handdator

Visa fullständig version : Optimal kost inför för tävling med viktklasser


teo123
2011-08-11, 18:04
Tjena!
Jag ska börja tävla i judo igen, och jag ligger mellan två viktklasser (-66 och -73, väger runt 70 i dagsläget med ganska lågt kroppsfett och kreatin). Jag undrar då vad ni proffs tycker, kan man tappa ner till under 66kg, eller ska jag bara försöka packa på mig så mycket muskler som möjligt och stanna i -73?

Viktklassen bestäms efter en invägning på morgonen, och efter den är det fritt fram att svulla på efteråt, så jag tänkte att man kan deffa ner sig riktigt lågt, tömma på kolhydrater och vatten (så att jag kan komma in under 66kg) och sedan bara svulla på så att musklerna blir sprängfyllda med glykogen? Som dom gör inför BB-tävlingar :)

Att jag kommer in i -66 och sedan svullar upp mig till 80kg är inga problem, bara jag fixar vikten under invägningen.

Puss och tack i förhand :)

EDIT: Och om någon kampsportare som gör liknande saker (i stort sett brottning) har några tips på gymträning vore det guld! Repsintervall, övningar, setvila osv!

C.E.J.
2011-08-11, 19:38
Väldigt svårt att avgöra. Om du har väldigt lågt kroppsfett redan så kan det vara svårt att gå ner 4kg, finns för lite att ta av. Då måste du istället begränsa vätskeintaget, vilket försämrar prestation - hur mycket vet du bara om du testar, har du tur påverkar det inte så mycket alls. Beror även på hur lång tid det är mellan invägning och tävling. Är det bara ett par timmar emellan så hinner man inte fylla på med vätska och energi lika effektivt som om du har en hel dag på dig.

Slutligen har vi att du bara är 16, och det kanske är jättebra att tvinga ner kroppsvikten i den åldern.

cero
2011-08-11, 19:53
Slutligen har vi att du bara är 16, och det kanske inte är jättebra att tvinga ner kroppsvikten i den åldern.

La till 'inte' också. Antar att det var det du menade.

Någon som vet mer om detta? Farligt? Ett par kilo alltså.

mattilainen
2011-08-11, 19:58
gå ner om du orkar. Svårare att få till de extra kilona i muskler än fett.

Bättre att vara deffad i tävlingar :=)

Gnusram
2011-08-11, 20:33
Du är 16 år och 177cm lång. Jag tror att du får jobba väldigt hårt för att fortsätta tävla i en så låg klass som 66kg. Dessutom tror jag att du kommer att få svårare att utvecklas. Att hålla sig kvar i en viktklass mer än nån enstaka tävling eller mästerskap kan möjligen fungera när man är fullvuxen men du växer ju fortfarande.

Ät, träna och bli stark och ta för dig i den tyngre klassen tycker jag.

teo123
2011-08-11, 20:34
Yes, jag har kanske.. (absolut) minst 4 timmar från invägning till match.
Jag har la runt 8-12% kroppsfett (ådror under naveln och på pecsen), så vet inte om jag har tillräckligt med fett för att gå ner under 66, men det borde väl inte vara så svårt, bara att inte dricka vatten och käka nåt vätskedrivande dagen innan?
Ska jag lattja runt med kolhydrater förresten? Typ köpa ett kilo malto som jag kan trycka i mig direkt efter vägning?

teo123
2011-08-11, 20:39
Du är 16 år och 177cm lång. Jag tror att du får jobba väldigt hårt för att fortsätta tävla i en så låg klass som 66kg. Dessutom tror jag att du kommer att få svårare att utvecklas. Att hålla sig kvar i en viktklass mer än nån enstaka tävling eller mästerskap kan möjligen fungera när man är fullvuxen men du växer ju fortfarande.

Ät, träna och bli stark och ta för dig i den tyngre klassen tycker jag.

Åkajj! Jag får la satsa på att köra i -73 på runt 6% BF :) Lär ta ett år eller två innan jag kommer i form men det får det ta! :)

Någon som har tips på övningar förresten? Styrka utöver den jag behöver i judon skiter jag fullständigt i, vill bara bli bra på judo och få en tilltalande kropp, kanske ställa upp i någon AF-tävling någon gång :)

cero
2011-08-11, 20:40
Först och främst: Vad säger din tränare? Antar att du har en?

teo123
2011-08-11, 20:49
Först och främst: Vad säger din tränare? Antar att du har en?

Hon har tyvärr inte stenhård koll på just styrketräning (påstår att kolhydrater är allt man behöver efter träning och fördömer kosttillskott)

Crocker
2011-08-11, 21:10
Vad har det med styrketräning att göra?

teo123
2011-08-11, 21:38
Vad har det med styrketräning att göra?

Haha, tänkte på träningstipsen..
Men jag ska la ta det med henne nästa gång vi pratar :) Har dock inte samma tänk, då jag går in för att vinna, och inte för att ha roligt (även om det är roligt ändå :cool:)

Crocker
2011-08-11, 21:40
Vet inte om det är detta du söker kanske? (http://axon.blogg.se/category/hur-ska-en-fighter-styrketrana.html)

teo123
2011-08-11, 21:49
Vet inte om det är detta du söker kanske? (http://axon.blogg.se/category/hur-ska-en-fighter-styrketrana.html)

Många har kritiserat Axon för att han aldrig sysslat med kampsport och ändå skriver artiklar om det. Redan läst dem dock :)
Tack ändå *cupid*