handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring bänkpress och axelproblematik (bakre instabilitet).


callmeal
2011-08-09, 22:28
Hej,

Är 27 år och har styrketränat i snart tio. Under stora delar av denna tid har jag lidit av återkommande axelproblem kopplade till att jag har en ganska ovanlig bakre instabilitet i axelleden (enligt diagnos från naprapat). Problemet har främst yttrat sig som subluxationer i lägen då jag belastat armen neråt eller bakåt, med armen snett utsträckt framåt nära kroppens mittlinje, eller med armen utsträckt snett bakom kroppen över huvudet. Följden har blivit smärtor som sedan tagit lång tid att bli av med.

Under de senaste två åren har jag lyckats hålla problemen borta med hjälp av rehab träning, främst av rotatorkuffen, och genom allmän försiktighet. Efter att jag slarvat med träningen under förra terminen återkom de dock, men efter ett par månaders rehab är jag nu smärtfri och axlarna känns bra igen.

Tänkte nu att det vore roligt att försöka bli lite mer seriös med träningen ett tag. Jag har annars främst underhållstränat de senaste åren och egentligen inte upplevt några större strykeökningar sedan gymnasietiden. Har därför börjat köra en variant av stronglifts 5x5, vilket hittills känns riktigt bra. Har dock några funderingar som ni gärna får yttra er om:

För det första blev jag rekommenderad av personen som diagnostiserade min axel att helst undvika tunga bänkpressar och istället köra t.ex. flyes, vilket jag ju absolut inte vill göra. Träningsvikter kring 100 kg i bänk har tidigare inte varit något problem, men jag frågar mig om det vore dumdristigt att fortsätta öka, med målet att kanske maxa 150 kg eller så inom några år? Och kan jag kanske göra något för att minimera risken, utöver att vara noga med tekniken?

För det andra blev jag särskilt rekommenderad att undvika att köra smalbänk, vilket jag i huvudsak har följt. Dock har jag på sista tiden utmanat ödet och gjort ett par försök med denna övning, och känner tyvärr att den skulle kunna bli en favorit för triceps. Min undran är därför hur rädd jag egentligen bör vara för denna övning, förutsatt att jag håller mig inom högre repsintervall (ca 8-12)?

Kan tillägga att jag aldrig har känt av axelproblemen i just dessa övningar, utan endast i de mer extrema vinklar jag beskrev inledningsvis.
Så vad är era tankar? Kanske har någon annan samma diagnos…

Tack på förhand!

callmeal
2011-08-17, 10:45
Ingen som har en uppfattning om detta?