handdator

Visa fullständig version : Efter två veckors semester..


Springer
2011-08-09, 11:27
... låg jag på samma vikt i morse (upp 1 hg). Mätte sedan och hade samma värde på arm/vad/bröst utom midjan som gått ner 2 cm. Tycker själv att jag ser smalare ut runt midjan, men det är säkert lätt att lura sig själv.

Har inte stykretränat mycket senaste tiden, har stått stilla i vikterna (eller ner i MP :-( )

Så, om, inte musklerna har växt, och vikten inte gått ner, hur kommer det sig att midjan har krympt?

Eller är allt helt enkelt inom felmarginalen vid mätning?

Pintan
2011-08-09, 15:12
det kan ju vara en omfördelning av fett, mindre på magen men mer på benen tex. 2cm är nog inom felmarginalen dessutom, om du inte mäter väldigt ofta och ör extremt noggrann varje gång

Ponitus
2011-08-09, 15:29
Magen har ju en tendens att "svälla upp" då och då.

Springer
2011-08-09, 15:30
Omfördelning av fett FRÅN magen? Trodde jag inte hände vi 40+... :-)

Visst sväller magen upp då och då, men nu är det tvärt om.

Pintan
2011-08-09, 17:15
Omfördelning av fett FRÅN magen? Trodde jag inte hände vi 40+... :-)

Visst sväller magen upp då och då, men nu är det tvärt om.

du kan ju fortfarande ha fått en bättre hormonbalans. säj att man varit tjock och otränad hela livet (inte riktat mot dig) och börjar träna styrketräning och gå ner i vikt runt 40, då kommer man ju med stor sannolikhet ha bättre eller iaf lika bra hormonärden som när man var 35 (allt är ju individuellt o bla bla bla, studier o grejer). men somsagt, jag tror absolut att man kan förbättra hormonnivåerna även i äldre åldrar.

mattilainen
2011-08-09, 17:29
mycket handlar om dagsform när det är så kort period.

Fredrik_S
2011-08-09, 17:31
Det är inom felmarginalen för mätning.. Testa mät dig flera gånger om dagen i ett par dagar så får du se att det kan variera flera cm, beroende på mag/tarminnehåll, hur mycket man slappnar av/håller in, hur hårt man håller måttband etc etc

Springer
2011-08-10, 10:02
Vägde 69,9kg (dvs ner 5 hg) i morse, så det är nog så att jag har tappat några hg. Om man är 183 och väger ca 70 kg, hur många hg fett motsvarar två cm på midjan? Eller är det helt omöjligt att säga? Har 12-15% fett är min gissning.

Jodå, mäter mig ganska ofta. Tror mer på det än att mäta sig sällan.

Jokester
2011-08-10, 12:00
Vägde 69,9kg (dvs ner 5 hg) i morse, så det är nog så att jag har tappat några hg. Om man är 183 och väger ca 70 kg, hur många hg fett motsvarar två cm på midjan? Eller är det helt omöjligt att säga? Har 12-15% fett är min gissning.

Jodå, mäter mig ganska ofta. Tror mer på det än att mäta sig sällan.

För mig kan nog midjemåttet variera minst 10-15 cm beroende på hur mycket jag ätit, no joke.

Ronn
2011-08-10, 12:13
För mig kan nog midjemåttet variera minst 10-15 cm beroende på hur mycket jag ätit, no joke.

:eek:

Själv har jag aldrig sett några större variationer än +-1 cm från dag till dag

Springer
2011-08-10, 12:40
Jag är med Ronn, några cm från helt tom till helt full.

TheIsh
2011-08-10, 17:28
Om det var en uppfinning jag skulle kunna ogöra i träningsvärlden hade det varit vågen.
Seriöst, 5hg diffar man ju morgon till kväll ibland.

Löpsko
2011-08-10, 17:55
Om det var en uppfinning jag skulle kunna ogöra i träningsvärlden hade det varit vågen.
Seriöst, 5hg diffar man ju morgon till kväll ibland.

har diffat 1-2kg från morgon kväll..

Springer
2011-08-10, 20:03
Jag med, men inte morgon till morgon med samma träning dagen innan.

TheIsh
2011-08-10, 21:26
Frågan är väl snarare varför man väger sig varje dag.

Jokester
2011-08-10, 21:39
Frågan är väl snarare varför man väger sig varje dag.

Just för att se ett mönster då vikten kan variera från dag till dag.

Springer
2011-08-10, 21:52
Frågan är väl snarare varför man väger sig varje dag.

Ju fler gånger man väger sig, desto lättare är det att se vad som är den normala variationen och skapa sig en bild av sin genomsnittsvikt, och kunna jämföra den över tid.

http://sv.wikipedia.org/wiki/De_stora_talens_lag

TheIsh
2011-08-11, 10:56
Jag förstår vad ni är ute efter, men jag anser att det räcker med någon gång i månaden.
Vad skillnaden är på 24h är i min mening helt ointressant, för jag lär inte ha lagt på mig någon betydande massa ändå. Fett eller muskler. Skillnaden blir per automatik sådant som faktiskt påverkas under den tiden. Vikt i form av vätska & magsäcksinnehåll. Eller för att prata ren Svenska, hur mycket du har skitit och pissat ut kontra hur mycket du ätit och druckit. Lite som att räkna kalorier, fast mer ointressant. Bajs är inget stort intresse för mig.

Jokester
2011-08-11, 10:58
Jag förstår vad ni är ute efter, men jag anser att det räcker med någon gång i månaden.
Vad skillnaden är på 24h är i min mening helt ointressant, för jag lär inte ha lagt på mig någon betydande massa ändå. Fett eller muskler. Skillnaden blir per automatik sådant som faktiskt påverkas under den tiden. Vikt i form av vätska & magsäcksinnehåll. Eller för att prata ren Svenska, hur mycket du har skitit och pissat ut kontra hur mycket du ätit och druckit. Lite som att räkna kalorier, fast mer ointressant. Bajs är inget stort intresse för mig.

Fast om du endast väger dig en gång i månaden kan det vara så att du tror att du tappat 0,5kg eller stått stilla i vikt fast du egentligen kanske tappat 2-3kg. Väger man sig ofta ser man mycket lättare vad den faktiska vikten ligger på.

Springer
2011-08-11, 11:05
Theish har nog missuppfattat idén. Just för att kunna filtrera bort dagsvariationer är det ju intressant att veta hur stora de är.

Ju fler mätpunkter, desto säkrare slutsatser och desto kortare fördröjning till återkoppling. Svårare än så är det inte.

Fredrik_S
2011-08-11, 11:05
Jag förstår vad ni är ute efter, men jag anser att det räcker med någon gång i månaden.

Du förstår uppenbarligen inte vad man är ute efter.
Man väger sig varje dag för att kunna dra ett snitt över veckan eller månaden för att på så sätt få en korrekt siffra.
Väger man sig en gång i månaden blir siffran totalt opålitlig pga av att du en dag kan väga 3 kg mer än en annan just pga av allt bajs utan att fettmängden förändrats ett smack.

Låt mig ta ett exempel.
Du väger 80 kilo månad 1 men har vid detta tillfälle lite förskuten vätskeballans och tarmarna råkar vara rätt tomma
Sedan bantar du 0,5 kilo i veckan och går ner 2 kg fett till nästa vägning, men denna gång råkar du väga 81 kg pga att du har 3 kg mer vätska tarminnehåll och magsäckinnehåll. och blir då jätteledsen och skiter i allt vad heter bantning trots att du faktiskt gått ner 2 kg fett.
Hade du istället vägt dig varje dag hade du kunna räkna ut en snittvikt och då hade du sett att du faktistk gått ner ca 2 kg.

Sundsarn
2011-08-11, 11:09
Eh.... Vad Fredrik skrev.

Eddie Vedder
2011-08-11, 11:21
för jag lär inte ha lagt på mig någon betydande massa ändå.

Nej men vikt. Och det är hela poängen. VIKTEN kan diffa mycket på bara 24 timmar och skillnaden kan ju i så fall lura en att månaden gått helt åt skogen om det är en sån dag.

Och det måste inte ens vara grisätardagar för att vikten ska diffa på något kg så det är inte säkert att allt är linjärt bara för att man undviker kolhydratladdning dagen innan vägning.

JakeShaft
2011-08-11, 12:03
Förra veckan gick jag upp, tömde blåsan och vägde mig. Lade mig och sov ca 3 timmar till och vägde mig igen. Hade gått ner 4 hg, utan att ha tömt blåsan en andra gång. Vet inte hur det är möjligt då jag tycker att min våg är väldigt konsekvent. Jag väger mig varje dag för att göra en kurva över längre tid då jag vet att min vikt varierar oberoende av ökning eller minskning av muskel eller fettvävnad.

TheIsh
2011-08-11, 12:48
Jag tror jag svävade iväg en aning. Det jag ville ha sagt var att det spelar ingen roll vad vågen säger under kortare perioder [för egen del]. Du lär ju inte gå upp eller ner fortare, rent fysiskt, för att vågen är kapabel till en felmarginal, till följd av mat och vattenintag.
Den faktiska ökningen/minskningen av massa har ju varken gått snabbare eller långsammare för att vågen diffat. Ja, du kan sänka 3 liter vatten och gå upp i vikt, men det säger just ingenting om resultat när det kommer till kroppskompostion.

Om jag ligger på -500 kcal dagligen, så bryr jag mig inte så mycket om vikt, eftersom det är fysiologiskt osannorlikt att jag skulle öka i vikt över en längre period. Jag deffar inte över en vecka, utan över flera månader. Hur mycket det diffar mellan dagarna är således helt ointressant. Jag kör på tills jag är klar. Skönt att se en siffra på sina framsteg. Men de kommer knappast över någon vecka hur som helst.

Jag säger inte att ni har fel, jag håller bara inte med om filosofin att man bör väga sig så ofta för att få ett hum om hur mycket "tarm"-vikt man tappar över en kort tid, då jag finner det fullkomligt ointressant. Vissa verkar ju tro att de faktiskt tappat kroppsvikt (massa). Och det tycker jag är synd. Det har inget med rätt eller fel att göra, utan snarare sett att se på saken.

Har jag fortfarande missförstått får ni väl ge mig en örfil.

Springer
2011-08-11, 12:56
Det är nog större osäkerhet i ditt kaloribehov och ditt kalorintag än vad det är på din vikt. Så du kanske ligger på +/0 och det kanske du inte ser på en månad.

När man fått pejl på de kortvariga vaeiationerna (tex före/efter 2h löpning) är det mycket lättare att se vad man har tappat i kroppsvikt, och vad som är variationer i vätska och tarminnehåll.

Man kan då relativt enkelt se om man gått ned 1% massa, det tycker jag är ganska bra säkerhet.

TheIsh
2011-08-11, 13:33
Det är nog större osäkerhet i ditt kaloribehov och ditt kalorintag än vad det är på din vikt. Så du kanske ligger på +/0 och det kanske du inte ser på en månad.

Beror ju på hur noggrann man är vet du *rolleyes*

Eddie Vedder
2011-08-11, 13:43
Jag tror jag svävade iväg en aning. Det jag ville ha sagt var att det spelar ingen roll vad vågen säger under kortare perioder [för egen del]. Du lär ju inte gå upp eller ner fortare, rent fysiskt, för att vågen är kapabel till en felmarginal, till följd av mat och vattenintag.
Den faktiska ökningen/minskningen av massa har ju varken gått snabbare eller långsammare för att vågen diffat. Ja, du kan sänka 3 liter vatten och gå upp i vikt, men det säger just ingenting om resultat när det kommer till kroppskompostion.

Om jag ligger på -500 kcal dagligen, så bryr jag mig inte så mycket om vikt, eftersom det är fysiologiskt osannorlikt att jag skulle öka i vikt över en längre period. Jag deffar inte över en vecka, utan över flera månader. Hur mycket det diffar mellan dagarna är således helt ointressant. Jag kör på tills jag är klar. Skönt att se en siffra på sina framsteg. Men de kommer knappast över någon vecka hur som helst.

Jag säger inte att ni har fel, jag håller bara inte med om filosofin att man bör väga sig så ofta för att få ett hum om hur mycket "tarm"-vikt man tappar över en kort tid, då jag finner det fullkomligt ointressant. Vissa verkar ju tro att de faktiskt tappat kroppsvikt (massa). Och det tycker jag är synd. Det har inget med rätt eller fel att göra, utan snarare sett att se på saken.

Har jag fortfarande missförstått får ni väl ge mig en örfil.

Då förstår jag inte varför du väger dig alls. Om du väger 80 kg första maj och ligger på -500 kcal varje dag och sedan väger 82 kg första juni och drar slutsatsen att allt går exakt enligt planen är ju vägningen oväsentlig.

Springer
2011-08-11, 13:52
Beror ju på hur noggrann man är vet du *rolleyes*

Nej, diffen i maten är i storleksordningen 10% och ditt behov säkert lika mycket. Oavsett om du väger maten och räknar all träning.

nifo6
2011-08-11, 14:27
Dom första 16 v vägde jag mig en gång i veckan..Men dom sista 4 v nu fram till 4sep väger jag mig varje dag just för att få snittvikten så att målvikten inte är något som jag hade tur att vågen visade just den måndagen utan målvikten är verkligen uppnådd..Så visst har det betydelse och jag kunde vägt mig så från början. Men jag har haft en stabil nedgång hela tiden utom en vecka då det var något kilo upp och då tänkte jag först börja väga varje dag men valde att köra på en vecka till och det var utjämnat så då lät jag det vara fram tills nu. Och nu är jag snart i mål och har haft en lugn och stabil deff:cool:

TheIsh
2011-08-11, 14:35
Då förstår jag inte varför du väger dig alls. Om du väger 80 kg första maj och ligger på -500 kcal varje dag och sedan väger 82 kg första juni och drar slutsatsen att allt går exakt enligt planen är ju vägningen oväsentlig.

Ja, det är ju det jag försöker säga. Jag förstår att 90% har en annan metodik, men det här funkar för mig. Jag sitter ju inte här i hopp om att på något sätt "motbevisa" er. Inget av det är ju fel. Ni har erat sätt, jag har mitt. Det här är ett diskussionsforum. Jag förklarar bara min syn på det hela.

Vetenskapliga diskussioner kan liknas vid fraktaler, man kan gå hur djupt man vill, men den stora bilden är den samma. Med andra ord finns det fler än ett sätt att göra saker på :cool:

edit/ Grammatik.

Eddie Vedder
2011-08-11, 14:37
Ja, det är ju det jag försöker säga. Jag förstår att 90% har en annan metodik, men det här funkar för mig. Jag sitter ju inte här i hopp om att på något sätt "motbevisa" er. Inget av det är ju fel. Ni har erat sätt, jag har mitt. Det här är ett diskussionsforum. Jag förklarar bara min syn på det hela.

Vetenskapliga diskussioner kan liknas vid fraktaler, man kan gå hur djupt man vill, men i den stora bilden blir den samma. *flex* Med andra ord finns det fler än ett sätt att göra saker på :cool:

Jag menar inte att du har fel heller. Bara att det överhuvudtaget inte finns anledning att väga sig om man inte bryr sig om vågens siffror alls. Vägningen är ju för att ha koll helt enkelt. Det är ju som att utgå från spegelbilden om man är blind.

TheIsh
2011-08-11, 14:50
Nej du har helt rätt på den punkten, och jag hade inte ens en våg förens 3-4 månader sedan. Jag kanske borde ändra min sig till "Senaste: mindre än när jag började" :D
Skämt åsido, så nej, generellt sett väger jag mig inte. Jag har ingen anledningen egentligen, jag tävlar inte i någon sport där jag måste ha koll, och jag vet att vikten ändras lite grann.
Jag behöver ingen våg för att veta det. Det är min syn på det hela [sa den blinde].

Jag är helt med på att om man vet felmarginalen kan man räkna ut en mer träffsäker siffra, men i mitt huvud så är det inte relevant. Precis som "målvikt" inte är relevant. Vad händer om jag når den, och upptäcker att jag vill körda vidare? Ja då kör jag vidare, och målvikten betydde egentligen inte så mycket. Men om man känner att siffrorna sätter en känsla av "jag gjorde det"-tankar i huvudet på en, så är jag inte den att smutskasta det.

Det är lite A till B över det hela. Vägen dit kan se väldigt olika ut, men resultaten kan bli detsamma :)