handdator

Visa fullständig version : Jobba som sjukgymnast?


Springer
2011-08-09, 14:31
Kan man rekommendera någon man känner att utbilda sig till sjukgymnast? Är väl ingen bra arbetsmarknad för det?

Hur funkar det att öppna privatpraktik, är det bara för topp 0,1%, eller måste man dessutom studera i fler år än de första tre?

Mental
2011-08-09, 14:32
Arbetsmarknaden för sjukgymnaster är väl rätt skaplig?

Sheogorath
2011-08-09, 14:47
Det är bra arbetsmarknad för oss nu och det ser ut att bli bättre. Man kan öppna klinik direkt om man vill och det är inte särskilt svårt. Om man tror att man garanterat kommer jobba med idrottsskador får man antingen tänka om före eller under utbildningen. DET gör en försvinnande liten del, eftersom de flesta som behöver vård hos en sjukgymnast behöver det för att de lever för mycket av det vanliga livet (sitta mycket, inte träna mycket osv).

Akerhage
2011-08-09, 14:49
Hur kommer man in på programmet utan att ha fantastiska betyg? Hade 15.2 tror jag när jag gick ut gymnasiet och har en herrans massa högskolepoäng, men inte ens i närheten att komma in på sjukgymnast-programmet. Suger ju! Tror inte jag skulle prestera på högskoleprovet särskilt bra nu heller. Finns det andra sätt? - är väl kanske väldigt dyra då?

ceejay
2011-08-09, 14:50
Här i uppsala hade jag kommit in på sjukgymnast med 1,4 högskolepoäng tror jag

Mental
2011-08-09, 14:50
Högskoleprovet är ju den lätta vägen in

Edit: 1.1-1.2HP för att komma in som sjukgymnast, dvs medelmåtta. HT 2010. Lägre på våren

Akerhage
2011-08-09, 14:52
Är högskoleprovet så lätt då? Nu har man ju inte gått i skolan på bra länge, matte och sådant är helt bortglömt. 1.4 känns svårt att få? eller?

Mental
2011-08-09, 14:55
Du kommer in på KI med 1.2 på våren.

Svårt eller inte vet jag inte, men jag har helt usla gymnasiebetyg (16IG:n) Och jag skrev 1.9

Jag klistrar in mitt resultat så kan du se hur många som fick de olika HP betygen, och det är många som har 1.2 eller bättre.


http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/HP-2.jpg

ceejay
2011-08-09, 14:56
jag pluggade ingenting till högskoleprovet och jag hade inte gått i skolan på nåt år och fick 1,4 första gången, är du hyggligt smart så kan det gå bra :)

Mental
2011-08-09, 14:56
Är högskoleprovet så lätt då? Nu har man ju inte gått i skolan på bra länge, matte och sådant är helt bortglömt. 1.4 känns svårt att få? eller?

Plugga några gamla högskoleprov så ska du se att det kommer tillbaka, det är inte direkt mattekunskaper de kollar utan mera logik och analysförmåga.

Jag hade IG i matte b :)

Scratch89
2011-08-09, 14:57
Det beror på var du söker. Jag tror inte att det är någon i min klass som hade lägre än 1,3 eller så.

Exdiaq
2011-08-09, 15:00
Det beror på var du söker. Jag tror inte att det är någon i min klass som hade lägre än 1,3 eller så.

I Lund var det 1.5 eller 1.6 förra HT10 om jag inte har fel för mig.

Mental
2011-08-09, 15:01
Räkna med att 20% av provdelatagarna får 1.4 eller bättre. Det mer än 8.000st när jag skrev. Så det är inte så svårt.

Scratch89
2011-08-09, 15:02
Jepp. Och det verkar gå lite i perioder. Vissa år är det nästan max på sjukgymnast, nästa år är det dietist som is the shiznis. Det varvas verkar det som. Läkare är alltid pwnt.

Mental
2011-08-09, 15:03
I Lund var det 1.5 eller 1.6 förra HT10 om jag inte har fel för mig.

Lunds universitet LU-80506 Sjukgymnastprogrammet HP 1.40

HT10

Herr Oberst
2011-08-09, 15:04
Jag hade under 10 i betyg på gymnasiet, men kom tyvärr in på sjukgymnastprogrammet tack vare högskoleprovet. Hoppade som väl var av efter ett tag

Mental
2011-08-09, 15:04
Jepp. Och det verkar gå lite i perioder. Vissa år är det nästan max på sjukgymnast, nästa år är det dietist som is the shiznis. Det varvas verkar det som. Läkare är alltid pwnt.

Mm, det året jag kom in på dietist var det 1.7 som lägst. Helt galet för ett låglönekvinnoyrke med usel arbetsmarknad :D Men hey, jag är lika dum som resten!

PetterHultin
2011-08-09, 15:05
Du kommer in på KI med 1.2 på våren.

Svårt eller inte vet jag inte, men jag har helt usla gymnasiebetyg (16IG:n) Och jag skrev 1.9

Jag klistrar in mitt resultat så kan du se hur många som fick de olika HP betygen, och det är många som har 1.2 eller bättre.


http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/HP-2.jpg

Hur fan kunde då få så bra med så många ign? ^^

Herr Oberst
2011-08-09, 15:06
Hur fan kunde då få så bra med så många ign? ^^

Menar du att det är svårt att få IG?

ceejay
2011-08-09, 15:06
Hur fan kunde då få så bra med så många ign? ^^

Därför det svenska betygsystemet suger snåp.

Man vet ju många som gick i ens klass på gymnasiet som är så jävla blåsta som fick mvg i de flesta ämnena.

Mental
2011-08-09, 15:06
Hur fan kunde då få så bra med så många ign? ^^

För att HP inte kollar hur bra man var i skolan.

Scratch89
2011-08-09, 15:07
Jag hade under 10 i betyg på gymnasiet, men kom tyvärr in på sjukgymnastprogrammet tack vare högskoleprovet. Hoppade som väl var av efter ett tag

Vad var det för fel med SG? Vad läser du nu?

Herr Oberst
2011-08-09, 15:10
Vad var det för fel med SG? Vad läser du nu?

Läser inget alls. Istället för plugg, studiebidrag, skulder och en lön på 20-22 000 så tog jag ett vanligt okvalificerat kneg med bättre lön och hyfsade karriärmöjligheter.

*edit* Tyvärr får man väl ändå säga. SG kan nog vara ett kul jobb, för vissa. Men majoriteten hamnar ändå på en tråkig rehabavd där man ska träna tanter på att hålla i en penna

Mental
2011-08-09, 15:13
Kollar man statestiken från antagningen nu den här terminen så räckte det med 1.1 på mälardalens högskola 1.2 för Umeå och Upsala, inget omänskligt alltså.

Mental
2011-08-09, 15:14
*edit* Tyvärr får man väl ändå säga. SG kan nog vara ett kul jobb, för vissa. Men majoriteten hamnar ändå på en tråkig rehabavd där man ska träna tanter på att hålla i en penna

Då måste du läst till Arbetsterapeut då, för pennor är deras bord :D

Herr Oberst
2011-08-09, 15:16
Då måste du läst till Arbetsterapeut då, för pennor är deras bord :D

Haha! Jo det är väl sant. Men i princip har jag rätt ändå

Akerhage
2011-08-09, 15:16
Ska ta och göra mig lite tester och testa göra högskoleprovet....har iof redan 220.000kr i lån hos csn, vet inte om jag kan få ta mycket mer. Men hade gärna velat plugga till sjukgymnast. Verkar intressant som tusan! Tackar för tipset om det!

Mental
2011-08-09, 15:20
Haha! Jo det är väl sant. Men i princip har jag rätt ändå

Ja, det handlar ju om intresse. Jobbar man på strokerehab så går jobbet mycket ut på att återställa basala funktioner som att resa sig upp, ta på sig ett par byxor och ta några steg. Kanske träna på att gå i trappa osv.
Men de sjukgymnaster jag jobbar med här trivs då riktigt bra, så jag skulle inte dömma ut det.

Tolkia
2011-08-09, 15:21
Det brukar ju alltid dyka upp i sådana här trådar att sjukgymnast inte är något att satsa på, typ "för man får i alla fall bara jobba med gamla kärringar" eller "för man får i alla fall bara jobba med rehab", eller "för man får i alla fall bara jobba med svennebananer med svennebananskador". Jag tror att man lurar sig själv - till sin egen nackdel - om man lever i tron att sjukgymnast inte kan vara ett kul och stimulerande jobb om man inte får jobba med elitsatsande ungdomsidrottare eller motsvarande. Precis som man lurar sig om man tror att något annat jobb bara kan vara roligt om man får tillhöra den absoluta, absoluta toppen. Däremot bör man ju vara intresserad av hur kroppen funkar, och av att hjälpa folk försöka lösa sina problem, annars lär man inte hitta vad man söker. Jag känner flera sjukgymnaster som jobbat t.ex. på hjärtavdelning, på geriatriken och på vårdcentral och tyckt att det var kul. Samtliga har själva varit "sportiga" personer. Ens jobb måste inte vara identiskt med ens hobby för att vara ett bra jobb.

Mental
2011-08-09, 15:22
Ska ta och göra mig lite tester och testa göra högskoleprovet....har iof redan 220.000kr i lån hos csn, vet inte om jag kan få ta mycket mer. Men hade gärna velat plugga till sjukgymnast. Verkar intressant som tusan! Tackar för tipset om det!

Då blir det värre, du ska ju betala tillbaka dessutom, och en sjukgymnastiklön är inte superfet direkt.
Du kan logga in på CSN och se hur många veckor du har kvar.

Mental
2011-08-09, 15:23
Det brukar ju alltid dyka upp i sådana här trådar att sjukgymnast inte är något att satsa på, typ "för man får i alla fall bara jobba med gamla kärringar" eller "för man får i alla fall bara jobba med rehab", eller "för man får i alla fall bara jobba med svennebananer med svennebananskador". Jag tror att man lurar sig själv - till sin egen nackdel - om man lever i tron att sjukgymnast inte kan vara ett kul och stimulerande jobb om man inte får jobba med elitsatsande ungdomsidrottare eller motsvarande. Precis som man lurar sig om man tror att något annat jobb bara kan vara roligt om man får tillhöra den absoluta, absoluta toppen. Däremot bör man ju vara intresserad av hur kroppen funkar, och av att hjälpa folk försöka lösa sina problem, annars lär man inte hitta vad man söker. Jag känner flera sjukgymnaster som jobbat t.ex. på hjärtavdelning, på geriatriken och på vårdcentral och tyckt att det var kul. Samtliga har själva varit "sportiga" personer. Ens jobb måste inte vara identiskt med ens hobby för att vara ett bra jobb.

Så kan man sammanfatta det ja.
Jag skulle klart ha kunnat tänka mig sjukgymnast i stället för dietist, speciellt med tanke på att de har jobb att söka :P

Akerhage
2011-08-09, 15:24
@ Tolkia. Precis, det är ju mer viljan att hjälpa människor, intresset för studierna och ämnerna som gör jag är intresserad. Sen om det är en ung elitidrottssatsande kille/tjej eller en gammal gumma spelar ingen roll. Huvudsaken är ju att man får hjälpa till och dela med sig av sin kunskap och förhoppningsvis få respons av dessa människor genom att de blir bättre och tacksamma för ens hjälp!

Sheogorath
2011-08-09, 15:25
Det brukar ju alltid dyka upp i sådana här trådar att sjukgymnast inte är något att satsa på, typ "för man får i alla fall bara jobba med gamla kärringar" eller "för man får i alla fall bara jobba med rehab", eller "för man får i alla fall bara jobba med svennebananer med svennebananskador". Jag tror att man lurar sig själv - till sin egen nackdel - om man lever i tron att sjukgymnast inte kan vara ett kul och stimulerande jobb om man inte får jobba med elitsatsande ungdomsidrottare eller motsvarande. Precis som man lurar sig om man tror att något annat jobb bara kan vara roligt om man får tillhöra den absoluta, absoluta toppen. Däremot bör man ju vara intresserad av hur kroppen funkar, och av att hjälpa folk försöka lösa sina problem, annars lär man inte hitta vad man söker. Jag känner flera sjukgymnaster som jobbat t.ex. på hjärtavdelning, på geriatriken och på vårdcentral och tyckt att det var kul. Samtliga har själva varit "sportiga" personer. Ens jobb måste inte vara identiskt med ens hobby för att vara ett bra jobb.

Jag får sålla mig till den här skaran. Jag gick in i utbildningen och hade som de flesta bilden av att jag skulle jobba med idrottsskador. Idag tycker jag att det är i det närmaste tråkigt att jobba med idrottsskador. Det är väldigt likt jobbet som gyminstruktör eller personlig tränare kan jag tänka mig, och nu vet jag att det inte hade passat mig. Jag tycker att gymträning är roligt för egen del men det roar mig inte att coacha andra i det. Inte alls särskilt stimulerande efter ett tag. Känner jag. Att jobba med svåra sjukdomstillstånd (t.ex. stroke) är betydligt mer intressant.

Mental
2011-08-09, 15:25
tacksamma för ens hjälp!

Det händer, men inte så ofta :D Det är ett jobb och du har en lön, ett tack är bara en bonus.

Springer
2011-08-09, 15:26
Jo, såg att det var 1.4 på HP i Gbg, och det tror jag hon fixar lätt.

Sheo, kan du utvecka det där med att tänka om ang. idottsskador? Är det många som vill, men svårt att få jobb inom det? Försvinnande liten del av klienterna, helt enkelt?

Sheogorath
2011-08-09, 15:28
Jo, såg att det var 1.4 på HP i Gbg, och det tror jag hon fixar lätt.

Sheo, kan du utvecka det där med att tänka om ang. idottsskador? Är det många som vill, men svårt att få jobb inom det? Försvinnande liten del av klienterna, helt enkelt?

Allt detta egentligen. Eftersom det är en liten patientgrupp blir behovet av personal mindre, vilket gör att konkurrensen blir större. Jag är övertygad om att jag hade kunnat göra det om jag velat (bara det att vara en "sportig kille" bland alla sjukgymnastflickor och tanter kommer man långt med), men just nu vill jag inte. Jag trivs bra med den typ av arbete som finns på en vårdcentral. Neurolog-avdelning eller reuma/ortopedi-avdelning hade jag kunnat tänka mig också.

Akerhage
2011-08-09, 15:31
Det händer, men inte så ofta :D Det är ett jobb och du har en lön, ett tack är bara en bonus.

Hehe, nej kanske sant, men vetskapen är ju iaf att de förhoppningsvis får ett bättre liv tack vare ens instatser och det kan räcka långt :)

Mental
2011-08-09, 15:36
Hehe, nej kanske sant, men vetskapen är ju iaf att de förhoppningsvis får ett bättre liv tack vare ens instatser och det kan räcka långt :)

Mm, förbered dig på att agera slagpåse ibland, patienter kan lätt bli frustrerade eller ledsna när de har för höga förväntningar på sig själva (och dig) och det blir lätt att de agerar ut det verbalt.

Akerhage
2011-08-09, 15:40
Jo det kan jag tänka mig! Men sådant är jag ganska bra på att ta. Förstår ju de är frustrerade samtidigt. Verbala attacker har jag fått då jag varit p-vakt 2 år ;p

Springer
2011-08-09, 15:44
Vad är lönenivån, som sjukskjöterska ung?

Sheogorath
2011-08-09, 15:50
Vad är lönenivån, som sjukskjöterska ung?

Ja. Eller någon hundralapp högre. Inom den vanliga vården. Det är ju dock lättare att starta eget som sjukgymnast eftersom sjuksköterskor är mer intimt beroende av en läkare.

Skjaves
2011-08-09, 15:51
Jag hade under 10 i betyg på gymnasiet, men kom tyvärr in på sjukgymnastprogrammet tack vare högskoleprovet. Hoppade som väl var av efter ett tag
Kul, läser själv till SG i Uppsala. Kan väl säga tyvärr jag med, har bara inte hoppat av ännu. :smash:

Akerhage
2011-08-09, 15:52
Varför så dåligt?

Brickhead
2011-08-09, 16:30
Hur är utbildningen till sjukgymnast? Är den jobbig med många tentor eller mycket praktik? Om man är intresserad av kroppen, träning, rehabilitering så borde den väl inte vara så tung?

Funderar på att utbilda mig till sjukgymnast, men har ett år kvar på gymnasiet då jag just nu ligger på 17.3~ i poäng men kan nog höja mig med en del MVG i tredje året.

Anton Fräs
2011-08-09, 20:59
Så kan man sammanfatta det ja.
Jag skulle klart ha kunnat tänka mig sjukgymnast i stället för dietist, speciellt med tanke på att de har jobb att söka :P

+1 :( Stod i valet och kvalet mellan dietist och sjukgymnast men valde dietist pga. jag har större intresse för det. Riktigt synd på arbetsmarknaden dock. Dubbelexamen here I come? ;)

Mental
2011-08-09, 21:07
+1 :( Stod i valet och kvalet mellan dietist och sjukgymnast men valde dietist pga. jag har större intresse för det. Riktigt synd på arbetsmarknaden dock. Dubbelexamen here I come? ;)

Haha, jag valde iof mellan Dietist och Logoped. Logoped hade vart än bättre... Men jag älskar mitt jobb så jag klagar inte.

j2b
2011-08-09, 21:35
Jag får sålla mig till den här skaran. Jag gick in i utbildningen och hade som de flesta bilden av att jag skulle jobba med idrottsskador. Idag tycker jag att det är i det närmaste tråkigt att jobba med idrottsskador. Det är väldigt likt jobbet som gyminstruktör eller personlig tränare kan jag tänka mig, och nu vet jag att det inte hade passat mig. Jag tycker att gymträning är roligt för egen del men det roar mig inte att coacha andra i det. Inte alls särskilt stimulerande efter ett tag. Känner jag. Att jobba med svåra sjukdomstillstånd (t.ex. stroke) är betydligt mer intressant.

+1 får jag säga.

Själv jobbar jag som sjukgymnast med geriatriska patienter på sjukhus. Fantastiskt roligt, intressant och givande!

Scratch89
2011-08-09, 23:21
Ja. Eller någon hundralapp högre. Inom den vanliga vården. Det är ju dock lättare att starta eget som sjukgymnast eftersom sjuksköterskor är mer intimt beroende av en läkare.

Jag har aldrig fattat hur man tjänar pengar som privat. Besöken kostar väl fortfarande bara 80-100 kr nånting som hos den offentliga vården? Vart kommer pengarna ifrån?

Ame
2011-08-09, 23:38
Jag har aldrig fattat hur man tjänar pengar som privat. Besöken kostar väl fortfarande bara 80-100 kr nånting som hos den offentliga vården? Vart kommer pengarna ifrån?

De privatkliniker som bara tar ut patientavgift har en form av avtal med landstinget (etablering) som gör att de kan debitera landstinget resten av summan. Jag tror det varierar hur mycket man får beroende på landsting men det är runt 300-400 kr.

Privatpraktiker utan etablering får ta ut hela summan själva, därför det oftast kostar 400-500 att gå till naprapat/kiropraktor då knappt finns någon med landstingsavtal vad jag vet.

tomn
2011-08-09, 23:39
Har gått halva utbildningen i linköping och jag tycker det är riktigt kul. Kan ju inte direkt säga hur det är på andra ställen men jag tycker det varit kanon i linköping :)

Danne2k
2011-08-10, 00:02
Kollar man statestiken från antagningen nu den här terminen så räckte det med 1.1 på mälardalens högskola 1.2 för Umeå och Upsala, inget omänskligt alltså.

1.1 för Luleå också..

Fan va irriterad jag är nu att jag inte la ner lite extra tid på att plugga till högskoleprovet i våras, hade nog lätt kunna få minst 1,2 (har som sagt 1,1) och kommit in på mitt andrahandsval, dvs. Uppsala..

Känner lite såhär..

*gah!* *gah!* *gah!* *gah!*
http://fc06.deviantart.net/fs70/f/2010/218/6/5/FUUUUUUUUU_The_World_by_FattyMcFatters.jpg


Till TS, satsa på högskoleprovet, inte så svårt om du pluggar. Jag är rätt värdelös på det och har dessutom ganska mediokra betyg, men kom nyss in på sjukgymnast i Luleå mot alla odds.

Danne2k
2011-08-10, 00:04
Jag hade f.ö. samma syn på sjukgymnaster tidigare som en del verkar ha, tråkigt och ensidigt jobb osv, men har insett att det är en väldigt bra yrkesutbildning om man verkligen är intresserad av kroppen/träning/hälsa osv.

vicarious
2011-08-10, 07:35
Jag började sjukgymnast på KI men hoppade av i stort sett direkt. Pallar inte plugga något som man inte är 100% motiverad för. Tror intaget var 1.3 för högskoleprovet den gången.

Verkar vara en kul utbildning men desto mindre roligt jobb (tycker jag personligen), dessutom verkar det vara rätt lågavlönat.. ?

Springer
2011-08-10, 08:07
Till TS, satsa på högskoleprovet, inte så svårt om du pluggar.

Jag tror det är lugnt, eftersom
a) jag fick 2.0 senast jag gjorde det, men
b) det är inte jag som skall söka.

Tack ändå för peppen! :)

Mental
2011-08-10, 08:16
Jag började sjukgymnast på KI men hoppade av i stort sett direkt. Pallar inte plugga något som man inte är 100% motiverad för. Tror intaget var 1.3 för högskoleprovet den gången.

Verkar vara en kul utbildning men desto mindre roligt jobb (tycker jag personligen), dessutom verkar det vara rätt lågavlönat.. ?

Nej, är man inte intresserad ska man så klart inte plugga, många är dåliga på att ta reda på vad jobbet innebär innan de påbörjar en utbildning, något man såg hos många som började på dietistutbildningen tex.
Och ja, det är lågavlönat, ingångslönen är väl runt 22-24k och löneutvecklingen sedan är nästan obefintlig.

Sheogorath
2011-08-10, 08:17
Nej, är man inte intresserad ska man så klart inte plugga, många är dåliga på att ta reda på vad jobbet innebär innan de påbörjar en utbildning, något man såg hos många som började på dietistutbildningen tex.
Och ja, det är lågavlönat, ingångslönen är väl runt 22-24k och löneutvecklingen sedan är nästan obefintlig.

Oj. Om du går in på 22-24 k så går du in HÖGT. Nu jämför jag med lönerna i Skåne, men här går man in på 20 000 jämt inom Landstinget och 21 000 kommunalt.

Mental
2011-08-10, 08:27
Oj. Om du går in på 22-24 k så går du in HÖGT. Nu jämför jag med lönerna i Skåne, men här går man in på 20 000 jämt inom Landstinget och 21 000 kommunalt.

Ojdå? Jag känner bara tre sjukgymnaster och de gick in runt 22.5-23 i år.
Jag har för dåligt underlag för att uttala mig med andra ord :D

Det varierar nog en del över landet.

Sheogorath
2011-08-10, 08:30
Ojdå? Jag känner bara tre sjukgymnaster och de gick in runt 22.5-23 i år.
Jag har för dåligt underlag för att uttala mig med andra ord :D

Det varierar nog en del över landet.

Nej, ditt underlag är nog inte dåligt. Det är nog snarare det sista du skriver: att det varierar över landet. Skåne har väl typ Sveriges sämsta löner inom allt. Ska man tjäna bra ska man först och främst se till hålla sig långt bort från utbildningsorterna och sedan gärna långt borta från tät bebyggelse överhuvudtaget. :)

Herr Oberst
2011-08-10, 08:32
Medellön Medianlön Medelålder Erfarenhet
24.272 kr 23.900 kr 34,2 år 7,1 år


Län Medellön Medelålder Erfarenhet

Blekinge 21.960 kr 27 år 1 år
Dalarna 24.275 kr 37 år 8 år
Gotland 21.500 kr 24 år 0 år
Gävleborg 23.880 kr 33 år 9 år
Halland 24.719 kr 39 år 10 år
Jämtland 24.216 kr 36 år 10 år
Jönköping 24.125 kr 33 år 7 år
Kalmar 24.513 kr 28 år 5 år
Kronoberg 24.550 kr 36 år 10 år
Norrbotten 21.791 kr 26 år 1 år
Skåne 23.702 kr 33 år 6 år
Stockholm 25.122 kr 36 år 8 år
Södermanland 23.623 kr 32 år 7 år
Uppsala 23.086 kr 29 år 4 år
Värmland 24.575 kr 34 år 5 år
Västerbotten 23.333 kr 32 år 5 år
Västernorrland 31.775 kr 41 år 16 år
Västmanland 23.020 kr 32 år 5 år
Västra Götaland 24.219 kr 35 år 8 år
Örebro 26.215 kr 40 år 11 år
Östergötland 25.272 kr 35 år 8 år


Hur väl siffrorna stämmer vet jag inte, men dom ger väl en viss fingervisning
www.lonestatistik.se

Mental
2011-08-10, 08:37
Medellön Medianlön Medelålder Erfarenhet
24.272 kr 23.900 kr 34,2 år 7,1 år


Län Medellön Medelålder Erfarenhet

Blekinge 21.960 kr 27 år 1 år
Dalarna 24.275 kr 37 år 8 år
Gotland 21.500 kr 24 år 0 år
Gävleborg 23.880 kr 33 år 9 år
Halland 24.719 kr 39 år 10 år
Jämtland 24.216 kr 36 år 10 år
Jönköping 24.125 kr 33 år 7 år
Kalmar 24.513 kr 28 år 5 år
Kronoberg 24.550 kr 36 år 10 år
Norrbotten 21.791 kr 26 år 1 år
Skåne 23.702 kr 33 år 6 år
Stockholm 25.122 kr 36 år 8 år
Södermanland 23.623 kr 32 år 7 år
Uppsala 23.086 kr 29 år 4 år
Värmland 24.575 kr 34 år 5 år
Västerbotten 23.333 kr 32 år 5 år
Västernorrland 31.775 kr 41 år 16 år
Västmanland 23.020 kr 32 år 5 år
Västra Götaland 24.219 kr 35 år 8 år
Örebro 26.215 kr 40 år 11 år
Östergötland 25.272 kr 35 år 8 år


Hur väl siffrorna stämmer vet jag inte, men dom ger väl en viss fingervisning
www.lonestatistik.se

Problemet med den sidan är att det är egenrapporterade siffror och ett ganska litet underlag. Dessutom säger det inte så mycket om ingångslönen. Ska se om jag hittar sacos

MasterChief
2011-08-10, 08:47
Svenskt Näringslivs siffror:

Åldersklass 25-29 30-34 35-39 40-44 45-49 50-64 Totalt
10:e perc . 21500 22800 23000 24000 23700 25100 23000
40:e perc . 23000 24700 25600 26500 26700 28000 26100
60:e perc . 24500 25700 26800 27700 28600 29900 27800
90:e perc . 30000 28400 29800 31600 34600 37500 33500

Mental
2011-08-10, 08:48
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B30n33EdgKoHNGUzMWEyYWQtYmYwMy00MTUyLWJhYWY tZjY3YjhhOGY3MDM1&hl=en_US

Funkar den länken? det är sjukgymnastlönerna från SACO gällande landsting.

Springer
2011-08-10, 08:52
Funkar för mig, tack. Verkar inte vara guld med täljkniv, nä.

Hur funkar det i praktiken om man vill öppna eget, måste man köra som anställd först, eller kan man bara ringa landstinget och säga "tjena, nu är jag ansluten" eller måste man ha xx års erfarenhet?

En annan sak, hur funkar det att behandla släkt, vänner och resp. vagt bekanta? Som läkare får man väl inte behandfla närstående, och det kanske inte är så kul alla gånger heller. Samma med sjukgymnast?

Mental
2011-08-10, 08:54
Funkar för mig, tack. Verkar inte vara guld med täljkniv, nä.

Hur funkar det i praktiken om man vill öppna eget, måste man köra som anställd först, eller kan man bara ringa landstinget och säga "tjena, nu är jag ansluten" eller måste man ha xx års erfarenhet?

Landstinget måste ha ett behov av dig, sedan är det som med allt annat, den som gör det billigast, men uppfyller deras krav, får uppdraget.
Du kan alltid öppna helprivat utan att ta landstingets patienter, men då måste du marknadsföra dig bra.

MasterChief
2011-08-10, 08:54
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B30n33EdgKoHNGUzMWEyYWQtYmYwMy00MTUyLWJhYWY tZjY3YjhhOGY3MDM1&hl=en_US

Funkar den länken? det är sjukgymnastlönerna från SACO gällande landsting.

De var lite lägre än Svenskt Näringslivs och jag antar att SACO:s är närmare sanningen.

Mental
2011-08-10, 08:55
De var lite lägre än Svenskt Näringslivs och jag antar att SACO:s är närmare sanningen.

Jag kollade bara landstingen, näringslivet tog nog med privata och lite annat. Men SACO baseras på bekräftade uppgifter från arbetsgivare, villket tenderar vara lägre än självrapporterade källor.

Mental
2011-08-10, 08:57
En annan sak, hur funkar det att behandla släkt, vänner och resp. vagt bekanta? Som läkare får man väl inte behandfla närstående, och det kanske inte är så kul alla gånger heller. Samma med sjukgymnast?

Får och bör är olika saker, nästan alla läkare jag känner behandlar själva sina barn, och sig själv. Man får förskriva läkemedel till sig själv även om det kanske inte är så lämpligt.

Som dietist ger jag såklart annhöriga och vänner som önskar det kostråd. Men vill de ha en mer genomgående behandling med kostupplägg och uppföljning mm så tar jag betalt av alla utanför den egna familjen.

Börje H
2011-08-10, 09:06
Hur funkar det i praktiken om man vill öppna eget, måste man köra som anställd först, eller kan man bara ringa landstinget och säga "tjena, nu är jag ansluten" eller måste man ha xx års erfarenhet?

För att ta del av statliga medel måste du ha en sk ersättningsetablering:
http://www.regeringen.se/sb/d/11168
I praktiken är detta oerhört svårt att få nuförtiden då de flesta landsting har ersättningsetableringsstopp. I praktiken fungerar det så att man inom ramen för ersättningsetableringen har en viss summa/år, ex 1,3 miljoner, som man får som statlig ersättning för de patienter man tar sig an. Patienten betalar 80-100 kr och beroende på patent/besökstyp så tillskjuts ytterligare ett par hundralappar från ersättningssumman. När man nått "taket" för ett år så utgår ingen mer ersättning. De 80-100 kr patienten betalar är de pengar som kommer in. Systemet är långt ifrån helt superbra.

I och med det "Fria vårdvalet" kan man dock som sjukgymnast få jobb hos en privat vårdenhet, som istället för som enskilld vårdgivare söker tillstånd som en hel enhet:
http://www.dn.se/nyheter/politik/fritt-vardval-i-hela-landet
Då ingår man som specialkompetens inom just den vårdenheten. Inkommande kapital är helt styrt av mängden patienter som registrerar sig hos den aktuella vårdenheten. Kapitalet per patient som kommer in är också viktat mot vårdtyngd. Dvs patienter med större behov av vård genererar också mycket pengar. De kostar ju dock mycket resurser också då de söker mycket vård.

Man kan ju också helt fritt öppna en egen klinik, utanför de två ovanstående exemplena. Då på samma villkor som andra terapeuter som inte lyder under socialstyrelsens reglemente om kontrollerad vård.

Beträffande yrket i sig så är det ju som flera tidigare föklarat enormt varierande. Sport/idrottsskador är en försvinnande liten del av jobbet, om man jobbar inom den primära vården. Ännu mindre om man jobbar inom slutenvården, dvs sjukhus.

Lönen den är dom den är, generellt alldeles för låg i förhållande till ansvarsmängd.

Tolkia
2011-08-10, 10:21
Vad jag vet finns inga restriktioner när det gäller behandling av närstående för vare sig läkare, sjukgymnaster eller annan vårdpersonal. Det vore ju också aningen svårt att dra gränsen - hur nära stående skulle man få behandla, och hur gör den som arbetar på liten ort? Att man får är dock, som Mental påpekar, inte detsamma som att man bör. Det finns flera anledningar till att man skall vara lite restriktiv med att ha närstående som patienter när det gäller allvarliga problem (jag räknar här inte småsaker som att ta ut stickor eller skriva ut medel mot fotsvamp), men vi kan nämna det att det är svårt att hålla sig professionell när man är känslomässigt inblandad - vilket kan göra en till en mycket dålig vårdgivare, hur skicklig man än är rent hantverksmässigt - och det att det inte är så kul att efteråt leva med sina misstag om det skiter sig. Man skall också skilja mellan att behandla anhöriga om de råkar hamna på den inrättning där man jobbar - d.v.s. inom ramen för sin anställning - och att behandla anhöriga på fritiden.

Mental
2011-08-10, 10:27
Sidofråga, är sjukgymnast ett legitimationsyrke med skyddad yrkestitel?

mij82
2011-08-10, 10:28
Sidofråga, är sjukgymnast ett legitimationsyrke med skyddad yrkestitel?

Japp.

ceejay
2011-08-10, 10:28
jao titeln är skyddad

Mental
2011-08-10, 10:38
pra!

Exdiaq
2011-08-17, 21:02
De privatkliniker som bara tar ut patientavgift har en form av avtal med landstinget (etablering) som gör att de kan debitera landstinget resten av summan. Jag tror det varierar hur mycket man får beroende på landsting men det är runt 300-400 kr.

Privatpraktiker utan etablering får ta ut hela summan själva, därför det oftast kostar 400-500 att gå till naprapat/kiropraktor då knappt finns någon med landstingsavtal vad jag vet.

Inom Region Skåne så sluts det i princip inga avtal med privata aktörer längre och de få som får till det har arbetat för det i ett antal år. Hört från en nyexad sjukgymnast.

dupper
2011-08-17, 21:15
När jag var hos ett par sjukgymnaster för att titta och se hur det var, så klagade de mest på att arbetsmarknaden inte såg så bra ut. Flera andra yrken (naprapat osv) tog över mycket av marknaden och ingångslönen var inte så bra.

Supermicke
2012-06-06, 12:35
en liten sidofråga till sjukgymnaster! blir ni inte enormt "mätta" på allting när ni behandlar patienter, gymmar, sen hänger på kolo och hjälper folk här och skriver om anatomi och grejer

Qudatullah Jamal
2012-06-06, 12:48
Oj. Om du går in på 22-24 k så går du in HÖGT. Nu jämför jag med lönerna i Skåne, men här går man in på 20 000 jämt inom Landstinget och 21 000 kommunalt.

Medellön Medianlön Medelålder Erfarenhet
24.272 kr 23.900 kr 34,2 år 7,1 år


Län Medellön Medelålder Erfarenhet

Blekinge 21.960 kr 27 år 1 år
Dalarna 24.275 kr 37 år 8 år
Gotland 21.500 kr 24 år 0 år
Gävleborg 23.880 kr 33 år 9 år
Halland 24.719 kr 39 år 10 år
Jämtland 24.216 kr 36 år 10 år
Jönköping 24.125 kr 33 år 7 år
Kalmar 24.513 kr 28 år 5 år
Kronoberg 24.550 kr 36 år 10 år
Norrbotten 21.791 kr 26 år 1 år
Skåne 23.702 kr 33 år 6 år
Stockholm 25.122 kr 36 år 8 år
Södermanland 23.623 kr 32 år 7 år
Uppsala 23.086 kr 29 år 4 år
Värmland 24.575 kr 34 år 5 år
Västerbotten 23.333 kr 32 år 5 år
Västernorrland 31.775 kr 41 år 16 år
Västmanland 23.020 kr 32 år 5 år
Västra Götaland 24.219 kr 35 år 8 år
Örebro 26.215 kr 40 år 11 år
Östergötland 25.272 kr 35 år 8 år


Hur väl siffrorna stämmer vet jag inte, men dom ger väl en viss fingervisning
www.lonestatistik.se

Ha va? Vilket jävla loserjobb!
Hur i hela friden tänker man när man väljer att utbilda sig i 3år eller vad det är för en sån sjuk pisslön? Tog ju för fan ut lika mycket när jag var telefonförsäljare. :smash:

Johanss0n
2012-06-06, 13:46
Ha va? Vilket jävla loserjobb!
Hur i hela friden tänker man när man väljer att utbilda sig i 3år eller vad det är för en sån sjuk pisslön? Tog ju för fan ut lika mycket när jag var telefonförsäljare. :smash:

De kanske prioriterar ett jobb de trivs med inom något de är intresserade av framför en jätte lön, pengar är inte allt här i livet.
Hade förövrigt hellre prostituerat mig än jobbat som telefonförsäljare, då hade man ju iaf fått behålla nån slags värdighet.

Yes
2012-06-06, 14:38
Medellönen för telefonförsäljare kan inte vara särskilt häftig den heller.

För övrigt verkar det råda hyffsad inflation i lönerna. När jag var ung var 30kkr/mån mycket. Idag är det dåligt att tjäna under det.

Sheogorath
2012-06-06, 16:13
en liten sidofråga till sjukgymnaster! blir ni inte enormt "mätta" på allting när ni behandlar patienter, gymmar, sen hänger på kolo och hjälper folk här och skriver om anatomi och grejer

Det är just därför jag inte jobbar med idrottsmedicin. Den typen av sjukgymnastik (som i praktiken närmar sig PT-jobb på gym i många fall) är ofantligt, dödligt, tråkigt. Tycker jag. Att coacha patienter i träning är den tråkigaste delen av jobbet, och den som känns minst professionell. Att däremot få in en patient som söker vård för första gången och ta upp anamnes, undersöka, diagnosticera, planera behandling och sedan utföra den (ofta blir det patienten som får utföra själv efter instruktioner), det är spännande och roligt. Ibland är det inte ens säkert att problemet är rörelse-stöd-relaterat och man tvingas tänka utanför boxen och eventuellt slussa patienten vidare till rätt instans. Detektivarbete! Annat som är kul är att få in patienter för second opinion där läkaren kört fast och behöver en annan infallsvinkel i diagnostiken.

Sheogorath
2012-06-06, 16:15
De kanske prioriterar ett jobb de trivs med inom något de är intresserade av framför en jätte lön, pengar är inte allt här i livet.


This.

Qudatullah Jamal
2012-06-06, 16:16
De kanske prioriterar ett jobb de trivs med inom något de är intresserade av framför en jätte lön, pengar är inte allt här i livet.
Hade förövrigt hellre prostituerat mig än jobbat som telefonförsäljare, då hade man ju iaf fått behålla nån slags värdighet.

Fejspalm. Nu var det ju inte så att jag ville få telefonförsäljare att låta som jävla drömyrket utan jag insinuerade ju faktiskt att det är ett riktigt skitjobb och att det hela bara är tragiskt. En telefonförsäljare ska naturligtvis inte på långa vägar tjäna lika mycket som en sjukgymnast som utbildat sig i 3år. Jag tror jag skulle tycka det var ganska roligt och intressant att hålla på med det som sjukgymnasterna sysslar med men fan inte till vilken jävla lön som helst och sen stå där med studieskulder upp över öronen med vetskapen om att folk som knappt klarat grundskolan har samma lön som en själv. Capisce?

Sheogorath
2012-06-06, 16:19
Fejspalm. Nu var det ju inte så att jag ville få telefonförsäljare att låta som jävla drömyrket utan jag insinuerade ju faktiskt att det är ett riktigt skitjobb och att det hela bara är tragiskt. En telefonförsäljare ska naturligtvis inte på långa vägar tjäna lika mycket som en sjukgymnast som utbildat sig i 3år. Jag tror jag skulle tycka det var ganska roligt och intressant att hålla på med det som sjukgymnasterna sysslar med men fan inte till vilken jävla lön som helst och sen stå där med studieskulder upp över öronen med vetskapen om att folk som knappt klarat grundskolan har samma lön som en själv. Capisce?

Om det gör mig lycklig är det värt det. Lycka är alltings mått.

Eddie Vedder
2012-06-06, 16:20
Fejspalm. Nu var det ju inte så att jag ville få telefonförsäljare att låta som jävla drömyrket utan jag insinuerade ju faktiskt att det är ett riktigt skitjobb och att det hela bara är tragiskt. En telefonförsäljare ska naturligtvis inte på långa vägar tjäna lika mycket som en sjukgymnast som utbildat sig i 3år. Jag tror jag skulle tycka det var ganska roligt och intressant att hålla på med det som sjukgymnasterna sysslar med men fan inte till vilken jävla lön som helst och sen stå där med studieskulder upp över öronen med vetskapen om att folk som knappt klarat grundskolan har samma lön som en själv. Capisce?

Att studera är kul och givande. Att sedan få jobba med något kul och givande resten av livet är helt klart värd kass lön för många. Jag har precis fått mitt drömjobb. Verkligen låg lön men jag skulle ta det jobbet om jag så fick leva på existensminimum.

Studierna och arbetet som studierna leder till kan med andra ord ses som en del i ekvationen. Det är inte bara en fråga om pengar.

Johanss0n
2012-06-06, 16:35
Fejspalm. Nu var det ju inte så att jag ville få telefonförsäljare att låta som jävla drömyrket utan jag insinuerade ju faktiskt att det är ett riktigt skitjobb och att det hela bara är tragiskt. En telefonförsäljare ska naturligtvis inte på långa vägar tjäna lika mycket som en sjukgymnast som utbildat sig i 3år. Jag tror jag skulle tycka det var ganska roligt och intressant att hålla på med det som sjukgymnasterna sysslar med men fan inte till vilken jävla lön som helst och sen stå där med studieskulder upp över öronen med vetskapen om att folk som knappt klarat grundskolan har samma lön som en själv. Capisce?

Nu var ju min poäng just att människor värderar saker olika. För dig verkar ett jobb mest handla om att få in så mkt pengar som möjligt medan det för andra är viktigare vad de gör under tiden de arbetar d.v.s. hur kul/intresant/utvecklande jobbet är. Jag skulle ta ett jobb jag älskade för 20k i månaden framför ett jag hatade för 80k. Min poäng med telefonförsäljare (vilket jag uttryckte rätt dåligt) var snarare att man kan ha moraliska betänkligheter när det gäller jobb som t.ex. prostituerad, telefonförsäljare, advokat, lägervakt o.s.v. som gör att man inte skulle ta dem oavsett hur bra betalda de är.

När det gäller vad folk "borde tjäna" är det väl knappast någon nyhet att det snarare är just så att ju "onödigare" ett jobb är ju bättre betalt är det och vice versa.

killenigrillen
2012-06-06, 16:35
Fejspalm. Nu var det ju inte så att jag ville få telefonförsäljare att låta som jävla drömyrket utan jag insinuerade ju faktiskt att det är ett riktigt skitjobb och att det hela bara är tragiskt. En telefonförsäljare ska naturligtvis inte på långa vägar tjäna lika mycket som en sjukgymnast som utbildat sig i 3år. Jag tror jag skulle tycka det var ganska roligt och intressant att hålla på med det som sjukgymnasterna sysslar med men fan inte till vilken jävla lön som helst och sen stå där med studieskulder upp över öronen med vetskapen om att folk som knappt klarat grundskolan har samma lön som en själv. Capisce?

Ta det lite lugnt med galenskapen nu.

Tror du att det är en överraskning för de som går ut från sjukgymnastprogrammet att de eventuellt kommer att tjäna lika mycket (lite) som de undersköterskor de jobbar med som "enbart" gått gymnasiet gör? Väx upp.

Som många andra har sagt så är det mer värt för många (de flesta?) att ha ett jobb man verkligen trivs med än att tjäna en massa stålar och köpa svindyra grejer som används 2 ggr och sedan slängs i garderoben. Du vet att de som otrivs på jobbet har mycket höga risk för olika folksjukdomar och ryggbesvär osv? Kanske värt att ta lite lägre lön om man lever längre och behåller hälsan livet ut...

Däremot bör vi sjukgymnaster slå oss mer för bröstet och visa vad vi kan och begära högre lön, det tror jag alla sjukgymnaster håller med om.

Qudatullah Jamal
2012-06-06, 16:36
Att studera är kul och givande. Att sedan få jobba med något kul och givande resten av livet är helt klart värd kass lön för många. Jag har precis fått mitt drömjobb. Verkligen låg lön men jag skulle ta det jobbet om jag så fick leva på existensminimum.

Studera må vara kul och givande, visst, men man får samtidigt studieskulder och är 3år som man kunnat använda till att arbeta ihop en inkomst med istället.
Grattis till drömjobbet! Men nånstans måste det ju ändå kännas lite förargligt att low-lifers utan utbildning och nonsensjobb har samma lön som en själv och det faktum att man har en riktig pisslön tycker jag. Hade jag varit färdigutbildad och så hade jag nog sett till att sticka från och lämna det här socialistherraväldet snarast möjligt och säkert tjänat det dubbla nån annanstans.

Eddie Vedder
2012-06-06, 16:39
Men nånstans måste det ju ändå kännas lite förargligt att low-lifers utan utbildning och nonsensjobb har samma lön som en själv ...

Inte det minsta. Sen vad som är en "low-lifer" är ju ganska subjektivt. Själv placerar jag människor som dig i det facket.

Qudatullah Jamal
2012-06-06, 16:43
Ta det lite lugnt med galenskapen nu.
Tror du att det är en överraskning för de som går ut från sjukgymnastprogrammet att de eventuellt kommer att tjäna lika mycket (lite) som de undersköterskor de jobbar med som "enbart" gått gymnasiet gör? Väx upp.

Ja för vissa lär det säkerligen bli ett smärtsamt uppvaknande, det har jag även läst diverse artiklar om, så det är aningen bisarrt att du kallar det för galenskap och säger att jag ska ''växa upp''.


Som många andra har sagt så är det mer värt för många (de flesta?) att ha ett jobb man verkligen trivs med än att tjäna en massa stålar och köpa svindyra grejer som används 2 ggr och sedan slängs i garderoben. Du vet att de som otrivs på jobbet har mycket höga risk för olika folksjukdomar och ryggbesvär osv? Kanske värt att ta lite lägre lön om man lever längre och behåller hälsan livet ut...

Däremot bör vi sjukgymnaster slå oss mer för bröstet och visa vad vi kan och begära högre lön, det tror jag alla sjukgymnaster håller med om.

Har väl knappast förnekat att vissa ser det som ett drömjobb trots skitlönen men jag tror nog man ändrar uppfattning när man väl har jobbat ett antal år och den största geisten har lagt sig och då politiker troligen har sett till att man har ännu sämre villkor än förut.

Tolkia
2012-06-06, 16:46
Sen vad som är en "low-lifer" är ju ganska subjektivt. Själv placerar jag människor som dig i det facket.
+1. Fräsch attityd, liksom.

Qudatullah Jamal
2012-06-06, 16:50
Inte det minsta. Sen vad som är en "low-lifer" är ju ganska subjektivt. Själv placerar jag människor som dig i det facket.

Okej! Du ser alltså inga problem med att politiker har sett till så att man låter utbildade inom vården ha samma lön som folk som knappt klarat av grundskolan, det gör däremot jag själv.
Sen förstår jag inte riktigt hur det skulle vara intressant för diskussionen huruvida du tycker jag är en low-lifer eller inte så jag ber dig vänligen att lämna personangreppen utanför diskussionen.

Qudatullah Jamal
2012-06-06, 17:29
Och för att summera så tycker jag att det också är jättefint och fantastiskt med alla som tycker sig äntligen ha fått sitt drömjobb eller kommit in på den här fantastiska utbildningen. Grattis.
Men jag tror även att någonstans så bör man ha en lite mer nyanserad inställning till det också, annars tror jag att man riskerar att bli väldigt olycklig när man väl kanske börjar inse efter något år att man faktiskt har lagt några år på utbildning med studieskulder medan man samtidigt kunde ha jobbat ihop en inkomst istället och att man har en väldigt låg lön, att Klimpen-snubben från gamla skolan fortfarande kan mäta sig med dig då han tjänar minst lika bra utan utbildning och eftersom han har jobbat 3år längre dessutom, halva lönen som ryker i skatt går mestadels bara till skit ändå och staten som hela tiden sätter käppar i hjulet för en.

Säger bara att man nog bör fundera väldigt noga innan man hoppar på nån liknande utbildning och speciellt om man tänkt jobba inom offentlig sektor och inte bara blåsas upp av det enbart skulle vara guld och gröna skogar och att man är beredd att vara löneslav till vilket pris som helst bara man får sitt drömjobb.

Så jag förstår inte riktigt varför ni blir så arga på just mig egentligen? Är det verkligen så fel av mig att försöka granska någonting åt båda håll?
Misstänker snarare att attackerna mot mig kan handla om att ni börjat inse detta själva, fast vad vet jag...

Angel
2012-06-06, 17:34
Ha va? Vilket jävla loserjobb!
Hur i hela friden tänker man när man väljer att utbilda sig i 3år eller vad det är för en sån sjuk pisslön? Tog ju för fan ut lika mycket när jag var telefonförsäljare. :smash:

Tänk dig då sjuksköterskor...

Tolkia
2012-06-06, 17:37
Så jag förstår inte riktigt varför ni blir så arga på just mig egentligen? Är det verkligen så fel av mig att försöka granska någonting åt båda håll?
Misstänker snarare att attackerna mot mig kan handla om att ni börjat inse detta själva, fast vad vet jag...
Liksom i andra trådar klär det dig inte heller här särskilt väl att spela den sårade oskulden när du provocerar och folk sedan reagerar på detta. Om du tycker att det är ett seriöst problem att folk inte faller till marken stumma av beundran inför dina "snärtiga" formuleringar är ett konstruktivt tips att nästa gång du skriver något fundera över vad det egentligen är du vill uppnå med inlägget - få fram ditt budskap, eller få verka "frän".

Detta sagt, så är det en faktor av många att ta med när man väljer utbildning huruvida det är möjligt att leva på det man utbildar sig till. Var man sedan lägger nivån för "möjligt att leva" är upp till var och en, och jag har personligen svårt att förstå hur någon kan tycka att det är så obegripligt att andra har andra prioriteringar än vad man själv har. Är det något man skall akta sig för så är det att förutsäga andras framtid, typ "du kommer att ångra dig om du gör det här, jag VET att du egentligen xyz", för man brukar ha fel oftare än man har rätt. Många har nog, liksom jag, hört det av beskäftiga studievägledare, SYO-konsulenter och anhöriga som inte innan de gav sina "tips" brydde sig om att kolla upp vad personen de "tipsade" egentligen ville ha ut av livet.

Visst skall man fundera över sitt tilltänkta yrkes baksida, men om problemet inte är att man inte kommer att kunna leva på sin lön, utan, som QJ skriver i det inlägg jag citerar delar ur ovan, att man inte klarar av att leva med att andra, som man tycker är "sämre" än man själv, har bättre betalt, då är det nog helt enkelt dags att växa upp. Man kommer aldrig att bli nöjd om man hela tiden jämför sig med andra, för det kommer alltid att finnas någon ny att vara avundsjuk på.

Nebuchadnezzar
2012-06-06, 17:42
Så jag förstår inte riktigt varför ni blir så arga på just mig egentligen? Är det verkligen så fel av mig att försöka granska någonting åt båda håll?

Extremt förvånande att de inte tackar dig för att du förklarar vilket "loserjobb" de blivit pålurade.

Qudatullah Jamal
2012-06-06, 18:13
Liksom i andra trådar klär det dig inte heller här särskilt väl att spela den sårade oskulden när du provocerar och folk sedan reagerar på detta. Om du tycker att det är ett seriöst problem att folk inte faller till marken stumma av beundran inför dina "snärtiga" formuleringar är ett konstruktivt tips att nästa gång du skriver något fundera över vad det egentligen är du vill uppnå med inlägget - få fram ditt budskap, eller få verka "frän".

Nej, jag skrev att det var ett loserjobb i den mån att man sätter sig med massa massa studieskulder och sen när man är färdigutbildad ändå har en pissig lön och det var dessutom en frågeställning. Att det inte är sjukgymnasternas fel förstår väl vem som helst.
Jag må använda en del svordomar även i text men jag är i alla fall alltid saklig och håller inte på att attackera ens person.


Detta sagt, så är det en faktor av många att ta med när man väljer utbildning huruvida det är möjligt att leva på det man utbildar sig till. Var man sedan lägger nivån för "möjligt att leva" är upp till var och en, och jag har personligen svårt att förstå hur någon kan tycka att det är så obegripligt att andra har andra prioriteringar än vad man själv har. Är det något man skall akta sig för så är det att förutsäga andras framtid, typ "du kommer att ångra dig om du gör det här, jag VET att du egentligen xyz", för man brukar ha fel oftare än man har rätt. Många har nog, liksom jag, hört det av beskäftiga studievägledare, SYO-konsulenter och anhöriga som inte innan de gav sina "tips" brydde sig om att kolla upp vad personen de "tipsade" egentligen ville ha ut av livet.
Visst skall man fundera över sitt tilltänkta yrkes baksida, men om problemet inte är att man inte kommer att kunna leva på sin lön, utan, som QJ skriver i det inlägg jag citerar delar ur ovan, att man inte klarar av att leva med att andra, som man tycker är "sämre" än man själv, har bättre betalt, då är det nog helt enkelt dags att växa upp. Man kommer aldrig att bli nöjd om man hela tiden jämför sig med andra, för det kommer alltid att finnas någon ny att vara avundsjuk på.

Ser inte hur det skulle vara barnsligt att jämföra vad andra tjänar gentemot en själv? Min fråga var mer så här.

Föreställ dig att du går och gör ett utmärkt arbete på ditt jobb och jobbar 5ggr hårdare och effektivare än alla andra på arbetsplatsen men ändå är nöjd med din lön.
Sen får du ändå reda på att alla dina lata kollegor som bara sitter på arslet och låter dig göra allt hårt jobb och bara går runt och snackar skit och dricker kaffe tjänar det dubbla! Varför skulle du då totalt ignorera det orättvisa faktumet inför din arbetsgivare och svara med aggression varje gång någon kompis påpekade det faktumet?


Extremt förvånande att de inte tackar dig för att du förklarar vilket "loserjobb" de blivit pålurade.

Se ovan.

Nebuchadnezzar
2012-06-06, 18:18
Det var nog ingen som inte fattade vad du menade med loserjobb, men det ändrar inte det faktum att du kommer in och fittar dig och blir förvånad när folk inte tackar dig.

Sjukgymnasterna är uppenbarligen medvetna om vad de får för lön, så du gör dem ingen tjänst här. De har ju redan förklarat att det är en av många faktorer men att den överskuggas av hur mycket de tycker om jobbet i sig.




EDIT: Och sluta försöka glida över från ursprungsinsinuationen, att man måste vara rätt dum för att utbilda sig till sjukgymnast med tanke på lönen, till att vara sjukgymnasternas förkämpe i kampen mot orättvisa.

mij82
2012-06-06, 18:24
Det var nog ingen som inte fattade vad du menade med loserjobb, men det ändrar inte det faktum att du kommer in och fittar dig och blir förvånad när folk inte tackar dig.

Sjukgymnasterna är uppenbarligen medvetna om vad de får för lön, så du gör dem ingen tjänst här. De har ju redan förklarat att det är en av många faktorer men att den överskuggas av hur mycket de tycker om jobbet i sig.




EDIT: Och sluta försöka glida över från ursprungsinsinuationen, att man måste vara rätt dum för att utbilda sig till sjukgymnast med tanke på lönen, till att vara sjukgymnasternas förkämpe i kampen mot orättvisa.

Schh, låt personen fortsätta, ju mer hen skriver desto djupare blir hålet = mer underhållning! *popcorn*

Sheogorath
2012-06-06, 18:24
det var nog ingen som inte fattade vad du menade med loserjobb, men det ändrar inte det faktum att du kommer in och fittar dig och blir förvånad när folk inte tackar dig.

Sjukgymnasterna är uppenbarligen medvetna om vad de får för lön, så du gör dem ingen tjänst här. De har ju redan förklarat att det är en av många faktorer men att den överskuggas av hur mycket de tycker om jobbet i sig.




edit: Och sluta försöka glida över från ursprungsinsinuationen, att man måste vara rätt dum för att utbilda sig till sjukgymnast med tanke på lönen, till att vara sjukgymnasternas förkämpe i kampen mot orättvisa.

+1

Eddie Vedder
2012-06-06, 19:02
Sen förstår jag inte riktigt hur det skulle vara intressant för diskussionen huruvida du tycker jag är en low-lifer eller inte så jag ber dig vänligen att lämna personangreppen utanför diskussionen.

Det var inget angrepp. Bara ett kallt konstaterande. Du får gärna ha samma inställning till mig.

Qudatullah Jamal
2012-06-06, 19:10
Det var nog ingen som inte fattade vad du menade med loserjobb, men det ändrar inte det faktum att du kommer in och fittar dig och blir förvånad när folk inte tackar dig.

Sjukgymnasterna är uppenbarligen medvetna om vad de får för lön, så du gör dem ingen tjänst här. De har ju redan förklarat att det är en av många faktorer men att den överskuggas av hur mycket de tycker om jobbet i sig.

EDIT: Och sluta försöka glida över från ursprungsinsinuationen, att man måste vara rätt dum för att utbilda sig till sjukgymnast med tanke på lönen, till att vara sjukgymnasternas förkämpe i kampen mot orättvisa.

Och ''fittar'' antar jag ska vara ett verb i negativ bemärkelse då.
Nej. Jag har redan talat om att det bara har handlat om rena reflektioner från min sida och har inget större behov av att fortsätta försöka hävda min oskuld för dig, men då ni verkar vara mer intresserade av att dra one-liners och plussa för varandras inlägg, diskutera huruvida jag har jättehemska intentioner och försöker göra narr av er än att faktiskt diskutera argumenten och funderingarna jag för fram här så är det nog lika bra att vi stannar här.

Qudatullah Jamal
2012-06-06, 19:13
Det var inget angrepp. Bara ett kallt konstaterande. Du får gärna ha samma inställning till mig.

Och fortfarande fullständigt irrelevant för trådens ämne huruvida du tycker att jag är en low-life.

Tolkia
2012-06-06, 20:31
Och fortfarande fullständigt irrelevant för trådens ämne huruvida du tycker att jag är en low-life.
Det bör ju vara lika relevant som att du tycker att andra är low-lifers. Det var du som tog in begreppet i diskussionen från första början. Det funkar fortfarande skitdåligt att spela den sårade oskulden. Vad trodde du när du började den här diskussionen? Att folk skulle tacka dig för att du skänkt dem Upplysningen(tm) att hey, ni är losers som väljer ett jobb ni tycker är kul trots att det finns folk med kortare utbildningstid än er som tjänar mer och ni kommer att ångra er om några år?

killenigrillen
2012-06-07, 10:05
Och ''fittar'' antar jag ska vara ett verb i negativ bemärkelse då.
Nej. Jag har redan talat om att det bara har handlat om rena reflektioner från min sida och har inget större behov av att fortsätta försöka hävda min oskuld för dig, men då ni verkar vara mer intresserade av att dra one-liners och plussa för varandras inlägg, diskutera huruvida jag har jättehemska intentioner och försöker göra narr av er än att faktiskt diskutera argumenten och funderingarna jag för fram här så är det nog lika bra att vi stannar här.

Du kom in i tråden och bajsade ur dig en massa provocerande saker och förväntar dig att vi inte ska reagera?

Vilken värld lever du i egentligen? Är det världen där de som tjänar mest är "winners" och de som utbildar sig och ärligt vill hjälpa folk (t.ex sjukgymnaster) men inte tjänar storkovan är "losers"? I så fall kan du gladeligen få bo kvar i den världen.

De tankar du har och beskriver här har GARANTERAT större delen av de som utbildar sig till sjukgymnast redan tänkt på och övervägt, hur kan du tro nåt annat? Tror du att du är den enda här i landet som kan planera i förväg eller?

Qudatullah Jamal
2012-06-07, 13:12
De tankar du har och beskriver här har GARANTERAT större delen av de som utbildar sig till sjukgymnast redan tänkt på och övervägt, hur kan du tro nåt annat? Tror du att du är den enda här i landet som kan planera i förväg eller?

Tydligen...

http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/25/or-ttvisorna-mellan-sjukgymnaster-var-en-chock

killenigrillen
2012-06-07, 13:38
Tydligen...

http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/25/or-ttvisorna-mellan-sjukgymnaster-var-en-chock

1 person = alla?

Sluta gnälla och gör något åt det säger jag, vilket den här killen verkar göra. Han exponerar orättvisorna i lön för sjukgymnaster genom att gå ut med det i pressen. Good for him och för oss andra sjukgymnaster förhoppningsvis.

Sedan att han (1 person) inte kände till denna situation innan får han stå för, inte alla vi andra sjukgymnaster.

Du drar slutsatsen att många (alla?) som väljer att plugga till sjukgymnast inte har koll på lönerna genom den artikeln? Skulle du dra slutsatsen att många (alla?) som väljer att läsa till läkare inte har koll på att man kanske får se döda människor när man jobbar som läkare om 1 läkare skulle gå ut i en intervju och säga så? Eller skulle du tänka att den personen hör till en väldigt liten grupp?

Asdf
2012-06-07, 14:13
Visst är det tråkigt när yrken som anses mer viktiga än andra värderas mindre lönemässigt. Men det är så världen ser ut, är du en väldigt duktig privatpraktiserande sjukgymnast med egen klinik är du nog inte så dåligt ställd ekonomiskt iallafall. Allt handlar om ju närmre man är pengarna i sitt yrke, hur duktig man är på det man gör och vad man personligen själv vill arbeta med

Qudatullah Jamal
2012-06-07, 14:48
1 person = alla?

Sluta gnälla och gör något åt det säger jag, vilket den här killen verkar göra. Han exponerar orättvisorna i lön för sjukgymnaster genom att gå ut med det i pressen. Good for him och för oss andra sjukgymnaster förhoppningsvis.

Sedan att han (1 person) inte kände till denna situation innan får han stå för, inte alla vi andra sjukgymnaster.

Du drar slutsatsen att många (alla?) som väljer att plugga till sjukgymnast inte har koll på lönerna genom den artikeln? Skulle du dra slutsatsen att många (alla?) som väljer att läsa till läkare inte har koll på att man kanske får se döda människor när man jobbar som läkare om 1 läkare skulle gå ut i en intervju och säga så? Eller skulle du tänka att den personen hör till en väldigt liten grupp?

Suck... Föreslår att du läser tråden om du är intresserad av mina synpunkter då jag ogillar att behöva upprepa mig.

Visst är det tråkigt när yrken som anses mer viktiga än andra värderas mindre lönemässigt. Men det är så världen ser ut, är du en väldigt duktig privatpraktiserande sjukgymnast med egen klinik är du nog inte så dåligt ställd ekonomiskt iallafall. Allt handlar om ju närmre man är pengarna i sitt yrke, hur duktig man är på det man gör och vad man personligen själv vill arbeta med

Kanske det men problemet verkar ju just vara att det är svårt att kunna få den där egna kliniken att börja rulla.

killenigrillen
2012-06-07, 15:29
Suck... Föreslår att du läser tråden om du är intresserad av mina synpunkter då jag ogillar att behöva upprepa mig.


Ok då summerar vi:

Ha va? Vilket jävla loserjobb!
Hur i hela friden tänker man när man väljer att utbilda sig i 3år eller vad det är för en sån sjuk pisslön? Tog ju för fan ut lika mycket när jag var telefonförsäljare. :smash:

Detta var din första post, fattar du att folk reagerar lite fientligt på den?


Studera må vara kul och givande, visst, men man får samtidigt studieskulder och är 3år som man kunnat använda till att arbeta ihop en inkomst med istället.
Grattis till drömjobbet! Men nånstans måste det ju ändå kännas lite förargligt att low-lifers utan utbildning och nonsensjobb har samma lön som en själv och det faktum att man har en riktig pisslön tycker jag. Hade jag varit färdigutbildad och så hade jag nog sett till att sticka från och lämna det här socialistherraväldet snarast möjligt och säkert tjänat det dubbla nån annanstans.

Här försöker du krypa ut ur ditt lilla hörn när du inser att folk faktiskt inte tycker likadant som du gör. Samtidigt visar du på ett smått människoförakt som du sedan inte vill vetas av.

Och för att summera så tycker jag att det också är jättefint och fantastiskt med alla som tycker sig äntligen ha fått sitt drömjobb eller kommit in på den här fantastiska utbildningen. Grattis.


Fantastiskt, tack så mycket.


Men jag tror även att någonstans så bör man ha en lite mer nyanserad inställning till det också, annars tror jag att man riskerar att bli väldigt olycklig när man väl kanske börjar inse efter något år att man faktiskt har lagt några år på utbildning med studieskulder medan man samtidigt kunde ha jobbat ihop en inkomst istället och att man har en väldigt låg lön, att Klimpen-snubben från gamla skolan fortfarande kan mäta sig med dig då han tjänar minst lika bra utan utbildning och eftersom han har jobbat 3år längre dessutom, halva lönen som ryker i skatt går mestadels bara till skit ändå och staten som hela tiden sätter käppar i hjulet för en.


Som jag skrivit så tror jag att merparten av de som söker till sjukgymnastlinjen är i alla all hyffsat medvetna om detta.


Säger bara att man nog bör fundera väldigt noga innan man hoppar på nån liknande utbildning och speciellt om man tänkt jobba inom offentlig sektor och inte bara blåsas upp av det enbart skulle vara guld och gröna skogar och att man är beredd att vara löneslav till vilket pris som helst bara man får sitt drömjobb.

Så jag förstår inte riktigt varför ni blir så arga på just mig egentligen? Är det verkligen så fel av mig att försöka granska någonting åt båda håll?
Misstänker snarare att attackerna mot mig kan handla om att ni börjat inse detta själva, fast vad vet jag...

Vi är kanske inte arga, bara jävligt irriterade då du försöker snirkla dig ur din första post genom att "förtydliga" vad du menar med mer o mer nonsens.

Ja för vissa lär det säkerligen bli ett smärtsamt uppvaknande, det har jag även läst diverse artiklar om, så det är aningen bisarrt att du kallar det för galenskap och säger att jag ska ''växa upp''.

Har väl knappast förnekat att vissa ser det som ett drömjobb trots skitlönen men jag tror nog man ändrar uppfattning när man väl har jobbat ett antal år och den största geisten har lagt sig och då politiker troligen har sett till att man har ännu sämre villkor än förut.


Här svarade jag på dig och du postade då EN artikel, på vilket jag svarade igen med några frågor. Du gav därefter upp och bad mig läsa tråden igen, vilket jag gjorde.

Jag fattar fortfarande inte hur du dragit slutsatsen som du dragit.

xan
2018-07-19, 17:44
Hur utmanande och stimulerande tycker ni det är att jobba som fysioterapeut? Har tänkt på det länge, men mardrömmen är att sitta på en vårdcentral och skriva ut övningar till folk som har ont i handleden eftersom att de sitter vid datorn för mycket, i stället för att t ex jobba aktivt på något rehabiliteringscenter med människor som opererats, varit i koma osv.

mattilainen
2018-07-19, 18:15
Den stora frågan måste väl ändå handla om vad Qudatullah Jamal gör idag och om han faktiskt tagit sig från "socialistherraväldet" och tjänar nu multum?

Tolkia
2018-07-19, 18:28
Jag tror faktiskt inte att det är så tråkigt i primärvården som man tror innan man börjat jobba. Upplever att många sjukgymnaster jag träffar som jobbar på vårdcentral trivs bra med sina jobb och har rätt varierade uppgifter. Upplever även att många som när de började sjukgymnastutbildningen drömde om att arbeta med typ "unga elitidrottare" eller liknande (rätt klyschiga) typiska drömjobb ändrat inställning ganska radikalt under utbildningens gång. Inom slutenvården finns också rätt stora variationer; det är t.ex. stor skillnad mellan att jobba på en ortopedisk vårdavdelning och att jobba på thoraxkirurgen eller lungan. Rehabiliteringscentra finns det inte så många av.

Mental
2018-07-19, 18:29
Hur utmanande och stimulerande tycker ni det är att jobba som fysioterapeut? Har tänkt på det länge, men mardrömmen är att sitta på en vårdcentral och skriva ut övningar till folk som har ont i handleden eftersom att de sitter vid datorn för mycket, i stället för att t ex jobba aktivt på något rehabiliteringscenter med människor som opererats, varit i koma osv.

Jadu, om du inte vill jobba på vårdcentral så söker du inte jobb på vårdcentral. Svårare än så är det väl inte.
Jag skulle säga att rehabträna postop och komapatienter är betydligt mindre varierat och tråkigt än vad ett vanligt rehabjobb vore.

Ett Orm
2018-07-19, 18:41
Starta en Army Boot camp rehab style.

-Ner på marken och ge mig 3x15 utåtrotationer! :whipped:

Tolkia
2018-07-19, 23:10
Jag jobbade som usk:a på MAVA (internmedicinsk akutvårdsavdelning, där man t.ex. kan ligga p.g.a. lunginflammation, hjärtsvikt, pyelonefrit, TIA, allmän ålderdom) en sommar för ett antal år sedan. Sjukgymnasten som kom dit var en rysk-fransk f.d. fallskärmsjägare, stor som ett hus med snaggat hår och vikter kring fotlederna. Han såg ut som den sista personen i världen att ha sittgympa på en avdelning där patienterna för det mesta är mycket gamla, mycket sjuka och inte sällan mer eller mindre dementa, men han var ofantligt engagerad och det var som om han kom med själva livet när han kom stormande med sin väska full med små plasthantlar i ena handen och en bergsprängare i den andra tre gånger i veckan. Jag blir fortfarande varm inombords när jag tänker på det.

Sjukgymnastyrket är ganska brett, och det finns många arbetsplatser man kanske inte riktigt tänker på när man tänker ordet "sjukgymnast" som har sin charm.

Fetknoppen
2018-07-26, 10:51
Hur utmanande och stimulerande tycker ni det är att jobba som fysioterapeut? Har tänkt på det länge, men mardrömmen är att sitta på en vårdcentral och skriva ut övningar till folk som har ont i handleden eftersom att de sitter vid datorn för mycket, i stället för att t ex jobba aktivt på något rehabiliteringscenter med människor som opererats, varit i koma osv.


Överlägset vanligaste besvärsområdena i primär-vård och som privat Fysioterapeut är ländrygg, axlar/nacke/skuldror/axlar, höfter och knän. Det är verkligen inte vanligt att träffa patienter med smärta i handleder/händer. Jag har ca 200 patientbesök/månad och det kan gå månader mellan de gånger jag träffar någon med smärta i händerna.


Om jag generaliserar skulle jag säga att plus-sidan med yrket är att göra detektivarbetet och det blir bara mer och mer spännande ju mer man lär sig/vidareutbildar sig. Det negativa är lönerna som i vissa delar av landet är rent skrämmande. Man kan förvisso tänka att lönen inte är det viktigaste; bara jag har ett stimulerande arbete. För mig är det dock svårt att komma ifrån det faktum att vi alla går i pension och då vill man också kunna leva ungefär som man gör de yrkesverksamma åren.


Jag tror och hoppas att merparten av alla fysioterapeuter går in på ca 26 000/månad och efter några år ligger man nog en bit över 30 000. Med mycket vidareutbildning kan det nog för de flesta som är drivna ändå bli ca 35 000/månad och då lever man ett normalt liv och riskerar inte katastrofalt låg pension. Är man inte nöjd med det kan man alltid arbeta privat och då är det nästan svårt att inte nå statlig inkomstskatt ganska snabbt. Vissa som arbetar privat i eget bolag drar in riktigt mycket pengar och tjänar klart mer än medelsvensson. Träffar man många patienter/månad och gör ett bra arbete kan man i teorin tjäna långt över 60 000/månad, men varför ska man ta ut så hög lön. Då är det bättre att ligga kring 40 000 och ta ut inkomst av kapital i slutet av året. Då blir det ganska mycket mindre som skattas bort.