handdator

Visa fullständig version : Protein som står över natten


muchcup
2011-08-11, 15:23
Detta har säkerligen diskuterats flera gånger och jag har för mig att jag läst något också, men att veta vad man ska söka för att finna det var ju inte det lättaste.

Men hur är det egentligen med saker som står över natten, t.ex. blötlagt proteinpulver? Jag mixar nämligen en shake med mjölk, havregryn, vassle, linfrön och oboy som jag ställer i kylen och dricker till frukost dagen efter. Jag har för mig att jag har läst att proteinet/övrig näring försämras på något sätt. Vad är det som händer och bör jag undvika detta och blanda det ala minute istället?

bear.flowertwig
2011-08-11, 15:25
Har för mig att Sverker svarade mig (som gör chokladpudding med vassle) att i kylskåp till dan därpå är inga problem alls.

Edit: pucketta. typ :cool:

King Grub
2011-08-11, 15:25
Det är inte så mycket att proteinet skulle bli dåligt det handlar om, utan eventuell bakterietillväxt. Det problemet gäller främst i rumstemperatur när det gäller kortare tidsperioder.

vicarious
2011-08-11, 17:21
Detta har säkerligen diskuterats flera gånger och jag har för mig att jag läst något också, men att veta vad man ska söka för att finna det var ju inte det lättaste.

Men hur är det egentligen med saker som står över natten, t.ex. blötlagt proteinpulver? Jag mixar nämligen en shake med mjölk, havregryn, vassle, linfrön och oboy som jag ställer i kylen och dricker till frukost dagen efter. Jag har för mig att jag har läst att proteinet/övrig näring försämras på något sätt. Vad är det som händer och bör jag undvika detta och blanda det ala minute istället?

Varför gör du så? Kan inte vara särskilt mycket svårare att blanda alla torringredienser kvällen före och bara tillsätta mjölken på morgonen när du ska ha det.

muchcup
2011-08-11, 22:02
Varför gör du så? Kan inte vara särskilt mycket svårare att blanda alla torringredienser kvällen före och bara tillsätta mjölken på morgonen när du ska ha det.

Det började med att jag inte ville dra igång stavmixern 6 på morgonen då grannarna började klaga över vem som körde en slagborrmaskin varje morgon. Sen insåg jag hur det bekvämt och snabbt det var att bara öppna kylen och ta ut en shake och sedan dricka.

Sverker
2011-08-12, 05:58
Det går att röra ihop filmjölk och havregryn till en gröt och dricka proteindrinken till. Tar inte lång tid att fixa på morgonen.

Ronn
2011-08-12, 07:12
Tillslut med plastfolie så håller det sig bättre, upplever att det blir bättre konsistens på saker som står längre på så sätt (t.ex. pudding av proteinpulver).