handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på min kost och träning


josseli
2011-08-11, 10:50
Hej!
Tjej 22 år gammal. 163 lång och väger 67kg.
Har tävlat många år i teamåkning och spelat fotboll i 12 år.
För två år sedan började jag gymma och fastnade direkt.
Har nu splitat kroppen på 3 gånger i veckan.
Axlar, triceps
Bröst, biceps
Ben, rygg
+ mage efter alla pass
Försöker att komma ut och springa 2 gånger i veckan och utöver detta så promenerar jag mycket med hunden.

Många vänner har påpekat att jag borde ta kosttillskott eftersom jag tränar såpass mycket som jag gör. Och maten blir ju inte billigare direkt..

Min kost:
Frukost: gröt, grov macka, kaffe
mellanmål: frukt
Lunch: ris, pasta eller potatis med kött eller fisk och sallad till.
Mellanmål innan träning; yoghurt med mussli
Middag: typ som lunchen.
Kvällsmat: ibland en macka på kvällen om jag är hungrig.

Jag vill ju få mer effekt av min träning, för ibland kan jag känna mig riktigt sliten efter passen. Bör jag ändra något i min kost och träning? Kanske ta något kosttillskott. Idag har jag whey 80 som jag tar ibland, men tycker det smakar illa så jag tar det bara i nödfall..

Jokester
2011-08-11, 10:56
Hej!
Tjej 22 år gammal. 163 lång och väger 67kg.
Har tävlat många år i teamåkning och spelat fotboll i 12 år.
För två år sedan började jag gymma och fastnade direkt.
Har nu splitat kroppen på 3 gånger i veckan.
Axlar, triceps
Bröst, biceps
Ben, rygg
+ mage efter alla pass
Försöker att komma ut och springa 2 gånger i veckan och utöver detta så promenerar jag mycket med hunden.

Många vänner har påpekat att jag borde ta kosttillskott eftersom jag tränar såpass mycket som jag gör. Och maten blir ju inte billigare direkt..

Min kost:
Frukost: gröt, grov macka, kaffe
mellanmål: frukt
Lunch: ris, pasta eller potatis med kött eller fisk och sallad till.
Mellanmål innan träning; yoghurt med mussli
Middag: typ som lunchen.
Kvällsmat: ibland en macka på kvällen om jag är hungrig.

Jag vill ju få mer effekt av min träning, för ibland kan jag känna mig riktigt sliten efter passen. Bör jag ändra något i min kost och träning? Kanske ta något kosttillskott. Idag har jag whey 80 som jag tar ibland, men tycker det smakar illa så jag tar det bara i nödfall..

Du är inte ensam om att tycka whey 80 smakar dynga. Body science whey och whey fx kostar lika mycket som whey 80 men är betydligt godare.

Tycker för övrigt du borde byta ut mackorna mot något proteinrikt. Ägg, kvarg, keso eller en proteindrink går snabbt att fixa till och äta.

Eddie Vedder
2011-08-11, 11:01
Tycker för övrigt du borde byta ut mackorna mot något proteinrikt.

+1

Jag tycker också det känns som onödigt mycket stärkelsekällor. Jag menar inte att det måste vara lågkolhydratkost men det känns minst sagt proteinfattigt och även fettsnålt. Det sistnämnda är ju mer en preferenssak men jag tror det kan vara för lite protein i alla fall.

Pretorian
2011-08-11, 11:20
Är middagen när inpå din träning? Annars passar ju en proteindrink bra direkt efter så du får i dig lite protein. Har du problem med proteinshakes så är ju inte det ett måste men det är bra att få i sig protein direkt efter passet och då är en sån ganska smidig.

Jag föredrar mer protein vid frukost och mellanmål än vad du har idag. Det är mest kolisar. Ta lite keso till mellanmålsäpplet på förmiddagen och kanske några ägg till frukosten.

vicarious
2011-08-11, 11:22
Som alla ovanstående har sagt, mer protein.

josseli
2011-08-11, 13:48
Ok! Mackorna, potatis, pasta åker bort. Ska försöka mig på mer protein! Tack för svaren!

Eddie Vedder
2011-08-11, 13:52
Ok! Mackorna, potatis, pasta åker bort. Ska försöka mig på mer protein! Tack för svaren!

Så drastiskt behöver det ju inte vara. ;) Men att skippa mackorna och müslin som mellanmål är ju ett tips exempelvis.

josseli
2011-08-11, 13:56
Men jag tror jag klarar mig utan det.. Inga tillskott jag bör ta, typ omega 3? Äter en del lax, men det kanske inte räcker?

vicarious
2011-08-11, 14:19
Men jag tror jag klarar mig utan det.. Inga tillskott jag bör ta, typ omega 3? Äter en del lax, men det kanske inte räcker?

Bör och bör.. det skadar nog inte, annat än plånboken då.

paatrik
2011-08-11, 15:12
Gällande träningen kan du ha ben som "mittenpasset" om du upplever sämre styrka på bröstpasset (pga triceps/axlar någon dag tidigare), men behöver ju inte vara fallet.