handdator

Visa fullständig version : E Vitamin


theden
2003-12-18, 06:35
Vad har E vitamin för funktion på kroppen??

ere vicktigt att få i sig e-vitamin som kroppsbyggare??

RealElwood
2003-12-18, 06:42
Har funderat på det här med vitaminer överhuvudtaget.

Själv tar jag inga vitamin eller mineraltillskott. Bör man det? Som t.ex antioxidanter å sån't...

Arwen
2003-12-18, 07:51
Ett enkelt multi-tillskott (vitaminer&mineraler) är nog en billig försäkring. Apotekets ligger väl ett par tusen % under Twinlabs....

kharon
2003-12-18, 08:55
Originally posted by theden
Vad har E vitamin för funktion på kroppen??

ere vicktigt att få i sig e-vitamin som kroppsbyggare??

E-vitamin fungerar som antioxidant och skyddar cellerna från fria radikaler.

Då man tränar bildas mycket fria radikaler så för kroppsbyggare är E-vitaminet nog viktigt.

Sverker
2003-12-18, 10:38
Det som tar stryk av de fria radikalerna är bl a det fleromättade fettsyrorna som lagras in i kroppen.
För att skydda dessa fettsyror mot att härskna och förstöras behövs E-vitamin, tokoferol. Desto mer fleromättat fett du äter desto mer E-vitamin behöver du.



Dagsbehovet i sverige är ca 10 mg / dag. Ofta innehåller oljor, nötter, havregryn och fisk tillräkligt med E-vitamin för att motverka härskning. Extra E-vitamin kan vara klokt att ta upp till en viss gräns naturligtvis.

aliquis
2003-12-18, 11:13
Originally posted by Arwen
Ett enkelt multi-tillskott (vitaminer&mineraler) är nog en billig försäkring. Apotekets ligger väl ett par tusen % under Twinlabs....

negativt pris? :thefinger

TCOG
2003-12-18, 15:51
berocca brukar funka bra eller?....jag tar det iaf...testa gärna en tablett på morgonen i ett glas vatten.....

kharon
2003-12-18, 18:14
Originally posted by TCOG
berocca brukar funka bra eller?....jag tar det iaf...testa gärna en tablett på morgonen i ett glas vatten.....

Funka?
Berocca är ett tillskott som innehåller C- och B-vitamin.

Är man ute efter E-vitaminet får man ta ett annat.