handdator

Visa fullständig version : Kontaktproblem - Bröst


krefre
2011-08-10, 22:19
Har problem att få kontakt med brösten i de flesta bröstövningar såsom:

Bänkpress (Hantlar / Stång)
Lutande bänkpress (Hantlar / Stång)
Nedre lutande bänkpress (Hantlar / Stång)
Pec-Dec maskin
Bröstpress maskin

Får bäst kontakt i övningar som:

Cable Cross (både i övre och undre trissan)
Dips
Flies

Har kört kontakt träning på låga vikter den senaste tiden men inte fått kännbart bättre kontakt / teknik på någon av övningarna. Känns mest i axlar / triceps i de flesta övningar.

Någon som har tips på hur man kan träna upp kontakten i bröstövningar eller har tips på andra övningar som kanske kan passa mig?

MVH

mathsa
2011-08-10, 22:29
Prova sänk farten på utförandet,alltså håll emot mycket på nedvägen.Värt att testa...

vicarious
2011-08-10, 22:37
Brygga inte.
Använd inte för tunga vikter men inte heller för lätta.
Prova som föregående talare sa med en långsam excentrisk fas.
Experimentera med olika lång ROM.
Prova att inte låsa ut armarna fullt mellan varje repetition.
Prova att inte gå hela vägen ner.
Prova spänna bröstmusklerna innan du börjar lyfta och försök håll anspänning i muskeln genom hela setet.

Ett par tips off the top of my head..

davvvan
2011-08-10, 23:05
Kontakt är inte ett måste. Ät bra och lyft tungt så kommer dina muskler att växa fastän du inte tycker att du får tillräckligt med kontakt eller träningsvärk i brösten. Progression och kontinuitet bygger.

ceejay
2011-08-10, 23:08
det är inte så att dina bröst inte jobbar. skit i kontakten. Det kan vara så att du ligger efter i axel och tricepsstyrka.

Crocker
2011-08-10, 23:11
Har problem att få kontakt med brösten i de flesta bröstövningar såsom:

Bänkpress (Hantlar / Stång)
Lutande bänkpress (Hantlar / Stång)
Nedre lutande bänkpress (Hantlar / Stång)
Pec-Dec maskin
Bröstpress maskin

Får bäst kontakt i övningar som:

Cable Cross (både i övre och undre trissan)
Dips
Flies

Har kört kontakt träning på låga vikter den senaste tiden men inte fått kännbart bättre kontakt / teknik på någon av övningarna. Känns mest i axlar / triceps i de flesta övningar.

Någon som har tips på hur man kan träna upp kontakten i bröstövningar eller har tips på andra övningar som kanske kan passa mig?

MVH
TUT, explosivt utförande.

http://magictraining.blog.com/category/att-trana-ratt-for-volym/

Och lås inte ut, kortare ROM och behåll anspänning HELA tiden.

Krogbyggaren
2011-08-11, 00:18
^ +1

krokodille
2011-08-11, 05:27
Kör bara på. Kontakten kommer! Så var det för mig iaf. Först nu efter typ 1 års träning på får jag bra kontakt i de allra flesta övningar! Det är något man lär sig, naturligt, anser jag efter en viss tids tränande:)

Pretorian
2011-08-11, 06:46
Menar du sån här "coooontact!"?

0cK2lVOueFE&NR=1

krefre
2011-08-11, 15:47
Tack för svaren.

Ska pröva att inte fullfölja rörelsen och låsa ut armarna.

Har lite problem att hålla spänningen i bröst när jag ligger ned. Mycket lättare stående tycker jag :)

loadout
2011-08-11, 16:06
det är inte så att dina bröst inte jobbar. Skit i kontakten. Det kan vara så att du ligger efter i axel och tricepsstyrka.

+1

dellan
2011-08-11, 16:18
Att inte förglömma är vinkeln mellan armbågen och kroppen. Med armbågarna väldigt mycket ut mot sidan kommer bröst aktiveras till fullo och framsida axel kommer nästintill kopplas ur. Och med armbågarna mera inåt kommer framsida axel vara en större "mover" och bröst mindre.

ccm
2011-08-11, 16:20
Testa också att ha lite olika grepp i bänken. Testa också att köra lite negativt i en powerrack eller smithmaskin.

Crocker
2011-08-11, 16:25
Kommer axlarna kopplas bort vid smalare hållning, tänker du inte på bröst då tro.

Oioi
2011-08-11, 16:32
Testa i t.ex hantelpress att ha hantlarna i handflatorna utan att greppa tag i vikterna, och trycka upp vikterna med hjälp av bröstet. Blir ganska svårt med dom högre vikterna men testa på en låg vikt först.

dellan
2011-08-11, 19:10
Kommer axlarna kopplas bort vid smalare hållning, tänker du inte på bröst då tro.

Kanske uttryckte mig knepigt men läser du det ett par gånger förstår du precis vad jag menar. Dvs armbågar utåt = mindre framsida axel - mer bröst, armbågar längs kroppen = mindre bröst - mer framsida axel

RassK
2011-08-11, 19:12
Sluta låsa ut är min instinktiva tanke

Henchman
2011-08-11, 19:39
Prova FU-Bänk med brett grepp.

Supermicke
2011-08-11, 19:40
jag tänker/försöker jag ska klämma ihop dem, det är kul att träna med kontakt! :)

krefre
2011-08-19, 14:27
Prova som föregående talare sa med en långsam excentrisk fas.
Experimentera med olika lång ROM.
Prova att inte låsa ut armarna fullt mellan varje repetition.
Prova spänna bröstmusklerna innan du börjar lyfta och försök håll anspänning i muskeln genom hela setet.

TUT, explosivt utförande.
Och lås inte ut, kortare ROM och behåll anspänning HELA tiden.

Testa i t.ex hantelpress att ha hantlarna i handflatorna utan att greppa tag i vikterna, och trycka upp vikterna med hjälp av bröstet. Blir ganska svårt med dom högre vikterna men testa på en låg vikt först.

Funkade bra med dessa tips!

Robbmeister
2011-08-19, 15:16
Prova FU-Bänk med brett grepp.

+1 , det första jag tänkte på :)

Och kör med TUT.

frong
2011-08-19, 17:21
Prova pre-exhaust.

Ramban
2011-08-19, 18:05
Kör korta repitioner Sakta och försök va i rörelse hela tiden så måste du få kontakt