handdator

Visa fullständig version : "Jag gjorde inte mitt bästa"


shape
2011-08-11, 20:48
Med härledning av den nya "BOB"-reklamen.

Varför säger alltid (generalisering - sue me) elitidrottare efter förlust:

Jag gjorde inte mitt bästa.

? ? ?

Numer är det kutym med följande replik vid intervju efter förlust.
Ibland lyder det bokstavligen likt ovan, ibland annorlunda men insinuerar på ovanstående.

1. Det är så jäkla löjligt.

2. Det är klart fan ni gjorde ert bästa ? ? ?

Jaha, vad säger övrig pöbel på forat om detta fenomen?

cero
2011-08-11, 20:49
Låter som en väldigt konstig sak att säga. Exempel?

shape
2011-08-11, 20:52
Låter som en väldigt konstig sak att säga. Exempel?

Saknar kunskapen om hur man eftersöker videoklipp med specifika meningar, tyvärr!

Snobbe
2011-08-11, 20:53
Jag har nog aldrig hört någon elitidrottare säga så, det man väldigt ofta gör är att förklara att man inte var i toppform och kunde presterat bättre. Men det är ju inte direkt samma sak som att säga att man inte gjorde sitt bästa.

Solros
2011-08-11, 20:54
Om någon säger så, så blir väl den naturliga följdfrågan -"Varför inte?"

cero
2011-08-11, 20:59
Saknar kunskapen om hur man eftersöker videoklipp med specifika meningar, tyvärr!

Om du nu säger att "alla" elitidrottare säger så, måste du väl ha ett enda exempel på det? Jag har då aldrig hört någon säga det. Precis som Snobbe säger tycker jag det är vanligare med, "Har inte tränat tillräckligt mycket/haft skador/hade inte fokus/kan prestera bättre (som i att man har haft en dålig dag)" osv.

J.V
2011-08-11, 21:10
wat

Jag har aldrig någonsin hört någon säga det, framför allt inte en elitidrottare. Kanske målvakten i skollaget när man var 11 år, efter att han släppt in sju mål i DM-finalen.

Tricklew
2011-08-11, 21:11
wat

Jag har aldrig någonsin, nåt never ever ever ever, hört någon säga det. Framför allt inte en elitidrottare.

+0.5, jag har hört flera småbarn säga det när de förlorar på spel, ffa Tekken och liknande, har aldrig hört en elitidrottare säga det.

Oxe
2011-08-11, 21:39
Det där känner jag inte igen, dock liknande meningar

Jag kan bättre.
Vet att jag har kapaciteten för att göra XXX
Det gick inte som jag förväntat mig
osv

eternallord
2011-08-11, 21:42
Om någon säger så, så menar de naturligtvis att de inte nådde till sin fulla potential, inte att de medvetet sket i att engagera sig.

StampChamp
2011-08-11, 21:45
Har aldrig hört det och skulle själv aldrig säga det efter mina matcher, man gör alltid sitt bästa och försöker förbereda och göra så att förutsättningarna är dom absolut bästa för att prestera så bra som möjligt, alltid.

spange
2011-08-13, 21:29
Tycker att motsatsen "jag gjorde mitt bästa (men det räckte inte)" är vanligt. Aldrig hört det du beskriver.

Everest
2011-08-13, 21:36
Nej, så säger inte elitidrottare. Det man jämt och ständigt får höra i intervjuer är däremot svar för att undvika press på sig själva eller förminskning av motståndarna

Trance
2011-08-13, 21:44
Aldrig hört något sådant sägas.

stevebc
2011-08-13, 21:48
wat

Jag har aldrig någonsin hört någon säga det, framför allt inte en elitidrottare. Kanske målvakten i skollaget när man var 11 år, efter att han släppt in sju mål i DM-finalen.+1 :laugh:

Landström
2011-08-13, 22:01
Bland elitidrottare upplever jag det inte som så vanligt men fr a bland juniorer som tappat humöret och ännu inte lärt sig tillräckligt med vett och hyfs så är det inte alls ovanligt att vederbörande inte gör sitt bästa.

Det vet jag av egen erfarenhet när man tävlade i tennis och motståndaren insåg att förlusten var nära förestående och därför började "tanka" medvetet.

Dåliga förlorare har helt enkelt tendens att inte alltid göra sitt bästa.