handdator

Visa fullständig version : Bör marklyft ligga först på ryggpasset?


Pretorian
2011-08-09, 09:31
Jag brukar köra marklyft under mina ryggpass men den övningen är jäkligt påfrestande. Bör den ligga först eller sist i ryggpasset? Jag tar den gärna först för att jag inte ska vara för trött efter övriga övningar men finns det någon anledning att flytta på den?

hurril
2011-08-09, 09:33
Variera dig. Ta några veckor med fokus på marklyftet med det först, sedan några veckor med det sist för att fokusera på det andra. Så länge du lyfter med god stil så finns det inga faror med det.

Rahf
2011-08-09, 09:34
Först. Energin, styrkan, och fokus behövs för att hålla bra form och orka dra tungt.

mattilainen
2011-08-09, 09:34
först för mig. Basövningar och övningar som täcker in "mest av kroppen" först. Att vara trött och köra marklyft ökar också skaderisken.

Eddie Vedder
2011-08-09, 09:36
Variera dig. Ta några veckor med fokus på marklyftet med det först, sedan några veckor med det sist för att fokusera på det andra. Så länge du lyfter med god stil så finns det inga faror med det.

Jag har aldrig kört marklyft annat än först i passet. Bortsett från stela marklyft som övning för baksida lår eller sumomarklyft under benpasset.

Men om du föreslår en variation är jag idel öra. Kanske ska testa framöver med lite lättare marklyft mitt i passet.

kettlebellGuden
2011-08-09, 09:39
frivändningar först, marklyft sen.

hurril
2011-08-09, 09:39
Jag har aldrig kört marklyft annat än först i passet. Bortsett från stela marklyft som övning för baksida lår eller sumomarklyft under benpasset.

Men om du föreslår en variation är jag idel öra. Kanske ska testa framöver med lite lättare marklyft mitt i passet.

Man sätter ändå alltid belastningen efter en vettig skattning av ens förmåga. Är man sopig i ryggen för att man köttat hårt precis före så blir det lättare vikter, inget mer med det.

Eddie Vedder
2011-08-09, 09:44
Man sätter ändå alltid belastningen efter en vettig skattning av ens förmåga. Är man sopig i ryggen för att man köttat hårt precis före så blir det lättare vikter, inget mer med det.

Ja det är ju ganska logiskt. Det kommer ju krävas ett par pass innan jag kan avgöra utvecklingen i ett pass med marklyft först jämfört med mitt i eller i slutet dock. Det är ju det som är det praktiska med att köra i samma ordning, lättare att avgöra dagsformen om man gjort x antal reps på vikt A ena passet jämfört med andra om de ligger först i passet.

Spridis
2011-08-09, 09:45
frivändningar först, marklyft sen.

+1

Djävligt bra uppvärmning för marklyftet! Efter diverse ryggskott orsakade av dålig uppvämning inför marklyft så har jag kört enligt denna princip och än sålänge allt väl i min rygg!

hurril
2011-08-09, 09:47
Ja det är ju ganska logiskt. Det kommer ju krävas ett par pass innan jag kan avgöra utvecklingen i ett pass med marklyft först jämfört med mitt i eller i slutet dock. Det är ju det som är det praktiska med att köra i samma ordning, lättare att avgöra dagsformen om man gjort x antal reps på vikt A ena passet jämfört med andra om de ligger först i passet.

Marklyftet utvecklas naturligtvis bäst av att ligga först, men kanske utvecklas övre ryggen bättre med det sist? Omväxling sägs annars förnöja; inget jag kan bekräfta dock :)

kettlebellGuden
2011-08-09, 09:53
+1

Djävligt bra uppvärmning för marklyftet! Efter diverse ryggskott orsakade av dålig uppvämning inför marklyft så har jag kört enligt denna princip och än sålänge allt väl i min rygg!

Åh fasiken. jag tänkte mer på det som att det är jäkligt svårt att hålla bra fokus på att få rena fina lyft om man har markat sig till döds innan man vänder.

Annars håller jag med den här hurril; Marken utvecklas bäst av att lägga den först.

Sen får man utvärdera det i förhållande till sina mål.

ceejay
2011-08-09, 10:28
kör aldrig mark först, öppnar med chins.

Spridis
2011-08-09, 10:36
Åh fasiken. jag tänkte mer på det som att det är jäkligt svårt att hålla bra fokus på att få rena fina lyft om man har markat sig till döds innan man vänder.

Jag vänder endast lätta vikter i uppvärmningssyfte. Har råkat ut för ryggskott i första uppvämningsset redan med ynka 40kg på stången i mark så jag fick söka andra former av uppvämning!

Pretorian
2011-08-09, 11:10
Idag blev det mark först och jag kommer nog fortsätta med det. Är lite rädd för att lyfta fel om jag är trött efter övriga övningar och just mark har skickat mig till kiropraktor minst en gång tidigare.

daloatf
2011-08-09, 12:03
Brukar alltid lägga marklyft först. De gånger jag har lagt det sist så har vikterna varit mycket lägre. Men utförandet samma.

PatJack
2011-08-09, 12:08
Brukar börja med Chins och sen Marklyft. Alt knäböj och sen Mark. Hade aldrig kört det sist i passet dock.

StampChamp
2011-08-09, 13:04
Jag presterar bättre i mark när jag är rejält uppvärmd, helst 1-2 lätta ryggövningar innan.

Baske
2011-08-09, 13:47
Bara måste säga i ren subjektiv känslomässig utgångspunkt att det fungerar hur bra som helst att lägga det efter exempelvis, Chins, latsdrag, bänk, benböj, bencurl..... (inte alla innan dock;)

Akerhage
2011-08-09, 14:11
Brukar börja med Chins och sen Marklyft. Alt knäböj och sen Mark. Hade aldrig kört det sist i passet dock.

+1, gör likadant...vet inte varför, men känns gött, är lite varm i kroppen, sen kör jag något uppvärmningsset mark och drar igång bara.