handdator

Visa fullständig version : Använder ryggen mer än benen (MARKLYFT)


Mjölkprotein
2011-08-10, 20:34
Försökte mig på att maxa 100kg i mark och det funkade väl.. Men jag fick höra att jag gjorde nåt fel, att det tog mer på ryggen än på benen. Var ingen som klagade på 90kg så det kan ju vara vikten.. Men jag förstod ändå inte hur jag skulle göra för att rätta till det.

Hur rättar man till det? :confused:

tossefar
2011-08-10, 20:36
Ptja, det är primärt en ryggövning, så varför vore det konstigt?

Sundqvist
2011-08-10, 20:37
du böjer kanske bara ner ryggen med raka ben ? :)

Pungis
2011-08-10, 20:38
Sålänge du har rak rygg så ..

Vissa använder benen mer än andra

Mjölkprotein
2011-08-10, 20:43
Vadå är det inget problem!!? Kan man alltså inte använda ryggen för mycket?

Hm.........

cero
2011-08-10, 20:44
Det viktiga är att ryggen är i en neutral position. Så nej,

Börja med höften långt ned = mer ben. Då kanske du lyfter mer vikt.

Börja med höften långt up = mer rygg.

Ganska logiskt!

Mjölkprotein
2011-08-10, 20:44
du böjer kanske bara ner ryggen med raka ben ? :)

Menar du på nervägen då eller?

Mjölkprotein
2011-08-10, 20:47
Det viktiga är att ryggen är i en neutral position.

Sänk höften i början av lyftet, så använder du mer ben. Då kanske du klarar mer vikt.

Höj höften, och du använder mer rygg.

Ganska logiskt!

Men då kan den som sa något inte haft rätt... Jag gick ner ganska djupt när jag startade. Jag har inte direkt något problem med att ryggen tar i mer, så länge jag inte gör fel på något sätt så jag kan skada mig.

ceejay
2011-08-10, 20:49
vill du träna ben ska du göra knäböj.

Sticker du iväg med rompen lite för mycket så att det mer blir som rakmark, kan det tyda på att du är lite klen i benen, så därför ordinerar jag mer knäböj.

cero
2011-08-10, 20:50
Vad folk säger på gymmet ska tas med en nypa salt.

Nej, du skadar dig inte av att använda ryggen mer. Se bara till att ryggens position är som den ska.

Se ceejays inlägg också.

Mjölkprotein
2011-08-10, 20:53
vill du träna ben ska du göra knäböj.

Sticker du iväg med rompen lite för mycket så att det mer blir som rakmark, kan det tyda på att du är lite klen i benen, så därför ordinerar jag mer knäböj.

Kör redan knäböj 3 utav 3 gånger i veckan så mer knäböj behövs nog inte..
Men som sagt, så länge jag inte gör fel klagar jag inte på att det tar mer på ryggen.

Vad folk säger på gymmet ska tas med en nypa salt.

Nej, du skadar dig inte av att använda ryggen mer. Se bara till att ryggens position är som den ska.

Se ceejays inlägg också.

Jo, brukar oftast inte lyssna så ypperligt noga på vad folk säger på gymmet, men folk som jobbar där brukar jag oftast lyssna på och det här var en sån. Men han kan ju såklart fått allt bakom bakfoten han med, ändå fast han jobbar där :P

Rahf
2011-08-10, 20:53
Filma ett set marklyft så kan folk lättare avgöra om du lyfter 'för mycket' med ryggen eller inte. Det kan vara så att du sätter dig djupt, sen trycker upp höften innan vikten faktiskt hänger i armarna. Du rätar alltså ut benen innan du verkligen börjar dra. Ganska vanligt förekommande, faktiskt.

Karln kan ha helt rätt, och han kan ha mindre rätt utifrån ståndpunkten att han lär ut eller utövar marklyft på ett speciellt sätt, utan att inse att det ser olika ut för olika personer.

Pjotor
2011-08-10, 20:53
http://startingstrength.com/resources/forum/showthread.php?t=19833&p=182468#post182468

knubbsson
2011-08-10, 20:54
Du lyfte vikten utan att skada dig, alltså ett lyckat lyft : D

Vem bryr sig om man har rumpan långt ner eller up? Jag tycker inte det spelar nån roll.
Så länge det är skadefritt så är det cool. Jag har också ganska raka den ock drar ed lite mer rygg har jag fått höra men det jag har läst mig till så beror det på att jag hat långa ben ock kort rygg.

Jag ska länka dig en strongman som gör likadant.

http://www.youtube.com/watch?v=-1MgbRluFGQ&feature=youtube_gdata_player

cero
2011-08-10, 20:55
Jo, brukar oftast inte lyssna så ypperligt noga på vad folk säger på gymmet, men folk som jobbar där brukar jag oftast lyssna på och det här var en sån. Men han kan ju såklart fått allt bakom bakfoten han med, ändå fast han jobbar där :P

Folk som jobbar där behöver inte alls vara kunniga.

Titta runt på youtube om du vill se hur det "ska" se ut. Google "deadlift technique" tex.

mikaelj
2011-08-10, 20:58
vill du träna ben ska du göra knäböj.

Sticker du iväg med rompen lite för mycket så att det mer blir som rakmark, kan det tyda på att du är lite klen i benen, så därför ordinerar jag mer knäböj.

Knäböj gör inte ett jota för min mark. Möjligtvis knäböj där fram i så fall.

MtotheM
2011-08-10, 21:05
Knäböj gör inte ett jota för min mark. Möjligtvis knäböj där fram i så fall.

Då har du förmodligen tillräckligt med benstyrka för att det inte ska begränsa marken. Otillräcklig styrka i ben kan orsaka en mer goodmorning liknande marklyft där benen är raka eller nästan raka när man börjar dra vikten.

Rahf
2011-08-10, 21:10
Då har du förmodligen tillräckligt med benstyrka för att det inte ska begränsa marken. Otillräcklig styrka i ben kan orsaka en mer goodmorning liknande marklyft där benen är raka eller nästan raka när man börjar dra vikten.

Det är snarare dålig teknik. Man trycker upp höften i starten, innan spänningen sätter igång och man har vikten hängandes från armarna.

MtotheM
2011-08-10, 21:12
Det är snarare dålig teknik. Man trycker upp höften i starten, innan spänningen sätter igång och man har vikten hängandes från armarna.

Jag tror det kan vara det ena, det andra eller en kombination.

mikaelj
2011-08-11, 07:15
Då har du förmodligen tillräckligt med benstyrka för att det inte ska begränsa marken. Otillräcklig styrka i ben kan orsaka en mer goodmorning liknande marklyft där benen är raka eller nästan raka när man börjar dra vikten.

Det är ungefär så det ser ut, japp.

Det är snarare dålig teknik. Man trycker upp höften i starten, innan spänningen sätter igång och man har vikten hängandes från armarna.

Det blir ju hur tungt som helst för benen annars!

PetterHultin
2011-08-11, 07:54
http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA

Är du i närheten av den här startpositionen och håller en något svankad, jävligt spänd korsrygg och bål så är allt lugna puckar ;) Resten är bara finslip.

mikaelj
2011-08-11, 09:02
http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA

Är du i närheten av den här startpositionen och håller en något svankad, jävligt spänd korsrygg och bål så är allt lugna puckar ;) Resten är bara finslip.

Nej, verkligen inte.

Man kan inte överföra lyft på 25% till lyft på 95%.

Rahf
2011-08-11, 09:10
Det är ungefär så det ser ut, japp.



Det blir ju hur tungt som helst för benen annars!

Det tycker inte jag :rolleyes: Men då lyfter jag aningen mer som tyngdlyftare, med en lägre start.

mikaelj
2011-08-11, 09:14
Det tycker inte jag :rolleyes: Men då lyfter jag aningen mer som tyngdlyftare, med en lägre start.

Kan vara. Jag upplever det som att jag inte får någon hävarm när jag börjar med höften långt ned, kanske får upp 160 kg på en bra dag med låg start och 185 kg på en bra dag med hög start.

Jag förstår verkligen inte hur jag skall kunna få kraft från det läget.

Rahf
2011-08-11, 09:24
Kan vara. Jag upplever det som att jag inte får någon hävarm när jag börjar med höften långt ned, kanske får upp 160 kg på en bra dag med låg start och 185 kg på en bra dag med hög start.

Jag förstår verkligen inte hur jag skall kunna få kraft från det läget.

Vissa har ju lägre än andra, det är lite individuellt där. Huvudsaken är att man har bra spänning och inte behöver lyfta höften innan man börjar dra vikten.

mikaelj
2011-08-11, 09:43
Vissa har ju lägre än andra, det är lite individuellt där. Huvudsaken är att man har bra spänning och inte behöver lyfta höften innan man börjar dra vikten.

Kan man inte då börja med höften högre upp? Då lyfter man inte höften före stången...

spoon
2011-08-11, 09:46
Kan man inte då börja med höften högre upp? Då lyfter man inte höften före stången...

Jag gör så. Kunde inte lära mig att dra med höften längre ned så jag siktade på att bli bättre på det jag gör.

Hur man gör för att sänka dragläget har jag inte en aning om.

mikaelj
2011-08-11, 09:51
Jag gör så. Kunde inte lära mig att dra med höften längre ned så jag siktade på att bli bättre på det jag gör.

Hur man gör för att sänka dragläget har jag inte en aning om.

Jag har fått hjälp av Trollkarlen med vad man skall tänka på, 1. hålla smalbenen rakare (så stången kommer förbi knäna), 2. sänka ned höften & ta i mer med benen.

Men då får jag inte upp stången från golvet. Alternativet är att jag får upp stången från golvet och välter framåt. Såhär: (tack till kbG för bilden)

http://i.imgur.com/d5gpd.png

Så, visst, det är väl bara att nöta och få upp styrkan i benen (som jag är för klen i?!), men det känns ändå helt miffigt.

tntballe
2011-08-11, 10:01
Mer rövstyrka borde lösa problemet.
Postat via en mobil enhet

hurril
2011-08-11, 10:05
Nej inte rakare smalben i starten, låt dem gå fram över stången. När du trycker på med benen så kommer knäna att röra sig bakåt och därmed förflyttas ur vägen för stången.

mikaelj
2011-08-11, 10:25
Nej inte rakare smalben i starten, låt dem gå fram över stången. När du trycker på med benen så kommer knäna att röra sig bakåt och därmed förflyttas ur vägen för stången.

Dvs: räta ut knäna genom att dra upp stången (fixera höften i höjdled), snarare än att räta ut knäna genom att dra upp höften?

Rahf
2011-08-11, 10:39
Dvs: räta ut knäna genom att dra upp stången (fixera höften i höjdled), snarare än att räta ut knäna genom att dra upp höften?

Höften rätas som en del av den synkroniserade rörelsen mellan överkropp och ben. Jag tycker verkligen inte att man ska räta på benen först, och sen höften.

mikaelj
2011-08-11, 10:51
Höften rätas som en del av den synkroniserade rörelsen mellan överkropp och ben. Jag tycker verkligen inte att man ska räta på benen först, och sen höften.

Hoho, jag tror att jag tar en doktorsexamen i kärnfysik istället.

hurril
2011-08-11, 10:56
Dvs: räta ut knäna genom att dra upp stången (fixera höften i höjdled), snarare än att räta ut knäna genom att dra upp höften?

Räta benen i starten med bibehållen vinkel mellan överkropp och golv till dess att stången börjat röra på sig. Höften och stången i samma hastighet. Viktigt här är att knäna inte börjar vandra framåt eftersom det är rörelse som inte kommer stångens väg uppåt till gagn utan endast riktar upp överkroppen. Bortslösad energi.

Sushipinne
2011-08-11, 11:20
Försökte mig på att maxa 100kg i mark och det funkade väl.. Men jag fick höra att jag gjorde nåt fel, att det tog mer på ryggen än på benen. Var ingen som klagade på 90kg så det kan ju vara vikten.. Men jag förstod ändå inte hur jag skulle göra för att rätta till det.

Hur rättar man till det? :confused:

Sätt på mindre vikter. Alltså, arean på dom. Inte vikten, utan arean! Jag körde med sånna tävlingsvikter, röda 20kgs på varje sida, då behövde jag knappt böja benen, men sen ändra jag till gula 15kgs, som var mindre i diameter, då bet det mer! ;D testa!

Matsa
2011-08-11, 11:41
Sätt på mindre vikter. Alltså, arean på dom. Inte vikten, utan arean! Jag körde med sånna tävlingsvikter, röda 20kgs på varje sida, då behövde jag knappt böja benen, men sen ändra jag till gula 15kgs, som var mindre i diameter, då bet det mer! ;D testa!

Om du vill ha längre rörelsebana så är det väl enklare att ställa sig på något (t.ex en viktskiva)? Då slipper du ockupera alla 15kgs vikter i gymmet. ;)

shadowfire
2011-08-11, 11:46
Räta benen i starten med bibehållen vinkel mellan överkropp och golv till dess att stången börjat röra på sig. Höften och stången i samma hastighet. Viktigt här är att knäna inte börjar vandra framåt eftersom det är rörelse som inte kommer stångens väg uppåt till gagn utan endast riktar upp överkroppen. Bortslösad energi.

Därav benstyrkan som behövs antar jag. När jag försöker marka tungt på detta vis så rubbar jag knappt stången från backen. Sänker vikterna till något som mer matchar böjstyrkan, så blir marklyften äckligt snygga, men känns som långt under min potential för ryggen.

För min del är det enklare att räta på benen efter att ryggen har fått igång stången i rörelse, dvs det omvända förhållandet. Antar att det bara är o nöta benstyrka eftersom den ligger långt efter marken.

mikaelj
2011-08-11, 11:56
Vad tror markexpertisen om dödböj som markkomplement? Det tycker jag härmar den igångsättande delen av en marklyftstart.

NiHa
2011-08-11, 12:38
Men HALLÅ grabbar. Ni har ju iNGEN ANING om hur man lyfter RÄTT!!! Sluta luras nu!!!
Videon nedanför visar hur proffs och alla ska utföra RIKTIG marklyft!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=P0ySblouCKs&feature=player_embedded

PetterHultin
2011-08-11, 13:24
Mikaelj menar du att tekniken skiljer sig jättemycket mellan lätta lyft och tyngre? Förstod inte riktigt vad du syftade på. Den enda skillnaden jag märker i min teknik vid tyngre lyft är att jag slappnar av mer i ländryggen på tunga.

mikaelj
2011-08-11, 13:27
Mikaelj menar du att tekniken skiljer sig jättemycket mellan lätta lyft och tyngre? Förstod inte riktigt vad du syftade på.

Jag menar att man inte alls kan överföra tekniken man använder i lätta lyft häpp rakt över till tekniken man använder i tunga lyft, om man inte specifikt tränat på det.

Lätta vikter kan man dra precis hursomhelst.

hurril
2011-08-11, 13:33
Därav benstyrkan som behövs antar jag. När jag försöker marka tungt på detta vis så rubbar jag knappt stången från backen. Sänker vikterna till något som mer matchar böjstyrkan, så blir marklyften äckligt snygga, men känns som långt under min potential för ryggen.

För min del är det enklare att räta på benen efter att ryggen har fått igång stången i rörelse, dvs det omvända förhållandet. Antar att det bara är o nöta benstyrka eftersom den ligger långt efter marken.

Det blir en fråga om vilket du håller viktigare. Ett stort marklyft eller vad du nu upplever att marklyftet gör för din fysik på ett visuellt plan. Ingen kan bestämma det åt dig.

Vad tror markexpertisen om dödböj som markkomplement? Det tycker jag härmar den igångsättande delen av en marklyftstart.

Jo fan, böj från botten har fungerat mycket bra för mig tidigare för både böjen och marken.

bear.flowertwig
2011-08-11, 13:50
Därav benstyrkan som behövs antar jag. När jag försöker marka tungt på detta vis så rubbar jag knappt stången från backen. Sänker vikterna till något som mer matchar böjstyrkan, så blir marklyften äckligt snygga, men känns som långt under min potential för ryggen.

För min del är det enklare att räta på benen efter att ryggen har fått igång stången i rörelse, dvs det omvända förhållandet. Antar att det bara är o nöta benstyrka eftersom den ligger långt efter marken.

+1

Det känns uppenbart nu när jag läser det men jag är förhållandevis svagare i ben än rygg och upplever samma typ av begränsning i mark. Jag jobbar sas "runt" benen och det tillsammans med vad som knappast är optimal teknik är vad som begränsar mig. Lite lägre vikt så blir lyften finfina och känns framför allt väldigt sköna.

Mjölkprotein
2011-08-11, 22:25
Vilken trevlig diskussion ni har skapat! Inte för att det gör mig något klokare. :smash:

davvvan
2011-08-11, 22:31
Jag har en fundering. Jag är jävligt stel i baksida lår, höftböjare, röv ost och har svårt att köra marklyft utan att tappa ryggen. Funderar på att köra upphöjt 20-30 cm, tappar jag väldigt mycket av det bra i övningen i och med det? Inte kunnat köra marklyft på 5 år typ... min obefintliga rygg behöver det.

MtotheM
2011-08-11, 22:41
Vilken trevlig diskussion ni har skapat! Inte för att det gör mig något klokare. :smash:

Filma när du markar och ladda upp här/ny tråd så blir du klokare.

mikaelj
2011-08-11, 22:56
Jag filmade dagens lyft.

60 kg
GqPLimB63bk

100 kg
k-HGRfc1YxQ

130 kg
-gASkExvcMM

150 kg
WSzLW_akETU

140 kg
TB_TzkNmYqs

Vad skall jag behålla? Vad skall jag ändra på? Vad skall jag ta bort?

Sushipinne
2011-08-12, 03:59
Jag filmade dagens lyft.

60 kg
GqPLimB63bk

100 kg
k-HGRfc1YxQ

130 kg
-gASkExvcMM

150 kg
WSzLW_akETU

140 kg
TB_TzkNmYqs

Vad skall jag behålla? Vad skall jag ändra på? Vad skall jag ta bort?

jag tycker det ser skit bra ut, men vill du ännu längre ner så får du sätta på mindre vikter helt enkelt, alltså, inte mindre i kilo, utan mindre diameter/area.

Sushipinne
2011-08-12, 04:00
Om du vill ha längre rörelsebana så är det väl enklare att ställa sig på något (t.ex en viktskiva)? Då slipper du ockupera alla 15kgs vikter i gymmet. ;)

jo, men jag tycker det är lättare så.

Sushipinne
2011-08-12, 04:01
Men HALLÅ grabbar. Ni har ju iNGEN ANING om hur man lyfter RÄTT!!! Sluta luras nu!!!
Videon nedanför visar hur proffs och alla ska utföra RIKTIG marklyft!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=P0ySblouCKs&feature=player_embedded

AJJJJ!!! Såg en som gjorde så på gymmet häromdagen! :ss

Matsa
2011-08-12, 04:38
Jag filmade dagens lyft.

Vad skall jag behålla? Vad skall jag ändra på? Vad skall jag ta bort?

Någon annan mer kompetent gör förhoppningsvis en mer djupgående analys men överlag tycker jag det där såg bra ut. På 150kg tycker jag att man ser en tendens till att röven vill sticka iväg för fort men den är rätt liten. Tendensen alltså, röven såg normalstor ut. Höfthöjden vid starten är faktiskt nästan lite låg för min smak, men den kanske är bra för dig.

Jag har nog inte så mycket råd till dig förutom att nöta på. Jag har med svårt ibland att få med benen när jag markar, det som hjälpt mig mest är att helt enkelt köra mycket mark och verkligen se till att jag har bra buktryck och är stenhård i kroppen. Lyckas man bara bli tillräckligt tight så blir det lättare att använda den benstyrka man har, tycker jag. Pausmark har funkat bra med, använd en vikt som du klarar att trycka igång med benen och sedan pausar du och håller den positionen du är svag i (borde bli paus nära botten för dig).

jo, men jag tycker det är lättare så.

Men ju starkare du blir desto fler 15kgs vikter behöver du, till slut kanske de inte räcker till längre, eller så kanske du tränar på något gym där alla vikter har samma diameter. Dessutom kanske de andra i gymmet behöver en 15kgs vikt ibland, då är det ju osnyggt om du använder alla.

Viktiga grejer detta! :D

C.E.J.
2011-08-12, 05:04
Jag filmade dagens lyft.

pollywood

Vad skall jag behålla? Vad skall jag ändra på? Vad skall jag ta bort?

Vet inte om jag vågar skriva i en tråd som herr A redan bidragit till, men... Jag tycker att lyften på 140 och 150 ser allra bäst ut, lite Konstantinovs på dem. De övriga lyften tycker jag är väldigt svåra att avgöra vad som är "fel", skulle helst vilja åka ner till Gbg och instruera millimeter för millimeter, men jag tror att du vill räta på ryggen lite för tidigt.

Lyften på 60 såg, imo, rent ut sagt förjävliga ut, men jag tror inte du tog den vikten så seriöst ;)

Rahf
2011-08-12, 06:19
AJJJJ!!! Såg en som gjorde så på gymmet häromdagen! :ss

Det har påpekats ett flertal gånger, även av videoskaparen själv, att det är en skämtvideo.

Ronn
2011-08-12, 07:34
Jag filmade dagens lyft.

youtubez

Vad skall jag behålla? Vad skall jag ändra på? Vad skall jag ta bort?

När du går ner ser du ut att böja benen för tidigt och på så vis får pendla med vikten för att komma förbi knäna.

Annars ser det bra ut, 150kg :thumbup:

rooz
2011-08-12, 07:48
jag tycker det ser skit bra ut, men vill du ännu längre ner så får du sätta på mindre vikter helt enkelt, alltså, inte mindre i kilo, utan mindre diameter/area.
Han tränar dock på ett riktigt gym, där alla viktskivor är av samma diameter, oavsett vikt.

Bättre att Micke tränar upphöjda marklyft ist. Sluta ge råd om något du inte vet ngt om...

pialia
2011-08-12, 08:00
Vad skall jag behålla? Vad skall jag ändra på? Vad skall jag ta bort?

Jag skulle börja med röven högre upp just för att inte behöva runda knäna, sen att du själv justerar dit höften på de tyngre lyften just av den anledningen borde vara lite av en hint. Det ser helt enkelt mer naturligt ut.

Någonting annat jag skulle tänka på är att inte låsa ut benen för tidigt och sedan bara dra klart ryggen, utan att försöka bli klar samtidigt med båda delarna.

1IVlJIMeT9M

Nu är jag ingen marklyftsexpert, men starten du har ser lite påtvingad ut för att få igång benen mer. Så mitt tips är att börja lite högre med röven men tänka att du ska bli klar med benen samtidigt som ryggen, eller näst intill. Då kommer dom få jobba genom hela lyftet istället för att låsas ut rätt snabbt.

mikaelj
2011-08-12, 08:37
Lyften på 60 såg, imo, rent ut sagt förjävliga ut, men jag tror inte du tog den vikten så seriöst ;)

Jag tyckte att de såg bra ut. Vad var fel på dem?

Jag har nog inte så mycket råd till dig förutom att nöta på. Jag har med svårt ibland att få med benen när jag markar, det som hjälpt mig mest är att helt enkelt köra mycket mark och verkligen se till att jag har bra buktryck och är stenhård i kroppen. Lyckas man bara bli tillräckligt tight så blir det lättare att använda den benstyrka man har, tycker jag. Pausmark har funkat bra med, använd en vikt som du klarar att trycka igång med benen och sedan pausar du och håller den positionen du är svag i (borde bli paus nära botten för dig).

Korrekt, i botten. Det kanske vore en bra idé att på 140-150 kg dra igenom lyftet i snigelfart för att känna efter vad som händer och när?

Just det att få bra buktryck och bli stenhård i kroppen känns helt omöjligt med så låg start. Jag känner mig mest ihoptryckt i helt fel vinklar, får inte till någon anspänning i kroppen. Kan jag bota det med bättre rörlighet, t ex? (mina baksida lår är oerhört stela)

Någonting annat jag skulle tänka på är att inte låsa ut benen för tidigt och sedan bara dra klart ryggen, utan att försöka bli klar samtidigt med båda delarna.

1IVlJIMeT9M

Hmm... Det där ser sympatiskt ut men jag vet inte hur jag skall reproducera det. :-) Starten är hyfsad hög tycker jag, eller?

Någon annan mer kompetent gör förhoppningsvis en mer djupgående analys men överlag tycker jag det där såg bra ut. På 150kg tycker jag att man ser en tendens till att röven vill sticka iväg för fort men den är rätt liten. Tendensen alltså, röven såg normalstor ut. Höfthöjden vid starten är faktiskt nästan lite låg för min smak, men den kanske är bra för dig.

Vet inte om jag vågar skriva i en tråd som herr A redan bidragit till, men... Jag tycker att lyften på 140 och 150 ser allra bäst ut, lite Konstantinovs på dem. De övriga lyften tycker jag är väldigt svåra att avgöra vad som är "fel", skulle helst vilja åka ner till Gbg och instruera millimeter för millimeter, men jag tror att du vill räta på ryggen lite för tidigt.

När du går ner ser du ut att böja benen för tidigt och på så vis får pendla med vikten för att komma förbi knäna.

Jag skulle börja med röven högre upp just för att inte behöva runda knäna, sen att du själv justerar dit höften på de tyngre lyften just av den anledningen borde vara lite av en hint. Det ser helt enkelt mer naturligt ut.

(...)

Nu är jag ingen marklyftsexpert, men starten du har ser lite påtvingad ut för att få igång benen mer. Så mitt tips är att börja lite högre med röven men tänka att du ska bli klar med benen samtidigt som ryggen, eller näst intill. Då kommer dom få jobba genom hela lyftet istället för att låsas ut rätt snabbt.

Genomgående är alltså att jag börjar för lågt ned då min höft sticker iväg innan jag börjar lyftet. Anledningen till att jag gör det är för att jag blev ombedd att dra mer med benen, vilket föranleder en lägre start.

Som ni också upptäkt, precis som jag, är det dock väldigt onaturligt för mig att börja så lågt eftersom jag har noll och inget dragläge. Då är vi tillbaka igen vid att jag måste ha en hög start för att komma någonvart. Vilket gör att jag tippar framåt när jag börjar lyftet.

Så, på grund av obekanta faktorer X, Y och Z kan jag inte börja så lågt som jag blir tipsad om att göra, men för att lyftet i slutändan skall bli bra skall jag inte heller börja högre upp. Hjälp!

spoon
2011-08-12, 08:46
Vad är det för fel med att utgå ifrån ditt naturliga dragläge och försöka förbättra det ?

mikaelj
2011-08-12, 08:48
Vad är det för fel med att utgå ifrån ditt naturliga dragläge och försöka förbättra det ?

Hur skulle det gå till? Mitt naturliga dragläge är att räta ut benen och rakmarka upp stångskrället. (se inlägg #28)

hurril
2011-08-12, 08:52
Vet inte om jag vågar skriva i en tråd som herr A redan bidragit till, men... Jag tycker att lyften på 140 och 150 ser allra bäst ut, lite Konstantinovs på dem. De övriga lyften tycker jag är väldigt svåra att avgöra vad som är "fel", skulle helst vilja åka ner till Gbg och instruera millimeter för millimeter, men jag tror att du vill räta på ryggen lite för tidigt.

Lyften på 60 såg, imo, rent ut sagt förjävliga ut, men jag tror inte du tog den vikten så seriöst ;)

Jag skrev mitt svar på fejan men du och jag verkar överrens om vilka lyft som såg fina ut och vilka som inte.

spoon
2011-08-12, 08:54
Hur skulle det gå till? Mitt naturliga dragläge är att räta ut benen och rakmarka upp stångskrället. (se inlägg #28)

Det jag ville få fram var bara att det går fint att starta med höften lite högre.

Men det ser ju inte dåligt ut. Mer träning så hittar du nog den tekniken som du vill ha tids nog.

Alla har ju olika kroppar så det finns ju inte ett optimalt sätt som stämmer för alla.

pialia
2011-08-12, 08:59
Hur skulle det gå till? Mitt naturliga dragläge är att räta ut benen och rakmarka upp stångskrället. (se inlägg #28)

Dang you intarwebs, det är typ omöjligt att ge korrekta tips som inte går att misstolka över internet. Har du ingen relativt kunnig du känner som du skulle kunna jobba på tekniken med? Om du förklarar för han/henne hur du VILL att det ska se ut, så kan ni jobba mot detta mål :-D

Jag vet iofs inte hur länge du har kört marklyft, men det kan också vara så att du helt enkelt inte kan anpassa rörelserna eftersom du inte lärt dig dom, typ som att cykla på bakhjulet med stödhjulen på, catch my drift?

Om du fortsätter att bana in marklyftrörelsen så kanske det blir lättare längre fram i tiden att finjustera(såvida du inte marklyft i 3 år vill säga...)

Hoppas det hjälpte.

mikaelj
2011-08-12, 09:15
Det jag ville få fram var bara att det går fint att starta med höften lite högre.

Men det ser ju inte dåligt ut. Mer träning så hittar du nog den tekniken som du vill ha tids nog.

Alla har ju olika kroppar så det finns ju inte ett optimalt sätt som stämmer för alla.

Jag trodde att jag hade en teknik, men den höll bara till 190 kg :-/ (för ett år sedan, sedan dess har det bara gått utför)

Dang you intarwebs, det är typ omöjligt att ge korrekta tips som inte går att misstolka över internet. Har du ingen relativt kunnig du känner som du skulle kunna jobba på tekniken med? Om du förklarar för han/henne hur du VILL att det ska se ut, så kan ni jobba mot detta mål :-D

Vi har Mascot på Vallen som desvärre inte är omkring särskilt ofta och generellt i klubben har vi inga direkta markexperter. Det är klurigt!

Jag vet iofs inte hur länge du har kört marklyft, men det kan också vara så att du helt enkelt inte kan anpassa rörelserna eftersom du inte lärt dig dom, typ som att cykla på bakhjulet med stödhjulen på, catch my drift?

Två år ungefär, och för ett år sedan drog jag 190 kg, så någonstans verkar jag ju ha lyckats me't. Desvärre var nog tekniken helt värdelös.

Om du fortsätter att bana in marklyftrörelsen så kanske det blir lättare längre fram i tiden att finjustera(såvida du inte marklyft i 3 år vill säga...)

Lite det som är problemet. I knäböj är det bara att sätta mig på huk, i marklyft vet jag inte ens vad korrekt teknik. Allting är i vägen och sitter på fel plats, typ den känslan. :-D

rooz
2011-08-12, 09:25
Hur såg det ut på 190 då?

Jag dötsdrog mig till 210, först nu som jag laborerar med startposition, grepp, greppvidd, pokémon, skägg och sånt.

pialia
2011-08-12, 09:28
Lite det som är problemet. I knäböj är det bara att sätta mig på huk, i marklyft vet jag inte ens vad korrekt teknik. Allting är i vägen och sitter på fel plats, typ den känslan. :-D

Då är mitt enda tips jag kan ge att du bokar in ett litet "träningsläger" på nån duktig SL/OL klubb och helt enkelt ber om hjälp :D Dom kan nog ge mer hjälp på 30 minuter än vi nånsin kommer kunna göra över internet!

Sniggel
2011-08-12, 10:46
Hur skulle det gå till? Mitt naturliga dragläge är att räta ut benen och rakmarka upp stångskrället. (se inlägg #28)

+1

Ända sedan jag "förbättrat" min teknik har jag blivit svagare i marklyft :p

Känner igen dina upplevelser du har skrivit om i denna tråden.

creperiet
2011-08-12, 14:57
Men alltså, det naturliga dragläget är ju inte bara en produkt av kroppsbyggnad, utan också i högsta grad beroende av det aktuella styrkeförhållandet mellan de arbetande muskelgrupperna. Det känns rimligt att säga att många nybörjare generellt till exempel vill rakmarka upp vikten på grund av bristande styrka i rumpa och quadriceps - men det betyder ju inte att just det "naturliga dragläget" som de använder för tillfället är optimal markform för att dra mycket på sikt.

hurril
2011-08-12, 15:02
Framförallt tycker jag att man ska ta det lite piano med att ge sig i kast med att peka ut vilka muskler som eventuellt är (för) svaga. Så enkelt är det nästan aldrig. Marklyft (och andra komplexa moment) är en rörelse och inte en produkt av en medveten muskelkontraktion så som t ex en helt vanlig bicepscurl och bör därför angripas med det i åtanke.

Vill man ändra mönstret så sker det inte genom att slänga sig i bensparken för att stärka quadriceps för att "bentrycket" är för lågt utan man gör det genom att lära sig det nya rörelsemönstret. Man får lov att applicera sig själv och vara mycket noggrann under en lång tid framöver.

creperiet
2011-08-12, 15:15
Jo men visst är det så. Otillräcklig kraftutveckling i ngn muskel kan ju både bero på för dåliga muskulära egenskaper likväl som ett svagt eller okoordinerat nervsystem.

hurril
2011-08-12, 15:19
Jo men visst är det så. Otillräcklig kraftutveckling i ngn muskel kan ju både bero på för dåliga muskulära egenskaper likväl som ett svagt eller okoordinerat nervsystem.

På samma vis som att min oförmåga att jonglera beror på dålig kraftutveckling och ett svagt eller okoordinerat nervsystem.

Carcer
2011-08-12, 18:59
Framförallt tycker jag att man ska ta det lite piano med att ge sig i kast med att peka ut vilka muskler som eventuellt är (för) svaga. Så enkelt är det nästan aldrig. Marklyft (och andra komplexa moment) är en rörelse och inte en produkt av en medveten muskelkontraktion så som t ex en helt vanlig bicepscurl och bör därför angripas med det i åtanke.

Vill man ändra mönstret så sker det inte genom att slänga sig i bensparken för att stärka quadriceps för att "bentrycket" är för lågt utan man gör det genom att lära sig det nya rörelsemönstret. Man får lov att applicera sig själv och vara mycket noggrann under en lång tid framöver.

Tate sa nått liknande om bänkpress, många frågar vilka övningar dom ska köra för att öka. Tate menade på att det kvittar ifall du inte kan bänka :P

Bra är väl ifall man hittar någon som är bra på övningen tar tips av honom och nöter.