Träna kanske 3-5 gånger i veckan, välj vad som passar dig bäst.

Ät redig frukost, lunch och middag, mycket kött är bra. Drick gainer 2-3 gånger om dagen, det spelar ingen roll när på dygnet du dricker gainern. Går du inte upp i vikt, ät mer.

Om du vill bli lite mer seriös kan du läsa på om näringslära.

Tack så väldigt mycket för ett bra svar såhär mitt i natten.
Jag glömde lägga till en grej, ska jag dricka den fetaste varianten av mjölk eller är vanlig mellanmjölk bra?

Ska jag oroa mig över att sluta äta godis osv, eller är det bara att äta mycket vanlig mat (kött + tillbehör etc)och kanske äta en sorts efterrätt (inte allt för onyttigt) eftersom jag behöver gå upp så pass mycket i vikt?

Så ska jag undvika produkter som t.ex grädde?

Dessutom undrar jag om det är något annat kosttillskott jag ska ta? Eller är gainer bra nog?

Tack så hemskt mycket!:)

ddewe
2011-08-12, 03:34
Finns miljoner trådar för folk i din längd och vikt, testa sök. Om du inte orkar så är det busenkelt, ät mer och träna.

Kwon
2011-08-12, 04:29
Ät mer Potatis, Pasta, Ris till dina måltider.
Kör med Gainers.

Själv la jag ner träningen, käkade konstant Kebabpizza och blev fet

Explosiven
2011-08-12, 05:07
Kolozzeum!!!!!(läs,läs,läs) Mat! Mjölk! Tung träning!(Basövningar som Benböj, Marklyft, Bänkpress, Militärpress) Inget finlir med isolationsövningar förrens du har massan du är ute efter. Har du fått en burk Gainers så ät den... det är dock bara mat i pulverform.. inget magiskt. Lägg pengarna på nåt kul istället för kosttillskott.

Hade jag själv lyssnat på dessa råd så hade det sparat mig åratal av gymtid och matnojjande.

Eddie Vedder
2011-08-12, 09:35
http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Pretorian
2011-08-12, 09:36
Ja, drick röd mjölk om du gillar det och använd gärna grädde till dina rätter. Det behöver inte vara något överflöd men en omelett med grädde istället för med mjök är mycket saftigare och dessutom fler kalorier som du behöver när du vill upp i vikt.

Men sen ska man väl, på samma sätt som vid deff, inte skynda sig. Finns väl risk för att du läger på dig massor med fett som du sen kommer vilja (jag gissar bara) bli av med vid ett senare tillfälle.

Ät lite godis och någon efterrätt då och då om du tycker det är gott (och det gör du nog) men även om man vill upp i vikt så är sånt kanske inte det bästa.

Kontentan är väl att du helt enkelt ska äta mycket med mat och skippa alla lightprodukter. Vilken drömsits du har... :-)

Sniggel
2011-08-12, 11:55
Att äta godis är förstås något som bör göras med måtta, även om det kan hjälpa en att gå upp i vikt.

Annars tycker jag att den 3%-iga mjölken ska föredras framför andra sorter. Köttfärs framför kycklingfilé, osv...

Ät mycket av kött, fisk, fågel och ägg, men även av ris, pasta, potatis, bröd, flingor (försök dock undvika de som har en sockerhalt, vilket tyvärr är majoriteten, eller så kan du använda de med hög sockerhalt efter träning då de är "mindre onyttiga" än andra tidpunkter).
Undvik inte fet mat eller feta såser.

Om du vill kan du använda proteinpulver för att öka proteinintaget men det viktiga är att du varje dag är noggrann med att äta mycket, även de dagar då det tar emot. Smala människor brukar ha problem med att äta mycket under en längre tid, enstaka tillfällen eller dagar kanske inte är något problem, men att det sedan kompenseras med att man äter mindre dagarna därpå.

För övrigt tycker jag att du ska läsa hela Eddie Vedders länk.

krubkungen
2011-08-12, 12:25
Kör man leangains så blir det ju jobbigt att ligga högt i fett på träningsdagar. Får käka en massa kolhydrater istället :D. Tack för länken Eddie.

1684_
2011-08-12, 12:53
Sniggel skrev bra där.

Jag tycker du ska försöka undvika socker i typ, godis så gott det går MEN såklart, ta lite ev sylt eller vaniljsås, kanske en god efterättspaj emellanåt. De kan du gott göra med din vikt.
Tycker också att fett e bra, men INTE överdriva! Nötter, avokado, grädde, full fet mjölk, creme fraiche, ägg gulor, smör och blablabla....
Se till att proteinintaget e bra och högt.
Käka mycket gröt, pasta/ris, potatis rätter, bröd... Bre några goda äggsmörgåsar med några glas standard mjölk tillexempel!

Ronn
2011-08-12, 12:58
Min teori är att det handlar lite om vanans makt, när du efter ett tag vant dig att äta mer så kommer det av sig självt och du behöver inte tänka på det aktivt.

frong
2011-08-12, 13:47
Ät mer kcal än du gör av med, simpel as that.
Stäng tråden.

drakfelt
2011-08-12, 18:58
Det som hjälpte mig att komma igång med viktökning var att jag blev EXTREMT metodisk och gjorde allt likadant varje dag.

Dvs förutom den lagade maten som brukade bestå av två måltider med kött/fisk/kyckling + tillbehör så var de resterande målen EXAKT likadana varje dag.

Detta kan ju givetvis bli fruktansvärt tråkigt men det gör det väldigt lätt att räkna på ditt dagsintag av energi och protein (tex)

Jag har fasta klockslag där jag äter 100g nötter samt andra tider där jag äter kvarg eller mörk choklad.

Kanske tramsigt och visst, choklad är kanske långt ifrån OPTI men det är inte sååå lätt att få i sig 4500++ kcal om dagen av bara husmanskost...

mina 5cent

Niveus
2011-08-12, 19:22
Ät mer kcal än du gör av med, simpel as that.
Stäng tråden.

Med samma slutsats så kan du ju passa på att skriva det omvända till alla diettrådar där folk vill tappa i vikt..

icey81
2011-08-12, 21:12
Personligen halsar jag vispgrädde direkt ur tetran när jag inte pallar att äta så mycket mat. Hellre det än godis och skräpmat.

frong
2011-08-13, 16:01
Med samma slutsats så kan du ju passa på att skriva det omvända till alla diettrådar där folk vill tappa i vikt..

Han sa ju "hur", det är "hur".

Eddie Vedder
2011-08-13, 16:14
Han sa ju "hur", det är "hur".

Fast du förstår ju själv att frågan "Hur ska jag gå upp i vikt?" innebär just "Hur ska jag få i mig ett kaloriöverskott?", eller hur? ;) Du har naturligtvis rätt i det du säger men det hjälper ju ingen.

C.E.J.
2011-08-13, 16:25
Det som hjälpte mig att komma igång med viktökning var att jag blev EXTREMT metodisk och gjorde allt likadant varje dag.

Dvs förutom den lagade maten som brukade bestå av två måltider med kött/fisk/kyckling + tillbehör så var de resterande målen EXAKT likadana varje dag.

Detta kan ju givetvis bli fruktansvärt tråkigt men det gör det väldigt lätt att räkna på ditt dagsintag av energi och protein (tex)

Jag har fasta klockslag där jag äter 100g nötter samt andra tider där jag äter kvarg eller mörk choklad.

Kanske tramsigt och visst, choklad är kanske långt ifrån OPTI men det är inte sååå lätt att få i sig 4500++ kcal om dagen av bara husmanskost...

mina 5cent

Har man verkligen problem med att äta tillräckligt så är det detta som gäller. Lika mycket disciplin som för en tjockis som inte kan gå ner i vikt.

frong
2011-08-14, 16:33
Fast du förstår ju själv att frågan "Hur ska jag gå upp i vikt?" innebär just "Hur ska jag få i mig ett kaloriöverskott?", eller hur? ;) Du har naturligtvis rätt i det du säger men det hjälper ju ingen.

Haha, ja men lite kan man ju tänka själv... Snart kommer det väl en trådstart "Hur äter jag?"

Zaqwer
2011-08-15, 11:47
Personligen halsar jag vispgrädde direkt ur tetran när jag inte pallar att äta så mycket mat. Hellre det än godis och skräpmat.

Har också kört den varianten ett tag nu, jag äter ganska lite fett överlag, sällan feta såser till maten t ex. Dricker inte mjölk längre heller. Så känner inte att det bör skada direkt när jag vill upp i vikt. Men alltid får man samma reaktion från folk som tycker man är galen när man säger att man brukar ta ett glas grädde efter maten :)

daloatf
2011-08-15, 11:57
Ät bröd, mättar dåligt och innehåller mycket kalorier! och gott :D