handdator

Visa fullständig version : Proteinbars


Oggle
2011-08-11, 19:51
Tja! Har köpt in ett gäng proteincookies (bars) från UK då de var väldigt billiga i jämförelse med de svenska. Varje cookie innehåller 37.5g protein, och då undrar jag; Kan kroppen verkligen ta upp alla dessa gram protein?

Jag har läst att det är onödigt att blanda två proteinshakes och dricka direkt efter varandra, pga kroppen inte kan ta upp mer än ca 25g protein (vassle) per tillfälle (eller något sådant, kommer inte riktigt ihåg ordagrant)

Hjälp någon? :)

Pepz
2011-08-11, 20:00
ja kroppen tar upp allt proteinet

varför blandar du två shakes efter varandra? blanda i en shake?
teoretiskt så tror man att om man tar stora doser vassle(specifikt dvs inte annat protein) på tom mage så kommer en del av det passera utan att tas upp..

Moe Lestor
2011-08-11, 22:30
ja kroppen tar upp allt proteinet

varför blandar du två shakes efter varandra? blanda i en shake?
teoretiskt så tror man att om man tar stora doser vassle(specifikt dvs inte annat protein) på tom mage så kommer en del av det passera utan att tas upp..

Det där har jag aldrig förstått, varför skulle just proteinpulver åka förbi all annan mat?

King Grub
2011-08-11, 22:34
Vassleprotein är så snabbt att tarmens kapacitet kanske inte är stor nog att hinna med vid stora isolerade intag. Några exakta grammängder är dock inte klarlagda.

Oggle
2011-08-11, 22:51
Aha. Dessa cookies skall tydligen innehålla både soyaprotein och mjölkprotein, positivt eller negativt?

Pepz
2011-08-12, 07:18
Det där har jag aldrig förstått, varför skulle just proteinpulver åka förbi all annan mat?

jag skrev tom mage. ligger det mat i vägen är det en annan sak.

Eddie Vedder
2011-08-12, 09:43
Aha. Dessa cookies skall tydligen innehålla både soyaprotein och mjölkprotein, positivt eller negativt?

Troligtvis obetydlig skillnad. Men proteinkvalitén i mjölkprotein är ju högre så vill man ha "optimalt" vore det ju bättre med enbart mjölkproteinet. Men sojaproteinet kan ju vara en fråga om struktur i kakan också.

IronBug
2011-08-12, 11:27
Vassleprotein är så snabbt att tarmens kapacitet kanske inte är stor nog att hinna med vid stora isolerade intag. Några exakta grammängder är dock inte klarlagda.

Upptaget av vassleprotein är alltså så snabbt så tarmen inte hinner med att ta upp större mängder? :P

IronBug
2011-08-12, 11:31
Kan passa på att ställa en riktig fråga med. KG har sagt i någon tråd att tarmen tar upp 4g protein i timmen. Detta innebär att man bara kan ta upp 96g protein per dygn? Nej, så är det givetvis inte, men KG eller någon annan som har koll på påståendet får gärna förklara.

Jokester
2011-08-12, 13:16
Kan passa på att ställa en riktig fråga med. KG har sagt i någon tråd att tarmen tar upp 4g protein i timmen. Detta innebär att man bara kan ta upp 96g protein per dygn? Nej, så är det givetvis inte, men KG eller någon annan som har koll på påståendet får gärna förklara.

Det är skillnad på vad kroppen tar upp och vad som är max för att stimulera muskeluppbyggnad.

TheIsh
2011-08-12, 15:41
Min tolkning av att kroppen inte kan ta upp allt är att det inte finns någon anledning att sänka 100 gram protein i en shake och må illa av det. Jag tror det är därför folk pratar om att sprida ut maten/shakesen över dagen. 3000 kcal en gång om dagen funkar i teorin också. Mindre kul i praktiken. Jag vet bara en person som äter en gång om dagen och det är Herschel Walker. Någon han gjort sen han var 18. Han verkar inte ha lidit av det direkt.

Herschel vid 48 års ålder:
http://blogs.ajc.com/jeff-schultz-blog/files/2011/01/Herschel_Walker-Photo.jpg

5odKC4x-61E

IronBug
2011-08-12, 16:34
Det är skillnad på vad kroppen tar upp och vad som är max för att stimulera muskeluppbyggnad.

Hur svarar detta på min fråga?

King Grub
2011-08-12, 16:35
Studierna som siffrorna är baserade på använda relativt små doser av protein vid mätningarna. Det är möjligt, även troligt, att upptaget per timme blir större om doserna också blir större.

IronBug
2011-08-12, 16:37
Studierna som siffrorna är baserade på använda relativt små doser av protein vid mätningarna. Det är möjligt, även troligt, att upptaget per timme blir större om doserna också blir större.

Vänta nu. Man ville avgöra hur mycket tarmarna kunde ta upp och använde en (för) liten mängd protein?

King Grub
2011-08-12, 17:13
Nej, det var inte studiernas syfte.

J.V
2011-08-12, 17:19
Jag vet bara en person som äter en gång om dagen och det är Herschel Walker.Du måste ha missat tråden om periodisk fasta.

vicarious
2011-08-12, 17:32
Du måste ha missat tråden om periodisk fasta.

Fast det är inte särskilt många vad jag vet som följer periodisk fasta och bara äter en gång om dagen. 2-3 måltider är vanligare.

IronBug
2011-08-12, 20:21
Nej, det var inte studiernas syfte.

Var då dra en slutsats om ett "bifynd"?

King Grub
2011-08-12, 20:57
Bara att kolla upp. Referenser 38-46 i http://www.cscca.org/document/proteinissue

TheIsh
2011-08-13, 00:51
Du måste ha missat tråden om periodisk fasta.
Är det märkligt att jag inte känner till någon användares diet menar du?
Jag kan väl anta att folk på kolo gör det, men det jag skrev var, att jag bara *vet* en person. Om ni nu ska vara noggranna, och det ska vi!

IronBug
2011-08-13, 06:49
Bara att kolla upp. Referenser 38-46 i http://www.cscca.org/document/proteinissue

"Varför dra.." skulle det stått.

King Grub
2011-08-13, 11:32
Man såg upptagninghastigheten i dessa stuider, svårare är det inte. Refererrnserna finns i den länkade artikeln.