handdator

Visa fullständig version : Icke symetriska ryggmuskler(bild)


memmeme
2011-08-08, 20:53
Har tränat i två år nu men har upptäkt något läskigt med min rygg.
Ena muskeln som ni ser på vänster sida verkar vara bra mycket större än den andra, tycker inte det ser normalt ut. Antingen är det jag som inte kan trycka fram musklerna ordentligt eller så är det ljuset som spökar men när jag känner efter verkar den vara större, är dock inte speciellt mycket starkare i den sidan men visst är jag högerhänt.

Vad gör man åt detta? Kör mycket rodd men verkar inte bli bukt på problemet.

http://i56.tinypic.com/zwdkyt.png

linnart
2011-08-08, 21:00
Hela min vänstra kroppshalva är muskulärt större..

memmeme
2011-08-08, 21:01
Hela min vänstra kroppshalva är muskulärt större..


Jo men det här ser ju groteskt ut, om det är som bilden visar så skiljer det ganska mycket. Vilken muskel är det? Rhom eller traps?

JB12K
2011-08-08, 21:03
Jag ser ingenting. Möjligen att du står lite snett.

linnart
2011-08-08, 21:10
Jo men det här ser ju groteskt ut, om det är som bilden visar så skiljer det ganska mycket. Vilken muskel är det? Rhom eller traps?

Helt naturligt. :smash:

pialia
2011-08-08, 21:14
http://www.defrancostraining.com/ask-joe-test/41-strength-training/202-assessment-for-dummies.html


The shoulder of the athlete's dominant hand will usually sit lower. (For example: If an athlete is right-handed, you'll usually notice that his right shoulder is lower than the left, as pictured above.) This is where you need to make the athlete aware of what they're doing outside of the gym as well! Tell them to carry their purse or bookbag on their non-dominant side from now on, etc. Remember that there's no way to completely balance someone out in the weight room if they continue to contribute to the problem by performing tens of thousands of "reps" in their everyday life activities!
A very tight hip flexor on one side can cause that shoulder to sit lower than the other. (Basically, the tight muscles on that side "pull" everything down. This is extremely common and oftentimes it's the reasoning behind chiropractors telling athletes that they have "one leg shorter than the other".)
Obviously, the positioning of the shoulders will affect scapular position (or vice-versa); scapular function is an extremely important aspect of an athlete's health/performance that must always be addressed, so pay attention to this!


Kan vara värt att kika på.

Pjotor
2011-08-08, 21:15
Om inte funktionen hos axlarna försämras och du inte ska tävla i BB på ett par år så spelar det ingen viktig roll. Muskler kan ha olika form på olika sidor av kroppen.

Jag är medveten om att det inte är ett svar på din fråga, men tycker att det ändå är värt att skrivas.

Rahf
2011-08-08, 21:20
Jag fick verkligen anstränga mig för att hitta någon skillnad. Skulle knappast kalla det groteskt, och definitivt ingenting som folk kommer lägga märke till. Du inbillar dig att det är ett större problem än vad det egentligen är. Ungefär som när folk tycker att deras näsa är enorm, medan den kan vara helt normal.

limenka
2011-08-08, 21:21
Alltså för det första så håller du inte armarna i samma ställning och för det andra så kommer ljuset från ena sidan vilket ger olika skuggor.

Paperweight
2011-08-08, 21:32
Äh, det där är väl ingenting att oroa sig över!? Ytterst liten skillnad

Ponitus
2011-08-08, 21:35
Lyssna på Pjotor.

Bolleten
2011-08-08, 22:25
http://www.defrancostraining.com/ask-joe-test/41-strength-training/202-assessment-for-dummies.html



Kan vara värt att kika på.

----

Jag har / märker det på mig iaf. Är högerhänt och min vänstra axel är mycket högre upp än den högra. Det har mycket med vardagsaktiviteter att göra och hur man sover på kvällarna. Går till naprapat just nu som knådar lite på min axel ;D. Muskeln i min vänstra axel är spänd 24/7 typ.

Olaaa
2011-08-08, 23:21
Har samma "problem" med min axel, min vänstra axel ser större ut, detta märker jag nästan bara om jag spänner/tränar axlar. Trodde det skulle vara tvärtom, eftersom jag är högerhänt borde min högra sida vara mer vältränad? Tror dock att jag är starkare i höger sida generellt sett men det ser ut som vänster är starkare. :confused:

Något man kan göra åt det för att bli mer symmetriskt?