handdator

Visa fullständig version : Kan man punktträna triceps yttre huvud?


snus
2011-08-11, 23:41
Hej för det första, har läst en del på kollo innan men detta är min första tråd:hbang:. Vill lära mig mycket så ni kunniga får gärna berätta så mycket ni kan, orkar och vill!

finns det övningar som ger bättre stimulans av det yttre huvudet?

Som jag förstår spelar det ingen roll vilket grepp man använder, men det går att anpassa övningar för att stimulera det långa huvudet mer, finns det övningar eller något sätt att göra detsamma med det yttre huvudet?

Om uppbyggnad och styrka är prio, är det ens värt att utforska vinklar och annat, eller skulle ni utesluta sådant?

Tack på förhand /snus

benacii
2011-08-11, 23:43
prova bänkdips. riktigt massbyggare faktiskt. underskattad.

ceejay
2011-08-11, 23:45
Man kanske kan få någon sorts skillnade i aktivitet i musklerna men tror inte det blir någon skillnad i praktiken

ChrisA
2011-08-11, 23:46
det är väl den delen av triceps som går över axelleden tror jag? ta fram armbågarna något och sedan dra ner (extendera) axeln i samma rörelse som du sträcker ut armen.. se till så det inte blir en ryggövning bara.. det är mitt tips för du kommer då engagera hela muskulaturen jämfört med att hålla still armbågarna mot kroppen

snus
2011-08-12, 00:16
Benacci: jag kör bänkdips i perioder, men varför tror du att den skulle vara bra för det yttre huvudet?

Ceejay: skulle gissa på det själv jag med, har hört att tricepspress över huvudet med en hand ska bita på den, men det är inte mycket vikt man kan använda där, och i mina ögon är lite vikt = lite stimulans.

ChrisA: t.ex. som att låta armarna gå upp mot pannan i pulldowns? missförstod jag dig? för det ska stimulera det långa huvudet.

benacii
2011-08-12, 00:18
den tar mycket på båda, men du känner ju efter själv var du tycker det tar bäst.

ChrisA
2011-08-12, 00:24
kanske inte riktigt så högt upp.. men säg att om du skulle stå med armbågarna tätt intill kroppen och så låter du dem gå ca 10 grader fram från det läget innan du pressar ner.. prova det och skriv gärna här vad du tycker.. personligen får jag mkt bättre kontakt och det har även andra jag instruerat övningen för kännt

Sheogorath
2011-08-12, 05:56
För det första: det yttre huvudet är inte det "långa". Det långa huvudet, den del av triceps som går över axelleden och fäster på skulderbladet, är det huvud som sitter närmast kroppen.

För det andra: yttre (laterala) och mellersta (mediala) huvudena har bara fästpunkter på överarmen och ulna, vilket gör att varken position i axeln eller armbågen kan påverka deras absoluta aktivering. Detta innebär att laterala och mediala huvudena alltid kommer användas lika mycket i alla övningar där man sträcker armbågen, om samma intensitet jämförs. Den relativa aktiveringen kan man däremot säkert påverka genom att försöka koppla bort det långa huvudet, om man nu finner någon mening med att göra det: "oj, jag har visst fått för bra triceps långa, bäst att låta det vänta med utvecklingen ett tag!"; då skulle de bästa övningen i teorin vara militärpress eller dips (dvs flexionsrörelser i axeln tillsammans med armbågssträckning). Som rena tricepsövningar borde man få mindre aktiveringen i långa huvudet (d.v.s. relativt större aktivering av det yttre) i övningar där armbågarna är ganska långt från skallen och hålls fixerade, t.ex. som i anala varianter av pushdowns.

Arne Persson
2011-08-12, 07:35
För det första: det yttre huvudet är inte det "långa". Det långa huvudet, den del av triceps som går över axelleden och fäster på skulderbladet, är det huvud som sitter närmast kroppen.

För det andra: yttre (laterala) och mellersta (mediala) huvudena har bara fästpunkter på överarmen och ulna, vilket gör att varken position i axeln eller armbågen kan påverka deras absoluta aktivering. Detta innebär att laterala och mediala huvudena alltid kommer användas lika mycket i alla övningar där man sträcker armbågen, om samma intensitet jämförs. Den relativa aktiveringen kan man däremot säkert påverka genom att försöka koppla bort det långa huvudet, om man nu finner någon mening med att göra det: "oj, jag har visst fått för bra triceps långa, bäst att låta det vänta med utvecklingen ett tag!"; då skulle de bästa övningen i teorin vara militärpress eller dips (dvs flexionsrörelser i axeln tillsammans med armbågssträckning). Som rena tricepsövningar borde man få mindre aktiveringen i långa huvudet (d.v.s. relativt större aktivering av det yttre) i övningar där armbågarna är ganska långt från skallen och hålls fixerade, t.ex. som i anala varianter av pushdowns.

Vi "lärde" har nog helt fel där...?:) Det stod i vissa muskelmagasin och på internet att man kan isolera yttre tricepshuvudet med bl.a massaövningen enarmspushdown helst i cablecross med omvänd fattning (mkt. viktigt! förf. anm.).

Pepz
2011-08-12, 07:43
Vi "lärde" har nog helt fel där...?:) Det stod i vissa muskelmagasin och på internet att man kan isolera yttre tricepshuvudet med bl.a massaövningen enarmspushdown helst i cablecross med omvänd fattning (mkt. viktigt! förf. anm.).

fniss.

borde man inte kunna köra kickbacks också med omvänt grepp när man ändå håller på?

Arne Persson
2011-08-12, 08:02
fniss.

borde man inte kunna köra kickbacks också med omvänt grepp när man ändå håller på?

Självklart! Dock så aktiveras tyvärr även det långa huvudet lite väl mycket...;)

Anders The Peak
2011-08-12, 09:21
För det första behöver man bara en övning för triceps, även om det finns en eller två studier som visar att man kan stimulera triceps olika delar. Övningen jag pratar om är decline tricepsextension. Men du bör gå bakom huvudet med stången och inte till pannan som den här visar för att aktivera triceps långa huvud maximalt.
http://weighttrainingexercises4you.com/images/Decline-Triceps-Extension.jpg

callmeal
2011-08-12, 10:55
För det första behöver man bara en övning för triceps, även om det finns en eller två studier som visar att man kan stimulera triceps olika delar. Övningen jag pratar om är decline tricepsextension. Men du bör gå bakom huvudet med stången och inte till pannan som den här visar för att aktivera triceps långa huvud maximalt.
http://weighttrainingexercises4you.com/images/Decline-Triceps-Extension.jpg
Effektiv eller ej, men medför inte detta samma risker som nedåtlutande bänkpress (åtminstone vid lite högre vikter)? D.v.s. brutalhögt blodtryck i huvudet och nack/halsanspänning som riskerar att leda till kärlväggsavlossning -> blodpropp.

ceejay
2011-08-12, 10:58
Jag sprängde blodkärl i båda mina ögon igår av liggande tricepsextensions, och det på vanlig plan bänk ;) Skulle aldrig få för mig att köra tungt i någon övning om jag behövde köra decline...

Rikard Jansson
2011-08-12, 11:00
Pullovers punkttränar 1 av huvudena, vet dock inte vilket

Zaqwer
2011-08-12, 11:32
Jag sprängde blodkärl i båda mina ögon igår av liggande tricepsextensions, och det på vanlig plan bänk ;) Skulle aldrig få för mig att köra tungt i någon övning om jag behövde köra decline...

Usch, har vart rädd för det där, jag ser verkligen ut som jag håller på att explodera i ansiktet efter den övningen. Finns det nån fara med det där och hur är det med ögonen idag?

ceejay
2011-08-12, 11:38
det var väldigt rött direkt efteråt, men en timme senare var det nästan borta. nu syns inget

benacii
2011-08-12, 12:19
jag kör den fast med aning uppåtlut istället :)

Anders The Peak
2011-08-12, 12:55
jag kör den fast med aning uppåtlut istället :)
Du menar den här? Den är bra också kan man använda som variation.
http://2morereps.files.wordpress.com/2011/03/sittande-french.jpg?w=640&h=853

Davvesk
2011-08-12, 14:17
http://www.veterantraining.org/blog/?tag=tricep-muscle

Där har du. Om de stämmer får Arne svara på

hurril
2011-08-12, 14:21
Ett par års okulärbesiktigande säger mig att pressövningar verkar vara effektivt. Alla som pressar mycket brukar ha stora yttre tricepshuvuden (och stora triceps). Bygger (nu för tiden) brukar sakna den muskelgruppen.

Ekonom
2011-08-12, 22:30
För det första behöver man bara en övning för triceps, även om det finns en eller två studier som visar att man kan stimulera triceps olika delar. Övningen jag pratar om är decline tricepsextension. Men du bör gå bakom huvudet med stången och inte till pannan som den här visar för att aktivera triceps långa huvud maximalt.[/IMG]

Och för det andra? :notme:

krubkungen
2011-08-13, 00:02
För det första behöver man bara en övning för triceps, även om det finns en eller två studier som visar att man kan stimulera triceps olika delar. Övningen jag pratar om är decline tricepsextension. Men du bör gå bakom huvudet med stången och inte till pannan som den här visar för att aktivera triceps långa huvud maximalt.

Varför skulle just decline vara så bra? Jag kör själv den övningen fast sittande på bänken eller plant.

Davvesk
2011-08-13, 00:50
En snabb fråga. Ove Rytters idé om liggande tricepspress då man först går till pannan sen ner med stången bakom huvudet sen tillbaka till pannan och sen upp igen. Min far tror på den och kör denna övning. Han säger att han tycker de är den bästa övningen för triceps. Men är den bra? Lätt att skada sig?

MasterChief
2011-08-13, 04:53
Varför skulle just decline vara så bra? Jag kör själv den övningen fast sittande på bänken eller plant.

Du får högre belastning i slutfasen när muskeln kontraherar och vinkeln gör även att du får en högre anspänning i axelleden.

Och som vanligt är nog detta "optimerande" inte av större värde. Gillar man inte decline så ska man skita i det.

MasterChief
2011-08-13, 04:59
En snabb fråga. Ove Rytters idé om liggande tricepspress då man först går till pannan sen ner med stången bakom huvudet sen tillbaka till pannan och sen upp igen. Min far tror på den och kör denna övning. Han säger att han tycker de är den bästa övningen för triceps. Men är den bra? Lätt att skada sig?

Det han gör är att han delar upp en bra övning och gör två övningar av den där ena delen är att likställa men en pullover. Jag har ibland kört den pullover-liknade delen i ett par reps när jag inte klarat att sträcka ut armen längre. Att implementera en sådan rörelse direkt i setet skulle jag dock inte göra eftersom jag föredrar att göra en sammansatt rörelse istället.