handdator

Visa fullständig version : Kör jag för "hårt"?


j00j
2011-08-10, 12:55
Hej!

Undrar vad ni tycker om t.ex. mitt bröstpass. Kör jag för mycket?
Har tränat i 1 år och har under denna tid ökat från 40-50 - 90 kg. raw.

När jag tränar bröst ser det ut följande ungefär.

Bänkpress 5 set, till fail alla
Hantelpress, lutande upp. 5 set till fail.
Chest press 3-4 set fail.
Pec dec, 4 set fail
Cabelcross, 3 set fail.
Dips, 3 set fail

Äter mycket osv, ligger på kcal + kör även med aminosyror, m.m.

vicarious
2011-08-10, 12:58
Hur ofta tränar du bröst?

hugok
2011-08-10, 13:40
Väldigt mycket till fail, om du inte kör typ en gång i veckan skulle inte jag köra till fail så mycket. Och kör du bara en gång i veckan så är det nog bra att öka till 2 eller 3 gånger i veckan och skippa failet. Annars väldigt bra ökningar!

benacii
2011-08-10, 13:49
tycker det verkar vara lite väl många övningar för just bröst?

ceejay
2011-08-10, 14:22
För styrka kan du ju börja med att sluta gå till fail hela tiden

Och ja, alldeles för mycket övningar, det blir onödigt mycket. Hur många reps ligger du på?

Ponitus
2011-08-10, 14:28
Känns det bra och funkar för dig så kan du självklart fortsätta med det.

Men du kör väldigt mycket till fail, och väldigt många övningar. Så tränar du bröst mer än en gång i veckan så borde det vara för tung träning.

Moe Lestor
2011-08-10, 14:57
Känns det bra och funkar för dig så kan du självklart fortsätta med det.



Hur tänker du nu?

Ponitus
2011-08-10, 15:23
Hur tänker du nu?

Precis som jag skrev?

Alla är vi olika. Funkar det bra för honom så kan han ju fortsätta köra så.

Eddie Vedder
2011-08-10, 15:25
Precis som jag skrev?

Alla är vi olika. Funkar det bra för honom så kan han ju fortsätta köra så.

Fast "funkar" brukar ofta vara subjektiv och inte alls ovanligt att det egentligen är fullständig stagnation trots att man känner sig nöjd med att träna och träna och träna.

Dessutom kan det ju vara så att det går framåt nu men det behöver ju inte betyda att det ser så bra ut om någon vecka.

1684_
2011-08-10, 17:57
lånar lite.... hur ofta kör ni till fail i olika övningar, (syfte att bygga) och i vilka övningar kör ni just till fail??? Jag tror jag tränar för "hårt" med....

Spridis
2011-08-10, 18:06
Kör endast till fail i "misstag" när jag överskattat min styrka. Med andra ord nästan aldrig.

Victuhh
2011-08-10, 18:08
Kör också aldrig till fail, kör hårt ändå

Kimkay
2011-08-10, 18:12
kör endast till fail i "misstag" när jag överskattat min styrka. Med andra ord nästan aldrig.

+1

Ekonom
2011-08-10, 19:17
Skulle jag köra som du så skulle jag gå in i väggen efter ett par dagar.

Jag experimenterar själv med ett lågvolym-upplägg nu där jag kör varje muskel 1x/vecka och med, som sagt, mycket låg volym och alla set tas till fail. Men i fallet bröst t ex blir det 5-6 set.

Min definition av fail är när jag "känner" att jag förmodligen inte klarar en rep till (men kanske skulle göra det mha pepp från träningspolare).

frong
2011-08-10, 19:20
lånar lite.... hur ofta kör ni till fail i olika övningar, (syfte att bygga) och i vilka övningar kör ni just till fail??? Jag tror jag tränar för "hårt" med....

Jag brukar köra till fail omedvetet ibland, medvetet ett par set i den sista övningen för muskelgruppen. Brukar sällan köra till fail i de stora övningarna när jag vill ha volym, när jag kör för styrka kör jag oftare till fail i de stora ( inte benböj ).

Eddie Vedder
2011-08-10, 19:30
Jag tror nog inte att vi alla har samma syn på fail. Min syn på fail är densamma som Ekonom nämner, alltså där jag vet att en repetition till är omöjlig men jag klarar den jag kör nu. Alltså om jag absolut inte klarar mer än 6 så är fail 6. Fail är inte en misslyckad 7:a för mig. Om vi pratar exempelvis bänkpress så är inte min definition av fail att stången blir liggandes på bröstet och måste lyftas bort av andra, det är när jag får upp den men vet att jag inte kan göra det en gång till.

Spridis
2011-08-10, 19:40
"Positiv fail" med andra ord. "Fail" är väl ett misslyckande i ordets rätta bemärkelse?

Yes
2011-08-10, 19:42
Det är inte fail om man lyckas med en repetition. Det säger ju sig självt.

"Positiv fail" är när man mislyckas i den positiva fasen av lyftet. "Negativ fail" är när man inte längre orkar hålla emot vikten.

1684_
2011-08-10, 19:51
hmm. fail för mig e typ.. om jag ska göra en 8a (reps) men orkar bara 7½a...

Iaf, så ska jag luuuugna mig lite , jag blir trött men ska ge kroppen lite annat å bita i. Kanske musklerna utvecklar sig bättre.

Endorah
2011-08-11, 10:50
Spelar inte repetitionsantalet stor roll hur snabbt man hinner återhämta sig osv? jag brukar mixa min träning och börja med basövningar på ca 90%RM och kanske klarar en 3 och då blir det i princip alltid fail (som Eddie Vedder och Ekonom beskriver). Men senare i passet kanske jag kör nån flyes-övning på kanske 14RM men stannar oftast på kanske 12.

bakka
2011-08-11, 11:02
Om din träning är "för hård" är svårt att säga. Det är ganska individuellt och beror mkt på hur länge du tränat, hur din kropp reagerar på träningen och hur ofta du tränar samma muskelgrupp.

Jag själv tränar bröst 2 gånger i veckan så jag kör "bara" 3 övningar per tränings tillfälle (kör rak bänk, incline bänk och incline hantelpress) och blir helt slut av det. Har träningsverk i typ 2 dagar efteråt.


MEN JAG PASSAR PÅ ATT LÅNA TRÅDEN OCH FRÅGA:

Räcker det att köra bröst som jag kör, dvs rak bänk, incline bänk och incline hantelpress, för att få bra utveckling? jag blir som sagt helt slut efter det här, men skulle det vara bättre att kanske köra rak bänk, incline hantelpress och flyes eller nått? Eller fler övningar kanske?

Pretorian
2011-08-11, 11:10
Räcker det att köra bröst som jag kör, dvs rak bänk, incline bänk och incline hantelpress, för att få bra utveckling? jag blir som sagt helt slut efter det här, men skulle det vara bättre att kanske köra rak bänk, incline hantelpress och flyes eller nått? Eller fler övningar kanske?

Jag ställde samma fråga i denna tråd:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=169791
Där kan du nog få lite svar.