handdator

Visa fullständig version : Vad ska man göra när man är arbetslös egentligen?


Trashcan
2011-08-11, 21:17
Slutade högskolan i våras och har sen dess inte fått något jobb. Jag har fan inget liv överhuvudtaget och får kämpa emot depression mest hela tiden. Jag är inte en person som deppar i onödan men det känns jävligt hopplöst ibland. Sambon har sommarjobbat lite så hyran blir ju betald, men jag har ju knappast några egna pengar att leva för, och då finns det fan inte mycket roligt att göra. Idag gick jag upp 10 och gjorde i princip inget annat än att glo på meme-tråden i 3-4 timmar. Då började jag fundera på frukost, men jag har fan ingen lust att äta längre.

Som tur är finns det helt okej chanser att jag får något jobb inom kanske en månad, får se hur det blir med det, men jag orkar fan inte med det här längre.

Det måste finnas fler arbetslösa i någon liknande sits. Vad fan ska man göra för att själen inte ska dö helt? Tappar ju gnistan helt. Det krävs en enorm viljestyrkepush för att ens orka ta mig till gymmet, eller laga en måltid. Känner mig så sjukt tragisk. :(

C.E.J.
2011-08-11, 21:19
Läsa bra böcker, kolla film, tv-serier, umgås, träna, läsa en massa om träning, internetkriga... möjligheterna är oändliga ;)

spange
2011-08-11, 22:01
värsta med arbetslöshet (min erfarenhet) är den generella inställningen mot just arbetslösa, man känner sig skyldig, som nåt jäkla outcast. Släpp det, finns en jäkla massa saker man kan göra under tiden man inte har jobb.

Spartansk
2011-08-11, 22:04
Att söka jobb är väl prio nummer ett? Det antar jag att du vet hur man gör, så det tänker jag inte gå djupare in på för närvarande.

Att prata med folk om de jobbiga känslorna kan hjälpa.

Annars tycker jag du ska passa på att göra sånt du inte kan göra sen när du måste stiga upp kl 6 varje morgon. Gå ut på krogen mycket, t ex.

Trisse
2011-08-11, 22:09
http://files.sharenator.com/Fap_Meme1_RE_Tips_on_how_to_masturbate-s300x300-206447.jpg

davvvan
2011-08-11, 22:21
Poker, aktier, betting, träna, plugga.

Trashcan
2011-08-11, 22:23
Läsa bra böcker, kolla film, tv-serier, umgås, träna, läsa en massa om träning, internetkriga... möjligheterna är oändliga ;)

Jag borde kanske hänga lite i biblioteket. Har inte råd att köpa massa böcker.
Kolla film och tv-serier förvärrar hela inget-liv grejen tbh. Jag kanske borde vara lite mer på gymmet och se det som något att göra och ha kul i istället för att gå dit och göra det jag ska. Hmm. Bara din inställning gör att det känns bättre!

värsta med arbetslöshet (min erfarenhet) är den generella inställningen mot just arbetslösa, man känner sig skyldig, som nåt jäkla outcast. Släpp det, finns en jäkla massa saker man kan göra under tiden man inte har jobb.

Det har jag faktiskt inte gjort, förrän min farsa kom med ngn pik i stil med "Vad ska det bli av dig?". Wtf? Skit i det du, liksom. Konstigt, den inställningen hos folk. Jag har aldrig tänkt så förut, men det är ju bara bra, så slipper jag känna mig så också.

Att söka jobb är väl prio nummer ett? Det antar jag att du vet hur man gör, så det tänker jag inte gå djupare in på för närvarande.

Att prata med folk om de jobbiga känslorna kan hjälpa.

Annars tycker jag du ska passa på att göra sånt du inte kan göra sen när du måste stiga upp kl 6 varje morgon. Gå ut på krogen mycket, t ex.

Ja, det är klart. Jag är dock förvånad över hur vansinnigt långsam hela processen är. Jag tycker att 2-3 månader för en anställningsprocess är sjukt lång tid, men det är väl så av en anledning.

Ja, det gör det ju faktiskt. Ska göra det mer.

Gå på krogen?
http://www.emoticonsworld.org/data/media/72/lol_face_meme_4.png
Jag har fan inga pengar över till annat än mat. Lever mest på bönor och linser atm.

http://files.sharenator.com/Fap_Meme1_RE_Tips_on_how_to_masturbate-s300x300-206447.jpg

:em:

young_george
2011-08-11, 22:28
En av 1900talets visaste. Bertrand Russell.

skHCkCDBrls

Att vara arbetsbefriad under en längre tid är det bästa jag kan tänka mig, och hoppas att jag kommer ha möjlighet att ha fler liknande perioder i livet.
Vem fan har tid att arbeta när man kan vara fri och utveckla sina intressen?

Trashcan
2011-08-11, 22:48
Att vara arbetsbefriad under en längre tid är det bästa jag kan tänka mig, och hoppas att jag kommer ha möjlighet att ha fler liknande perioder i livet.
Vem fan har tid att arbeta när man kan vara fri och utveckla sina intressen?

Finns inget utrymme till att utveckla sina intressen när man inte har några pengar, och tristessen dödar ens initiativförmåga fullständigt. Frågan är ju egentligen vad det är för kasst arbete du har? För mig så är arbete = utveckla sina intressen.

Chrillee
2011-08-11, 22:56
En av 1900talets visaste. Bertrand Russell.

skHCkCDBrls

Att vara arbetsbefriad under en längre tid är det bästa jag kan tänka mig, och hoppas att jag kommer ha möjlighet att ha fler liknande perioder i livet.
Vem fan har tid att arbeta när man kan vara fri och utveckla sina intressen?

Lust att delge oss ett referat av klippet? Jag lyssnade men hade svårt att förstå ändå.

Jag förstår i alla fall att han är en motståndare till att arbeta, som jag har sett att du är också.

Jag håller dock med, under de perioder jag har varit arbetslös har jag utvecklat mig själv oerhört mycket då man får tid över för reflektioner och tankar än i annat fall det högst nödvändiga att arbeta och göra hushållssysslor.

Jag är förespråkare för kortare arbetstider, jag själv arbetar 80% idag och när folk frågar varför svarar jag bara "För jag vill".

Man får oftast snea blickar varför en ung, frisk man inte jobbar minst 100%.
Jag hoppas att 32h/v blir standard framöver.

Gosti123
2011-08-11, 23:09
Man får oftast snea blickar varför en ung, frisk man inte jobbar minst 100%.
Jag hoppas att 32h/v blir standard framöver.

Vad jobbar du med samt hur ser dina jobbtider ut?

Tack!

C.E.J.
2011-08-11, 23:14
För mig så är arbete = utveckla sina intressen.

Under optimala förhållanden kanske, men för de allra flesta är det nog inte så. Sitta i kassan på Ica eller hjälpa gamlingar utvecklar åtminstone inte mina intressen.

C.E.J.
2011-08-11, 23:15
Lust att delge oss ett referat av klippet? Jag lyssnade men hade svårt att förstå ändå.

http://www.zpub.com/notes/idle.html

lofito
2011-08-11, 23:27
Var bor du? Om du är intresserad av att jobba på ett lager kan jag fixa det åt dig.
Vill inte på något vis skryta nu - men jag har så fort jag behövt ett jobb fixat ett.
Mestadels genom kontakter men även att jag varit aktiv och sökt själv en del - gillar att skriva CV och ansökningar (sysslar med journalistik vid sidan av ibland) så vet hur man
formulerar sig själv och har gjort det åt folk med.

Handlar om att sticka ut och inte komma med samma gamla klyscha som folk har för vana att göra i sina ansökningar etc. Dessutom tycker jag att man personligen drar till jobben än att söka via arbetsförmedlingen.

Jag är 21 bast men har redan hunnit jobba på 4-5 olika ställen som jag fixat utan någon som helst hjälp utifrån.
Som sagt, om du är intresserad av jobb inom lager så har jag ett troligtvis, det är i Linköping.

Viktor_Balck
2011-08-11, 23:38
Känns det inte bättre när du tränat? Även om det tar emot så får du se till att aktivera dig, det brukar lätta då.

Fartman
2011-08-11, 23:46
Du måste komma utanför dörren. Typ ut och gå varje dag efter frukost, sen hem och luncha. Iväg och träna. Fyll den delen av dagen då du annars skulle ha jobbat med typ sånt här. Du vill inte bli sittande inne hela dagarna, då kommer depressionen.

Vinter
2011-08-11, 23:55
Testa försvaret dom söker nog folk nu i augusti, bättre än ingenting.

Eller jobba temporärt i ett annat land som faktiskt fattat att man inte behöver 1 års erfarenhet och en kontakt för att göra ett jobb man lär sig på en vecka.

Skicka spontan ansökningar till alla större arbetsgivare, MTR, SJ, 7-11, Bring Citymail, etc etc.

Exdiaq
2011-08-12, 02:25
Marcus Jarnhäll tröttnade på att vara arbetslös, skrev en sång om saken och la ut den på Youtube. Nu hoppas han att någon arbetsgivare ska anställa honom.

HELSINGBORG. Marcus Jarnhäll är 22-år och helsingborgare. Förutom en kortare tids studier har han varit arbetslös länge. Men en dag tröttnade han på det.
— Jag är fast besluten att få ett jobb och tänker ta till alla medel som finns, säger Marcus Jarnhäll.
Han skrev en låt som handlar om att vara arbetslös och sedan publicerade han den på Youtube.

Sedan startade han en Facebook-grupp, "Ge Marcus ett jobb", allt för att synas så mycket som möjligt.
— Jag har fått mest positiva reaktioner på videon, som har legat uppe i ungefär två veckor. Men tyvärr har ingen hört av sig och erbjudit jobb.
Om inte musikvideon och Facebookgruppen skulle fungera har Marcus fler knep i rockärmen, men det är inget han vill berätta om i dagsläget.
Han söker främst lagerjobb men är inte främmande för andra anställningar.
— Jag är öppen för allt.
När han inte söker jobb försöker han vara ute mycket och umgås med sin flickvän.
— Det är svårt att bara sitta inne, då blir man dum i huvudet.
Marcus skulle gärna satsa på musiken i framtiden.
— Men en sådan satsning kräver mycket så först ska jag skaffa mig ett jobb, säger han

Länk (http://hd.se/helsingborg/2011/08/09/marcus-sjunger-ut-for-att-fa-jobb/)

gAfGKZ0x4Ik

martikainen
2011-08-12, 06:53
Ta skitjobb, finns ALLTID jobb som tex telefonförsäljare, det suger kanske men det ger pengar på kontot.

Henke
2011-08-12, 07:41
det finns en arbetsförmedling för tillfälliga arbeten, eller fanns iallafall i sthlm.
Kolla upp det, jag var arbetslös ett par veckor efter lumpen och fixade två olika arbeten därigenom, det ena ledde till fast anställning.

Trashcan
2011-08-12, 09:25
Var bor du? Om du är intresserad av att jobba på ett lager kan jag fixa det åt dig.
Vill inte på något vis skryta nu - men jag har så fort jag behövt ett jobb fixat ett.
Mestadels genom kontakter men även att jag varit aktiv och sökt själv en del - gillar att skriva CV och ansökningar (sysslar med journalistik vid sidan av ibland) så vet hur man
formulerar sig själv och har gjort det åt folk med.

Handlar om att sticka ut och inte komma med samma gamla klyscha som folk har för vana att göra i sina ansökningar etc. Dessutom tycker jag att man personligen drar till jobben än att söka via arbetsförmedlingen.

Jag är 21 bast men har redan hunnit jobba på 4-5 olika ställen som jag fixat utan någon som helst hjälp utifrån.
Som sagt, om du är intresserad av jobb inom lager så har jag ett troligtvis, det är i Linköping.

Skryta? Det är väl inget svårt att skaffa sig ett random tråkigt jobb man inte trivs med.

Jag vet inte vad folk skriver i sina cvn, men jag har blivit kallad på både första och andra intervju på alla jobb jag sökt hittills.

Haha, ja arbetsförmedlingen förstår jag mig inte alls på. Drog dit förut och registrerade mig osv. Förstår inte alls hur det ska hjälpa. Man får ju ändå sitta och söka jobben på deras sida, så varför registrerade jag mig? :confused: Jag trodde dom skulle hjälpa en att hitta en anställning.

Testa försvaret dom söker nog folk nu i augusti, bättre än ingenting.

Eller jobba temporärt i ett annat land som faktiskt fattat att man inte behöver 1 års erfarenhet och en kontakt för att göra ett jobb man lär sig på en vecka.

Skicka spontan ansökningar till alla större arbetsgivare, MTR, SJ, 7-11, Bring Citymail, etc etc.

Ta skitjobb, finns ALLTID jobb som tex telefonförsäljare, det suger kanske men det ger pengar på kontot.

det finns en arbetsförmedling för tillfälliga arbeten, eller fanns iallafall i sthlm.
Kolla upp det, jag var arbetslös ett par veckor efter lumpen och fixade två olika arbeten därigenom, det ena ledde till fast anställning.

Måste säga att det skulle kännas konstigt att söka sådana jobb när jag sitter med en stadig högskoleutbildning i ryggen. Framför allt är lite kluven till att ta ett s.k "skitjobb", då lär man ju inte må bättre än när man är arbetslös, även om man får lite pengar för det. Jag kanske är en hemsk människa, jag vet inte.

Brukar processen för dessa jobb vara kortare?


Jag är förespråkare för kortare arbetstider, jag själv arbetar 80% idag och när folk frågar varför svarar jag bara "För jag vill".

Man får oftast snea blickar varför en ung, frisk man inte jobbar minst 100%.
Jag hoppas att 32h/v blir standard framöver.

Det där tankesättet gillar jag. Antingen jobbar man för att det är kul, eller så jobbar man för att man vill ha pengar. Har man tillräckligt med pengar finns det väl ingen anledning till att man inte skulle dra ner på arbetstiden om man tycker att det är roligare att göra annat med sitt liv.

Irriterande med såna människor.

Under optimala förhållanden kanske, men för de allra flesta är det nog inte så. Sitta i kassan på Ica eller hjälpa gamlingar utvecklar åtminstone inte mina intressen.

Then don't, man siktar väl på ett jobb man trivs med? Allt annat känns för mig ohållbart.

Känns det inte bättre när du tränat? Även om det tar emot så får du se till att aktivera dig, det brukar lätta då.

Jo, det gör det verkligen. Men det blir som att man växer fast efter ett tag. Vad som helst som man faktiskt GÖR får ju en att känna sig bättre, men man måste över en liten puckel varje gång först...

Du måste komma utanför dörren. Typ ut och gå varje dag efter frukost, sen hem och luncha. Iväg och träna. Fyll den delen av dagen då du annars skulle ha jobbat med typ sånt här. Du vill inte bli sittande inne hela dagarna, då kommer depressionen.

Ja, ska fan ta en cykeltur efter frukost idag. Tack!

Onigiri
2011-08-12, 09:31
Förr när jag satt i din sits så levde vi mer eller mindre för festarlivet + ströjobbade så att det gick runt ekonomiskt, och träffade på så vis människor jämt (det viktigaste i längden). Fungerade skitbra och jag ångrar det inte men det var väl inte precis opti för hälsan men vad tusan. :)

shut teh face
2011-08-12, 09:35
Det är väl bara börja spela WoW

Kräket
2011-08-12, 09:37
Vad har du för utbildning?

Generellt sett är det betydligt lättare att gå från arbete till arbete. Därför kan ett s.k. "skit"-arbete förtjäna sin plats bland förslagen. Inte för att det är "utvecklande", "spännande" eller "trivsamt". Utan helt enkelt för att man dels mår bättre när man arbetar (åtminstone jag), oavsett med vad. Därtill förbättras ens chanser när man söker andra arbeten.

Pudzianovski
2011-08-12, 09:48
När arbetsgivare kollar igenom vilka som söker arbeten så resonerar de ibland att det är bättre att den sökande arbetar med något (vad som helst) än att denne går och drar flera månader.

:thumbup:

hallar
2011-08-12, 09:52
Håller med, bättre att ta ett jobb så man får en lön. Sedan kan du ju söka jobb som du är intresserad av men utan att vara stressad att du är fattig som en kyrkråtta. Nog bättre att inte vara desperat när man kommer till en arbetsintervju.

filmjölk
2011-08-12, 10:02
Som arbetslös borde du ägna varje sekund åt att söka jobb. Finns det inga jobb att söka skall du spendera den tiden på att effektivisera ditt arbetssökande, förbättra ditt cv, öva på anställningsintervjuer mm. Du skall även utöka ditt sökområde till hela EU-området.

För att kunna ta ett jobb, tex, i kassan på en offentlig betaltoalett i Belgrad så fort som möjligt bör du ha en resväska packad, och ditt pass i ordning.

Träning, fritidsaktiviteter, hobbies, mer än 5hs sömn/natt är saker du skall lägga ner under tiden du är arbetslös, då detta stjäl tid och uppmärksamhet från arbetssökandet. Matlagning, långduschar och liknande andra aktiviteter som också tar tid, är saker du också bör lägga ner för att effektivera insatsen att hitta ett nytt jobb.

Att du är deprimerad och mår dåligt är som det skall vara, har du inget jobb har du ingen rätt att må bra över någonting. Du bör även sälja av tillgångar, som arbetslös behöver du bara en sovsäck, representativa kläder och tillgång till arbetsförmedlingens kunddatorer. Vad ger en arbetslös rätten att köra omkring i en bil eller att se på TV? Du har inte den rätten, sök jobb, var beredd att ta vilket som helst 24/7 oavsett ort, oavsett om du får betalt.

/Borgerligheten från Filmjölks konto.

shut teh face
2011-08-12, 10:04
Som arbetslös borde du ägna varje sekund åt att söka jobb. Finns det inga jobb att söka skall du spendera den tiden på att effektivisera ditt arbetssökande, förbättra ditt cv, öva på anställningsintervjuer mm. Du skall även utöka ditt sökområde till hela EU-området.

För att kunna ta ett jobb, tex, i kassan på en offentlig betaltoalett i Belgrad så fort som möjligt bör du ha en resväska packad, och ditt pass i ordning.

Träning, fritidsaktiviteter, hobbies, mer än 5hs sömn/natt är saker du skall lägga ner under tiden du är arbetslös, då detta stjäl tid och uppmärksamhet från arbetssökandet. Matlagning, långduschar och liknande andra aktiviteter som också tar tid, är saker du också bör lägga ner för att effektivera insatsen att hitta ett nytt jobb.

Att du är deprimerad och mår dåligt är som det skall vara, har du inget jobb har du ingen rätt att må bra över någonting. Du bör även sälja av tillgångar, som arbetslös behöver du bara en sovsäck, representativa kläder och tillgång till arbetsförmedlingens kunddatorer. Vad ger en arbetslös rätten att köra omkring i en bil eller att se på TV? Du har inte den rätten, sök jobb, var beredd att ta vilket som helst 24/7 oavsett ort, oavsett om du får betalt.

/Borgerligheten från Filmjölks konto.
Kanske inte så överdrivet som ovan.

Men du bör spendera en majoritet av din tid att söka jobb. :D

Pudzianovski
2011-08-12, 10:13
Anders Borg skjuter arbetslös "räv"
NoGa22C1RfQ

Trashcan
2011-08-12, 10:28
Förr när jag satt i din sits så levde vi mer eller mindre för festarlivet + ströjobbade så att det gick runt ekonomiskt, och träffade på så vis människor jämt (det viktigaste i längden). Fungerade skitbra och jag ångrar det inte men det var väl inte precis opti för hälsan men vad tusan.

Låter rätt najs faktiskt. Hur man mår är ju också hälsa. ;) Träffa massa människor = må bra. För det mesta.

Det är väl bara börja spela WoW

Jag har stor sympati för dom som sitter fast i wow. Tänker aldrig ens pröva det spelet, har en tendens att fastna i bra spel, och av antalet wow-are att döma ska jag nog ge fan i det. :D

Vad har du för utbildning?

Generellt sett är det betydligt lättare att gå från arbete till arbete. Därför kan ett s.k. "skit"-arbete förtjäna sin plats bland förslagen. Inte för att det är "utvecklande", "spännande" eller "trivsamt". Utan helt enkelt för att man dels mår bättre när man arbetar (åtminstone jag), oavsett med vad. Därtill förbättras ens chanser när man söker andra arbeten.

När arbetsgivare kollar igenom vilka som söker arbeten så resonerar de ibland att det är bättre att den sökande arbetar med något (vad som helst) än att denne går och drar flera månader.


Håller med, bättre att ta ett jobb så man får en lön. Sedan kan du ju söka jobb som du är intresserad av men utan att vara stressad att du är fattig som en kyrkråtta. Nog bättre att inte vara desperat när man kommer till en arbetsintervju.

Elektroingenjör, så jag bygger elektronik/robotar i princip.

Ja, det ligger nåt i det. Har i alla fall lyckats få en liten deltidsanställning(elfa) som nog funkar som livboj, även om det nog inte blir så mycket jobb av det.


/Borgerligheten från Filmjölks konto.

:D

Kanske inte så överdrivet som ovan.

Men du bör spendera en majoritet av din tid att söka jobb. :D

There are only so many jobs. Men jag kanske borde söka mer...

Anders Borg skjuter arbetslös "räv"
NoGa22C1RfQ

Haha, hur fan har jag missat den? :laugh:

Kräket
2011-08-12, 10:37
Elektroingenjör, så jag bygger elektronik/robotar i princip.


Aha...Har ett antal kompisar som är utbildade ingenjörer. Många var arbetslösa relativt länge innan de hittade sina respektive arbeten.

Enligt dem kunde ett "skit"-jobb faktiskt medföra svårigheter när det gäller "riktiga" arbeten inom deras område. Dessutom försämrade karriärsmöjligheter m.m.

En del valde att fortsätta inom universiteten i väntan på nästa konjunkturuppgång...

Carcer
2011-08-12, 10:39
Slutade högskolan i våras och har sen dess inte fått något jobb. Jag har fan inget liv överhuvudtaget och får kämpa emot depression mest hela tiden. Jag är inte en person som deppar i onödan men det känns jävligt hopplöst ibland. Sambon har sommarjobbat lite så hyran blir ju betald, men jag har ju knappast några egna pengar att leva för, och då finns det fan inte mycket roligt att göra. Idag gick jag upp 10 och gjorde i princip inget annat än att glo på meme-tråden i 3-4 timmar. Då började jag fundera på frukost, men jag har fan ingen lust att äta längre.

Som tur är finns det helt okej chanser att jag får något jobb inom kanske en månad, får se hur det blir med det, men jag orkar fan inte med det här längre.

Det måste finnas fler arbetslösa i någon liknande sits. Vad fan ska man göra för att själen inte ska dö helt? Tappar ju gnistan helt. Det krävs en enorm viljestyrkepush för att ens orka ta mig till gymmet, eller laga en måltid. Känner mig så sjukt tragisk. :(

Du ser ju ganska grov ut, börja hobby frilansa som pt vettja!

Xtreme-G
2011-08-12, 10:40
Elektroingenjör, så jag bygger elektronik/robotar i princip.


Kan du inte göra något eget elektronik/robotprojekt för att sysselsätta dig, utvecklas och ha som "referens" när du söker jobb? Det skulle väl iof kosta en del pengar.

stridis
2011-08-12, 10:46
Sök dig till Islam för vägledning i livet. Det gör massvis arbetslösa högutbildade i muslimska länder. Sedan så kanske just lyckliga du får bli nästa självmordsbombare.

\Fucked-up world.

mattepatte
2011-08-12, 10:55
Aha...Har ett antal kompisar som är utbildade ingenjörer. Många var arbetslösa relativt länge innan de hittade sina respektive arbeten.

Enligt dem kunde ett "skit"-jobb faktiskt medföra svårigheter när det gäller "riktiga" arbeten inom deras område. Dessutom försämrade karriärsmöjligheter m.m.

En del valde att fortsätta inom universiteten i väntan på nästa konjunkturuppgång...

Tror dig men vad var det som gjorde dessa svårigheter?

Henke
2011-08-12, 10:56
Måste säga att det skulle kännas konstigt att söka sådana jobb när jag sitter med en stadig högskoleutbildning i ryggen. Framför allt är lite kluven till att ta ett s.k "skitjobb", då lär man ju inte må bättre än när man är arbetslös, även om man får lite pengar för det. Jag kanske är en hemsk människa, jag vet inte.

Brukar processen för dessa jobb vara kortare?



Man får de arbetena på dagen i stort sett, jag har också examen från kth, men man får göra ett val om man vill vara en parasit eller ngn som bidrar till samhället. jag tog två lärarvick där. efter ca 6 mån som lärare fick jag det arbete jag är på idag och en utav mina arbetsuppgifter idag är att vara med vid tillsättningar av personal, om då ngn inte har velat ta ett arbete innan för att den är för fin så spelar inte utbildningen eller övriga inte meriter stor roll, man vet att de inte kommer att ställa upp iallafall när det behövs kämpas lite.

Trashcan
2011-08-12, 11:16
Aha...Har ett antal kompisar som är utbildade ingenjörer. Många var arbetslösa relativt länge innan de hittade sina respektive arbeten.

Enligt dem kunde ett "skit"-jobb faktiskt medföra svårigheter när det gäller "riktiga" arbeten inom deras område. Dessutom försämrade karriärsmöjligheter m.m.

En del valde att fortsätta inom universiteten i väntan på nästa konjunkturuppgång...

Oj, det låter konstigt. Jag skulle också vilja höra om du fick någon ytterligare motivering till det. Att ha haft jobb visar ju ändå att man har något slags driv. Hmm.

Du ser ju ganska grov ut, börja hobby frilansa som pt vettja!

Haha, det värsta är att jag säkert skulle vara bättre än genomsnittet av PTs, av den enkla anledningen att jag hänger på kolozzeum och faktiskt läser lite om träning varje dag...

Kan du inte göra något eget elektronik/robotprojekt för att sysselsätta dig, utvecklas och ha som "referens" när du söker jobb? Det skulle väl iof kosta en del pengar.

Det har jag faktiskt gjort lite, men precis som du säger så kostar det pengar. Jag har inte råd. :/ Hade jag pengar till det hade jag nog trivts ganska bra med livet.

Sök dig till Islam för vägledning i livet. Det gör massvis arbetslösa högutbildade i muslimska länder. Sedan så kanske just lyckliga du får bli nästa självmordsbombare.

\Fucked-up world.

Ja. Jehovas vittnen utbildar sig sällan, what's the point liksom, när dom kommer till paradiset kommer dom ändå bli överlägset intelligenta och då var hela utbildningen wastead. :( Vet några som jobbar som städerskor etc, och gör ingen stor grej av att komma någonstans med livet. "What's the point? Den här delen av livet är ju bara en liten transportsträcka ändå." Religion gör mig lite ledsen ibland.


Man får de arbetena på dagen i stort sett, jag har också examen från kth, men man får göra ett val om man vill vara en parasit eller ngn som bidrar till samhället. jag tog två lärarvick där. efter ca 6 mån som lärare fick jag det arbete jag är på idag och en utav mina arbetsuppgifter idag är att vara med vid tillsättningar av personal, om då ngn inte har velat ta ett arbete innan för att den är för fin så spelar inte utbildningen eller övriga inte meriter stor roll, man vet att de inte kommer att ställa upp iallafall när det behövs kämpas lite.

Det var som tusan.
Lol parasit. En parasit lever väl på någonting som den får? No such luck. Lever på att jag är sjukt ekonomisk av mig och faktiskt har lyckats hålla igen med att spendera under studietiden så att jag har lite lite besparingar. Sålt motorcykeln och bilen dessutom.

Kräket
2011-08-12, 11:30
Tror dig men vad var det som gjorde dessa svårigheter?

Som de motiverade saken, handlar det att man bör arbeta med sådana uppgifter som man hoppas ska utgöra den huvudsakliga karriären. Enligt dem så finns risken att t.ex. en civilingenjör som arbetar som högskoleingenjör, försämrar sitt löneläge samt riskerar att hamna på sidan om sitt område.

En del valde som sagt att fortsätta inom universitetet för att kunna vara fortsatt "uppdaterade" i väntan på nästa konjunkturcykel. Risken, som de såg de, var att om de hoppade på ett annat arbete ("skit"-arbete) så skulle de riskera att konkurreras ut av nyutbildade med en mer aktuell och uppdaterad utbildning.

Personligen tycker jag det låter både knäppt och väldigt hårt. Hade jag varit arbetsgivare hade jag tänkt som Henke. Jag är dock inte ingenjör så jag vet inte riktigt hur det fungerar inom det området.

Åsberg
2011-08-12, 11:42
http://spelblogg.pricerunner.se/wp-content/uploads/2008/10/world-of-warcraft.jpg

Gober
2011-08-12, 17:02
Måste säga att det skulle kännas konstigt att söka sådana jobb när jag sitter med en stadig högskoleutbildning i ryggen. Framför allt är lite kluven till att ta ett s.k "skitjobb", då lär man ju inte må bättre än när man är arbetslös, även om man får lite pengar för det. Jag kanske är en hemsk människa, jag vet inte.



Med den attityden kommer du ingenstans, ju längre du är arbetslös ju längre in i skiten hamnar du och kommer längre och längre ifrån arbetsmarknaden. Ska du sitta där hemma och vänta på att du får ett jobb som matchar din utbildning?

Jag är själv "högutbildad" men har haft många "skitjobb" i mitt liv, pengarna måste rulla in. Alla arbete är merit på ditt CV om du nu inte är hora. Om det fortsätter såhär och du kommer på intervju till en arbetsplats som matchar dina önskningar om fem år, vad svarar du då när de frågar vad du gjort dom senaste fem åren?

Nej ta tag i ditt liv och ändra din attityd om du inte vill bli ett högutbildat socialfall.

Tänk på att man kan tjäna helt okej kulor på vad många anser vara skitjobb, kulor är bra för att försörja sig och leva livet istället för att sitta hemma med orealistiska drömmar om att världens bästa jobb ska dyka upp från ingenstans till någon som sitter hemma och aldrig arbetat i hela sitt liv.



Hoppas du inte tar illa upp.

vicarious
2011-08-12, 17:05
http://spelblogg.pricerunner.se/wp-content/uploads/2008/10/world-of-warcraft.jpg

:p

Åsberg
2011-08-12, 18:00
:p

You know it's true. :D

Trashcan
2011-08-12, 22:32
Med den attityden kommer du ingenstans, ju längre du är arbetslös ju längre in i skiten hamnar du och kommer längre och längre ifrån arbetsmarknaden. Ska du sitta där hemma och vänta på att du får ett jobb som matchar din utbildning?

Jag är själv "högutbildad" men har haft många "skitjobb" i mitt liv, pengarna måste rulla in. Alla arbete är merit på ditt CV om du nu inte är hora. Om det fortsätter såhär och du kommer på intervju till en arbetsplats som matchar dina önskningar om fem år, vad svarar du då när de frågar vad du gjort dom senaste fem åren?

Nej ta tag i ditt liv och ändra din attityd om du inte vill bli ett högutbildat socialfall.

Tänk på att man kan tjäna helt okej kulor på vad många anser vara skitjobb, kulor är bra för att försörja sig och leva livet istället för att sitta hemma med orealistiska drömmar om att världens bästa jobb ska dyka upp från ingenstans till någon som sitter hemma och aldrig arbetat i hela sitt liv.



Hoppas du inte tar illa upp.

I'm not so sure. Om fem år? Jag har varit på 3 intervjuer senaste månaden. 2 var okej, 1 räknas som drömjobb. På tisdag ska jag på ännu en drömjobbsintervju. Varför lägga ribban lägre?

Ohh ja. Pengar finns det. Jobbade som serviceman på ett bussgarage förra sommaren. Snacka om skitjobb, men jag tjänade 34000 netto på 6 veckor. Var för övrigt inte speciellt lycklig under den tiden. Kändes som att livet bestod av jobbet, även om det inte var speciellt mycket. Och när jobbet är rätt kass, och livet består av det... Do the math.

Nä. Jag tar sällan illa upp. Åsikter och synvinklar är bra, oftast lär man sig nåt. Jag kanske behöver sänka mina krav lite.

vicarious
2011-08-12, 22:35
You know it's true. :D

Ja. Dock är spelet inte lika kul nuförtiden :(

Exdiaq
2012-04-03, 13:09
Nu sitter man själv i skiten som kallas arbetslöshet sedan 4 månader tillbaka och det är bland det värsta jag varit med om hitintills. Pressen, skulden och irritationen är outhärdlig emellanåt.

Tidigare har jag hittat jobb genom kontakter eller välriktade spontanansökningar, vilket spätt på min åsikt om att de flesta som är arbetslösa har någon allvarlig sjukdom/handikapp eller bara är lata. Nu är jag själv där, åsikterna finns kvar och piskan går i ett på min egen rygg.

Lägg därtill att jag är inne i något som kallas "jobbgaranti för ungdomar" och omger mig med personer som är inne i garantin utav en legitim anledning. Det är gnäll på Arbetsförmedlingen, på "svenska systemet", på ditten och på datten. Jag retar mig något enormt på detta gnäll. Samtidigt kommer farbror Butter fram från det undermedvetna och säger "hörrödudu, du tillhör denna grupp utav tappade gnällspikar, du är en av dem, du är här för att du misslyckats precis som dessa gnällspikar har".

Det är en nedåtgående spiral som påverkar precis allt. Jag vet inte vad jag ska göra snart. Personligen lämnat ca 40 unika spontanansökningar, sökt massvis med utannonserade jobb, varit på jobbmässor, besökt bemanningsföretag, kollat med kontakter m.m.

Sandra81
2012-04-03, 13:26
Trashcan.. personlig assistent kanske? du ser ju stark ut också och det behövs ju för att kunna lyfta osv. dom söker ju massor med sånt folk.

Snafu
2012-04-03, 13:40
Nu sitter man själv i skiten som kallas arbetslöshet sedan 4 månader tillbaka och det är bland det värsta jag varit med om hitintills. Pressen, skulden och irritationen är outhärdlig emellanåt.

Tidigare har jag hittat jobb genom kontakter eller välriktade spontanansökningar, vilket spätt på min åsikt om att de flesta som är arbetslösa har någon allvarlig sjukdom/handikapp eller bara är lata. Nu är jag själv där, åsikterna finns kvar och piskan går i ett på min egen rygg.

Lägg därtill att jag är inne i något som kallas "jobbgaranti för ungdomar" och omger mig med personer som är inne i garantin utav en legitim anledning. Det är gnäll på Arbetsförmedlingen, på "svenska systemet", på ditten och på datten. Jag retar mig något enormt på detta gnäll. Samtidigt kommer farbror Butter fram från det undermedvetna och säger "hörrödudu, du tillhör denna grupp utav tappade gnällspikar, du är en av dem, du är här för att du misslyckats precis som dessa gnällspikar har".

Det är en nedåtgående spiral som påverkar precis allt. Jag vet inte vad jag ska göra snart. Personligen lämnat ca 40 unika spontanansökningar, sökt massvis med utannonserade jobb, varit på jobbmässor, besökt bemanningsföretag, kollat med kontakter m.m.

Trist att höra. Det finns alltid en marknad för svensktalande jobb i England (vilket man kanske inte fattar när man bor i Sverige, jag gjorde det inte iaf!). Dock kan man nog behöva en viss penning att betala deposit på lägenhet och hyra i förskott dylikt men förutom flygresa behöver det inte kosta så vansinningt mycket. Har du ett kreditkort kan du nog kortsiktigt skulda på dig lite. Du har nog rätt stora chanser att fixa ett jobb från Sverige.



reed.co.uk och sök på "swedish", t ex.

(obs jag har ingen affiliation till reed.co.uk).

willtjam
2012-04-03, 16:31
Nu sitter man själv i skiten som kallas arbetslöshet sedan 4 månader tillbaka och det är bland det värsta jag varit med om hitintills. Pressen, skulden och irritationen är outhärdlig emellanåt.

Tidigare har jag hittat jobb genom kontakter eller välriktade spontanansökningar, vilket spätt på min åsikt om att de flesta som är arbetslösa har någon allvarlig sjukdom/handikapp eller bara är lata. Nu är jag själv där, åsikterna finns kvar och piskan går i ett på min egen rygg.

Lägg därtill att jag är inne i något som kallas "jobbgaranti för ungdomar" och omger mig med personer som är inne i garantin utav en legitim anledning. Det är gnäll på Arbetsförmedlingen, på "svenska systemet", på ditten och på datten. Jag retar mig något enormt på detta gnäll. Samtidigt kommer farbror Butter fram från det undermedvetna och säger "hörrödudu, du tillhör denna grupp utav tappade gnällspikar, du är en av dem, du är här för att du misslyckats precis som dessa gnällspikar har".

Det är en nedåtgående spiral som påverkar precis allt. Jag vet inte vad jag ska göra snart. Personligen lämnat ca 40 unika spontanansökningar, sökt massvis med utannonserade jobb, varit på jobbmässor, besökt bemanningsföretag, kollat med kontakter m.m.

Praktik kanske? Ams betalar praktiken, så du kan vara i stort sett var som helst. Ta tillfället i akt och undersök vad du vill arbeta med eller utbilda dig till. Vad vill du lära dig?

Anatis87
2012-04-03, 16:38
Vad har du arbetat inom tidigare? Vad kan du tänka dig att arbeta med? Utbildningar?

mangemani
2012-04-03, 16:51
då jag var arbetslös som längst(3 år) så, förutom att gå på meningslösa kurser, söka jobb och fixa med annat, så tränade jag, spelade spel(wow) och gjorde sådant som då man jobbade, längtade efter att få göra.
kul typ det första året, sen blev det så jäkla tråkigt, då ville man ut och jobba.

C.E.J.
2012-04-03, 16:52
Trashcan.. personlig assistent kanske? du ser ju stark ut också och det behövs ju för att kunna lyfta osv. dom söker ju massor med sånt folk.

Sedan augusti förra året har Trashcan fått jobb.

burkmannen
2012-04-03, 17:16
Testa vara arbetslös och ryggskadad. ;) Nu har du all tid i världen att göra saker du vill göra och umgås med polare.

Exdiaq
2012-04-03, 19:17
Trist att höra. Det finns alltid en marknad för svensktalande jobb i England (vilket man kanske inte fattar när man bor i Sverige, jag gjorde det inte iaf!). Dock kan man nog behöva en viss penning att betala deposit på lägenhet och hyra i förskott dylikt men förutom flygresa behöver det inte kosta så vansinningt mycket. Har du ett kreditkort kan du nog kortsiktigt skulda på dig lite. Du har nog rätt stora chanser att fixa ett jobb från Sverige.

reed.co.uk och sök på "swedish", t ex.

(obs jag har ingen affiliation till reed.co.uk).

OK, har funderingar på att läsa på deltid till hösten och sedan heltid till våren om allt går vägen. Men tack ändå!


Praktik kanske? Ams betalar praktiken, så du kan vara i stort sett var som helst. Ta tillfället i akt och undersök vad du vill arbeta med eller utbilda dig till. Vad vill du lära dig?

Jo, det har jag fått höra också, jag vet dock redan vad jag vill bli. Någon veckas praktik kan jag tänka mig om det leder till arbete. Tack ändå!


Vad har du arbetat inom tidigare? Vad kan du tänka dig att arbeta med? Utbildningar?

Får jag betalt och inte behöver riskera liv och lem bara av att komma till jobbet så är jag nöjd. Har c-körkort, ADR och truckkort (A+B). Erfarenhet av arbeten som kräver dessa utbildningar också.

Exdiaq
2012-04-03, 19:24
Följande jobb fullkomligt kryllar det av:

Diverse säljjobb - "tjäna 40 000 på en månad"
Tim- och behovsanställning

Säljjobb är inte intressant för det mesta är bara skräp. Tim- och behovsanställningar har jag inget emot, däremot kräver alla att man har annan huvudsaklig i form av annat jobb eller studier. Vet inte hur många gånger jag fått höra det: "äsch vad synd, du passar utmärkt för jobbet, men vi kan bara erbjuda denna anställningsformen och då krävs en annan huvudsaklig sysselsättning enligt de regler vi måste följa".

Jobb till sommaren är i alla fall klappat och klart. Men det är 3 månader dit.

Jockefoten
2012-04-03, 19:26
Vad har du för utbildning?

Exdiaq
2012-04-03, 19:26
då jag var arbetslös som längst(3 år) så, förutom att gå på meningslösa kurser, söka jobb och fixa med annat, så tränade jag, spelade spel(wow) och gjorde sådant som då man jobbade, längtade efter att få göra.
kul typ det första året, sen blev det så jäkla tråkigt, då ville man ut och jobba.

Jag tröttnade efter 2 veckor och ser denna period som oerhört slöseri med tid

Exdiaq
2012-04-03, 19:27
Vad har du för utbildning?

Samhälle/ekonomi från gymnasiet än så länge. Annars C-körkort, truckkort och ADR.

Anatis87
2012-04-03, 19:32
Får jag betalt och inte behöver riskera liv och lem bara av att komma till jobbet så är jag nöjd. Har c-körkort, ADR och truckkort (A+B). Erfarenhet av arbeten som kräver dessa utbildningar också.

Hmm, finns en hel del bemanningsföretag väl som mer än gärna vill ha de egenskaperna?
Hade kunnat säga "sök till ett vaktbolag" de betalar utbildningen för dig om de vill ha dig och det finns alltid jobb. Nackdel man får "tim-hora" ett tag innan man får tjänst oftast, men det kan ju vara en en bra lösning tills du finner ett jobb du vill ha kanske? De rekryterar en massor nu när sommaren närmar sig.

Annars finns det ju alltid inom vården? Typ personlig assistent?
Sök sommarjobb/timmar först så brukar det generera i timmar i alla fall vilket som i sin tur kan generera till en tillsvidaretjänst?

Jockefoten
2012-04-03, 19:34
Samhälle/ekonomi från gymnasiet än så länge. Annars C-körkort, truckkort och ADR.

Okej, gymnasieutbildningen är kanske inte den mest attraktiva på marknaden men truckförare på lager, säg nattskift borde väl vara enkelt. Ligger ett stort ICA-lager i närheten av Helsingborg, ring dit vettja!

Exdiaq
2012-04-03, 19:44
Hmm, finns en hel del bemanningsföretag väl som mer än gärna vill ha de egenskaperna?
Hade kunnat säga "sök till ett vaktbolag" de betalar utbildningen för dig om de vill ha dig och det finns alltid jobb. Nackdel man får "tim-hora" ett tag innan man får tjänst oftast, men det kan ju vara en en bra lösning tills du finner ett jobb du vill ha kanske? De rekryterar en massor nu när sommaren närmar sig.

Annars finns det ju alltid inom vården? Typ personlig assistent?
Sök sommarjobb/timmar först så brukar det generera i timmar i alla fall vilket som i sin tur kan generera till en tillsvidaretjänst?

Jo, har varit på 3st intervjuer hos bemanningsföretag. Dock var det bara någon form av "för-intervju". Men de gick bra allihopa. Får se om det blir något av det också.

Vaktbolag kan jag kolla upp, har en vän som jobbar på ett. Har skyddsvakt-utbildning genom värnplikten, lite erfarenhet även om det inte kan tillgodoses på något sätt.

Okej, gymnasieutbildningen är kanske inte den mest attraktiva på marknaden men truckförare på lager, säg nattskift borde väl vara enkelt. Ligger ett stort ICA-lager i närheten av Helsingborg, ring dit vettja!

Skickat in spontanansökan i början av året och även sökt sommarjobb som utannonserats. Även kollat av läget/lämnat spontanansökningar hos de frukt&grönt-lager som håller till på Långeberga. Inget gensvar än så länge tyvärr.

de_dave
2012-04-03, 19:47
Lider med dig. Min tjej var i samma sits för ett par år sedan, hon mådde inte alls bra under den perioden.

Men du får se tillförsikt i att det kommer lösa sig till slut, men det kan vara en klen tröst när man är inne i det.

Tycker ändå det verkar som att du kämpar på bra!

de_dave
2012-04-03, 19:48
OnT:

Min tjej städade mycket undre den perioden, tyckte jag fungerade bra *slap*

willtjam
2012-04-03, 19:51
Följande jobb fullkomligt kryllar det av:

Diverse säljjobb - "tjäna 40 000 på en månad"
Tim- och behovsanställning

Säljjobb är inte intressant för det mesta är bara skräp. Tim- och behovsanställningar har jag inget emot, däremot kräver alla att man har annan huvudsaklig i form av annat jobb eller studier. Vet inte hur många gånger jag fått höra det: "äsch vad synd, du passar utmärkt för jobbet, men vi kan bara erbjuda denna anställningsformen och då krävs en annan huvudsaklig sysselsättning enligt de regler vi måste följa".

Jobb till sommaren är i alla fall klappat och klart. Men det är 3 månader dit.

Det här är så sjukt. Varför inte låta två personer jobba 50% istället för att prioritera en till 100%? I don't get it.

Anatis87
2012-04-03, 20:01
Jo, har varit på 3st intervjuer hos bemanningsföretag. Dock var det bara någon form av "för-intervju". Men de gick bra allihopa. Får se om det blir något av det också.

Vaktbolag kan jag kolla upp, har en vän som jobbar på ett. Har skyddsvakt-utbildning genom värnplikten, lite erfarenhet även om det inte kan tillgodoses på något sätt..

Okej, håller tummarna då =)

Men då har du "VU1", vilket är en grund om något. Kolla, du förlorar ju inget på det. Nu vet jag inte vilka bolag som finns i Helsingborg med än G4S (har en vän som arbetar där), men Securitas och Svensk bevakningstjänst borde i alla fall finnas tycker man.

Trashcan
2012-04-03, 20:12
Jag har massor av idéer om vad jag skulle kunna tänka mig att jobba som om jag inte var så inne på nuvarande spår. Kanske är något för dig också:


Busschaufför. Gratis utbildning, och helt ok lön. För det mesta antagligen rätt soft. Säkert lite drygt om man kör natt, men överlag är det nog soft.
Brandman. Har ingen aning om hur svårt det är att bli, eller hur mycket jobb det finns. Men det är ju garanterat inte tråkigt, och så får du gymma på arbetstid! :hbang:
Personlig assistent eller äldreboende. Tror det är lätt att få jobb som. Inte jättekul om du inte är lagd för det, men knappast hemskt.
Bygghandel eller liknande. Jag tror det kan vara rätt najs och det känns som att det inte är jättesvårt att komma in.


Säljarjobb skulle jag aldrig ta. Fan vilken själadödare. Om man inte är en viss sorts person som gillar det såklart.

Annars tror jag en enklare utbildning är en vinnare. Ta någon utbildning på ½-1 år som gör dig kvalificerad till ett yrke och kör på det ett tag.

Och ut och njut av våren. =) Viktigt att inte sitta inne och häcka. Man växer fast snabbare än man tror...

Ponitus
2012-04-03, 20:23
Busschaufför. Gratis utbildning,

Är det gratis utbildning till busschaufför? Får man alltså körkortet och det betalt?

312
2012-04-03, 20:36
Är det gratis utbildning till busschaufför? Får man alltså körkortet och det betalt?

Japp, i alla fall vad jag har för mig. Min flickväns fader blev busschaufför för ungefär ett halvår sedan.

Sitter f.ö. i samma sits som du gjorde. Dock pluggar jag, men det känns ändå som att man inte tillför ett skit etc etc. Ni vet, den där jobbiga känslan när alla frågar vad man jobbar med och blaha bla.

Smickrande att jag är med i din signatur. *cupid*

burkmannen
2012-04-03, 22:54
Lider med dig. Min tjej var i samma sits för ett par år sedan, hon mådde inte alls bra under den perioden.

Men du får se tillförsikt i att det kommer lösa sig till slut, men det kan vara en klen tröst när man är inne i det.

Tycker ändå det verkar som att du kämpar på bra!

Må fruktansvärt dåligt för att man är arbetslös är väl lite att ta i? Kanske inte roligt men och man vill såklart få in pengar men det finns värre situationer än att vara arbetslös några månader.

Spartansk
2012-04-03, 22:56
Må fruktansvärt dåligt för att man är arbetslös är väl lite att ta i? Kanske inte roligt men och man vill såklart få in pengar.

Fel på båda punkterna.

burkmannen
2012-04-03, 23:03
Fel på båda punkterna.

Vaddådå?

Spartansk
2012-04-03, 23:14
Vaddådå?

Det är inte ovanligt att må fruktansvärt dåligt för att man är arbetslös. Angående andra punkten läste jag fel, jag trodde du skrev "det går alltid att få in lite pengar".

TREX
2012-04-03, 23:16
[LIST]
Busschaufför. Gratis utbildning, och helt ok lön. För det mesta antagligen rätt soft.

Ser inte riktigt hur köra buss mellan Göteborg och Jönköping 5 gånger i veckan 2 gånger om dagen är "rätt soft", bara jag som rent spontant skulle tycka det vore ganska påfrestande efter ett tag?

Spartansk
2012-04-03, 23:17
Ser inte riktigt hur köra buss mellan Göteborg och Jönköping 5 gånger i veckan 2 gånger om dagen är "rätt soft", bara jag som rent spontant skulle tycka det vore ganska påfrestande efter ett tag?

Nej, det verkar vara ett mardrömslikt jobb.

burkmannen
2012-04-03, 23:17
Det är inte ovanligt att må fruktansvärt dåligt för att man är arbetslös. Angående andra punkten läste jag fel, jag trodde du skrev "det går alltid att få in lite pengar".


Om jag bara var arbetslös så skulle då mitt liv vara flera gånger bättre än det var nu och jag har ändå inte dött. Så farligt är det inte, man får väldigt lite pengar under en period eller inga alls som i mitt fall men jaha?

Sen finns det nästan alltid jobb, men ingen är villig att slita där ett tag.

Spartansk
2012-04-03, 23:18
Om jag bara var arbetslös så skulle då mitt liv vara flera gånger bättre än det var nu och jag har ändå inte dött. Så farligt är det inte, man får väldigt lite pengar under en period eller inga alls som i mitt fall men jaha?

Okej, uppenbarligen fungerar du så... Men för många är arbetslöshet förlamande, man blir nästan som ett av de där apatiska flyktingbarnen tilslut.

burkmannen
2012-04-03, 23:24
Okej, uppenbarligen fungerar du så... Men för många är arbetslöshet förlamande, man blir nästan som ett av de där apatiska flyktingbarnen tilslut.

Om man absolut inte har några intressen på fritiden eller är väldigt pengakåt så är det säkerligen väldigt jobbigt.

krellik
2012-04-03, 23:26
Jag hade själv en period på 3 månader då jag kom in i nån ond apatisk cirkel efter att min förra arbetsplats la ner, till saken hör att tiden innan var enormt påfrestande.

Skrämande hur snabbt man gick från "shit vad skönt att vara ledig lite" till total apati och ångest över nämnda apati.
Jag tog faktiskt ett av de där kukiga själadödande säljjobben mest som en spark i röven, fick skitjobbet samma dag som jag sökte och efter en vecka med det sliskigaste helvetet till rövhål som jag upplevt stått och gormat -sääääääääääääääälj- innan varje arbetspass så hade jag magiskt ryckt upp mig ur min apati och skaffat ett vettigt jobb...

Full respekt har jag för den nedbrytande kraften i att gå hemma om dagarna utan något syfte och mål.

Spartansk
2012-04-03, 23:26
Om man absolut inte har några intressen på fritiden eller är väldigt pengakåt så är det säkerligen väldigt jobbigt.

Även om man har några intressen vid sidan om så kan det vara jättejobbigt. De där intressena vill man inte göra flera timmar om dagen oftast.

Edit: Krellik sa det bra, såg jag nu.

TREX
2012-04-03, 23:33
Var arbetslös i typ 1 år i stöten, tyckte inte det var någon större fara direkt men är å andra sidan en rätt introvert människa och är övertygad om att jag skulle kunna klara på "på en öde Ö" jävligt bra och länge. En överlevare med andra ord.

Sen finns det folk som har arbeten som är 1:1 förhållande i ledighet, ute 6 månader i stöten och hemma 6 månader.

Har man en rik fritid är det inga problem att vara hemma.

Spartansk
2012-04-03, 23:38
Sen finns det folk som har arbeten som är 1:1 förhållande i ledighet, ute 6 månader i stöten och hemma 6 månader.

Tror dock det är en jäääädra skillnad att vara riktigt arbetslös och gå hemma med vetskapen om att ett bra jobb väntar om 6 månader (och att man får pengar).

TREX
2012-04-03, 23:43
Fast man har ju fortfarande ingenting att göra, eller? är det inte det som är det jobbiga för många? Sysslolösheten.

Spartansk
2012-04-03, 23:44
Fast man har ju fortfarande ingenting att göra, eller? är det inte det som är det jobbiga för många? Sysslolösheten.

Inte nödvändigtvis, utan även stressen över att man är "värdelös". Den bidrar till handelsförlamningen. Om man vet att man "drar sitt strå till stacken" så mår man mycket bättre.

burkmannen
2012-04-03, 23:56
Tror dock det är en jäääädra skillnad att vara riktigt arbetslös och gå hemma med vetskapen om att ett bra jobb väntar om 6 månader (och att man får pengar).


Jag har inte fått en krona på flera månader förutom födelsedag och julafton. Jag sitter 99% hemma vid datorn och annars rehabiliterar jag. Jag är begränsad till vilka jobb jag kan söka och jag umgås knappt med människor och utövar ingen annan aktivitet. Jag klarar mig själv men trivs också i andras sällskap men jag har inte blivit apatisk eller själsligt död av att vara arbetslös.

Skulle gärna byta med någon vars enda problem är arbetslöshet, dock.

TREX
2012-04-04, 00:03
Inte nödvändigtvis, utan även stressen över att man är "värdelös". Den bidrar till handelsförlamningen. Om man vet att man "drar sitt strå till stacken" så mår man mycket bättre.

Det där låter mera som en inställning, om jag arbetat inom något i flera år och vet att jag är bra på det och blir arbetslös kommer jag ju inte bara vifta bort alla dessa år och börja tro att jag är värdelös helt plötsligt.

Jag vet ju att jag kan något, jag vet ju att jag duger och jag vet ju att jag klarar av att arbeta, med andra ord har jag absolut inget att oroa mig över.

Olegh
2012-04-04, 00:08
Det där låter mera som en inställning, om jag arbetat inom något i flera år och vet att jag är bra på det och blir arbetslös kommer jag ju inte bara vifta bort alla dessa år och börja tro att jag är värdelös helt plötsligt.

Jag vet ju att jag kan något, jag vet ju att jag duger och jag vet ju att jag klarar av att arbeta, med andra ord har jag absolut inget att oroa mig över.

Antingen är du undantaget som bekräftar regeln, eller så har du aldrig varit i situationen och är kass på att föreställa dig hur det kan upplevas.

Har man gått arbetslös ett bra tag, sökt en massa jobb och ingen vill ha en... ptja. I ett sånt läge skulle det förvisso kanske hjälpa med ett gigantiskt ego, där man själv är störst bäst och vackrast, men det ger dig inget jobb per automatik.

TREX
2012-04-04, 00:15
Antingen är du undantaget som bekräftar regeln, eller så har du aldrig varit i situationen och är kass på att föreställa dig hur det kan upplevas.

Har man gått arbetslös ett bra tag, sökt en massa jobb och ingen vill ha en... ptja. I ett sånt läge skulle det förvisso kanske hjälpa med ett gigantiskt ego, där man själv är störst bäst och vackrast, men det ger dig inget jobb per automatik.

Som sagt, var arbetslös i 1 år, hade tidigare varit anställd och haft mycket jobb innan dess = fanns absolut inget att oroa sig över.

Olegh
2012-04-04, 00:23
Som sagt, var arbetslös i 1 år, hade tidigare varit anställd och haft mycket jobb innan dess = fanns absolut inget att oroa sig över.

Låter skönt! Kan bara gratulera.

Trashcan
2012-04-04, 19:33
Ser inte riktigt hur köra buss mellan Göteborg och Jönköping 5 gånger i veckan 2 gånger om dagen är "rätt soft", bara jag som rent spontant skulle tycka det vore ganska påfrestande efter ett tag?

Nej, det låter astråkigt. Framgick inte att jag menade snarare att köra SL-buss i stan, dvs linjetrafik, inte distans.

De som inte förstår det nerbrytande med att vara arbetslösa:

Har inget liv, och är van vid det. Spelar wow.
Är sjukt awesome och så fulla med livsglädje att de hittar njutning i massor av saker som de gör hela dagarna.
Eller besitter något annat som av okänd anledning gör att de inte påverkas.


Oavsett vad, så är det nog för de flesta väldigt nerbrytande. Till slut sitter man vid datorn och spelar något skit man inte har lust att spela, eller surfar på youtube och tittar på skit man inte har någon lust att se och timmarna går och inte ett skit blir gjort. Har aldrig gjort så lite hemma (Städa etc) som när jag gick runt och var hemma hela dagarna. Man blir helt förlamad. Det är okej på förmiddagen, när solen är uppe och allt är ljust. Framåt 13.00 börjar man inse att man borde ta och göra något nyttigt idag. Vid 15.00 är man lite stressad. Har inte än kommit på vad man borde göra idag. Vid 16.00 är dagen i princip slut, ingen poäng med att göra något annat än att sitta vid datorn ändå. Resten av kvällen är fullständigt tomt, meningslöst spelande och surfande. Nästa dag är exakt likadan. =/

Jockefoten
2012-04-04, 19:42
Jo, har varit på 3st intervjuer hos bemanningsföretag. Dock var det bara någon form av "för-intervju". Men de gick bra allihopa. Får se om det blir något av det också.

Vaktbolag kan jag kolla upp, har en vän som jobbar på ett. Har skyddsvakt-utbildning genom värnplikten, lite erfarenhet även om det inte kan tillgodoses på något sätt.



Skickat in spontanansökan i början av året och även sökt sommarjobb som utannonserats. Även kollat av läget/lämnat spontanansökningar hos de frukt&grönt-lager som håller till på Långeberga. Inget gensvar än så länge tyvärr.

Funderade lite under dagen och kom på att det är rätt många ifrån Skåne (särskilt Helsingborg) som tågpendlar upp till Älmhult. Just nu håller hela orten på att byggas om, ett jättestort IKEA ska byggas med Matvarubutiker, franchise, hotell och liknande runt i kring. Borde inte vara helt omöjligt att lycka få något där.

Exdiaq
2012-04-04, 20:18
Jag har massor av idéer om vad jag skulle kunna tänka mig att jobba som om jag inte var så inne på nuvarande spår. Kanske är något för dig också:


Busschaufför. Gratis utbildning, och helt ok lön. För det mesta antagligen rätt soft. Säkert lite drygt om man kör natt, men överlag är det nog soft.
Brandman. Har ingen aning om hur svårt det är att bli, eller hur mycket jobb det finns. Men det är ju garanterat inte tråkigt, och så får du gymma på arbetstid! :hbang:
Personlig assistent eller äldreboende. Tror det är lätt att få jobb som. Inte jättekul om du inte är lagd för det, men knappast hemskt.
Bygghandel eller liknande. Jag tror det kan vara rätt najs och det känns som att det inte är jättesvårt att komma in.


Säljarjobb skulle jag aldrig ta. Fan vilken själadödare. Om man inte är en viss sorts person som gillar det såklart.

Annars tror jag en enklare utbildning är en vinnare. Ta någon utbildning på ½-1 år som gör dig kvalificerad till ett yrke och kör på det ett tag.

Och ut och njut av våren. =) Viktigt att inte sitta inne och häcka. Man växer fast snabbare än man tror...

OK, tack!


Jag hade själv en period på 3 månader då jag kom in i nån ond apatisk cirkel efter att min förra arbetsplats la ner, till saken hör att tiden innan var enormt påfrestande.

Skrämande hur snabbt man gick från "shit vad skönt att vara ledig lite" till total apati och ångest över nämnda apati.
Jag tog faktiskt ett av de där kukiga själadödande säljjobben mest som en spark i röven, fick skitjobbet samma dag som jag sökte och efter en vecka med det sliskigaste helvetet till rövhål som jag upplevt stått och gormat -sääääääääääääääälj- innan varje arbetspass så hade jag magiskt ryckt upp mig ur min apati och skaffat ett vettigt jobb...

Full respekt har jag för den nedbrytande kraften i att gå hemma om dagarna utan något syfte och mål.

Nej, det låter astråkigt. Framgick inte att jag menade snarare att köra SL-buss i stan, dvs linjetrafik, inte distans.

De som inte förstår det nerbrytande med att vara arbetslösa:

Har inget liv, och är van vid det. Spelar wow.
Är sjukt awesome och så fulla med livsglädje att de hittar njutning i massor av saker som de gör hela dagarna.
Eller besitter något annat som av okänd anledning gör att de inte påverkas.


Oavsett vad, så är det nog för de flesta väldigt nerbrytande. Till slut sitter man vid datorn och spelar något skit man inte har lust att spela, eller surfar på youtube och tittar på skit man inte har någon lust att se och timmarna går och inte ett skit blir gjort. Har aldrig gjort så lite hemma (Städa etc) som när jag gick runt och var hemma hela dagarna. Man blir helt förlamad. Det är okej på förmiddagen, när solen är uppe och allt är ljust. Framåt 13.00 börjar man inse att man borde ta och göra något nyttigt idag. Vid 15.00 är man lite stressad. Har inte än kommit på vad man borde göra idag. Vid 16.00 är dagen i princip slut, ingen poäng med att göra något annat än att sitta vid datorn ändå. Resten av kvällen är fullständigt tomt, meningslöst spelande och surfande. Nästa dag är exakt likadan. =/

Så sant som det är sagt.

Funderade lite under dagen och kom på att det är rätt många ifrån Skåne (särskilt Helsingborg) som tågpendlar upp till Älmhult. Just nu håller hela orten på att byggas om, ett jättestort IKEA ska byggas med Matvarubutiker, franchise, hotell och liknande runt i kring. Borde inte vara helt omöjligt att lycka få något där.

Ska kolla, tack!

Ignatius72
2012-04-04, 20:42
När jag läser cv:n så är det ett stort plus att ha jobbat, oavsett vilket jobb. Allt är erfarenheter som man kan ha nytta av.
Trashcan verkar vara en klassisk gnällröv, buhu jag blir deprimerad av att inte ha jobb och inga pengar. Men buhu, jag vill inte jobba med vad som helst. Vad vill du TC, ha pengar för att inte göra nånting tills någon erbjuder dig drömjobbet?

dream_theater_
2012-04-04, 20:57
Jag håller med föregående lite. Sluta vara en sådan martyr och ta första bästa jobb.

Btw, vad är TC? Thread...something?

Ignatius72
2012-04-04, 20:59
Btw, vad är TC? Thread...something?

TC-Trashcan. Dvs trådstartaren...

Jishuku
2012-04-04, 21:01
För egen del så går jag igenom allt material jag har hemma och lär mig saker som jag även kan ha nytta av i arbetslivet.

Egentligen borde jag skriva upp i mitt CV att jag har läst två dussin böcker om allt från politik, vetenskap, filosofi, religion, kultur, och historia. Borde finnas fler sätt än högskola att bevisa sin kunskap med tanke på hur tillgängligt allt material är idag.

Men min poäng var att bara för att man är arbetslös betyder det inte att man behöver sluta utvecklas. Det krävs inte att man tar ett studielån på 200.000 och sitter på universitet för att kunna lära sig saker.

Trashcan
2012-04-04, 21:06
När jag läser cv:n så är det ett stort plus att ha jobbat, oavsett vilket jobb. Allt är erfarenheter som man kan ha nytta av.
Trashcan verkar vara en klassisk gnällröv, buhu jag blir deprimerad av att inte ha jobb och inga pengar. Men buhu, jag vill inte jobba med vad som helst. Vad vill du TC, ha pengar för att inte göra nånting tills någon erbjuder dig drömjobbet?

Nej, jag vill ha mycket pengar för ett bra jobb som jag trivs helt okej med, vilket jag har nu. Varför ska jag nöja mig med något skitjobb? Verkar korkat. Dessutom ser jag inte hur det skulle vara lättare att få "första bästa jobb" än att få något jag är kvalificerad till. Varför söka skitjobb när det finns bra jobb?

Du får det att låta som att det är bristen på pengar som gör en deprimerad, det är verkligen inte det det handlar om.

Jag håller med föregående lite. Sluta vara en sådan martyr och ta första bästa jobb.


Skulle aldrig kunna gå på en intervju till ett jobb jag inte ville ha. "Varför vill du ha det här jobbet?" "Nej, det vill jag inte. Jobbet suger rätt hårt, jag vill bara ha lite pengar och en kludd på cvt!"

dream_theater_
2012-04-04, 21:22
Skulle aldrig kunna gå på en intervju till ett jobb jag inte ville ha. "Varför vill du ha det här jobbet?" "Nej, det vill jag inte. Jobbet suger rätt hårt, jag vill bara ha lite pengar och en kludd på cvt!"

Men en sysselsättning kan likväl vara värdefull för plånboken, och det att du inte blir galen av att gå hemma i väntan på ditt drömjobb.

Spartansk
2012-04-04, 21:32
Skulle aldrig kunna gå på en intervju till ett jobb jag inte ville ha. "Varför vill du ha det här jobbet?" "Nej, det vill jag inte. Jobbet suger rätt hårt, jag vill bara ha lite pengar och en kludd på cvt!"

Men det där ljuger man ju om. Självklart säger man "det är min dröm att bli en bra säljare/ta hand om gamla/få röra på mig i jobbet (städare)" osv.

burkmannen
2012-04-04, 21:47
Nej, det låter astråkigt. Framgick inte att jag menade snarare att köra SL-buss i stan, dvs linjetrafik, inte distans.

De som inte förstår det nerbrytande med att vara arbetslösa:

Har inget liv, och är van vid det. Spelar wow.
Är sjukt awesome och så fulla med livsglädje att de hittar njutning i massor av saker som de gör hela dagarna.
Eller besitter något annat som av okänd anledning gör att de inte påverkas.


Oavsett vad, så är det nog för de flesta väldigt nerbrytande. Till slut sitter man vid datorn och spelar något skit man inte har lust att spela, eller surfar på youtube och tittar på skit man inte har någon lust att se och timmarna går och inte ett skit blir gjort. Har aldrig gjort så lite hemma (Städa etc) som när jag gick runt och var hemma hela dagarna. Man blir helt förlamad. Det är okej på förmiddagen, när solen är uppe och allt är ljust. Framåt 13.00 börjar man inse att man borde ta och göra något nyttigt idag. Vid 15.00 är man lite stressad. Har inte än kommit på vad man borde göra idag. Vid 16.00 är dagen i princip slut, ingen poäng med att göra något annat än att sitta vid datorn ändå. Resten av kvällen är fullständigt tomt, meningslöst spelande och surfande. Nästa dag är exakt likadan. =/

Jag påverkas inte alls sådär. Jag är less men min situation skulle då bli mycket bättre om mitt enda problem i världen var att jag är arbetslös. Vill du byta? Inte för att min situation är banbrytande jobbig på något sätt.

Du har alltså cirka 6-8 timmar över efter 16.00 som du har till ditt befogande men enligt dig är det helt bortkastat att umgås med vänner fast du mår piss av att vara ensam?

Nej, jag vill ha mycket pengar för ett bra jobb som jag trivs helt okej med, vilket jag har nu. Varför ska jag nöja mig med något skitjobb? Verkar korkat. Dessutom ser jag inte hur det skulle vara lättare att få "första bästa jobb" än att få något jag är kvalificerad till. Varför söka skitjobb när det finns bra jobb?

Du får det att låta som att det är bristen på pengar som gör en deprimerad, det är verkligen inte det det handlar om.



Skulle aldrig kunna gå på en intervju till ett jobb jag inte ville ha. "Varför vill du ha det här jobbet?" "Nej, det vill jag inte. Jobbet suger rätt hårt, jag vill bara ha lite pengar och en kludd på cvt!"

Då kan du ju inte gnälla. Okej att man skippar telefonförsäljare men att skippa ALLA jobb som man är för bra för eller är för tråkiga och sen gnälla?

Du skulle alltså inte kunna ta ett städjobb eller parkförvaltare någon månad för att sen försöka hitta ett bättre jobb?

burkmannen
2012-04-04, 21:49
När jag läser cv:n så är det ett stort plus att ha jobbat, oavsett vilket jobb. Allt är erfarenheter som man kan ha nytta av.
Trashcan verkar vara en klassisk gnällröv, buhu jag blir deprimerad av att inte ha jobb och inga pengar. Men buhu, jag vill inte jobba med vad som helst. Vad vill du TC, ha pengar för att inte göra nånting tills någon erbjuder dig drömjobbet?

Hur ser du på folk som har ett tidsgap mitt i CV:et på ett år? Tänker främst på grund av skada. Blir det att man tänker om att anställa personen för att man tror att skadan ska göra sig påmind även fast man försäkrar om att den har blivit bra?

Stoltz
2012-04-04, 22:28
Diverse säljjobb - "tjäna 40 000 på en månad"
Tim- och behovsanställning


Det ringer så enorma varningsklockor för mig på sådana annonser.
Det betyder i 99% av fallen att en person plockar hem en snittlön på 40k, och är då oftast både väldigt duktig, erfaren samt jobbar långt mer än 100%.

Sen tjänar resterande inte alls i närheten av samma summor, men det låter ju inte lika bra.

Håller tummarna för att du får något jobb snart.

Bara ett generellt tips som man inte kan upprepa för många gånger - Se till att ha ett lättläst och strukturerat CV. Man har oftast max 2 minuter på sig att läsa ett CV som arbetsgivare/rekryterare, om ens det. Då ska man kunna "glida" igenom det med ögonen, samtidigt som man läser (Inte skumläsning dock).

TREX
2012-04-04, 23:00
Skulle aldrig kunna gå på en intervju till ett jobb jag inte ville ha. "Varför vill du ha det här jobbet?" "Nej, det vill jag inte. Jobbet suger rätt hårt, jag vill bara ha lite pengar och en kludd på cvt!"

Alla ljuger, så är det bara, tror till och med att de som du försöker få jobbet av fattar att det inte är ditt drömjobb.

Ignatius72
2012-04-05, 06:03
Nej, jag vill ha mycket pengar för ett bra jobb som jag trivs helt okej med, vilket jag har nu. Varför ska jag nöja mig med något skitjobb? Verkar korkat. Dessutom ser jag inte hur det skulle vara lättare att få "första bästa jobb" än att få något jag är kvalificerad till. Varför söka skitjobb när det finns bra jobb?

Du får det att låta som att det är bristen på pengar som gör en deprimerad, det är verkligen inte det det handlar om.



Skulle aldrig kunna gå på en intervju till ett jobb jag inte ville ha. "Varför vill du ha det här jobbet?" "Nej, det vill jag inte. Jobbet suger rätt hårt, jag vill bara ha lite pengar och en kludd på cvt!"

Inte vet jag, det är ju du som bölar om både pengar, depression och tristess.

Hur ser du på folk som har ett tidsgap mitt i CV:et på ett år? Tänker främst på grund av skada. Blir det att man tänker om att anställa personen för att man tror att skadan ska göra sig påmind även fast man försäkrar om att den har blivit bra?

Det beror ju på vad det är och varför och vad man försökt göra åt det. Jag har anställt folk som varit sjukskrivna vid ansökningstillfället. Förutom det sedvanliga med kompetens, sociala förmågor etc så är det en inställningsfråga. Överhuvudtaget så behöver, i min värld, inte en trasslig bakgrund och eller blanka delar i cv:t vara ett problem. Det handlar om varför och hur man tagit sig igenom det. Men att bara sitta på röven och gnälla som Trashcan är big no no.

z_bumbi
2012-04-05, 08:14
Lägg därtill att jag är inne i något som kallas "jobbgaranti för ungdomar" och omger mig med personer som är inne i garantin utav en legitim anledning. Det är gnäll på Arbetsförmedlingen, på "svenska systemet", på ditten och på datten. Jag retar mig något enormt på detta gnäll. Samtidigt kommer farbror Butter fram från det undermedvetna och säger "hörrödudu, du tillhör denna grupp utav tappade gnällspikar, du är en av dem, du är här för att du misslyckats precis som dessa gnällspikar har".

Det är en nedåtgående spiral som påverkar precis allt. Jag vet inte vad jag ska göra snart. Personligen lämnat ca 40 unika spontanansökningar, sökt massvis med utannonserade jobb, varit på jobbmässor, besökt bemanningsföretag, kollat med kontakter m.m.

Jo, det har jag fått höra också, jag vet dock redan vad jag vill bli. Någon veckas praktik kan jag tänka mig om det leder till arbete.

Fixar du en praktik så slipper du kanske den negativa miljön, du får en referens till och med lite tur så får du också en öppning i framtiden.
En veckas praktik för att vara garanterad att få ett jobb funkar däremot sällan så antingen så väljer du att vara mer aktiv eller så får du dras med omgivningen som den ser ut idag.

petah
2012-04-05, 08:45
Sluta grina och skaffa ett jobb. Duger det inte med vadsom så får du nöja dig med att sluta grina eftersom arbetslösheten då är självvald.

Stoltz
2012-04-05, 08:56
Fixar du en praktik så slipper du kanske den negativa miljön, du får en referens till och med lite tur så får du också en öppning i framtiden.
En veckas praktik för att vara garanterad att få ett jobb funkar däremot sällan så antingen så väljer du att vara mer aktiv eller så får du dras med omgivningen som den ser ut idag.

Detta är ett väldigt bra tips, som man dock ska tänka igenom vad det innebär innan man tar sig an det.

Räkna alltid med att det krävs lite sökande innan man får en praktik, det är inte alltid som företagen orkar ta sig an en praktikant.

Räkna även alltid med att 50% av praktiken kommer vara skitjobb där du inte lär dig ett dugg. Ta däremot väldigt väl vara på de resterande 50%.

Jag praktiserade ett kort tag på ett hotell för att se om hotellbranschen var något för mig.
50% av tiden gick åt att städa rum, bädda sängar, göra frukost. BS, men det var mitt sätt att "betala tillbaka" för att de i gengäld lärde mig hur man administrerade hotellet, hur man bokade och vilka de där "små" detaljerna var som man var tvungen att ha koll på. Jävligt lärorikt faktiskt, men tyvärr inget jag kände att min framtid låg i ;)

Men det ger erfarenhet och erfarenhet är jävligt mycket bättre än rent arbetssökande i CV:t, tycker jag - Både när jag sökt och när jag anställt.

Scratch89
2012-04-05, 09:19
Nu sitter man själv i skiten som kallas arbetslöshet sedan 4 månader tillbaka och det är bland det värsta jag varit med om hitintills. Pressen, skulden och irritationen är outhärdlig emellanåt.

Tidigare har jag hittat jobb genom kontakter eller välriktade spontanansökningar, vilket spätt på min åsikt om att de flesta som är arbetslösa har någon allvarlig sjukdom/handikapp eller bara är lata. Nu är jag själv där, åsikterna finns kvar och piskan går i ett på min egen rygg.

Lägg därtill att jag är inne i något som kallas "jobbgaranti för ungdomar" och omger mig med personer som är inne i garantin utav en legitim anledning. Det är gnäll på Arbetsförmedlingen, på "svenska systemet", på ditten och på datten. Jag retar mig något enormt på detta gnäll. Samtidigt kommer farbror Butter fram från det undermedvetna och säger "hörrödudu, du tillhör denna grupp utav tappade gnällspikar, du är en av dem, du är här för att du misslyckats precis som dessa gnällspikar har".

Det är en nedåtgående spiral som påverkar precis allt. Jag vet inte vad jag ska göra snart. Personligen lämnat ca 40 unika spontanansökningar, sökt massvis med utannonserade jobb, varit på jobbmässor, besökt bemanningsföretag, kollat med kontakter m.m.

Jag trodde du pluggade?
Hur långt utanför Helsingborg är du beredd att sträcka dig för jobb?

Zizou
2012-04-05, 09:36
Försökte själv att träna så ofta som möjligt när jag var arbetslös. Men under tiden man inte tränade var det ett helvete, riktigt tråkigt och inte mycket att göra.
Nu har man iallafall fått sig ett jobb, om än i en helt annan bransch än vad jag är utbildad till, men det gör inget. Roligt och skönt att ha någonting att göra, tjäna lite pengar och må bättre :)
Enda negativa är att jag inte hinner träna lika mycket, blir bara 3-4 gånger i veckan nu.

Exdiaq
2012-04-05, 11:27
Det ringer så enorma varningsklockor för mig på sådana annonser.
Det betyder i 99% av fallen att en person plockar hem en snittlön på 40k, och är då oftast både väldigt duktig, erfaren samt jobbar långt mer än 100%.

Sen tjänar resterande inte alls i närheten av samma summor, men det låter ju inte lika bra.

Håller tummarna för att du får något jobb snart.

Bara ett generellt tips som man inte kan upprepa för många gånger - Se till att ha ett lättläst och strukturerat CV. Man har oftast max 2 minuter på sig att läsa ett CV som arbetsgivare/rekryterare, om ens det. Då ska man kunna "glida" igenom det med ögonen, samtidigt som man läser (Inte skumläsning dock).

Ja, jag bemödar mig inte ens att öppna sådana annonser.

Fixar du en praktik så slipper du kanske den negativa miljön, du får en referens till och med lite tur så får du också en öppning i framtiden.
En veckas praktik för att vara garanterad att få ett jobb funkar däremot sällan så antingen så väljer du att vara mer aktiv eller så får du dras med omgivningen som den ser ut idag.

Detta är ett väldigt bra tips, som man dock ska tänka igenom vad det innebär innan man tar sig an det.

Räkna alltid med att det krävs lite sökande innan man får en praktik, det är inte alltid som företagen orkar ta sig an en praktikant.

Räkna även alltid med att 50% av praktiken kommer vara skitjobb där du inte lär dig ett dugg. Ta däremot väldigt väl vara på de resterande 50%.

Jag praktiserade ett kort tag på ett hotell för att se om hotellbranschen var något för mig.
50% av tiden gick åt att städa rum, bädda sängar, göra frukost. BS, men det var mitt sätt att "betala tillbaka" för att de i gengäld lärde mig hur man administrerade hotellet, hur man bokade och vilka de där "små" detaljerna var som man var tvungen att ha koll på. Jävligt lärorikt faktiskt, men tyvärr inget jag kände att min framtid låg i ;)

Men det ger erfarenhet och erfarenhet är jävligt mycket bättre än rent arbetssökande i CV:t, tycker jag - Både när jag sökt och när jag anställt.

Ja, får ta och göra det, sommarjobbet går att praktisera på. Över lag ser jag inte positivt på praktik dock, speciellt när man vill jobba i en annan bransch i framtiden. Men visst, ändra miljö och utöka CV't istället för en "tom" jobbsökarperiod i mitten är väl att föredra.

Jag trodde du pluggade?
Hur långt utanför Helsingborg är du beredd att sträcka dig för jobb?

Kompletterar matematik på Komvux för att kunna söka mig in till sjukgymnast-utbildningen i Lund. Pluggar även för att fixa tillräckligt bra resultat på högskoleprovet. Nu går det så där.

Malmö - Hässleholm - Halmstad
Danmark om det inte skulle innebära en massa pappersarbeten. T.ex. får jag inte arbeta i Sverige medan jag arbetar i Danmark.

z_bumbi
2012-04-05, 11:30
Över lag ser jag inte positivt på praktik dock, speciellt när man vill jobba i en annan bransch i framtiden.

Vad hindrar dig att praktisera i rätt bransch?

Exdiaq
2012-04-05, 11:53
Vad hindrar dig att praktisera i rätt bransch?

Jag har bara förmodat det, att det inte går att "praktisera" inom sjukgymnastik/liknande utan någon form av utbildning. Å andra sidan har jag inte kollat det. Assumption is the mother of all fuck-ups.

wg4trPZFUwc

Får höra med de jag känner inom branschen.

Scratch89
2012-04-05, 11:58
Det borde väl iofs inte vara jättesvårt att få extra som vårdbiträde eller undersköterska. Det är alltid positivt om du vill jobba kliniskt som sjukgymnast i framtiden.

Exdiaq
2012-05-09, 21:12
Nu sitter man själv i skiten som kallas arbetslöshet sedan 4 månader tillbaka och det är bland det värsta jag varit med om hitintills. Pressen, skulden och irritationen är outhärdlig emellanåt.

Tidigare har jag hittat jobb genom kontakter eller välriktade spontanansökningar, vilket spätt på min åsikt om att de flesta som är arbetslösa har någon allvarlig sjukdom/handikapp eller bara är lata. Nu är jag själv där, åsikterna finns kvar och piskan går i ett på min egen rygg.

Lägg därtill att jag är inne i något som kallas "jobbgaranti för ungdomar" och omger mig med personer som är inne i garantin utav en legitim anledning. Det är gnäll på Arbetsförmedlingen, på "svenska systemet", på ditten och på datten. Jag retar mig något enormt på detta gnäll. Samtidigt kommer farbror Butter fram från det undermedvetna och säger "hörrödudu, du tillhör denna grupp utav tappade gnällspikar, du är en av dem, du är här för att du misslyckats precis som dessa gnällspikar har".

Det är en nedåtgående spiral som påverkar precis allt. Jag vet inte vad jag ska göra snart. Personligen lämnat ca 40 unika spontanansökningar, sökt massvis med utannonserade jobb, varit på jobbmässor, besökt bemanningsföretag, kollat med kontakter m.m.

Har ett jobb nu sedan ett par veckor tillbaka. Inte roligt men det ger cash.

ARMSTARK
2012-05-10, 08:13
Ett förslag är att söka jobb 8 timmar om dan, det är ju på sätt å vis ett jobb i sig. Tar man vad som helst brukar det inte ta lång tid, man måste bara vara aggressiv och inte ge upp. Man får inga jobb om man sitter hemma å glor.

Stoltz
2012-05-10, 09:03
Har ett jobb nu sedan ett par veckor tillbaka. Inte roligt men det ger cash.

Skönt att höra!
Får man fråga vad? :)

Knatcharn
2012-05-10, 09:32
Vad sägs om att söka jobb så sjukt mycket du bara kan?

Skuggvargen
2012-05-10, 09:45
Om 5 dagar släpps ju Diablo 3.

Knatcharn
2012-05-10, 10:28
Om 5 dagar släpps ju Diablo 3.

:thumbup: Önskar att man var arbetslös.. hehe.

Spartansk
2012-05-10, 11:42
Man kan göra sällskapsspel.

Exdiaq
2012-05-10, 20:50
Skönt att höra!
Får man fråga vad? :)

Bemanningsföretag som "ambulerande konsult". Konsult = paketeringsjobb på diverse lager.

Tricklew
2012-05-10, 21:11
Spela schack, kn*lla.

johaseo
2012-06-06, 03:40
En av 1900talets visaste. Bertrand Russell.

skHCkCDBrls

Att vara arbetsbefriad under en längre tid är det bästa jag kan tänka mig, och hoppas att jag kommer ha möjlighet att ha fler liknande perioder i livet.
Vem fan har tid att arbeta när man kan vara fri och utveckla sina intressen?

Eh, att föra fram en kommunist för att hjälpa en arbetslös är väl inte det smartaste av alla råd eller? Får kommunisten som han vill är vi alla arbetslösa och dessutom snart egendomslösa ... inget vidare bra. Bertrand Russell var en smart kille men han hade även fel och det här var ett av dem.


Nej mitt råd till dig är att registera dig hos valfritt bemanningsföretag. De vet exakt vad som behövs där ute. Må det vara läkare, butiksbiträden eller servitörer. De har svaret på ditt problem. Frågan är bara om de ger dig just det svaret du önskar. Kanske dags för omskolning? Till vilket yrke kan även det bemanningsföretaget svara på. Lycka till!

Viktoraspen
2012-06-06, 05:39
Sluta grina och skaffa ett jobb. Duger det inte med vadsom så får du nöja dig med att sluta grina eftersom arbetslösheten då är självvald.

True story

miaz
2012-06-06, 06:41
http://www.guardian.co.uk/uk/2012/jun/04/jubilee-pageant-unemployed

Stoltz
2012-06-06, 09:41
Kolo, jag har en tanke.

Jag tog precis examen inom Business Management, men arbetsmarknaden är inte skithet för någon som inte klarar av att ringa säljsamtal.
Det finns jobb, men det är stor konkurrens.

Men jag känner att arbetslöshet är ju överjävla tråkigt, tror ni det kan vara värt att skaffa truckkörkort under tiden och skaffa ett lagerjobb tills jag får ett jobb inom utbildningen?

agazza
2012-06-06, 10:00
Kolo, jag har en tanke.

Jag tog precis examen inom Business Management, men arbetsmarknaden är inte skithet för någon som inte klarar av att ringa säljsamtal.
Det finns jobb, men det är stor konkurrens.

Men jag känner att arbetslöshet är ju överjävla tråkigt, tror ni det kan vara värt att skaffa truckkörkort under tiden och skaffa ett lagerjobb tills jag får ett jobb inom utbildningen?

Japp, skönt lätt jobb med hyffsat betalt, ingen press direkt ifall du inte börjar ta ansvar för team osv. Plus är du ju byggd för lagerjobb :D

(sent from phone)

Stefan J
2012-06-06, 10:04
Absolut är det en god idé. Det är alltid bättre att jobba än att dra omkring och tycka att man är för fin för ett visst jobb bara för att man har en utbildning. Man tar vad man får tills man får vad man vill ha. Jag har i alla fall svårt för människor som hellre är arbetslösa än jobbar (dvs folk som aktivt avstår från jobbmöjligheter) för att de tycker att de står över vissa typer av jobb. Åtminstone yngre nyutbildade människor. En VD i ett storföretag på 60 år som fått sparken kan jag förstå att han kanske inte är så sugen på att rensa kloaker. :)

r3mpuh
2012-06-06, 11:11
Arbetslöshet is de shitzl.
Svaret på frågan, är enkel: Umgås med omyndiga flickor. :)

Jockefoten
2012-06-06, 11:13
Vänta va?

goingbig
2012-06-06, 11:53
Jadu... vad ska man ta sig till. Jag tar studenten till veckan, har redan grov ångest. Har lite ströjobb men vill ha något att sysselsätta mig med hela tiden.

Tänkte börja plugga nästa år men måste ha något att göra nästan direkt, är jag sysslolös klättrar jag på väggarna. Telefonjobb är förmodligen inget alternativ för mig, jag pratar otydligt och hatar stilen som försäljarmänniskor har. Det känns som de klistrat på något de inte är, de är översociala och tjatiga.

Någon som har tips?

Åsberg
2012-06-06, 12:53
Jadu... vad ska man ta sig till. Jag tar studenten till veckan, har redan grov ångest. Har lite ströjobb men vill ha något att sysselsätta mig med hela tiden.

Tänkte börja plugga nästa år men måste ha något att göra nästan direkt, är jag sysslolös klättrar jag på väggarna. Telefonjobb är förmodligen inget alternativ för mig, jag pratar otydligt och hatar stilen som försäljarmänniskor har. Det känns som de klistrat på något de inte är, de är översociala och tjatiga.

Någon som har tips?

Bor du långt ifrån Norge? Går alltid att skaffa jobb där, lagerarbetare eller liknande.

willtjam
2012-06-06, 13:19
Kolo, jag har en tanke.

Jag tog precis examen inom Business Management, men arbetsmarknaden är inte skithet för någon som inte klarar av att ringa säljsamtal.
Det finns jobb, men det är stor konkurrens.

Men jag känner att arbetslöshet är ju överjävla tråkigt, tror ni det kan vara värt att skaffa truckkörkort under tiden och skaffa ett lagerjobb tills jag får ett jobb inom utbildningen?

Lagerjobb är inte lätta att få, och allra helst inte ifall du precis har tagit truckkortet.

Eddie Vedder
2012-06-06, 14:35
Någon som har tips?

Bor du i, eller nära, en stad med högskola/universitet kan du ju "i värsta fall" plugga strökurser och bo hemma. Ingen inkomst men i alla fall inga utgifter. Om nu föräldrarna inte kräver det av dig vill säga. :)

goingbig
2012-06-06, 16:18
Bor du långt ifrån Norge? Går alltid att skaffa jobb där, lagerarbetare eller liknande.
Bor relativt nära Norge. Vet inte om det skulle passa mig, jag satsar relativt hårt på träningen och jag upplever det som att de flesta bekanta som bor där lever ganska dåligt. Dåligt boende, dålig mat, knappt pengar över m.m.

Bor du i, eller nära, en stad med högskola/universitet kan du ju "i värsta fall" plugga strökurser och bo hemma. Ingen inkomst men i alla fall inga utgifter. Om nu föräldrarna inte kräver det av dig vill säga. :)
Skulle alltid fungera men problemet är att jag vill ha en inkomst, mycket med självkänslan att göra det där.

willtjam
2012-06-06, 16:40
Skulle alltid fungera men problemet är att jag vill ha en inkomst, mycket med självkänslan att göra det där.

Ibland får man helt enkelt svälja självkänslan och fokusera på the big picture. :)

goingbig
2012-06-06, 16:48
Ibland får man helt enkelt svälja självkänslan och fokusera på the big picture. :)
Jo, jag vet. Lättare sagt än gjort, är en sådan som haft broke självförtroende hela livet i princip och mår dåligt av att känna mig sämre än andra.

Men blir nog att börja plugga nästa år men behöver ett brake innan, varit skoltrött på slutet. Det största problemet är att jag inte vet vad jag vill läsa.

Får väll glida på ströjobb ett tag, vet att det kommer ge mig mer pengar än ett vanligt arbete men finns ingen framtid där bara...

häftig
2012-06-06, 22:32
Jo, jag vet. Lättare sagt än gjort, är en sådan som haft broke självförtroende hela livet i princip och mår dåligt av att känna mig sämre än andra.

Men blir nog att börja plugga nästa år men behöver ett brake innan, varit skoltrött på slutet. Det största problemet är att jag inte vet vad jag vill läsa.

Får väll glida på ströjobb ett tag, vet att det kommer ge mig mer pengar än ett vanligt arbete men finns ingen framtid där bara...

Ströjobba och dra ut och res!

Åsberg
2012-06-07, 09:02
Bor relativt nära Norge. Vet inte om det skulle passa mig, jag satsar relativt hårt på träningen och jag upplever det som att de flesta bekanta som bor där lever ganska dåligt. Dåligt boende, dålig mat, knappt pengar över m.m.

Okej, för mig var det precis tvärtom, träningen har aldrig gått så bra som den gick då. Ett fysiskt krävande arbeta gav plats för väldigt mycket kcal så träningen var aldrig ett problem. Bodde dock i Sverige och pendlade till Norge. Jobbade då som truckförare.