handdator

Visa fullständig version : Gå ner fem kilo, hudöverskott?


Eviwon
2011-08-11, 14:36
Hej!
Jag är en tjej på 22 år som opererades för skolios 2007 (steloperation i halva ryggen). Efter operationen fick jag inte göra något, varken lyfta saker eller böja mig vilket resulterade i att jag gick upp från mina 58 kilo till 65. Ett år senare gick jag ner de kilona med en diet.

Jag väger fortfarande 58 kilo men vill gå ner ytterligare fem kilo till eftersom jag upplever att mina lår är för stora för min kropp (har storlek 34 på överkroppen och 38 på nederkroppen) och skulle vilja få lite mer symmetri. Dessutom tycker jag att mina lår är dallriga och breder ut sig när man ligger eller sitter ner. Jag vet inte om det är löshud eller om det är fett.

Så frågar är om jag går ner till 53 kilo, kommer det finnas något hudöverskott? Eller kommer huden dra sig tillbaka i med att viktnedgången är så pass liten?

Jag är 166 cm lång om det är relevant.

TheIsh
2011-08-11, 15:03
Det har mer att göra med takten du går ner, än mängden.

edit/ Och jag vill inte vara elak, men du gick inte upp i vikt *för att* du inte kunde träna. Mer troligt att du fortsatte att äta som du gjorde innan, och var mindre aktiv då. Dvs, dit kaloribehov sjönk, men du fortsätta äta samma mängd kalorier.

Läs deffguiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Det är kalorier in mot kalorier ut som räknas. Man går inte upp i vikt *för att* man inte kan röra på sig. Jag förstår att det med hög sannolikhet var bidragande, men man kan inte säga att det beror på det.

Ronn
2011-08-11, 15:04
För det första så är du knappast krafitgt eller har varit kraftigt överviktig så du ligger ju knappast i riskzonen för slapp hud.

För det andra om så vore fallet skulle du avstå viktnedgången?

Om ryggen nu tillåter det skulle jag rekommendera styrketräning i samband med deffningen, då är risken större att du får ben du blir nöjd med!

Eviwon
2011-08-11, 15:25
Mitt kaloriintag var till och med högre efter operationen än det brukade ligga då läkaren rådde mina föräldrar att mata mig med fet mat för jag var väldigt svag men det är sant det du säger, jag rörde på mig inte lika mycket och behövde egentligen inte äta så mycket men försök att intala det till min mor :(

Styrketränade gjorde jag för fyra månader sedan men tyvärr gick det inte så bra. Jag byggde upp muskler men ryggen mådde inget vidare fast jag lyfte inte mycket. Blev mer eller mindre stel i nacken istället. Ska börja promenera mer så min nästa fråga är hur mycket ska jag promenera om dagen? Jag kan promenera hur långt som helst och får inte ont i ryggen utav det.

Jag tycker att jag har slapp hud på låren och har sådana bristningar (dock osynliga då de är vita) på rumpan och låren och det är sådan hud som har svårt att dra sig tillbaka, därför som jag är lite orolig. Sedan behöver jag nog bygga upp muskler på låren och rumpan fast jag är rätt så stark i dem.
Deffning låter bra, har redan påbörjat räkna kalorier och vara uppmärksam på min aktivitetsnivå.

Pepz
2011-08-11, 15:26
risken är att asymmetrin kvarstår då du kommer att tappa fett från överkroppen också.

Stefan J
2011-08-11, 15:30
Hej!
Jag är en tjej på 22 år som opererades för skolios 2007 (steloperation i halva ryggen). Efter operationen fick jag inte göra något, varken lyfta saker eller böja mig vilket resulterade i att jag gick upp från mina 58 kilo till 65. Ett år senare gick jag ner de kilona med en diet.

Jag väger fortfarande 58 kilo men vill gå ner ytterligare fem kilo till eftersom jag upplever att mina lår är för stora för min kropp (har storlek 34 på överkroppen och 38 på nederkroppen) och skulle vilja få lite mer symmetri. Dessutom tycker jag att mina lår är dallriga och breder ut sig när man ligger eller sitter ner. Jag vet inte om det är löshud eller om det är fett.

Så frågar är om jag går ner till 53 kilo, kommer det finnas något hudöverskott? Eller kommer huden dra sig tillbaka i med att viktnedgången är så pass liten?

Jag är 166 cm lång om det är relevant.

Ställer du seriöst en fråga på om du kommer får slapp/dallrig hud genom att gå ner 5kg?

Hade du sagt 30-40kg hade det kanske varit en risk.

TheIsh
2011-08-11, 15:46
Det är som sagt mängden kalorier du gör av med som måste vara mer än du stoppar i dig. Du behöver inte gå en massa promenader om du inte känner för det.

Du har ett dagligt behov på drygt 1700 kalorier enligt http://www-users.med.cornell.edu/~spon/picu/calc/beecalc.htm
Så rent teoretiskt skulle du tappa ca 0,5kg/vecka om du låg på 1200 kcal/dag.

Läs deffguiden, följer du den så lyckas du.

Eviwon
2011-08-11, 16:15
Det är som sagt mängden kalorier du gör av med som måste vara mer än du stoppar i dig. Du behöver inte gå en massa promenader om du inte känner för det.

Du har ett dagligt behov på drygt 1700 kalorier enligt http://www-users.med.cornell.edu/~spon/picu/calc/beecalc.htm
Så rent teoretiskt skulle du tappa ca 0,5kg/vecka om du låg på 1200 kcal/dag.

Läs deffguiden, följer du den så lyckas du.

Tack så mycket!!!

Olaaa
2011-08-11, 16:46
Låter ju oroande att du inte kan stärka din svaga rygg, har du kontakt med sjukgymnast? Annars låter det verkligen som du bör det. För övrigt nej du får inte slapp hud av 5 kilo, så vida du inte har någon allvarlig hudsjukdom.

hertzman
2011-08-11, 18:31
Det har mer att göra med takten du går ner, än mängden.

edit/ Och jag vill inte vara elak, men du gick inte upp i vikt *för att* du inte kunde träna. Mer troligt att du fortsatte att äta som du gjorde innan, och var mindre aktiv då. Dvs, dit kaloribehov sjönk, men du fortsätta äta samma mängd kalorier.

Läs deffguiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Det är kalorier in mot kalorier ut som räknas. Man går inte upp i vikt *för att* man inte kan röra på sig. Jag förstår att det med hög sannolikhet var bidragande, men man kan inte säga att det beror på det.

Är du allvarlig? Du tror inte att en så pass allvarlig operation innebär att man har andra prioriteringar än att bibehålla sin vikt? En mindre viktuppgång är ju långt underordnat tillfrisknandet.

TheIsh
2011-08-11, 20:00
Operationen var 4 år sedan, och hon gick upp från 58 till 65kg, och sedan ner till 58 igen ett år senare (2008), men vill ner ytterliggare 5kg till nu. Läste du inte ens vad hon skrev eller?

Frågan var, och jag citerar

Så frågar är om jag går ner till 53 kilo, kommer det finnas något hudöverskott? Eller kommer huden dra sig tillbaka i med att viktnedgången är så pass liten?


Var på jag skrev:
Det har mer att göra med takten du går ner, än mängden.

Så frågan är väl snarare om du är allvarlig.

Eviwon
2011-08-11, 22:10
Låter ju oroande att du inte kan stärka din svaga rygg, har du kontakt med sjukgymnast? Annars låter det verkligen som du bör det. För övrigt nej du får inte slapp hud av 5 kilo, så vida du inte har någon allvarlig hudsjukdom.

Ja, jag hade tänkt börja gå till en sjukgymnast när jag har råd (fattig student). Var hos en sjukgymnast för ett tag sen och fick några övningar men några av dem gör jag inte då jag vet själv att det är inget som min rygg klarar av. Men det är liksom otroligt mycket bättre än om jag inte hade opererats alls (överläkaren inom ortopedik här i Halmstad ville faktiskt inte skicka remiss till Sahlgrenska så att jag kunde opereras, därför som jag inte går på undersökningar här då han kommer bara säga "det är ju bättre nu och det är inget du kan göra åt. Lev med det!).
Men fem kilon var det ja! :)

Springer
2011-08-11, 22:26
Märkligt att du inte fick rehabinstruktioner av sjukgymnasten? Min dotter har skolios, men det verkar nu som hon slipper operation. Är på Sahlgrenska.

Jag hade nog tiggt pengar av mamman för att få gå mågra gånger hos en bra sjukgymnast. Kostar som ett läkarbesök.

Gurkyngel
2011-08-12, 07:22
Gå till vårdcentralens sjukgymnast... borde vara billigare än något privat? Som ovan pris ungefär som en läkarbesök. Lätt värt det om du vill ha en frisk rygg livet ut