handdator

Visa fullständig version : Koppling mellan puls i vila och träning och cancerdödlighet


King Grub
2011-08-10, 08:44
Data from several previous studies examining heart-rate and cardiovascular risk have hinted at a possible relationship between heart-rate and non-cardiac mortality. We thus systematically examined the predictive value of heart-rate variables on the subsequent risk of death from cancer.

METHODS:

In the Paris Prospective Study I, 6101 asymptomatic French working men aged 42 to 53 years, free of clinically detectable cardiovascular disease and cancer, underwent a standardized graded exercise test between 1967 and 1972. Resting heart-rate, heart-rate increase during exercise, and decrease during recovery were measured. Change in resting heart-rate over 5 years was also available in 5139 men. Mortality including 758 cancer deaths was assessed over the 25 years of follow-up.

FINDINGS:

There were strong, graded and significant relationships between all heart-rate parameters and subsequent cancer deaths. After adjustment for age and tobacco consumption and, compared with the lowest quartile, those with the highest quartile for resting heart-rate had a relative risk of 2.4 for cancer deaths (95% confidence interval: 1.9-2.9, p<0.0001) This was similar after adjustment for traditional cardiovascular risk factors and was observed for the commonest malignancies (respiratory and gastrointestinal). Similarly, significant relationships with cancer death were observed between poor heart rate increase during exercise, poor decrease during recovery and greater heart-rate increase over time (p<0.0001 for all).

INTERPRETATION:

Resting and exercise heart rate had consistent, graded and highly significant associations with subsequent cancer mortality in men.

PLoS One. 2011;6(8):e21310. Heart rate and risk of cancer death in healthy men.

Slartibartfast
2011-08-10, 08:48
Surt för mig med vilopuls på 80. *popcorn*

stridis
2011-08-10, 08:51
Surt för mig med vilopuls på 80. *popcorn*

Hmm, varken du eller jag kommer leva länge, vi får leva hårt istället.

mattilainen
2011-08-10, 08:54
Svårt att få in att en så vältränad kille som dig slarti har den vilopulsen :p Enbart gym eller vad beror det på? :p

Jag har mellan 52-55. woho!

filmjölk
2011-08-10, 09:00
Fet, enbart gym, stressar, äter kakor bullar o skräpmat varje dag, usel kondis, snusar, sover dåligt, ändå 56 i vilopuls( och 120/70 BT).

stridis
2011-08-10, 09:06
Svårt att få in att en så vältränad kille som dig slarti har den vilopulsen :p Enbart gym eller vad beror det på? :p

Jag har mellan 52-55. woho!

För min del så kör jag lite yoga, någon gång ibland kondition, har haft relativt hög vilopuls även när jag tävlat i sanshou-sm(15h/veckan kampsport,svettigt värre) och blivit högre när jag började med antidepressiva.

stridis
2011-08-10, 09:07
Fet, enbart gym, stressar, äter kakor bullar o skräpmat varje dag, usel kondis, snusar, sover dåligt, ändå 56 i vilopuls( och 120/70 BT).

Har lägre undertryck, 62-65 brukar det ligga på.

Eddie Vedder
2011-08-10, 09:08
"...free of clinically detectable..." innebär ju dock inte att man absolut kommit undan alla riskgrupper.

Slartibartfast
2011-08-10, 09:43
Svårt att få in att en så vältränad kille som dig slarti har den vilopulsen :p Enbart gym eller vad beror det på? :p

Jag har mellan 52-55. woho!

Vilopuls är genetiskt och påverkas bara marginellt av motion. Dessutom är jag långt ifrån vältränad. Och så käkar jag antidepp.

mattilainen
2011-08-10, 10:06
För min del så kör jag lite yoga, någon gång ibland kondition, har haft relativt hög vilopuls även när jag tävlat i sanshou-sm(15h/veckan kampsport,svettigt värre) och blivit högre när jag började med antidepressiva.
ok ok. Då är det nog så att det är genetiskt då?

Vilopuls är genetiskt och påverkas bara marginellt av motion. Dessutom är jag långt ifrån vältränad. Och så käkar jag antidepp.
det visste jag faktiskt inte att vilopulsen är genetisk. Att vilopulsen bara påverkas marginellt, vad menar man egentligen då? Visst förstår jag att det är individuellt men finns det några studier/tankar kring det? Intressant!

InSipiD
2011-08-10, 10:41
Vad är hög och vad är låg vilopuls?

Man har ju hört om Gundes vilopuls på 30 bpm, vilket då antagligen bara är en myt, alt. väldigt ovanlig genetik?

Slartibartfast
2011-08-10, 10:45
det visste jag faktiskt inte att vilopulsen är genetisk. Att vilopulsen bara påverkas marginellt, vad menar man egentligen då? Visst förstår jag att det är individuellt men finns det några studier/tankar kring det? Intressant!

Det betyder att folk som har låg vilopuls har alltid haft det, och om man har 80 i vilopuls normalt, så går det inte att få ner den till typ 50 genom träning. Du har alltså den vilopuls du har, och träning sänker vilopulsen kanske med max 10 slag, även på väldigt lång sikt.

Grub har postat nån studie, så han får gräva fram den om han orkar.

HulkH
2011-08-10, 10:52
Sedan så går väl inte vilopulsen och kondotionen hand i hand, man kan väl ha relativt "vanlig" vilopuls men samtidigt ha bra kondition? (bara undrar)

MtotheM
2011-08-10, 11:04
Vad jag vet så kan man ändå ändra vilopulsen hyfsat mycket med konditionsträning på grund av ökad slagvolym.

Eddie Vedder
2011-08-10, 11:08
Vad jag vet så kan man ändå ändra vilopulsen hyfsat mycket med konditionsträning på grund av ökad slagvolym.

Ja oavsett genetik kan den ju ändå sänkas. Därför är det ganska intressant om det nu skulle vara en oberoende riskfaktor med hög puls. Alltså även om man är vältränad och med god kondition.

Min farsa har kondition som en häst men ändå relativt hög puls. Den är ju lägre nu än när han var mindre tränad men fortfarande hög i förhållande till hans träningsdos. Så man kan ju fråga sig om just den faktorn (många slag per minut) är till hans nackdel jämfört med om han vore exakt lika tränad men med lägre puls.

filmjölk
2011-08-10, 11:26
Man kan ju även tänka sig att mängden blod och röda blodkroppar påverkar pulsen. Hjärtat anpassar sitt arbete efter vad kroppen behöver för att syresätta sig.

Så om man har infuserat en mängd extra blod och manipulerat för att öka mängden röda blodkroppar, vilket konditionsidrottare gör emellanåt, kan man ju tänka sig att vilopulsen blir väldigt låg.

Doctor Snuggles
2011-08-10, 11:47
Vilopuls är genetiskt och påverkas bara marginellt av motion. Dessutom är jag långt ifrån vältränad. Och så käkar jag antidepp.

Misstänker att din medicin påverkar mest. Den är ju ändå noradrenalinhöjande. Frågan är om samma korrelation också föreligger om det handlar om en puls som blir exogent påverkad, eller om det enbart handlar om kroppens egna förmåga till att hålla hög puls etc, d.v.s. hur tränad du är.

mattilainen
2011-08-10, 12:02
Vad är hög och vad är låg vilopuls?

Man har ju hört om Gundes vilopuls på 30 bpm, vilket då antagligen bara är en myt, alt. väldigt ovanlig genetik?

"normal puls" täcker in allt från 50 - 100 slag/minut

Sinusknutan skickar väl signaler 42 gånger per minut. Att få hjärtat att pumpa mindre än vad sinusknutan skickar signaler är, om man inte är sjuk, underligt. Jag har hört att Gunde haft 43 - 45 i puls. Tror mycket är vem man hört det ifrån :p

Sen kontraherar väl kamrarna om pulsen understiger 35 slag/minut om jag inte är helt ute och cyklar.

Fredszky
2011-08-10, 12:08
"normal puls" täcker in allt från 50 - 100 slag/minut

Sinusknutan skickar väl signaler 42 gånger per minut. Att få hjärtat att pumpa mindre än vad sinusknutan skickar signaler är, om man inte är sjuk, underligt. Jag har hört att Gunde haft 43 - 45 i puls. Tror mycket är vem man hört det ifrån :p

Sen kontraherar väl kamrarna om pulsen understiger 35 slag/minut om jag inte är helt ute och cyklar.

fan vad sjukt, jag har alltid mätt upp 43 som vilopuls när jag känt att det går på tomgång.

cheunce
2011-08-10, 12:48
Sinusknutan skickar väl signaler 42 gånger per minut. Att få hjärtat att pumpa mindre än vad sinusknutan skickar signaler är, om man inte är sjuk, underligt.

Sinusknutan skickar regelbundna elektriska impulser 60 - 80 gånger per minut.
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=35572

Har själv en vilopuls runt 42-43.

mattilainen
2011-08-10, 12:50
fan vad sjukt, jag har alltid mätt upp 43 som vilopuls när jag känt att det går på tomgång.

Läste runt lite och det stog även på wiki att gunde hade 32 slag/minut.

Får titta upp i min kurslitteratur vad det egentligen stog. Måste ju ha fel..

Sinusknutan skickar regelbundna elektriska impulser 60 - 80 gånger per minut.
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=35572

Har själv en vilopuls runt 42-43.


Se där! kände att något inte stämde när jag inte hittade det jag trodde.. lägre än 30 slag/minut ska väl knappast gå väl? Det är väl det kamrarna pumpar utan att sinusknutan är inblandad.

King Grub
2011-08-10, 13:04
lägre än 30 slag/minut ska väl knappast gå väl?

Miguel Indurain hade 28 (L'Équipe, France, 2 July 2004).

Andreas Guiance
2011-08-10, 13:13
Miguel Indurain hade 28 (L'Équipe, France, 2 July 2004).

Röjler ska också ha legat på det:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article10723185.ab

tano
2011-08-10, 14:30
Körde på ett långtids ekg för ett tag sedan, dvs ett sådant man har på sig i ett dygn.

När min vän analyserade det blev hon först lite orolig över att jag hade något fel. Hoppas att jag minns rätt, men tror det var för att jag dippade ner till väldigt låg puls i perioder (tror det var 30). Hum måste fråga igen, när jag tänker efter var det kanske något med att hjärtat inte slog ibland... Hursomhelst hade hon inte sett det förut. Men efter konsultation med läkare var det tydligen något som kunde vara rätt vanligt för unga friska individer och ingen fara.

Jag verkar generellt ha låg puls, tog den just efter att ha kommit tillbaka till datorn efter en liten promenad. Fick den till prick 50, men riktiga vilopulsen är antagligen några slag lägre.

tano
2011-08-10, 14:47
Hum hur kommer det sig att vilopulsen har korrelation med dödlighet i cancer?
Vad är alltså anledningen? Har det något att göra med att man klarar av en svår tids sjukdom bättre? Betyder det i så fall lägre vilopuls gör en så att säga vitalare?
Har de förresten korrigerat avseende träningsmängd? (såg det inte i texten) Annars så finns det ju dokumenterat att träning sänker pulsen (även om effekten är liten) och då kanske studien istället visar att tränings/aktivitetsnivå minskar dödligheten. Men ett sådant "misstag" antar jag de inte gjort.

Eddie Vedder
2011-08-10, 14:51
Hum hur kommer det sig att vilopulsen har korrelation med dödlighet i cancer?
Vad är alltså anledningen? Har det något att göra med att man klarar av en svår tids sjukdom bättre? Betyder det i så fall lägre vilopuls gör en så att säga vitalare?

Vad som är den diskuterade orsaksfaktorn vet jag inte men anledningen till att de undersökt det här sambandet är ju mot bakgrund av att man redan vet korrelationen till hjärtsjukdom men att det även verkar kunna förekomma i samband med annan dödlighet.

Det behöver ju inte finnas något kausalt samband alls. Men en livsstil som ger ett starkt hjärta (motionerande och "nyttigt ätande" personer som håller vikten, har socialt stöd etc.) låter ju som en livsstil som även minskar risken för cancer.

Här är fullängdaren:

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0021310

De diskuterar potentiella mekanismer:

The mechanisms that could explain the association between heart-rate and cancer mortality are unclear. Is heart rate a marker of risk for developing cancer, or a marker of risk of dying if one individual develops cancer?

One possibility is that heart-rate increase might be a marker of chronic stress and anxiety, which may in turn be related to an increased risk for cancer. Recent data suggest that the link between chronic stress and cancer might be related to genetic instability as a consequence of telomere length reduction and telomerase activity decrease [30].

Another possibility is that low-grade inflammation which is present in certain malignant conditions may play a role although it is not known to what extent such inflammation might be associated with heart-rate increase. C-reactive protein measurements were not available at baseline (1967–72) in the present study, however when additional adjustments were made for white blood cell count (reflecting to some extent the inflammatory process), our results were unchanged. Similarly, subclinical anaemia is an unlikely explanation, as adjusting for baseline haemoglobin did not alter the strengths of associations observed.

It is tempting to speculate a potential role for autonomic imbalance. Heart-rate is a general integrator of many physiologic systems such as cardiovascular, respiratory and neuropsychologic. An increase in heart-rate is generally interpreted as mediated by an imbalance between vagal and adrenergic tone [31], which may in turn be related to cancer risk. We could envisage the autonomic nervous system to be stimulated by the development of malignant cells in a given tissue. We could also envisage that subjects with pre-existing disturbance of their autonomic system may have a lower immunity defense system and an increased risk of dying if the individual develops cancer. Further works are clearly needed to address these important issues.

cheunce
2011-08-10, 15:10
När min vän analyserade det blev hon först lite orolig över att jag hade något fel. Hoppas att jag minns rätt, men tror det var för att jag dippade ner till väldigt låg puls i perioder (tror det var 30). Hum måste fråga igen, när jag tänker efter var det kanske något med att hjärtat inte slog ibland... Hursomhelst hade hon inte sett det förut. Men efter konsultation med läkare var det tydligen något som kunde vara rätt vanligt för unga friska individer och ingen fara.

Skulle kunna vara respiratory sinus arrhythmia (http://en.wikipedia.org/wiki/Respiratory_sinus_arrhythmia) dvs att pulsen går ner under utandingen. Eller var dippen under en längre tid?

debbe
2011-08-10, 15:49
min går ner till 38 +- 2bpm, har kollat upp det hos läkare eftersom jag har problem att resa mig, eller gå ur bilen efter längre stäckor, svartnar och kan trilla.

Jag var frisk och utan hjärtfel och är tydligen fler i släkten som har låg vilopuls men inte så låg.

cero
2011-08-10, 19:40
Miguel Indurain hade 28 (L'Équipe, France, 2 July 2004).

Finns det några slutsatser man kan dra av individer som har så låg vilopuls? Bättre förutsättningar för kondition, eller något sådant?

Eddie Vedder
2011-08-11, 09:51
Finns det några slutsatser man kan dra av individer som har så låg vilopuls? Bättre förutsättningar för kondition, eller något sådant?

Att de cyklisterna ofta har direkt anorektiskt svultna kroppar spelar säkert också in. Särskilt under touren.

JakeShaft
2011-08-11, 11:11
Att de cyklisterna ofta har direkt anorektiskt svultna kroppar spelar säkert också in. Särskilt under touren.

Miguel Indurain är säkert ett undantag men om man ska tro wikipedia mätte han 188 cm och var 80 kg tung. Säger inte emot din uppfattning om cyklisters kroppar inte heller att det spelar roll men det gäller inte den nämnde. Att han var relativt stor gör det kanske än mer anmärkningsvärt?

Eddie Vedder
2011-08-11, 11:29
Miguel Indurain är säkert ett undantag men om man ska tro wikipedia mätte han 188 cm och var 80 kg tung. Säger inte emot din uppfattning om cyklisters kroppar inte heller att det spelar roll men det gäller inte den nämnde. Att han var relativt stor gör det kanske än mer anmärkningsvärt?

Där ser man. :) Jag då gäller ju just den hypotesen kanske inte han. Och det behöver inte alls stämma för den delen, det var bara en spekulation. :)