handdator

Visa fullständig version : 4 kurser på 8 veckor på komvux (distans)!


Botrik
2011-08-08, 19:35
Mina intentioner är att åka till Riga för att läsa medicin och jag vill hemskt gärna göra det redan i februari 2012.

För att inneha behörighet för studierna krävs det att jag läser Kemi A/B, Fysik A samt Biologi A och får slutbetyg VG eller högre.

Ansökan till universitet ska vara inskickad senast 15/10 vilket innebär att jag har, from. måndag, åtta veckor på mig att läsa tidigare nämnda kurser. Som jag har förstått det går det inte att läsa snabbare än 100 % på komvux (rätta mig gärna om jag har fel?!) vilket innebär att jag måste läsa på följande sätt för att hinna med:

V. 1-5: Fysik A, Kemi A
v. 3-8: Biologi A, Kemi B

Min taktik (om jag väljer att genomföra detta) är att lägga upp kurserna enligt ovan. Tanken med upplägget är att få en bra start och prestera bra de tre första veckorna (MVG) för att sedan v. 4-5 läsa fyra kurser parallellt och därmed inte lägga lika mycket krut på respektive kurs (VG i samtliga). Under denna tvåveckorsperiod får jag utnyttja min tid till fullo, dvs. även plugga järnet på helger för att hinna med. Efter v. 5 har jag tre veckor kvar med Biologi A och Kemi B där jag kan sätta höga betyg (VG/MVG) utan samma press.

Vad tror ni, är det genomförbart eller kommer det blir för mycket? Har ingen lust att vänta till nästa höst då jag fanimej inte vet vad jag ska göra under tiden..


Mvh

Tolkia
2011-08-08, 19:37
Nu vet jag inte om det är annorlunda i Riga, men i Sverige behöver man inte ha kurserna klara när man skickar in första anmälan. Det brukar finnas ett senare datum till vilket kompletterande bevis på behörighet (typ kursintyg) skall vara inskickade. Detta gäller ju t.ex. alla som söker till en utbildning med det årets högskoleprov som urvalsvaluta.

Botrik
2011-08-08, 19:41
Nu vet jag inte om det är annorlunda i Riga, men i Sverige behöver man inte ha kurserna klara när man skickar in första anmälan. Det brukar finnas ett senare datum till vilket kompletterande bevis på behörighet (typ kursintyg) skall vara inskickade. Detta gäller ju t.ex. alla som söker till en utbildning med det årets högskoleprov som urvalsvaluta.

Jag hörde något löst om det men gick in på universitets hemsida och läste i en pdf att alla dokument måste vara med i ansökan om inte ansökan ska anses ogiltig.

Jag har fö. mailat universitetet och frågat (idag) bara för att vara säker, får se om svar dyker upp imorgon!

spange
2011-08-08, 21:37
Om jag minns rätt på kurserna är det 4x100p du ska läsa? heltid är 20p/v och du behöver läsa i snitt 50p/vecka.

Jag har testat dubbel heltid på distans och det går bra om man har lätt för kurserna, men minsta fastkörning så halkar man obönhörligen långt efter. Kurserna jag läste på det sättet kunde jag dessutom det mesta i redan och det var favoritämnen (kemi, biologi)

Matten och fysiken som jag har svårare för hade jag aldrig klarat dubbel heltid (eller mer) i, inte en chans.

Sedan beror det väldigt mycket på vilken skola du läser hos hur fort du kan forcera, det kan skilja enormt i arbetsbörda (vet av egen erfarenhet)

Angående om huruvida det går att läsa fortare än heltid så går det utmärkt, men du får likväl bara CSN för 100% takt.

Vinter
2011-08-08, 21:49
Du kan välja att tenta av ämnena på komvux, då brukar det ta 4 veckor. Kostar även en avgift på 500-1000kr för att göra prövningen. Men det är väll småpengar jämfört med de 50k/år det kostar i Riga.

remindme
2011-08-08, 22:01
Om du läser via Hermods kan du fixa biologin ganska snabbt om du struntar i att gå igenom studieguiden utan kör ett par heldagar med uppdragen och gör labben. Sen dra en genomkörare? innan samtal med läraren. Underlättas dock om intresse och kunskap redan finns.

/en som går den långa vägen.

Azathoth
2011-08-08, 22:25
Vilka håller distanskursen? Är det NTI-skolan? Har läst kemi A på distans där och det var väldigt tuft, även fast jag läste på kvartstid (!). Gick iof gymnasiet samtidigt. Även fast Kemi A är den kurs jag lagt ner överlägset mest tid på (bokstavligt talat lade jag ner HELA min fritid), och tyckte dessutom det var kul och intressant, är det den enda kursen jag inte har MVG i! Jag misstänker tyvärr att samma sak gäller fysik och biologi där på NTI-skolan, men har inte läst dessa där så jag vet inte säkert.

Manta
2011-08-09, 00:02
Är det genomförbart? Förmodligen. Kommer det bli för mycket? Förmodligen. Med tanke på att du inte tidigare läst Fysik, Kemi eller Biologi antar jag att du inte är naturare och att dina förkunskaper är begränsade, vilket kommer göra det väldigt svårt. Det gäller inte bara själva kunskapen i ämnena utan även räkneproblem, skriva labbrapporter, etc.

Biologi A är ganska lätt, fysik och Kemi-kurserna är tyngre. Om jag minns rätt.

StampChamp
2011-08-09, 01:28
Om jag minns rätt på kurserna är det 4x100p du ska läsa? heltid är 20p/v och du behöver läsa i snitt 50p/vecka.

Jag har testat dubbel heltid på distans och det går bra om man har lätt för kurserna, men minsta fastkörning så halkar man obönhörligen långt efter. Kurserna jag läste på det sättet kunde jag dessutom det mesta i redan och det var favoritämnen (kemi, biologi)

Matten och fysiken som jag har svårare för hade jag aldrig klarat dubbel heltid (eller mer) i, inte en chans.

Sedan beror det väldigt mycket på vilken skola du läser hos hur fort du kan forcera, det kan skilja enormt i arbetsbörda (vet av egen erfarenhet)

Angående om huruvida det går att läsa fortare än heltid så går det utmärkt, men du får likväl bara CSN för 100% takt.

Man får väl inte ta CSN lån om man läser på distans?

bustz0rz
2011-08-09, 11:11
Man får väl inte ta CSN lån om man läser på distans?

Jo, det får man.

StampChamp
2011-08-09, 13:12
Jo, det får man.

Men något studiebidrag får man väl inte? Jag funderar själv på läsa upp ma d, fy a, bio a och sv b. Så jag kan ta studielån under den tid som jag läser på heltid och distans?

smalis
2011-08-09, 13:21
Men något studiebidrag får man väl inte? Jag funderar själv på läsa upp ma d, fy a, bio a och sv b. Så jag kan ta studielån under den tid som jag läser på heltid och distans?

Jo studiebidrag kan du få, antar att du kan ta studielån också.

spange
2011-08-09, 15:02
Men något studiebidrag får man väl inte? Jag funderar själv på läsa upp ma d, fy a, bio a och sv b. Så jag kan ta studielån under den tid som jag läser på heltid och distans?

jo, jag fick studiebidrag när jag läste det i höstas och våras

bustz0rz
2011-08-09, 15:05
Men något studiebidrag får man väl inte? Jag funderar själv på läsa upp ma d, fy a, bio a och sv b. Så jag kan ta studielån under den tid som jag läser på heltid och distans?

Precis som de ovanför har skrivit så kan man även få bidrag. Jag hade både studiebidrag och -lån när jag läste i våras. Då läste jag alla kurserna på distans.

Botrik
2011-08-09, 15:56
Fick svar från skolan och sista ansökningsdatum är 30 november!

Har kommit in på kurserna nu och kommer läsa respektive kurs i tre veckor, eventuellt läser jag kemi b på fyra veckor om tid finnes.