handdator

Visa fullständig version : Vassle vid läggdags


berbster
2011-08-11, 17:40
1. Jag vill börja äta kvarg/cottage cheese och dricka mer mjölk innan jag lägger mig, är det okej att blanda det med lite vassle (en halv skopa kanske) om jag tror att jag behöver mer protein eller saktas upptagningen av aminosyrorna inte ned särskilt mycket?

2. Påverkas upptagningen av aminosyrorna om mjölken är varm?

3. Jag läste på kosttillskottdirekt.se att "Anledningen till att man inte ska ta [vassle och kasein] samtidigt är att kasein koagulerar i magsäcken och gör på så vis att upptaget av vassle sker långsammare. Proteiner i mat har inte samma effekt varför en proteindrink med vassle efter en måltid inte sänker hastigheten på upptaget nämnvärt."
Kan det ändå vara en bra idé att dricka vassleprotein med vatten tillsammans med något mellanmål innan jag ska sova, om jag inte har tillgång till mjölkprodukter? Eller finns det några större negativa aspekter av att få i sig "snabbt" protein innan man ska sova?

King Grub
2011-08-11, 17:43
1. Visst är det "okej". Vasslproteinet är snabbt ändå, men du har ju långsamt protein från dom andra källorna.

2. Nej.

3. Vasslet är snabbt även om det tas med kasein. Du får äta en komplett måltid med kolhydrat, kostfiber och fett om du vill sakta ned magsäckstömningen så vasslet påverkas. Men som sagt, det är inte negativt att låta vassleproteinet vara vassleprotein.

berbster
2011-08-11, 17:58
Okej! Men kommer intaget av vassleprotein göra att jag lägger på mig mycket mer fett under natten? Det spelar inte så stor roll, men det känns ändå skönt att veta.

Jokester
2011-08-11, 18:07
Okej! Men kommer intaget av vassleprotein göra att jag lägger på mig mycket mer fett under natten? Det spelar inte så stor roll, men det känns ändå skönt att veta.

Om du lägger på dig fett eller inte har med kaloribalansen att göra.

berbster
2011-08-11, 18:23
Jag läste någonstans att förhöjda insulinnivåer ökar fettinlagringen, och att vassle höjer insulinnivån. Då tänkte jag att en större andel kolhydrater omvandlas till fett jämfört med om jag inte skulle ta proteintillskottet. Men det är alltså ingenting jag behöver bry mig om?

farsan baloo
2011-08-11, 18:30
Jag läste någonstans att förhöjda insulinnivåer ökar fettinlagringen, och att vassle höjer insulinnivån. Då tänkte jag att en större andel kolhydrater omvandlas till fett jämfört med om jag inte skulle ta proteintillskottet. Men det är alltså ingenting jag behöver bry mig om?

Fortfarande är kaloribalansen det som avgör om du lägger på dig fett eller ej.

Dreas
2011-08-11, 18:36
Jag läste någonstans att förhöjda insulinnivåer ökar fettinlagringen, och att vassle höjer insulinnivån. Då tänkte jag att en större andel kolhydrater omvandlas till fett jämfört med om jag inte skulle ta proteintillskottet. Men det är alltså ingenting jag behöver bry mig om?Se helheten, det blir lite lättare då.

berbster
2011-08-11, 18:45
Kan du förklara lite utförligare, jag förstår inte? Jag har inte läst på särskilt mycket om fettförbränning tidigare eftersom jag inte ansett det vara något problem för mig. Jag antar att det du syftar på är hur många kalorier jag gör av med genom t.ex. träning jämfört med hur många jag får i mig genom mat. Om jag lägger mig med höga insulinnivåer, borde inte fler kalorier lagras som fett jämfört med glykogen? Jag vet inte mycket om insulin heller, jag kanske har missuppfattat det hela totalt...

berbster
2011-08-11, 18:46
Se helheten, det blir lite lättare då.

Jag försöker, haha. Men det gör inte så mycket, jag bara undrade för vetskapens skull!

Jokester
2011-08-11, 18:48
Kan du förklara lite utförligare, jag förstår inte? Jag har inte läst på särskilt mycket om fettförbränning tidigare eftersom jag inte ansett det vara något problem för mig. Jag antar att det du syftar på är hur många kalorier jag gör av med genom t.ex. träning jämfört med hur många jag får i mig genom mat. Om jag lägger mig med höga insulinnivåer, borde inte fler kalorier lagras som fett jämfört med glykogen? Jag vet inte mycket om insulin heller, jag kanske har missuppfattat det hela totalt...

Ditt problem är inte att du missuppfattar utan att du överanalyserar.
Träna, ät, sov så ska du se att det blir bra.
Huruvida du går upp eller ned i fettvikt har att göra med kaloribalansen. Läs gärna deffguiden.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Dreas
2011-08-11, 18:51
Kan du förklara lite utförligare, jag förstår inte? Jag har inte läst på särskilt mycket om fettförbränning tidigare eftersom jag inte ansett det vara något problem för mig. Jag antar att det du syftar på är hur många kalorier jag gör av med genom t.ex. träning jämfört med hur många jag får i mig genom mat. Om jag lägger mig med höga insulinnivåer, borde inte fler kalorier lagras som fett jämfört med glykogen? Jag vet inte mycket om insulin heller, jag kanske har missuppfattat det hela totalt...Helheten - Ligger du på kcalunder- eller överskott för dagen? Har dagens kost bestått av skit eller är din kost balanserad? Eller ta längre perspektiv, en vecka. Vad som händer under väldigt korta perioder akut i kroppen behöver du inte grotta ner dig i. Ät, böj, ta dina tillskott vid tillfällen då du finner dessa lämpliga.

Börjar du lägga på dig, deffa lite.

edit: pucktvåa.

berbster
2011-08-11, 18:55
Jag ska läsa den senare. Tack till båda! Och knugen!