handdator

Visa fullständig version : Miami eller Cancun


Cilia
2011-08-10, 20:44
Ska på en konferens i USA i november. Tänker ta några dagar semester i anslutning till det.

Först tänkte jag NY men det har blivit andra planer så jag tänkte skippa det och satsa på lite sol inför vintern istället.

Då tänkte jag först Miami. Lätt att ta sig ner och lätt att vara i.

Men sen kom jag på att Mexico inte ligger så långt bort så då kom jag på Cancun. Jag har tidigare gjort Yucatan så jag kommer inte åka omkring. Vill bara ligga och läsa och bada.

Vilket skulle ni välja mellan Miami och Cancun?

Cancun är billigare boende men lite dyrare flyg.

Hittade ett hotell där som reas ut för nästan 19 000 kr. Normalpris 38 000 kr. Nej jag tänker inte välja det. Lite sugen på ett för ca 8 tkr med normalpris 18 tkr (all inclusive). Fast överst ligger ett utan mat för 2 600 kr.

Har bokat ett boende i Miami som kan avbokas för ca 5 500 kr

nmanradnävna
2011-08-10, 20:55
Rent spontant så känns Cancun jävligt coolt. Bra grejer att komma hem och berätta på lunchrasten.

Tolkia
2011-08-10, 21:09
Nu skall jag inte dissa Cancún, men det är liiiiite som ett läger för amerikanska turister (det kan iofs vara bättre och sämre beroende på när man åker; jag var där på konferens, så det var väl typ mitt i värsta konferenssäsongen och amerikanerna gillar att åka dit, eftersom det tydligen är billigt och bra för dem - inte för europeer, tyvärr ...). Och det skall sägas att jag verkligen inte är någon superkulturturist som åker till obskyra ställen där ingen utlänning någonsin satt sin fot för att det skall kännas "genuint" eller något. Många av hotellen ligger en bit utanför själva Cancún; det är väl delvis det som bidrar till turistlägerkänslan.

Man kan snorkla där, och det är kul (det är tydligen ganska mediokra snorkelvatten, men eftersom jag inte hade gjort det förut tyckte jag att det var asfränt bara att se fiskar, typ). Baren där "Cocktail" spelades in ligger där. Om du köper avocado i random halvsluskig butik, be inte att få den delad på plats om du vill må bra även dagen efter. :D

C.E.J.
2011-08-10, 21:15
Miami. Men siffrorna du slänger ur dig visar att du lika gärna skulle kunna åka till båda.

Cilia
2011-08-10, 22:03
Nu skall jag inte dissa Cancún, men det är liiiiite som ett läger för amerikanska turister (det kan iofs vara bättre och sämre beroende på när man åker; jag var där på konferens, så det var väl typ mitt i värsta konferenssäsongen och amerikanerna gillar att åka dit, eftersom det tydligen är billigt och bra för dem - inte för europeer, tyvärr ...). Och det skall sägas att jag verkligen inte är någon superkulturturist som åker till obskyra ställen där ingen utlänning någonsin satt sin fot för att det skall kännas "genuint" eller något. Många av hotellen ligger en bit utanför själva Cancún; det är väl delvis det som bidrar till turistlägerkänslan.

Man kan snorkla där, och det är kul (det är tydligen ganska mediokra snorkelvatten, men eftersom jag inte hade gjort det förut tyckte jag att det var asfränt bara att se fiskar, typ). Baren där "Cocktail" spelades in ligger där. Om du köper avocado i random halvsluskig butik, be inte att få den delad på plats om du vill må bra även dagen efter. :D
Jag är väl medveten om vad Cancun är för ställe. Jag åker inte dit för att uppleva det typiska Mexico. Jag har redan upplevt det (gör det gärna igen men med mer tid).

Jag är bara ute efter sol, bad och läsa.

Cilia
2011-09-04, 14:03
Bestämt mig för Miami även fast jag fortfarande velar. Flygtiderna passar mycket bättre och det kanske blir Mexico i sommar. Känner att jag längtar tillbaka dit (men då blir det nog inte så mycket Cancun).

Men nu velar jag när det gäller hotell. Jag funderar på om jag ska köpa en via auktion. Då vet jag inte vilket jag hamnar på, bara område och klassificering. Men jag kan få fler stjärnor till billigare pris men då kan jag inte styra vad som finns på hotellet.

Någon som provat att köpa via en av dessa sajter? Vilken har funkat bäst?

LeBron
2011-09-04, 15:42
Miami!!! Är lockout;en i NBA över har du nog chansen att se LeBron James live!!! :)

Pungis
2011-09-04, 15:51
Dessutom har du mycket bättre shopping i Miami ;)

Exdiaq
2011-09-04, 21:13
Miami, men 19 000:- för hotell?! Vad är det för hotell egentligen? Jag hittade lägenhetshotell för $50/natt. Visserligen i St. Petersburg och inte direkt vid stranden, men ändå.

Cilia
2011-09-04, 21:17
Miami!!! Är lockout;en i NBA över har du nog chansen att se LeBron James live!!! :)
Bra tanke, vore jäkligt kul


Dessutom har du mycket bättre shopping i Miami ;)
Vet. det är en av grejerna till att det föll på Miami. Kan fixa julklapparna där.



fick en idé att åka på en kryssning men det är inga som går just dom dagarna jag är där. Tänkte Bahamas hade kunnat bli en kul utflykt annars.


Men ingen som använt någon av hotellauktionssajterna?

Cilia
2011-09-04, 21:18
Miami, men 19 000:- för hotell?! Vad är det för hotell egentligen? Jag hittade lägenhetshotell för $50/natt. Visserligen i St. Petersburg och inte direkt vid stranden, men ändå.

jag ska inte betala 19 000 kr, det var ett skämt. Det roliga var väl att ordinarie pris var 45 000 kr eller liknande.

Men jag vill nog bo vid stranden. Har hittat ett hotell men jag är lite sugen på att vara lite wild and crazy

stafh
2011-09-04, 21:21
Miami, men 19 000:- för hotell?! Vad är det för hotell egentligen? Jag hittade lägenhetshotell för $50/natt. Visserligen i St. Petersburg och inte direkt vid stranden, men ändå.

Men ändå vad? Klart det är stor skillnad mellan cancun och st petersburg. Jag har bott på hotell för 12 spänn per natt, men det säger ju ingenting om hur dyrt det är på andra sidan jorden.

Cilia
2011-09-04, 21:24
Men i Mexico så är det generellt billigt. Sen är Cancun en av deras dyraste områden. Men man kan bo väldigt billigt på andra ställen. Men visst är det så att området spelar stor roll.

Här ingick också fri tillgång till en katamaran, lite coolt.

Exdiaq
2011-09-04, 21:31
Men ändå vad? Klart det är stor skillnad mellan cancun och st petersburg. Jag har bott på hotell för 12 spänn per natt, men det säger ju ingenting om hur dyrt det är på andra sidan jorden.

http://en.wikipedia.org/wiki/St._Petersburg,_Florida

Nu klantade jag mig ändå eftersom jag menade Ft. Lauderdale.

Cilia
2011-09-04, 21:37
Jag har varit i St. Petersburg, ganska trevligt.

stafh
2011-09-04, 22:49
http://en.wikipedia.org/wiki/St._Petersburg,_Florida

Nu klantade jag mig ändå eftersom jag menade Ft. Lauderdale.

http://alltheragefaces.com/img/faces/png/misc-herp-derp.png

Borde kanske ha listat ut att någonting var fel med tanke på badmöjligheterna i st petersburg.

Cilia
2011-09-04, 22:54
Borde kanske ha listat ut att någonting var fel med tanke på badmöjligheterna i st petersburg.
det går väl att bada där?

stafh
2011-09-04, 22:57
det går väl att bada där?

I det "riktiga" st petersburg? Går går det väl, men det är väl knappast känt för sina stränder.

Hirvis
2011-09-05, 00:32
Nu har jag iofs aldrig varit i Cancun så jag kan inte uttala mig om det. Däremot var jag i Miami i våras och det var jävligt nice. Så nice att jag ska åka dit igen om en månad.

Gillar man att shoppa så är det ju himmelriket. Gigantiskt utbud och fina priser. Otroliga priser på vissa saker om man besöker någon av Miamis största shoppingmalls. Kan varmt rekommendera Sawgrass Mills. Everglades är också ett måste, man kan bl a ta kort med en alligatorunge i famnen för 5 dollar. Eller sitta på ryggen på en 5-meters best för 20 dollar. Själv valde jag den minsta krokodilen att hålla i :)

Gillar man amerikansk idrott är november en bra månad att åka till Miami eftersom staden har lag i alla högsta serierna i dom populäraste idrotterna och det är säsong för alla i november. Vill man bara sola och bada så är man också på rätt ställe. South beach är en upplevelse. Vill man turista lös är utbudet snudd på obegränsat. Kan rekommendera att ta en tur med någon speedboat i marinan. Sjukt kul och jävlar vad det går undan, inte så farligt dyrt heller.

Kort sagt; åk till Miami.

Joanna
2011-09-05, 08:27
Nu har jag iofs aldrig varit i Cancun så jag kan inte uttala mig om det. Däremot var jag i Miami i våras och det var jävligt nice. Så nice att jag ska åka dit igen om en månad.

Gillar man att shoppa så är det ju himmelriket. Gigantiskt utbud och fina priser. Otroliga priser på vissa saker om man besöker någon av Miamis största shoppingmalls. Kan varmt rekommendera Sawgrass Mills. Everglades är också ett måste, man kan bl a ta kort med en alligatorunge i famnen för 5 dollar. Eller sitta på ryggen på en 5-meters best för 20 dollar. Själv valde jag den minsta krokodilen att hålla i :)

Gillar man amerikansk idrott är november en bra månad att åka till Miami eftersom staden har lag i alla högsta serierna i dom populäraste idrotterna och det är säsong för alla i november. Vill man bara sola och bada så är man också på rätt ställe. South beach är en upplevelse. Vill man turista lös är utbudet snudd på obegränsat. Kan rekommendera att ta en tur med någon speedboat i marinan. Sjukt kul och jävlar vad det går undan, inte så farligt dyrt heller.

Kort sagt; åk till Miami.

+1, Miami är helt underbart!

Wain
2011-09-05, 11:35
-1. Miami suger, tristare ställe är svårt att hitta.

Cilia
2011-09-06, 19:49
Jag har gjort Miami förrut. Sawgrass Mills är det bästa outletet jag har varit på. Den här gången blir det nog inte Everglades. Skönt att inte ha massa måsten turistgrejer att göra.

Jag har redan spanat in NHL men det blir not en match i DC innan. Får se om det blir en till i Miami om NBA kommer igång vore det häftigt.

Annars är det mest ta det lugnt som är på listan. Joggning eller promenader på stranden är underbart tidiga morgnar.

C.E.J.
2011-09-07, 04:29
-1. Miami suger, tristare ställe är svårt att hitta.

Ok? Kan du motivera det där?

Piranha
2011-09-07, 06:04
Mexico låter roligare om du frågar mig, sen har du ju redan sett en hel del av USA.

Pr0bz
2011-09-07, 23:16
Gör som vi! Bokade en resa nu, 7 dagar miami,12dagar cancun. Flygstol för 8kkr över nyår!

Exdiaq
2011-09-07, 23:56
Ska förmodligen också dra över till Miami i höst/vinter men har en fråga. Var är det "man ska" bo för att få ut mest som turist (stränder, shopping, sevärdheter, mat)? Centrala Miami, Miami Beach eller vad rekommenderas?

Exdiaq
2011-09-08, 00:17
Ska förmodligen också dra över till Miami i höst/vinter men har en fråga. Var är det "man ska" bo för att få ut mest som turist (stränder, shopping, sevärdheter, mat)? Centrala Miami, Miami Beach eller vad rekommenderas?

Nevermind, South Beach is the place to be tydligen.

15 000:- för flyg, boende 14 dagar, Ford Mustang i 6 dagar och en del mat är inte fy skam måste jag säga.