handdator

Visa fullständig version : Effekt av aspartam på oxidativ stress och inflammation i hjärna och lever


King Grub
2011-08-09, 08:44
This study aimed at investigating the effect of the sweetener aspartame on oxidative stress and brain monoamines in normal circumstances and after intraperitoneal (i.p.) administration of lipopolysaccharide (LPS; 100 μg/kg) in mice. Aspartame (0.625-45 mg/kg) was given via subcutaneous route at the time of endotoxin administration. Mice were euthanized 4 h later. Reduced glutathione (GSH), lipid peroxidation (thiobarbituric acid-reactive substances; TBARS), and nitrite concentrations were measured in brain and liver. Tumor necrosis factor-alpha (TNF-α) and glucose were determined in brain. Alanine aminotransferase (ALT), aspartate aminotransferase (AST), and alkaline phosphatase (ALP) were measured in liver. The administration of only aspartame (22.5 and 45 mg/kg) increased brain TBARS by 17.7-32.8%, decreased GSH by 25.6-31.6%, and increased TNF-α by 16.7-44%. Aspartame caused dose-dependent inhibition of brain serotonin, noradrenaline, and dopamine. Aspartame did not alter liver TBARS, nitrite, GSH, AST, ALT, or ALP. The administration of LPS increased nitrite in brain and liver by 26.8 and 37.1%, respectively; decreased GSH in brain and liver by 21.6 and 31.1%, respectively; increased brain TNF-α by 340.4%, and glucose by 39.9%, and caused marked increase in brain monoamines. LPS increased AST, ALT, and ALP in liver tissue by 84.4, 173.7, and 258.9%, respectively. Aspartame given to LPS-treated mice at 11.25 and 22.5 mg/kg increased brain TBARS by 15.5-16.9%, nitrite by 12.6-20.1%, and mitigated the increase in monoamines. Aspartame did not alter liver TBARS, nitrite, GSH, ALT, AST, or ALP. Thus, the administration of aspartame alone or in the presence of mild systemic inflammatory response increases oxidative stress and inflammation in the brain, but not in the liver.

Neurotox Res. 2011 Aug 6. Effect of Aspartame on Oxidative Stress and Monoamine Neurotransmitter Levels in Lipopolysaccharide-Treated Mice.

kettlebellGuden
2011-08-09, 08:48
Är det något vidare dåligt med ökad oxidativ stress och inflammation för hjärnhälsan?

King Grub
2011-08-09, 08:50
Låter inflammation i hjärnan bra, om du tänker efter riktigt, riktigt ordentligt?

Sedan är det en annan sak om det sker vid normal konsumtion (hos människa), men det undersöktes inte här.

kettlebellGuden
2011-08-09, 08:53
Låter inflammation i hjärnan bra, om du tänker efter riktigt, riktigt ordentligt?


Du vet säkert lika väl som jag att det försigår inflammationsprocesser lite överallt mest hela tiden utan att det är något dåligt. Självklart är frågan om det är så pass stor ökning att det är något relevant.

Eddie Vedder
2011-08-09, 08:55
Självklart är frågan om det är så pass stor ökning att det är något relevant.

Hur ska man kunna veta det utifrån den här musstudien?

kettlebellGuden
2011-08-09, 08:57
Hur ska man kunna veta det utifrån den här musstudien?

Vet icke varför du har behov av att trolla mig i varenda tråd. :confused:

King Grub
2011-08-09, 09:01
Du vet säkert lika väl som jag att det försigår inflammationsprocesser lite överallt mest hela tiden utan att det är något dåligt. Självklart är frågan om det är så pass stor ökning att det är något relevant.

Nu är inte jag någon expert på hjärnans fysiologi, men en så stor procentuell ökning av markörer för inflammation och oxidativ stress i hjärnan av en enstaka dosering, som var ADI eller lägre, låter inte liten.

Eddie Vedder
2011-08-09, 09:02
Vet icke varför du har behov av att trolla mig i varenda tråd. :confused:

Men skärp dig. Du frågar om det här är kliniskt relevanta förändringar. Det vet vi inte eftersom det är möss. Det måste du väl inse? Hur pass lika är människors och mössens hjärnor?

Ronn
2011-08-09, 09:05
Neurotox Res. 2011 Aug 6. Effect of Aspartame on Oxidative Stress and Monoamine Neurotransmitter Levels in Lipopolysaccharide-Treated Mice.

Vad innebär "Lipopolysaccharide-Treated" :confused:

King Grub
2011-08-09, 09:07
Dom fick lipopolysackarider.

Ronn
2011-08-09, 09:10
Dom fick lipopolysackarider.

Varför, vad ger det för effekt och varför var det nödvändigt för studien?

Ronn
2011-08-09, 15:54
Varför, vad ger det för effekt och varför var det nödvändigt för studien?

Någon som vet och kan svara? Vad jag kan läsa mig till så orsakar detta i sig inflammationer?

Ronn
2011-08-09, 16:09
Nevermind, efter att jag läst studien igen fattar jag, dom testade både separat och med för att se skillnaden i effekt.

ISC
2011-08-09, 17:41
Tack Grub <3

clappen
2011-08-09, 17:44
varför gör man inte dessa tester på människor istället så att de får relevans. Jag skulle kunna ställa upp för jag dricker redan som nu ca 2-4liter aspartamhaltlig läsk om dagen.

Ondskapelsen
2011-08-09, 19:00
Ännu en studie på möss som visar att aspartam är dåligt. Ignorance is bliss, finns inga studier på människor, därför måste det vara ofarligt :D.

Lillleif
2011-08-09, 19:20
Fåse, 45mg/kg är strax över slv:s rekommendation för människor (40mg/kg) så det var väl inga hästdoser det var fråga om (typ motsvarande 4l lightläsk för en människa på 60kg)?

johanhej
2011-08-09, 19:33
varför gör man inte dessa tester på människor istället så att de får relevans. Jag skulle kunna ställa upp för jag dricker redan som nu ca 2-4liter aspartamhaltlig läsk om dagen.

Misstänker att det inte bara handlat om enkla blodprover och observationer vid undersökningen av aspartamenets effekter. Tvivlar på att du vill ställa upp på det *rolleyes*

Eddie Vedder
2011-08-09, 19:41
varför gör man inte dessa tester på människor istället så att de får relevans. Jag skulle kunna ställa upp för jag dricker redan som nu ca 2-4liter aspartamhaltlig läsk om dagen.

Därför att det är både svindyr, svårgenomförd och oetisk forskning.

Sverker
2011-08-09, 19:43
Ännu en studie på möss som visar att aspartam är dåligt. Ignorance is bliss, finns inga studier på människor, därför måste det vara ofarligt :D.

Njaa... aspartamet injicerades i blodet. Aspartam är mer fettlösligt än motsvarande nedbrytnigsprodukter så jag är inte förvånad att aspartamet kommer över blod-/hjärnbarriären.

För att få samma mängder aspartam i blodet hos mäniska som drack en lösning skulle det behövas många gånger större mängd aspartam.

clappen
2011-08-10, 03:51
Misstänker att det inte bara handlat om enkla blodprover och observationer vid undersökningen av aspartamenets effekter. Tvivlar på att du vill ställa upp på det *rolleyes*

äh, grub säger att det inte finns någon forskning som pekar på att aspartam skulle vara farligt i dessa mängder (förutom på råttor då uppenbarligen), så wth.

Scratch89
2011-08-10, 10:44
Eftersom det injicerades så får jag väl hålla med Sverker. Att det är på möss gör det ännu mer intressant. Varför kan de inte göra saker mer likt verkligheten? Kan de inte få lapa Cola Zero istället?

Eddie Vedder
2011-08-10, 11:05
Varför kan de inte göra saker mer likt verkligheten? Kan de inte få lapa Cola Zero istället?

Förmodligen för att på bästa sätt kontrollera alla variabler. Om det nu skulle visa sig att lightdryck associeras med viss sjuklighet kan man ju bara veta att aspartam är boven om just aspartam testas.

Men jag håller med dig, det borde ju inte vara svårt att testa båda.

Scratch89
2011-08-11, 00:25
Förmodligen för att på bästa sätt kontrollera alla variabler. Om det nu skulle visa sig att lightdryck associeras med viss sjuklighet kan man ju bara veta att aspartam är boven om just aspartam testas.

Men jag håller med dig, det borde ju inte vara svårt att testa båda.

Injicera luft rakt in i blodbanan så får vi se vad som händer.
Aftonbladet rasar! Luft är döts!

Sverker
2011-08-11, 06:03
Dykarsjuka.

svag74
2011-08-11, 11:21
Injicera luft rakt in i blodbanan så får vi se vad som händer.

Appropå detta.
När jag var liten fick man lära sig (någonstans) att om det råkar vara en liten luftbubbla i sprutan, när man t.ex. får vaccin insprutat, så kommer den luftbubblan pumpas runt i blodet tills den en vacker dag når hjärtat som då slutar slå.

Någon sanning i det?
Är det extremt viktigt att luften trycks ut innan en spruta ges?

Brukar alltid tänka tanken när jag får sprutor, men känt att det är en lite löjlig fråga att ställa just då :D

William
2011-08-11, 12:43
Appropå detta.
När jag var liten fick man lära sig (någonstans) att om det råkar vara en liten luftbubbla i sprutan, när man t.ex. får vaccin insprutat, så kommer den luftbubblan pumpas runt i blodet tills den en vacker dag når hjärtat som då slutar slå.

Någon sanning i det?
Är det extremt viktigt att luften trycks ut innan en spruta ges?

Brukar alltid tänka tanken när jag får sprutor, men känt att det är en lite löjlig fråga att ställa just då :D

Jag är ingen expert men när jag har frågat en fysiologiprofessor och tillika läkare om det stämmer så var svaret nej. Han sa att det man ser i filmer där folk blir mördade genom en injektion av luft med en tom spruta är helt overkligt. Det var ngt om att luften absorberas av lungorna och sen försvinner via utandningsluften eller ngt liknande.

William
2011-08-11, 12:55
Jag är ingen expert men när jag har frågat en fysiologiprofessor och tillika läkare om det stämmer så var svaret nej. Han sa att det man ser i filmer där folk blir mördade genom en injektion av luft med en tom spruta är helt overkligt. Det var ngt om att luften absorberas av lungorna och sen försvinner via utandningsluften eller ngt liknande.

För att tydliggöra: Luft i blodet kan vara farligt men det krävs antagligen mkt luft för att ta kål på ngn som i filmerna :-)

mattilainen
2011-08-11, 13:22
Appropå detta.
När jag var liten fick man lära sig (någonstans) att om det råkar vara en liten luftbubbla i sprutan, när man t.ex. får vaccin insprutat, så kommer den luftbubblan pumpas runt i blodet tills den en vacker dag når hjärtat som då slutar slå.

Någon sanning i det?
Är det extremt viktigt att luften trycks ut innan en spruta ges?

Brukar alltid tänka tanken när jag får sprutor, men känt att det är en lite löjlig fråga att ställa just då :D

Tills luftbubbland når hjärtat borde inte ta längre en ca en minut då man pumpar runt nästan allt sitt blod i kroppen på cirka en minut. slagvolym * frekvens = hjärtminutvolym.

Låt oss säga att man är en otränad man på ca 70 kg så har man ca 70 ml slagvolym och frekvensen på hur ofta hjärtat slår är ca 70 slag per minut. 70 * 70 = 4900 ml = 4,9 Liter blod per minut pumpas då runt. Man brukar väl ha som riktlinje att man säger att man har ca 4.5 - 6 L blod i kroppen. Individuellt självklart.

Så, att säga "tills en vacker dag" säger mig redan att man bara hittar på.

Men som sagt borde, jag säger borde, kroppen kunna absorbera en hel del luft som försvinner ur kroppen på olika sätt, till exempel genom att gå ut genom lungorna.

Självklart KAN man dö av luft som injiceras intravenöst men vad som behövs för det är nog svårt att svara på :)

Xeuz
2011-08-11, 13:30
Jag hatar verkligen när det är aspartam i kosttillskott.. Jag skiter väl i hur det smakar, smakar ju oftast skit ändå.. Om jag vill dricka något gott kan jag väl ta ett glas oboy eller nåt..

Mental
2011-08-11, 13:33
Luft i blodet är ju ett fint sidospår, men jag som inte orkar googla, vad är det med fri luft som dödar?

svag74
2011-08-11, 13:50
Intressant bloddiskussion, tack.
Sorry för OT :em:

mattilainen
2011-08-11, 13:52
Luft i blodet är ju ett fint sidospår, men jag som inte orkar googla, vad är det med fri luft som dödar?

Det blir väl liknande som vid dykarsjuka, luftemboli. I värsta fall så samlas det i hjärnan och utgör en cerebral luftemboli. Täpper igen helt enkelt.

Satt och läste precis om hur mycket som kan tänkas behöva för att få detta. På en sida stog det något om ca 2.5 kubikcentimeter luft i blodbanan för att man riskerar att dö. Den är väl lite väl exakt men men.

I en spruta är det kanske några kubikmillimeter luft, och då vet man ju att det går 1000 kubikmillimeter på en kubikcentimeter. Då inser man att det kanske inte utgör en sån hälsofara som det verkar :)

King Grub
2011-08-23, 11:47
Although many artificial sweeteners (AS) have safety issues, the AS have been widely used in industry. To determine the physiologic effect of AS in the presence of hyperlipidemia, zebrafish were fed aspartame or saccharin with a high-cholesterol diet (HCD). After 14days, 30% of zebrafish, which consumed aspartame and HCD, died with exhibiting swimming defects. The aspartame group had 65% survivability, while the control and saccharin groups had 100% survivability. Under HCD, the saccharin-fed groups had the highest increase in the serum cholesterol level (599mg/dL). Aspartame-fed group showed a remarkable increase in serum glucose (up to 125mg/dL), which was 58% greater than the increase in the HCD alone group. The saccharin and HCD groups had the highest cholesteryl ester transfer protein (CETP) activity (52% CE-transfer), while the HCD alone group had 42% CE-transfer. Histologic analysis revealed that the aspartame and HCD groups showed more infiltration of inflammatory cells in the brain and liver sections. Conclusively, under presence of hyperlipidemia, aspartame-fed zebrafish exhibited acute swimming defects with an increase in brain inflammation. Saccharin-fed zebrafish had an increased atherogenic serum lipid profile with elevation of CETP activity.

Food Chem Toxicol. 2011 Aug 10. Aspartame-fed zebrafish exhibit acute deaths with swimming defects and saccharin-fed zebrafish have elevation of cholesteryl ester transfer protein activity in hypercholesterolemia.

Dag
2011-08-24, 14:01
Ang luft i blodet.

Om jag inte fattat saken fel ska det normalt sett va ofarligt att injesera en mängd luft i blodet då det absorberas av lungorna.

Därimot har vissa individer ett hål mellan kamrarna i hjärtat som gör att luft kan smita ut till det lilla blodomlopp som går upp i huvet utan att pasera lungorna, och då finns risk för propp.

Eller är jag ute o cyklar?

King Grub
2012-08-28, 10:42
This study was aimed at investigating the chronic effect of the artificial sweetener aspartame on oxidative stress in brain regions of Wistar strain albino rats. Many controversial reports are available on the use of aspartame as it releases methanol as one of its metabolite during metabolism. The present study proposed to investigate whether chronic aspartame (75 mg/kg) administration could release methanol and induce oxidative stress in the rat brain. To mimic the human methanol metabolism, methotrexate (MTX)-treated rats were included to study the aspartame effects. Wistar strain male albino rats were administered with aspartame orally and studied along with controls and MTX-treated controls. The blood methanol level was estimated, the animal was sacrificed and the free radical changes were observed in brain discrete regions by assessing the scavenging enzymes, reduced glutathione, lipid peroxidation (LPO) and protein thiol levels. It was observed that there was a significant increase in LPO levels, superoxide dismutase (SOD) activity, GPx levels and CAT activity with a significant decrease in GSH and protein thiol. Moreover, the increases in some of these enzymes were region specific. Chronic exposure of aspartame resulted in detectable methanol in blood. Methanol per se and its metabolites may be responsible for the generation of oxidative stress in brain regions.

J Biosci. 2012 Sep;37(4):679-88. Effect of chronic exposure to aspartame on oxidative stress in the brain of albino rats.

tjing
2012-08-28, 14:03
Intressant tråd och intressanta fynd.

Själv undviker jag sötningsmedel så långt det är möjligt, eftersom jag helt enkelt inte är övertygad om deras ofarlighet hos människor.

Spetälsk
2012-08-28, 15:41
J Biosci. 2012 Sep;37(4):679-88. Effect of chronic exposure to aspartame on oxidative stress in the brain of albino rats.varför albinos?

King Grub
2012-08-28, 15:45
Både Wistar och Sprague Dawley är albinoråttor.

Sverker
2012-08-28, 17:51
Finns nakenmöss också:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nude_mouse

Till sak.
75 mg / kg är dubbla mängden ADI på 40 mg / kg.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/E-nummernyckeln---godkanda-tillsatser/Sotningsmedlet-aspartam/

Eddie Vedder
2012-08-28, 18:15
Till sak.
75 mg / kg är dubbla mängden ADI på 40 mg / kg.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/E-nummernyckeln---godkanda-tillsatser/Sotningsmedlet-aspartam/

75 var ju iofs enda testade dos så man kan ju inte säga något om 40. Men som vanligt tycker jag snarare att det är överförbarheten till människa man ska kritisera. Att hamna över ADI är inte svårt. Visst krävs det en hög konsumtion men inte orimlig konsumtion.

aldoschadewitz
2012-08-28, 19:35
visste inte ens att möss hade hjärnor. man lär sig något nytt varje dag:)

King Grub
2012-08-28, 19:46
visste inte ens att möss hade hjärnor. man lär sig något nytt varje dag:)

...okej...

Morty
2012-08-28, 19:52
visste inte ens att möss hade hjärnor. man lär sig något nytt varje dag:)

Dafuq.

Här kan du lära dig ytterligare nåt nytt! (http://insects.about.com/od/morphology/f/Do-Insects-Have-Brains.htm)

Sniggel
2012-08-28, 20:34
visste inte ens att möss hade hjärnor. man lär sig något nytt varje dag:)

Lol? Konstig trollning.

Pinarello
2012-08-29, 06:55
Därför att det är både svindyr, svårgenomförd och oetisk forskning.

Oj, den där var intressant. Men det är klart, om man ser djur som någonting som först och främst finns till för att slaktas, testas på och ätas så behöver man inte tänka i termer etiskt eller inte.

tjing
2012-08-29, 09:19
visste inte ens att möss hade hjärnor. man lär sig något nytt varje dag:)

lol

Pepz
2012-08-29, 09:58
blir intressant om det så småningom blir en sänkning av ADI.

speedy83
2012-08-29, 11:51
Jag är skeptisk mot ämnen som man inte vet mer om egentligen, slv litar jag på ungefär lika mycket som jag litade på Usama. Se bara på rökning inte "jätte" länge sen ingen reflekterade över att det var farligt tex. alla dessa nya konstgjorda sakerna känns onödiga och tycker heller inte det smakar bra.

Men det är väl bara att vänta och se om 30-40 år ser vi om jag var onödigt försiktig eller om jag mår betydligt bättre än dem som vräker i sig ämena :) känns dock inte som att jag går miste om något av vikt.

King Grub
2012-08-29, 12:00
Vi har redan väntat 30-40 år. Det var så länge sedan aspartam introducerades och miljontals människor har använt aspartam dagligen sedan dess.

speedy83
2012-08-29, 12:31
Vi har redan väntat 30-40 år. Det var så länge sedan aspartam introducerades och miljontals människor har använt aspartam dagligen sedan dess.

Oj är det så gammalt?? känns som att det är relativt nyligen som det börat pratas om det men det har väl kanske att göra med den nya tiden och att "allt" är farligt?

Jag är ändock skeptisk till att kroppen mår bra av att få +3liter om dagen av kemiska produkter men känner mig samtidigt lite.... :smash:

sumialic
2012-08-29, 14:30
Vad ligger på ADI på idag ungefär räknat i liter light läsk? Tänkte bara checka var jag som dricker ca 3-4 liter i veckan ligger på skalan.

King Grub
2012-08-29, 15:04
Runt 28 liter per vecka för en 60-kilosperson, mer om denne är tyngre.

Doctor Snuggles
2012-08-29, 15:11
Vi har redan väntat 30-40 år. Det var så länge sedan aspartam introducerades och miljontals människor har använt aspartam dagligen sedan dess.

Har det gjorts några studier om eventuella negativa hälsoeffekter efter många års normalkonsumption?

Ronn
2012-08-29, 16:02
Har det gjorts några studier om eventuella negativa hälsoeffekter efter många års normalkonsumption?

Det var väl en stor review som skulle sammanställas nästa månad har jag för mig?

Eddie Vedder
2012-08-29, 19:25
Oj, den där var intressant. Men det är klart, om man ser djur som någonting som först och främst finns till för att slaktas, testas på och ätas så behöver man inte tänka i termer etiskt eller inte.

Konstruktivt inlägg.

Och i sak har du fel. Den inställningen till djur är inte alls en förutsättning för att anse att samma studier på människor är mer etiskt problematiskt.

Spetälsk
2012-08-30, 11:13
Vi har redan väntat 30-40 år. Det var så länge sedan aspartam introducerades och miljontals människor har använt aspartam dagligen sedan dess.

Oj är det så gammalt?? känns som att det är relativt nyligen som det börat pratas om det men det har väl kanske att göra med den nya tiden och att "allt" är farligt?

Jag är ändock skeptisk till att kroppen mår bra av att få +3liter om dagen av kemiska produkter men känner mig samtidigt lite.... :smash:under den perioden har mycket skett som är knepigt. stor ökning av allergier, fetma, adhd, aspbergers och andra bokstavskombinationer, flickor blir könsmogna rätt mycket tidigare, etc. svårt att skilja ut aspartamets verkan från urbana luftpartiklar, ändrade levnadsvanor, nya byggmaterial, nya ämnen i alla sammanhang, högre inomhustemperatur, högre snittålder på mammorna etc. man får göra så gott man kan. undvika aspartam är självklart även om man inte tror att det är farligt. ingen profit med den dyngan. utom för kemidyngföretagen och snabb/färdigdyngmatföretagen och din icahandlare. vi egoister bryr oss inte om dem :)

King Grub
2012-08-30, 11:16
Hjärntumörer och övervikt, två saker som aspartam ofta anklagas för att påverka, har ökat kraftigt sedan aspartam introducerades. Men dom har ökat precis lika mycket i grupper som aldrig använt aspartam.

Spetälsk
2012-08-30, 11:25
Hjärntumörer och övervikt, två saker som aspartam ofta anklagas för att påverka, har ökat kraftigt sedan aspartam introducerades. Men dom har ökat precis lika mycket i grupper som aldrig använt aspartam.Är det lika mycket övervikt i båda fallen (brukare/ickebrukare) så är det verkligen en dyngprodukt. yes, haters gonna hate :)

King Grub
2012-08-30, 11:31
Va?

Att man väljer ett sötningsmedel utan kalorier betyder inte att ens totala kaloriintag är lägre.

Spetälsk
2012-08-30, 11:38
Va?

Att man väljer ett sötningsmedel utan kalorier betyder inte att ens totala kaloriintag är lägre.Jag vet det. vad gäller "vat"? ifrågasätter du att det verkligen är en värdelös dyngprodukt som alla kloka undviker med totalt självklarhet?

King Grub
2012-08-30, 11:39
Ja, socker har definitivt negativa hälsoaspekter, och alla vill inte utesluta sötma ur kosten.

King Grub
2012-08-30, 11:41
It is the position of the Academy of Nutrition and Dietetics that consumers can safely enjoy a range of nutritive sweeteners and nonnutritive sweeteners (NNS) when consumed within an eating plan that is guided by current federal nutrition recommendations, such as the Dietary Guidelines for Americans and the Dietary Reference Intakes, as well as individual health goals and personal preference. A preference for sweet taste is innate and sweeteners can increase the pleasure of eating. Nutritive sweeteners contain carbohydrate and provide energy. They occur naturally in foods or may be added in food processing or by consumers before consumption. Higher intake of added sugars is associated with higher energy intake and lower diet quality, which can increase the risk for obesity, prediabetes, type 2 diabetes, and cardiovascular disease. On average, adults in the United States consume 14.6% of energy from added sugars. Polyols (also referred to as sugar alcohols) add sweetness with less energy and may reduce risk for dental caries. Foods containing polyols and/or no added sugars can, within food labeling guidelines, be labeled as sugar-free. NNS are those that sweeten with minimal or no carbohydrate or energy. They are regulated by the Food and Drug Administration as food additives or generally recognized as safe. The Food and Drug Administration approval process includes determination of probable intake, cumulative effect from all uses, and toxicology studies in animals. Seven NNS are approved for use in the United States: acesulfame K, aspartame, luo han guo fruit extract, neotame, saccharin, stevia, and sucralose. They have different functional properties that may affect perceived taste or use in different food applications. All NNS approved for use in the United States are determined to be safe.

J Acad Nutr Diet. 2012 May;112(5):739-58.

Spetälsk
2012-08-30, 11:45
Ja, socker har definitivt negativa hälsoaspekter, och alla vill inte utesluta sötma ur kosten.ja men vad gällde "vat"? socker kan de flesta gott dra ner på det skriver jag villigt på. et bra sätt är att minska godiskonsumtionen och äta mer frukt.

King Grub
2012-08-30, 11:47
ja men vad gällde "vat"?

"Är det lika mycket övervikt i båda fallen"

Spetälsk
2012-08-30, 11:50
Hjärntumörer och övervikt, två saker som aspartam ofta anklagas för att påverka, har ökat kraftigt sedan aspartam introducerades. Men dom har ökat precis lika mycket i grupper som aldrig använt aspartam.

"Är det lika mycket övervikt i båda fallen"Det blir inte bättre med aspartam. är det inte en korrekt slutsats? (förstår skillnad på individ och population, raljerar lite för jag är aspartam och e-nummer och smakämneshater :) )

King Grub
2012-08-30, 11:51
Som sagt, att man väljer ett sötningsmedel utan kalorier betyder inte att ens totala kaloriintag är lägre.

Dagens överviktepidemi beror på inte på sötningsmedel eller inte sötningsmedel, utan på för stillasittande livsstil och i princip obegränsad tillgång till kalorität föda.

King Grub
2013-01-03, 12:08
OBJECTIVE:

The dipeptide aspartame (N-L-alpha-aspartyl-Lphenylalanine, 1-methyl ester; alpha-APM) is one of the most widely used artificial sweeteners. The present study aimed to investigate the effect of repeated administration of aspartame in the working memory version of Morris water maze test, on oxidative stress and brain monoamines in brain of mice.

MATERIALS AND METHODS:

Aspartame (0.625, 1.875 or 5.625 mg/kg) was administered once daily subcutaneously for 2 weeks and mice were examined four times a week for their ability to locate a submerged plate. Malondialdehyde (MDA), reduced glutathione (GSH), nitric oxide levels (the concentrations of nitrite/nitrate) and glucose were determined in brain.

RESULTS:

Only at the highest dose of 5.625 mg/kg, did aspartame significantly impaired water maze performance. The mean time taken to find the escape platform (latency) over 2 weeks was significantly delayed by aspartame 5.625 mg/kg, compared with the saline-treated control group. Significant differences occurred only on the first trial to find the escape platform. Significant increase in brain MDA by 16.5% and nitric oxide by 16.2% and a decrease in GSH by 25.1% and glucose by 22.5% occurred after treatment with aspartame at 1.875 mg/kg. Aspartame administered at 5.625 mg/kg significantly increased brain MDA by 43.8%, nitric oxide by 18.6% and decreased GSH by 32.7% and glucose by 25.8%. Aspartame caused dose-dependent inhibition of brain serotonin, noradrenaline and dopamine.

CONCLUSIONS:

These findings suggest impaired memory performance and increased brain oxidative stress by repeated aspartame administration. The impaired memory performance is likely to involve increased oxidative stress as well as decreased brain glucose availability.

Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2012 Dec;16(15):2092-101. Studies on the effects of aspartame on memory and oxidative stress in brain of mice.

Wormzie
2013-01-03, 12:27
Låter som att det inte är helt hälsosamt.

Om någon orkar: 5.625 mg/kg - hur mkt lightdryck ska man komma upp i för att nå den nivån av aspartam? Säg en man på 80kg.

King Grub
2013-01-03, 12:32
0.7 liter ungefär.

tjing
2013-01-03, 12:34
Mycket intressant, tack Grub.

Dessutom:

"...Aspartame caused dose-dependent inhibition of brain serotonin, noradrenaline and dopamine."

Ett säkert sätt att skapa depression för övrigt.

Om dessa rön går att översätta till människor skulle det vara kul att se vad alla som varit helt säkra på att aspartam varit helt ofarligt i lagom mängder säger.

Sniggel
2013-01-03, 12:41
450 mg aspartam för en 80-kilos man.

Enligt en gammal tråd på kolozzeum snokade någon fram att willys light kaktus/päron innehåller 0,16% aspartam -> 1,6 mg per liter.

Det blir då 450/1,6 = ca 280 liter får jag det till.

edit: hmmm... Det blev 2 helt olika svar där ser jag. Beror det på översättningen från råtta till människa elelr har jag räknat tosigt?

King Grub
2013-01-03, 12:42
Lightläsk får innehålla 600 mg aspartam per liter så jag räknade på det.

Lachrillo
2013-01-03, 12:43
Jag använder aldrig några typer av sötningsmedel, vill jag ha något är det socker, det är bara att jogga bort nästa dag.. :) better safe than sorry

inter
2013-01-03, 12:53
Bäst att sluta injicera aspartam då.

Fastback
2013-01-03, 12:56
Jag använder aldrig några typer av sötningsmedel, vill jag ha något är det socker, det är bara att jogga bort nästa dag.. :) better safe than sorry

Vad är det som är så safe med socker? :confused:

Wormzie
2013-01-03, 12:58
0.7 liter ungefär.

Tänker du utspädd fun light eller cola light då eller menar du koncentrerad lightdryck, alltså ren fun light?

0,7 liter är ju inga större mängder *gah!*

King Grub
2013-01-03, 13:08
Tänker du utspädd fun light eller cola light då eller menar du koncentrerad lightdryck, alltså ren fun light?

0,7 liter är ju inga större mängder *gah!*

Normal lightläsk drickfärdig. Den får innehålla upp till 600 mg aspartam per liter, så det var det jag räknade på. Dom avslöjar nog inte sina exakta recept.

Silencer
2013-01-03, 13:09
Tänker du utspädd fun light eller cola light då eller menar du koncentrerad lightdryck, alltså ren fun light?

0,7 liter är ju inga större mängder *gah!*

Vem fan dricker en liter läsk om dagen?!

Wormzie
2013-01-03, 13:34
Vem fan dricker en liter läsk om dagen?!

Är du på allvar? Finns många som dricker en liter läsk om dagen.

Normal lightläsk drickfärdig. Den får innehålla upp till 600 mg aspartam per liter, så det var det jag räknade på. Dom avslöjar nog inte sina exakta recept.

Okej, tack! Alltid svårt att säga hur överförbarheten ser ut mellan möss och människor om jag förstått det rätt men kan ju ändå vara en varningsklocka!

Med reservation för svår/omöjlig fråga: Den här oxidativa stressen, skulle det kunna vara en riskfaktor för kärlsjukdom i hjärnan?

tjing
2013-01-03, 13:36
Är du på allvar? Finns många som dricker en liter läsk om dagen.

Not sure who's being ironic.

Sheogorath
2013-01-03, 13:49
Vem fan dricker en liter läsk om dagen?!

Öh... *räcker upp en hand*

Lachrillo
2013-01-03, 20:59
Vad är det som är så safe med socker? :confused:

Bieffekten/resultatet av konsumption är ju betydligt mer tydlig och testad.. så upplever jag det iallafall

zampurus
2013-01-04, 09:53
Hur illa ska man se på det hela?
Mössen fick ju trots allt aspartam injicerat direkt i blodomloppet, varför inte utföra studier där det doseras oralt istället? Visst framgår det att aspartam kan vara skadligt när det finns i blodbanan. Den relevanta frågan borde ju då vara huruvida det bryts ned till sina komponenter eller inte under digestionen.

Sniggel
2013-01-04, 10:26
450 mg aspartam för en 80-kilos man.

Enligt en gammal tråd på kolozzeum snokade någon fram att willys light kaktus/päron innehåller 0,16% aspartam -> 1,6 g per liter.

Det blir då 450/1600 = ca 0,28 liter får jag det till.

edit: hmmm... Det blev 2 helt olika svar där ser jag. Beror det på översättningen från råtta till människa elelr har jag räknat tosigt?

Lightläsk får innehålla 600 mg aspartam per liter så jag räknade på det.

Ser nu att jag räknat tosigt, men nya uträkningen blir ännu tosigare. 600 mg aspartam per liter låter mycket mer vettigt än 1600 mg som jag hittaed nånstans i kolo-arkivet. Jag var nog trött igår så nånstans kan jag ha feltolkat informationen.

Vem fan dricker en liter läsk om dagen?!

Det här är väldigt vanligt beroende på "grupp". 2 liter är inte helt ovanligt det heller. Och då syftar jag inte enbart på överviktiga.

Wormzie
2013-01-04, 10:30
Not sure who's being ironic.

Gå in på netto eller lidl och stå bredvid kassan i ett par timmar och beskåda hur mycket läsk dom säljer.

Silencer
2013-01-04, 10:48
Jag är chockad.

shogunr
2013-01-05, 13:00
Någon som vet ungefär hur mycket aspartam proteinpulver innehåller jämfört med läsk?

Eddie Vedder
2013-01-05, 14:41
Bieffekten/resultatet av konsumption är ju betydligt mer tydlig och testad.. så upplever jag det iallafall

Ja konsekvensen av sockerläsk är ganska väl belagd ja. Och det råder väl inga tvivel om att det är dåligt?

cero
2013-01-05, 16:24
Någon som vet ungefär hur mycket aspartam proteinpulver innehåller jämfört med läsk?

Googla på näringsvärden.

Hemi
2013-01-05, 16:46
Oj, den där var intressant. Men det är klart, om man ser djur som någonting som först och främst finns till för att slaktas, testas på och ätas så behöver man inte tänka i termer etiskt eller inte.

I princip hela vården är 'skyldig', massor av behandlingar har kommit till genom djurförsök, över sekler, inte bara testats för att "se om det fungerar". Man har genom djurförsök indirekt eller direkt räddat miljoner människor över hela världen, det är så det är. Man kan inte göra samma sak på människor då man behöver ett gäng likadana och inte som der blir med människor, individer. Det är praktiskt omöjligt.

Hemi
2013-01-05, 16:57
Vad är det som är så safe med socker? :confused:

Jag säger inte att aspartom är farligt men även om det låter flummigt så kan det ju finnas en skildnad mellan "naturligt" och "onaturligt". Vanligt socker finns i nästan allt. Jag tror vi får leva med studier och artiklar om aspartam en lång tid framöver.

RobinEH
2013-01-06, 12:34
Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2012 Dec;16(15):2092-101. Studies on the effects of aspartame on memory and oxidative stress in brain of mice.

Swiss male albino mice 20-22 g of body
weight were used. Standard laboratory food and
water were provided ad libitum. Animal procedures were performed in accordance with the
Ethics Committee of the National Research Centre and followed the recommendations of the National Institutes of Health Guide for Care and
Use of Laboratory Animals (Publication No. 85-
23, revised 1985). Equal groups of 6 mice each
were used in all experiments. The doses of aspartame used correspond to 10-60 mg (1/2-3 tablets)
after being converted to that of mice according to
Paget and Barnes conversion tables
Förstår jag rätt att 0.625mg - 5.625mg hos albino mössen är likvärt med 10mg - 60mg hos människor eller är det tvärtom?

Eddie Vedder
2013-01-06, 14:58
Googla på näringsvärden.

Vad får man ut av det då? Vilka läsksorter och proteinpulver har du hittat som anger mängden i sina näringsvärden? Jag har aldrig sett det.

cero
2013-01-06, 21:07
Vad får man ut av det då? Vilka läsksorter och proteinpulver har du hittat som anger mängden i sina näringsvärden? Jag har aldrig sett det.

Hm. Har för mig att det brukar anges, men jag kan ha fel. Söker och återkommer om jag hittar något.

EDIT:

Anges nog inte, men här kommer lite siffror i alla fall:

Cola zero/light: http://www.fragadietisten.se/tillsatser/vanlig-cola-eller-cola-light (390 mg aspartam per L)

Bodyscience använder mellan 8-15 mg aspartam per portion (30g) till deras proteinpulver.

exevision
2013-01-09, 14:00
Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2012 Dec;16(15):2092-101. Studies on the effects of aspartame on memory and oxidative stress in brain of mice.

Fick mössen det direkt i blodet (spruta) eller via maten?

King Grub
2013-01-09, 14:10
Subkutant står det.

exevision
2013-01-09, 14:24
Okej.
Men aspartam bryts väll ner i magen och kommer aldrig ut i blodet i sin hela form?
Det borde ju betyda att studien inte går att överföra till läsk och liknande.

inter
2013-01-09, 14:25
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5211873&postcount=20

paatrik
2013-08-23, 22:45
Bumpar tråden då jag har en fråga rörande aspartam och ens intellekt. Läste någonstans att ens intelligens påverkas negativt men att det var reversibla skador. Ni har möjligtvis inte någon metastudie på området som kan ge en större bild?

paatrik
2013-08-26, 19:48
Bumpar tråden då jag har en fråga rörande aspartam och ens intellekt. Läste någonstans att ens intelligens påverkas negativt men att det var reversibla skador. Ni har möjligtvis inte någon metastudie på området som kan ge en större bild?

..

Barbastark
2013-08-26, 21:06
Bumpar tråden då jag har en fråga rörande aspartam och ens intellekt. Läste någonstans att ens intelligens påverkas negativt men att det var reversibla skador. Ni har möjligtvis inte någon metastudie på området som kan ge en större bild?

Metaboliter från aspartam kan ha skadliga effekter på CNS bla genom att de kan inducera en neural överexitation som leder till att nervceller utmattas och dör, basically

Kolla denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23553132

King Grub
2013-08-26, 21:12
Metaboliter från aspartam kan ha skadliga effekter på CNS bla genom att de kan inducera en neural överexitation som leder till att nervceller utmattas och dör, basically

Kolla denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23553132

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=198363&highlight=Effects+aspartame+metabolites+astrocytes +neurons.

Ta det lite lugnt nu.

King Grub
2014-06-28, 08:50
Long-term intake of aspartame at the acceptable daily dose causes oxidative stress in rodent brain mainly due to the dysregulation of glutathione (GSH) homeostasis. N-Acetylcysteine provides the cysteine that is required for the production of GSH, being effective in treating disorders associated with oxidative stress. We investigated the effects of N-acetylcysteine treatment (150 mg kg-1, i.p.) on oxidative stress biomarkers in rat brain after chronic aspartame administration by gavage (40 mg kg-1). N-Acetylcysteine led to a reduction in the thiobarbituric acid reactive substances, lipid hydroperoxides, and carbonyl protein levels, which were increased due to aspartame administration. N-Acetylcysteine also resulted in an elevation of superoxide dismutase, glutathione peroxidase, glutathione reductase activities, as well as non-protein thiols, and total reactive antioxidant potential levels, which were decreased after aspartame exposure. However, N-acetylcysteine was unable to reduce serum glucose levels, which were increased as a result of aspartame administration. Furthermore, catalase and glutathione S-transferase, whose activities were reduced due to aspartame treatment, remained decreased even after N-acetylcysteine exposure. In conclusion, N-acetylcysteine treatment may exert a protective effect against the oxidative damage in the brain, which was caused by the long-term consumption of the acceptable daily dose of aspartame by rats.

Neurochem Res. 2014 Jun 27. The Protective Effect of N-Acetylcysteine on Oxidative Stress in the Brain Caused by the Long-Term Intake of Aspartame by Rats.

Sverker
2014-06-28, 10:07
Glutation och tillförsel av cystein som byggmaterial intresserar mig mindre. Även om det kan vara intressant för diabetiker på lång sikt.



Men N-acetylcysteine was unable to reduce serum glucose levels, which were increased as a result of aspartame administration. förstår jag inte.
Hur kan aspartam påverka blodsockret hos råtta ?