handdator

Visa fullständig version : Håravfall relaterat till kaloriunderskott?


Talus
2011-08-10, 19:43
Min hårlinje har sakta med säkert krypit bakåt sedan jag var i 18-årsåldern och jag är ganska säker på att jag har ärtftligt håravfall.
Dock så tycker jag att håravfallet accelereras av kaloriunderskott, har deffat två gånger och vet inte om jag märkte så mycket första gången men den här våren och sommaren har jag tappat mycket hår frampå huvudet vid luggen och bakpå vid virveln.
Då har jag deffat ner mig till ganska låg BF.

Finns det bevis för att kaloriunderskott snabbar på håravfall?

Jag är ganska säker på att jag får mig mig tillräckligt av alla mikronutrienter under deffen då jag äter mycket ägg, kött och "riktiga" grönsaker (broccoli, vitkål, morötter, rödbetor, lök, blomkål, spenat etc) till varje mål.

Spartansk
2011-08-10, 23:05
Jag har också fått för mig att min kropp har åldrats fortare när jag har deffat, även om jag inte specifikt har tänkt på hårlinjen, utan mer hudens utseende. Hoppas det bara är inbillning. :(

Sheogorath
2011-08-11, 05:57
Äter TS kreatin?

Talus
2011-08-11, 08:37
Äter TS kreatin?

Nej, slutade med det när jag fick reda på att det kan öka håravfallet.

Edit: vilket var över ett år sedan.

TheIsh
2011-08-11, 10:46
Det är nog generna. Min farsa började få håravfall när han va 23-24. Hans far hade tjockt hår fram till sin död. Jag har en bekant som är extremt tunnhårig som bara är 25. Hans far har mer hår på skallen än honom [sin son]. Jag har tex tunna strån och inte speciellt tätt, men av gamla skolfoton att döma har det alltid varit så. Sen gillar jag har ha 1mm, så det gör mig inte så mycket. Istället har jag inget hår på på benen 2/3 ner från knäna. Många blickar när man glider runt i shorts, men vad ska jag göra. Vaxa bort resten? Nehe du. Glo du, gör mig inte ett dugg :D

Talus
2011-08-11, 21:16
Det är nog generna. Min farsa började få håravfall när han va 23-24. Hans far hade tjockt hår fram till sin död. Jag har en bekant som är extremt tunnhårig som bara är 25. Hans far har mer hår på skallen än honom [sin son]. Jag har tex tunna strån och inte speciellt tätt, men av gamla skolfoton att döma har det alltid varit så. Sen gillar jag har ha 1mm, så det gör mig inte så mycket. Istället har jag inget hår på på benen 2/3 ner från knäna. Många blickar när man glider runt i shorts, men vad ska jag göra. Vaxa bort resten? Nehe du. Glo du, gör mig inte ett dugg :D

Ja, det är generna. Det jag undrar är ifall ett långvarigt kaloriunderskott, även med adekvat intag av näring, kan accelerera eller orsaka håravfall.

TheIsh
2011-08-11, 21:33
Ja, om vi säger såhär. Har det gjorts studier på området så är det pengar slösade.
Det är allt jag har att säga om det :p

davvvan
2011-08-11, 21:46
Haha, är du nog stor så bryr sig ingen om du har hår eller ej... 50% av alla män lider av ärftligt håravfall, gilla läget.

Langster
2011-08-11, 21:55
Jag har också fått för mig att min kropp har åldrats fortare när jag har deffat, även om jag inte specifikt har tänkt på hårlinjen, utan mer hudens utseende. Hoppas det bara är inbillning. :(

Jag upplever motsatsen. Huden ser yngre/bättre ut under deff. Vetenskapen säger dessutom att man åldras långsammare vid kalorirestriktion.

Spartansk
2011-08-11, 21:59
Jag upplever motsatsen. Huden ser yngre/bättre ut under deff. Vetenskapen säger dessutom att man åldras långsammare vid kalorirestriktion.

Det kanske är så att rynkor framträder tydligare när det inte är något fett under dem som "spänner ut" huden.

Langster
2011-08-11, 22:07
Det kanske är så att rynkor framträder tydligare när det inte är något fett under dem som "spänner ut" huden.

Jo, så är det. Har hört av andra att jag ser äldre ut i ansiktet vid lågt bf. Personligen tycker jag det ser bättre ut med stram hud i fejjan än pluffsig, vilket jag snabbt blir om vikten går uppåt. Själva hudkvaliteten upplever jag dock som bättre. Att man ser annorlunda ut betyder dock inte att man åldras snabbare.

zlattan
2011-08-15, 06:35
Det är nog generna. Min farsa började få håravfall när han va 23-24. Hans far hade tjockt hår fram till sin död. Jag har en bekant som är extremt tunnhårig som bara är 25. Hans far har mer hår på skallen än honom [sin son]. Jag har tex tunna strån och inte speciellt tätt, men av gamla skolfoton att döma har det alltid varit så. Sen gillar jag har ha 1mm, så det gör mig inte så mycket. Istället har jag inget hår på på benen 2/3 ner från knäna. Många blickar när man glider runt i shorts, men vad ska jag göra. Vaxa bort resten? Nehe du. Glo du, gör mig inte ett dugg :D

Hur din farsas hår är har inte ett skit att göra med hur ditt hår ser ut. Håravfallet ärver man från morsans sida, inte farsans.

Tolkia
2011-08-15, 09:08
Ja, det är generna. Det jag undrar är ifall ett långvarigt kaloriunderskott, även med adekvat intag av näring, kan accelerera eller orsaka håravfall.
Det förekommer att man börjar tappa hår i samband med bantning (frivillig) eller svält (ofrivillig), ja. Dock brukar man behöva äta riktigt dåligt för det, tänk långvarig anorexi, så om du äter någorlunda bra, inte ligger på ett sinnessjukt stort underskott och är i skaplig kondition rent allmänt skulle jag gissa att du nog råkar vara i en fas där håravfallet går snabbare. Sedan varierar det förstås en del hur känslig man är.

Fredrik_S
2011-08-15, 12:23
Det är nog generna. Min farsa började få håravfall när han va 23-24. Hans far hade tjockt hår fram till sin död. Jag har en bekant som är extremt tunnhårig som bara är 25. Hans far har mer hår på skallen än honom [sin son]. Jag har tex tunna strån och inte speciellt tätt, men av gamla skolfoton att döma har det alltid varit så. Sen gillar jag har ha 1mm, så det gör mig inte så mycket. Istället har jag inget hår på på benen 2/3 ner från knäna. Många blickar när man glider runt i shorts, men vad ska jag göra. Vaxa bort resten? Nehe du. Glo du, gör mig inte ett dugg :D

Inte så konstigt
Ärftligt håravfall kommer från mammans sida så det är morbröder och liknande du ska kolla på inte pappa eller farfar

Zoidy
2011-08-15, 12:49
Man ärver oftast håravfall/ej håravfall från sin morfar. Källan är en kusin som är frisör

Asdf
2011-08-15, 12:49
Kreatin ökar DHT-nivåerna i kroppen vilket tros accelerera håravfallet. Har du prövat finasterid? Det blockerar majoriteten av den form av DHT som ger tråkiga bieffekter som t.ex håravfall

Jag tappar mitt hår med, det är trist, men får väl bli snagg när man tycker det börjar se dumt ut. Har ingen på varken mammas/pappas sida med tunnhårighet så jag blev det svarta fåret :/

Talus
2011-08-15, 21:36
Kreatin ökar DHT-nivåerna i kroppen vilket tros accelerera håravfallet. Har du prövat finasterid? Det blockerar majoriteten av den form av DHT som ger tråkiga bieffekter som t.ex håravfall

Risken är väl att finasterid ger dig biverkningar som är långt värre än håravfall.

dobarj3
2011-08-16, 01:16
Hur din farsas hår är har inte ett skit att göra med hur ditt hår ser ut. Håravfallet ärver man från morsans sida, inte farsans.

Har hört den ganska många gånger bla av en NO lärare. De verkar dock inte stämma in på mig för fem öre.

Nån som vet om samma sak gäller hårfärg?

Asdf
2011-08-16, 12:02
Risken är väl att finasterid ger dig biverkningar som är långt värre än håravfall.

Ja 2% kan få tillfälliga erektionsstörningar. Inget jag märkt efter ett halvår dock

Talus
2011-08-16, 12:36
Ja 2% kan få tillfälliga erektionsstörningar. Inget jag märkt efter ett halvår dock

I mitt fall skulle det bara vara skönt med lite erektionsstörningar :D. Nej men seriöst, jag tänker mer på att det kanske kan påverka fertilitet och lite andra grejer:

By inhibiting 5a-R in the central nervous system, finasteride has been shown to diminish the biosynthesis of neurosteroids which require 5a-R function. Neurosteroids and neuroactive steroids play a role in memory enhancement, sedative, hypnotic, anesthetic, anxiolytic, antistress, sleep modulating, anticonvulsant, and antidepressant properties. It has therefore been suggested that alterations in neurosteroid levels explain some of the mental and sexual side-effects of finasteride

Har du känt av några bieffekter som helst av finasterid?

Moe Lestor
2011-08-16, 21:45
Det här med att ärftligt håravfall skulle komma från morsans sida är en myt, man trodde förr att håravfallet satt i x-kromosomen. Nu vet man att det sitter i många kromosomer.

dobarj3
2011-08-16, 22:12
Tack Moe, fast de är tråkigt att höra :(