handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som flyr från Svenska vintern eller funderar på att göra det.


G_lund
2011-08-11, 16:57
Vilka ska resa bort en längre period i vinter?
Vilka har gjort det tidigare år?
Vart var ni?
Vad kostade det?
Var det värt det?


Själv går jag i tankegångarna om att ta ledigt två månader i vinter och bränna ner till Asien, längre än så har jag inte kommit :D


Detta är alltså tråden där vi byter tips, trix och idéer med varandra om hur man bäst flyr svenska vintern.

Edit: Tråden handlar inte bara om att resa till värmen utan om allt resande under en längre period under vinterhalvåret :)

Trushy
2011-08-11, 17:02
Ha tagit tjänstledigt från 12 December till 5 Maj för att resa runt i Asien. Länder som ska besökas är Thailand,Laos, Kambodja,Vietnam, Malaysia och Bali. Redan börjat räkna ner dagarna som är kvar :D

G_lund
2011-08-11, 17:03
Det lät inte helt fel du :D

C.E.J.
2011-08-11, 17:06
När det är varmt så har vinterälskarna sin gnälltråd. När det är kallt söker vi sommarälskare lösning på problemet. Booyah!

Som tidigare ställd: Hur löser man problemet med sin bostad när man är borta? Man vill ogärna betala hyra medan man är borta. Hur hittar man folk som vill hyra ens lägenhet i sisådär två månader?

Brickhead
2011-08-11, 17:08
Drar till Australien i 3 veckor med familjen, ska bli awesome!

Eddie Vedder
2011-08-11, 17:09
Hur hittar man folk som vill hyra ens lägenhet i sisådär två månader?

I Uppsala är det då rakt inga problem. Här skriker ju folk efter bostad. Det går säkert att fixa via kåren eller så.

qwerty1
2011-08-11, 17:09
Man kan inte mer än hata vårt klimat, hösten har precis varit och vi går redan mot vintern. Perfekt..............zzzzzzz. Deprimerande som fan.

G_lund
2011-08-11, 17:16
När det är varmt så har vinterälskarna sin gnälltråd. När det är kallt söker vi sommarälskare lösning på problemet. Booyah!

Som tidigare ställd: Hur löser man problemet med sin bostad när man är borta? Man vill ogärna betala hyra medan man är borta. Hur hittar man folk som vill hyra ens lägenhet i sisådär två månader?

jag hade tänkt låta min syrra bo i min lägenhet i utbyte mot att hon vattnar mina paprikor och chilifrukter.

Muscleinvest
2011-08-11, 17:17
Thailand brukar det bli 1 mån. jan el. feb. klarar verkligen inte av vintern.

i år blir det nog vietnam eller kalifornien dock.

G_lund
2011-08-11, 17:20
Musselbank tipsade om Zanzibar i en annan tråd.
Indien verkar också rätt kul. :)

MasterChief
2011-08-11, 17:28
Winter is coming








Ursäkta, måste säga det hela tiden.

mysteak
2011-08-11, 17:36
Funderar på att dra ner till Filipinerna med ett gäng nu till hösten/vintern i några månader.

Vilka ställen är bäst där?

Tanken är att hyra ett superlyxigt boende och leva som kungar, men vart vill man bosätta sig är den stora frågan!

Ni som har varit där tidigare får gärna dela med er av bra/dåliga erfarenhet eller något annat som kan vara kul att veta!

C.E.J.
2011-08-11, 20:04
I Uppsala är det då rakt inga problem. Här skriker ju folk efter bostad. Det går säkert att fixa via kåren eller så.

Mjo, men är något skeptisk till att folk skulle vilja ha bostad i två månader endast. Kanske går att ordna något med nuvarande inneboende att hon betalar hela hyran vissa månader bara jag säger till i förväg... de här e viktiga saker som måste prata sej!


jag hade tänkt låta min syrra bo i min lägenhet i utbyte mot att hon vattnar mina paprikor och chilifrukter.

Inte i utbyte mot att hon betalar hyran då? ;)

Stoltz
2011-08-11, 20:16
Vill göra detsamma. Min hjärna och kropp mår inte bra av kylan och mörkret.

The_RobRoy
2011-08-11, 20:24
Jag flyttar till Hong Kong i september. Ser inte fram särskilt mycket mot värmen. Tror det blir delvis för varmt och för mycket av det goda, särskilt när man ska jobba. Ljuset däremot, ska bli skönt att slippa konstant mörker.

Samt väldigt nice att kunna åka lång-weekends till Thailand, Filipinerna osv..

Kryss
2011-08-11, 20:33
Jag flyttar till Hong Kong i september. Ser inte fram särskilt mycket mot värmen. Tror det blir delvis för varmt och för mycket av det goda, särskilt när man ska jobba. Ljuset däremot, ska bli skönt att slippa konstant mörker.

Samt väldigt nice att kunna åka lång-weekends till Thailand, Filipinerna osv..

Kul! Jobb via svenskt företag?

Själv åker jag till bangkok om några dagar och rör mig mellan thailand/malaysia de följande tre veckorna innan jag beger mig till Taiwan för studier. Missar hösten och en del av vintern iallafall och återvänder i januari :thumbup:

The_RobRoy
2011-08-11, 20:45
Kul! Jobb via svenskt företag?

Själv åker jag till bangkok om några dagar och rör mig mellan thailand/malaysia de följande tre veckorna innan jag beger mig till Taiwan för studier. Missar hösten och en del av vintern iallafall och återvänder i januari :thumbup:

Ja precis. Vilka platser tror du blir roligast att besöka? Det finns ju så mycket i den regionen att åka till.. ..kommer bli många resor :)

Kryss
2011-08-11, 21:23
Ja precis. Vilka platser tror du blir roligast att besöka? Det finns ju så mycket i den regionen att åka till.. ..kommer bli många resor :)

Har tyvärr inte besökt Hong Kong själv utan bara träffat folk som bor i närheten eller som har varit där, i Kina har jag bara besökt Peking änsålänge.

Är du nyfiken info på Taiwan så kan jag återkomma senare under hösten, det är så enkelt att ta sig över dit från Hong Kong att jag med största sannolikhet kommer ta ett besök i HK under hösten också :)

Det smidiga med HK är ju mängden (billiga) flyg som går därifrån, jag skulle letat tips från locals som tusan och åkt runt så mycket som det bara går.

Eiken
2011-08-11, 21:53
Jobbar förhoppningsvis i Kalifornien eller London. Är ju inte så svårt att gissa vad som är förstahandsvalet.

MasterChief
2011-08-11, 22:17
Ja precis. Vilka platser tror du blir roligast att besöka? Det finns ju så mycket i den regionen att åka till.. ..kommer bli många resor :)

Tja, jag hoppas du väljer det nödvändigaste som till exempel:

http://www.forthwise.com/index.html

Hong Kong har massor av grymma hifi-butiker.

G_lund
2011-08-11, 23:03
Inte i utbyte mot att hon betalar hyran då? ;)

Syrran läser på gymnasiet.
Har bara 1970 i hyra ändå ;)

The_RobRoy
2011-08-12, 08:36
Tja, jag hoppas du väljer det nödvändigaste som till exempel:

http://www.forthwise.com/index.html

Hong Kong har massor av grymma hifi-butiker.

Ska nog faktiskt skeppa ner min hifi-utrustning :)

bear.flowertwig
2011-08-12, 10:06
När ska man boka, var ska man åka och när ska man vara borta för att htta bra dealer?

Nu för tiden är väl sista minuten knappt existerande längre? Är boka asap vad som gäller?
Vad finns det för billiga länder med sol, Röda havet/Egypten är väl det närmaste som funkar i vinter? Annars, Thailand?
Jul är tokdyrt och jag gillar julskinka så då stannar jag gärna hemma, annars är det väl bara till att unvika skolloven när alla barnfamiljer åker?

dice
2011-08-12, 10:09
lamnade sverige for gott, sjukt hur fort man aklimatiserar sig dock, ar det 8-10 grader (kallaste temperaturen) nar jag gar till jobbet pa vintern sa funderar jag pa om jag inte ska ha handskar nasta dag..