handdator

Visa fullständig version : Kaloriöverskott eller högt proteinintag?


strango
2011-08-08, 19:35
Hej!

Under dagen, vad är prio 1 för att bygga muskler? Är det ett högt proteinintag eller kaloriöverskott?
Bygger man muskler på ett lågt proteinintag och kaloriöverskott? Kan man göra det åt den andra hållet?


Anledningen till att jag undrar är därför att jag inte ätit så mycket idag. Så om jag haft ett högt proteinintag under dagen men inte så mycket kalorier, har dagen varit helt åt helvete? :cryout:

King Grub
2011-08-08, 19:40
Den akuta proteinsyntesen proteinsyntesen efter styrketräning är inte kaloriberoende utan aminosyreberoende. Man kan uppnå en positiv proteinbalans på energiunderskott, men det är betydligt svårare, eftersom likaväl som den akuta proteinsyntesen inte är kaloriberoende, är kvävebalansen sett över dygnet inte bara aminosyreberoende, utan minst lika mycket kaloriberoende. Så, både proteinintaget och kaloriintaget är viktiga. Det går att öka i muskelmassa utan ett stort kaloriöverskott, eller ens ett kaloriöverskott alls, men det går långsammare och är svårare. Som helhet sett är kaloriintaget minst lika viktigt, kanske viktigare, än proteinintaget, om man vill öka så mycket som möjligt i muskelmassa på en viss tidsperiod. Men givetvis ökar man då också mer i fettvikt.

There is evidence to suggest that energy intake is, in fact, more important for maintenance of nitrogen equilibrium than protein intake. Butterfield and co-workers clearly demonstrated the importance of energy for maintenance of nitrogen balance and lean body mass (Todd et al., 1984; Butterfield, 1987; Butterfield et al., 1997). Almost 100 years ago, it was demonstrated that athletes can gain strength and maintain mass on relatively small protein intakes, as long as sufficient energy is available (Chittenden, 1907). Furthermore, energy intake may be crucial for nitrogen retention and increased lean body mass. In the study of Gater et al. (1992), individuals were resistance trained for 10 weeks on one of three dietary regimens. One group performed the training with no additions to their diet, a second was given an amino acid supplement and a third consumed a diet with positive energy balance. Positive energy balance without additional protein engendered the greatest gains in lean body mass during the 10-week training programme. Other investigators also have demonstrated that increases in lean body mass result from increased energy intake in sedentary individuals (Forbes et al., 1986, 1989; Welle et al., 1989; Jebb et al., 1993). So, it would appear that increased energy intake may be crucial to increasing lean body mass duringtraining, possibly more so than protein intake.

Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79

http://www.uni.edu/dolgener/Advanced_Sport_Nutrition/protein_intake.pdf

strango
2011-08-08, 19:45
Den akuta proteinsyntesen proteinsyntesen efter styrketräning är inte kaloriberoende utan aminosyreberoende. Man kan uppnå en positiv proteinbalans på energiunderskott, men det är betydligt svårare, eftersom likaväl som den akuta proteinsyntesen inte är kaloriberoende, är kvävebalansen sett över dygnet inte bara aminosyreberoende, utan minst lika mycket kaloriberoende. Så, både proteinintaget och kaloriintaget är viktiga. Det går att öka i muskelmassa utan ett stort kaloriöverskott, eller ens ett kaloriöverskott alls, men det går långsammare och är svårare. Som helhet sett är kaloriintaget minst lika viktigt, kanske viktigare, än proteinintaget, om man vill öka så mycket som möjligt i muskelmassa på en viss tidsperiod. Men givetvis ökar man då också mer i fettvikt.



Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79

http://www.uni.edu/dolgener/Advanced_Sport_Nutrition/protein_intake.pdf

Glömde att tillägga att jag inte har tränat nåt idag... gör det nån skillnad?

Eddie Vedder
2011-08-08, 19:49
Jag fattar inte riktigt "jag har inte ätit så mycket idag". Klockan är ju inte ens 21 än. Bara att äta.

Ronn
2011-08-08, 19:55
Jag fattar inte riktigt "jag har inte ätit så mycket idag". Klockan är ju inte ens 21 än. Bara att äta.

Får man äta efter 18:00?

:D

Pintan
2011-08-08, 21:06
Den akuta proteinsyntesen proteinsyntesen efter styrketräning är inte kaloriberoende utan aminosyreberoende. Man kan uppnå en positiv proteinbalans på energiunderskott, men det är betydligt svårare, eftersom likaväl som den akuta proteinsyntesen inte är kaloriberoende, är kvävebalansen sett över dygnet inte bara aminosyreberoende, utan minst lika mycket kaloriberoende. Så, både proteinintaget och kaloriintaget är viktiga. Det går att öka i muskelmassa utan ett stort kaloriöverskott, eller ens ett kaloriöverskott alls, men det går långsammare och är svårare. Som helhet sett är kaloriintaget minst lika viktigt, kanske viktigare, än proteinintaget, om man vill öka så mycket som möjligt i muskelmassa på en viss tidsperiod. Men givetvis ökar man då också mer i fettvikt.



Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79

http://www.uni.edu/dolgener/Advanced_Sport_Nutrition/protein_intake.pdf

intressant. teoretiskt borde ju då en bulk med överskott på vilodagar och balans på träningsdagar vara mer optimal än tvärtom (tänker på ex. leangains) då man får en bra muskeluppbyggning dagen då man tränar med hjälp av tillräckligt med protein och håller uppbyggningen större än nedbrytiningen även dagar man inte tränar genom att äta mer kcal än man gör av med.

rätta mig om jag har fel

strango
2011-08-08, 21:08
intressant. teoretiskt borde ju då en bulk med överskott på vilodagar och balans på träningsdagar vara mer optimal än tvärtom (tänker på ex. leangains) då man får en bra muskeluppbyggning dagen då man tränar med hjälp av tillräckligt med protein och håller uppbyggningen större än nedbrytiningen även dagar man inte tränar genom att äta mer kcal än man gör av med.

rätta mig om jag har fel

Det låter ju inte som nån dum teori

Jokester
2011-08-08, 21:24
får man äta efter 18:00?

:d

:d

jasonmago
2011-08-09, 08:26
Det pintan skrev skulle jag vilja höra lite om faktiskt!

RobbanColeman
2011-08-09, 08:34
Högt proteinintag, tveklöst!

Sheogorath
2011-08-09, 08:38
intressant. teoretiskt borde ju då en bulk med överskott på vilodagar och balans på träningsdagar vara mer optimal än tvärtom (tänker på ex. leangains) då man får en bra muskeluppbyggning dagen då man tränar med hjälp av tillräckligt med protein och håller uppbyggningen större än nedbrytiningen även dagar man inte tränar genom att äta mer kcal än man gör av med.

rätta mig om jag har fel

Jag tänker inte rätta dig. Jag kör så själv. I praktiken blir det så om man har samma kcal-in på vilodagar och träningsdagar (eftersom man har lägre kcal-ut på vilodagarna).

Anders The Peak
2011-08-09, 09:32
Jag tänker inte rätta dig. Jag kör så själv. I praktiken blir det så om man har samma kcal-in på vilodagar och träningsdagar (eftersom man har lägre kcal-ut på vilodagarna).

Hur stort är det lägre kcal-ut på vilodagarna?

Eddie Vedder
2011-08-09, 09:34
Jag fattar inte riktigt "jag har inte ätit så mycket idag". Klockan är ju inte ens 21 än. Bara att äta.

Bumpar min fråga: Åt du något mer under kvällen igår?

Om inte så är det ju långt ifrån kört att kompensera idag. Kroppen är ju inte styrd av dygnet och lagrar in eller bryter ner klockan 00:00 när dagens kaloribalans utvärderats.

Sheogorath
2011-08-09, 09:35
Hur stort är det lägre kcal-ut på vilodagarna?

Det kan man aldrig veta. Men det är kalorimängden motsvarande genomsnittet av tre styrkepass på ~105 min och ett högintensivt spinningpass på 75 min per vecka. Någonstans mellan 400 och 450 kcal skulle jag väl uppskatta.

strango
2011-08-09, 09:37
Bumpar min fråga: Åt du något mer under kvällen igår?

Om inte så är det ju långt ifrån kört att kompensera idag. Kroppen är ju inte styrd av dygnet och lagrar in eller bryter ner klockan 00:00 när dagens kaloribalans utvärderats.

Jag åt 1 liter yoghurt

Eddie Vedder
2011-08-09, 09:41
Jag åt 1 liter yoghurt

Bra! :thumbup:

Anders The Peak
2011-08-09, 09:45
Det kan man aldrig veta. Men det är kalorimängden motsvarande genomsnittet av tre styrkepass på ~105 min och ett högintensivt spinningpass på 75 min per vecka. Någonstans mellan 400 och 450 kcal skulle jag väl uppskatta.

Jag tror mer på att du har fortsatt behov av de där kcal under vilodagarna med tanke på superkompensation som måste till för att utvecklas styrkemässigt och muskulärt.

Sheogorath
2011-08-09, 09:47
Jag tror mer på att du har fortsatt behov av de där kcal under vilodagarna med tanke på superkompensation som måste till för att utvecklas styrkemässigt och muskulärt.

Ja, det enda jag säger är att jag tycker att det känns vettigt att lägga sig på ett relativt överskott på vilodagarna. De ska vara till för återhämtning, då är det inte läge att snåla. Mekanismerna bakom spekulerar jag inte i närmre.

krubkungen
2011-08-09, 09:50
intressant. teoretiskt borde ju då en bulk med överskott på vilodagar och balans på träningsdagar vara mer optimal än tvärtom (tänker på ex. leangains) då man får en bra muskeluppbyggning dagen då man tränar med hjälp av tillräckligt med protein och håller uppbyggningen större än nedbrytiningen även dagar man inte tränar genom att äta mer kcal än man gör av med.

rätta mig om jag har fel

Är det inte mer logistiskt att ligga på kcal överskott på träningsdagar och balans på vilodagar?:confused:

King Grub
2011-08-09, 09:57
Den uppreglering av proteinsyntesen som styrketräningen åstadkommer är inte kaloriberoende, utan aminosyreberoende.

Pintan
2011-08-09, 10:43
Jag tänker inte rätta dig. Jag kör så själv. I praktiken blir det så om man har samma kcal-in på vilodagar och träningsdagar (eftersom man har lägre kcal-ut på vilodagarna).

najs. för mig känns det dessutom mer naturligt, då jag ofta är hungrigare dagen efter ett pass än timmarna efteråt samma dag.

Sheogorath
2011-08-09, 10:46
najs. för mig känns det dessutom mer naturligt, då jag ofta är hungrigare dagen efter ett pass än timmarna efteråt samma dag.

Dock ska man ju inte underskatta värdet av näringstiming, särskilt inte under deff. Med färre kalorier blir det ju viktigare var och hur kalorierna används. Så även om du inte är hungrig efter träning: ät (som mest), eftersom det är då du behöver det som bäst. Vilodagar kan ju fördelningen över dygnet vara mer godtycklig.

krubkungen
2011-08-09, 12:08
Den uppreglering av proteinsyntesen som styrketräningen åstadkommer är inte kaloriberoende, utan aminosyreberoende.

Men kvävebalansen spelar väl roll för att musklerna ska växa? Positiv kvävebalans= balans/överskott, eller?

King Grub
2011-08-09, 12:09
Ja, men det var ju du som pratade om träningens effekt. Eller menade du något annat med frågan om träningsdagar/vilodagar?

Pintan
2011-08-09, 15:08
Dock ska man ju inte underskatta värdet av näringstiming, särskilt inte under deff. Med färre kalorier blir det ju viktigare var och hur kalorierna används. Så även om du inte är hungrig efter träning: ät (som mest), eftersom det är då du behöver det som bäst. Vilodagar kan ju fördelningen över dygnet vara mer godtycklig.

självklart. dock ligger jag inte i deff, ingen anledning på ca 10 % bf. äter självklart inte lite efter träning, brukar dock ha svårt att gå på kaloriplus på träningsdagar, blir oftast balans. ser dock till att äta mycket protein på träningsdagar, runt minst 2 g / kgkv

Sheogorath
2011-08-09, 15:31
självklart. dock ligger jag inte i deff, ingen anledning på ca 10 % bf. äter självklart inte lite efter träning, brukar dock ha svårt att gå på kaloriplus på träningsdagar, blir oftast balans. ser dock till att äta mycket protein på träningsdagar, runt minst 2 g / kgkv

Iz a nice! :thumbup: