handdator

Visa fullständig version : Om jag dricker 60 gram vassle


strango
2011-08-08, 18:48
... tar kroppen upp allt eller går nåt till spillo? Har för mig att jag läst att kroppen endast kan ta upp en del vassle

Sheogorath
2011-08-08, 18:51
Om du har mat i magen eller tar det som en del i en måltid (mums?) kommer kroppen sannolikt ta upp allt. Annars sannolikt inte.

strango
2011-08-08, 18:53
Om du har mat i magen eller tar det som en del i en måltid (mums?) kommer kroppen sannolikt ta upp allt. Annars sannolikt inte.

Hur mycket mat ska man ha i magen? Finns det nåt enkelt man man äta tillsammans med vasslet?

Mastodon
2011-08-08, 18:58
... tar kroppen upp allt eller går nåt till spillo? Har för mig att jag läst att kroppen endast kan ta upp en del vassle

Allt man äter (undantaget sånt vi inte kan smälta, tex fibrer) tas upp. Inget rinner igenom tarmen och bajsas ut. Men jag antar att du med "ta upp" menar om det finns någon näringsmässig nytta med en så stor bolusdos. Jag gissar att eftersom vassle är ett snabbt protein så kommer det komma ut så mycket aminosyror i blodet att en del av dom inte går till muskelproteinsyntes, utan istället omvandlas till fett eller glukos. Med andra ord kan det vara onödigt att äta så stor portion isf att portionera ut 3 mindre.

stridis
2011-08-08, 19:05
Allt man äter (undantaget sånt vi inte kan smälta, tex fibrer) tas upp. Inget rinner igenom tarmen och bajsas ut.

Läs sheos inlägg, du har fel.

Sheogorath
2011-08-08, 19:19
Hur mycket mat ska man ha i magen? Finns det nåt enkelt man man äta tillsammans med vasslet?

Det räcker förmodligen med att magsäcken inte är tom. Huruvida den är det beror på vad du åt och hur länge sedan det var. En fettrik måltid behöver inte lämna magsäcken på 4 timmar. Man försäkrar ju sig om ett större upptag genom att se till att maten hålls längre i mag-tarmkanalen. Det gör man bäst med fett. Så att äta någonting fett är att rekommendera i så fall. Vilken normalt sammansatt måltid som helst bör duga. Odugligt för ändamålet skulle väl vara rena sockerarter, typ. Kan inte tänka mig att fettreducerad mjölk heller är det bästa. Så... Vanlig mat typ. Eller ett par skivor ost etc. Annars kan man ju ta sitt vassle i doser som inte överstiger 30 g protein (35-40 g pulver beroende på renhet). Äter man någon annan slags protein än vassle behöver man inte bry sig alls vad jag vet.

strango
2011-08-08, 19:23
Varför jag undrar är att jag inte fått i mig speciellt mycket protein idag och skulle vilja höja intaget.

Är ägg bra för ändamålet? Tänkte om jag äter ett par ägg, säg 2-4 och dricker 2 shakes om 30 g styck.

Sheogorath
2011-08-08, 19:25
Varför jag undrar är att jag inte fått i mig speciellt mycket protein idag och skulle vilja höja intaget.

Är ägg bra för ändamålet? Tänkte om jag äter ett par ägg, säg 2-4 och dricker 2 shakes om 30 g styck.

Bör ju gå hur bra som helst. Finns massor av fett i gulan och en hel del protein i vitan som vasslet kan klogga ihop med. Kör hårt =)

strango
2011-08-08, 19:31
Bör ju gå hur bra som helst. Finns massor av fett i gulan och en hel del protein i vitan som vasslet kan klogga ihop med. Kör hårt =)

Tack så mycket för hjälpen =)

Mastodon
2011-08-08, 19:44
Läs sheos inlägg, du har fel.

om jag har fel så har varenda läkare fel. Och även alla blivande läkare i min klass och alla årskurser över oss.

Om du anser att jag har fel så kan du få förklara varför.

Om inte allt jag äter tas upp, enligt din tes, så skulle jag kunna äta en bolusdos om dagen på 10 000 kcal vasslekoncentrat utan att gå upp i vikt, eftersom allt utom en viss del tas upp. det är befängt. har man proteiner i tarmen så är man sjuk.

Det är rätt att fettrik mat kan stanna kvar i magsäcken längre. Men det är simplistiskt att ta hänsyn endast till tömningshastigheten på magsäcken i frågor om nutrition. Protein (från mat) tas också upp långsamt och mättar bra.

Det tråden handlar om är om det är nån idé att dricka 60 gram på en gång, där "nån idé" får stå för att man får samma effekt av de första 30 grammen som de sista, eller om det finns en gräns där effekten man får av ett mindre tillskott vassle inte växer med större dos. På den frågan säger jag som ovan.

King Grub
2011-08-08, 19:45
om jag har fel så har varenda läkare fel. Och även alla blivande läkare i min klass och alla årskurser över oss.

Om du anser att jag har fel så kan du få förklara varför.

Om inte allt jag äter tas upp, enligt din tes, så skulle jag kunna äta en bolusdos om dagen på 10 000 kcal vasslekoncentrat utan att gå upp i vikt, eftersom allt utom en viss del tas upp. det är befängt. har man proteiner i tarmen så är man sjuk.

Det är rätt att fettrik mat kan stanna kvar i magsäcken längre. Men det är simplistiskt att ta hänsyn endast till tömningshastigheten på magsäcken i frågor om nutrition. Protein (från mat) tas också upp långsamt och mättar bra.

Det tråden handlar om är om det är nån idé att dricka 60 gram på en gång, där "nån idé" får stå för att man får samma effekt av de första 30 grammen som de sista, eller om det finns en gräns där effekten man får av ett mindre tillskott vassle försvinner. På den frågan säger jag som ovan.

Diskussionen bygger nog på den här studien

http://www.jissn.com/content/5/1/10

krubkungen
2011-08-08, 22:18
Blanda vasslet med 200-300g mjölk och special k classic (flingor). Brukar vara min PreWO :)

Sniggel
2011-08-09, 05:32
För att göra det ännu säkrare att allt (60g) tas kan man ta 30g på tom mage först, sen äta, sen resterande 30.

Jag är dock osäker på om man kan fördröja tömningen så pass med en vanlig måltid, men det kanske man kan.

Anton Fräs
2011-08-09, 05:39
Allt man äter (undantaget sånt vi inte kan smälta, tex fibrer) tas upp. Inget rinner igenom tarmen och bajsas ut. Men jag antar att du med "ta upp" menar om det finns någon näringsmässig nytta med en så stor bolusdos. Jag gissar att eftersom vassle är ett snabbt protein så kommer det komma ut så mycket aminosyror i blodet att en del av dom inte går till muskelproteinsyntes, utan istället omvandlas till fett eller glukos. Med andra ord kan det vara onödigt att äta så stor portion isf att portionera ut 3 mindre.

Det är väl helt självklart att en del av dem (majoriteten) inte går till proteinsyntes? Större delen protein du äter används som energi.

PetterHultin
2011-08-09, 05:48
Det är väl helt självklart att en del av dem (majoriteten) inte går till proteinsyntes? Större delen protein du äter används som energi.

Det borde väl alltså betyda att det är helt onödigt att dricka 60 gram vassle protein i slutet av dagen för att få upp proteinintaget. Om man däremot kör 50/50 med kasein så borde det däremot vara en helt annan femma?

lanzal
2011-08-09, 05:55
Okay nu blir jag orolig.

Till frukost käkar jag alltid 500g kvarg,banan samt fun light till det. Sen väntar jag till kl 11 då jag (om jag jobbar) äter 500g keso och 2 burkar tonfisk AKA 120g protein.. Har jag inte tillräckligt med fett i magen för att ens tillgodogöra mig denna proteinbomb?

Anton Fräs
2011-08-09, 05:59
Det är inte proteinpulver som är vasslebaserat, alltså behöver du inte bry dig det minsta. :)

Sverker
2011-08-09, 06:06
Det borde väl alltså betyda att det är helt onödigt att dricka 60 gram vassle protein i slutet av dagen för att få upp proteinintaget. Om man däremot kör 50/50 med kasein så borde det däremot vara en helt annan femma?


Tror nästan att vasslet och kaseinet uppträder helt skiljda ifrån varandra i magen och tarmarna.
Helt enkelt att vassleproteinet bildar en tunn vätska som snabbt rinner genom tarmarna medan kaseinet bildar tjocka klumpar som sakta kläms fram. Tror att King Grub lagt upp något abstrakt om just detta.

Det som går att påverka är magsäckstömningen med fett. Fettet bromsar tömningen men den tunna vätskan av vassleprotein kommer fortfarande att snabbt rinna igenom magsäcken ut i tolvfingertarmen.


Jag skulle själv aldrig ta 60 g vassleprotein på en gång. Vassleproteinet ska ge en kick efter träningen. Möjligen ge en liten puff på proteinsyntesen med 20 g vassleprotien som ett mellanmål.

Klein
2011-08-09, 06:25
Jag skulle själv aldrig ta 60 g vassleprotein på en gång. Vassleproteinet ska ge en kick efter träningen. Möjligen ge en liten puff på proteinsyntesen med 20 g vassleprotien som ett mellanmål.

Efter träning så är ju dock proteinsyntesgensvaret på proteinintag uppskruvat och skillnaden mellan tex vassle och kasein relativt obetydlig (om jag nu minns studierna rätt). Vassle gör alltså störst skillnad när man tar det på tom mage vid andra tillfällen än just efter träning (även om det går alldeles utmärkt att ta även efter träning). Den hanterbara dosen är säkert individuell. Dock antagligen bortkastat att ta stora mängder i vilket fall då proteinsyntesen stimuleras maximalt av 20-30 gram eller vad det nu är.

vicarious
2011-08-09, 07:06
Det borde väl alltså betyda att det är helt onödigt att dricka 60 gram vassle protein i slutet av dagen för att få upp proteinintaget. Om man däremot kör 50/50 med kasein så borde det däremot vara en helt annan femma?

Är du helt tom i din magsäck i slutet av dagen? Har du inte ätit någonting alls under dagen? Ingen middag t ex?

PetterHultin
2011-08-09, 07:14
Tror nästan att vasslet och kaseinet uppträder helt skiljda ifrån varandra i magen och tarmarna.
Helt enkelt att vassleproteinet bildar en tunn vätska som snabbt rinner genom tarmarna medan kaseinet bildar tjocka klumpar som sakta kläms fram. Tror att King Grub lagt upp något abstrakt om just detta.

Det som går att påverka är magsäckstömningen med fett. Fettet bromsar tömningen men den tunna vätskan av vassleprotein kommer fortfarande att snabbt rinna igenom magsäcken ut i tolvfingertarmen.


Jag skulle själv aldrig ta 60 g vassleprotein på en gång. Vassleproteinet ska ge en kick efter träningen. Möjligen ge en liten puff på proteinsyntesen med 20 g vassleprotien som ett mellanmål.

Okej jag ska försöka hitta det där av Grubb. Skulle heller aldrig ta 60 gram vassle, dels för att jag är för snål och dels för att det känns som att man bara slänger bort det. Mat is the shit.

Är du helt tom i din magsäck i slutet av dagen? Har du inte ätit någonting alls under dagen? Ingen middag t ex?

Ät mat? Alternativt drick häflten? Eller ät mat? Går inte det kan man ju alltid äta lite.

vicarious
2011-08-09, 07:24
Okej jag ska försöka hitta det där av Grubb. Skulle heller aldrig ta 60 gram vassle, dels för att jag är för snål och dels för att det känns som att man bara slänger bort det. Mat is the shit.


Alltså va? Vassle är en av de billigaste proteinkällorna du kan hitta.


Ät mat? Alternativt drick häflten? Eller ät mat? Går inte det kan man ju alltid äta lite.
Va? Jag frågade en sak som du inte svarade på.

Nej det behöver inte nödvändigtvis vara helt borkastat att ta 60g vassle på kvällen innan läggdags. Det kanske inte är det bästa möjliga upplägget men det är ju en annan femma.

Sheogorath
2011-08-09, 08:08
Det borde väl alltså betyda att det är helt onödigt att dricka 60 gram vassle protein i slutet av dagen för att få upp proteinintaget. Om man däremot kör 50/50 med kasein så borde det däremot vara en helt annan femma?

Nej. Protein är viktigt för så mycket mer än att bara akut stimulera nybildning av muskelprotein. För övriga funktionerna är det inte särskilt viktigt vilken källan är till de essentiella aminosyrorna så länge du får dem i tillräcklig mängd och med någorlunda fördelning. Alla animalier duger, och en del vegetabilier. Trivs du med mer vassle, kör mer vassle. Gillar du ägg, kasein eller kött bättre, kör på det.

RobbanColeman
2011-08-09, 08:32
Jag tar oftast mer än 60g vassle/gång, detta på tom mage.

Eddie Vedder
2011-08-09, 08:32
om jag har fel så har varenda läkare fel. Och även alla blivande läkare i min klass och alla årskurser över oss.

Hur ofta diskuteras jättestora blusintag av vassleproteinpulver i vatten på läkarutbildningen då? Precis som du säger är det ju så att i princip all mat man äter tas upp. Men det finns trots allt hypoteser om att just vassleprotein i vatten är speciellt då det är så snabbt och tarmen upptagshastighet är begränsad.

Oavsett om det är fel eller rätt så är det ju inget man kan förvänta sig att läkarutbildningen ska ta upp. Jag tycker dock själv att det känns konstigt om det fanns en sådan begränsning. Just på grund av personer som Robban och andra byggare. De borde ju gå ner i vikt om så mycket energi skets ut.

Mastodon
2011-08-09, 09:25
Hur ofta diskuteras jättestora blusintag av vassleproteinpulver i vatten på läkarutbildningen då? Precis som du säger är det ju så att i princip all mat man äter tas upp. Men det finns trots allt hypoteser om att just vassleprotein i vatten är speciellt då det är så snabbt och tarmen upptagshastighet är begränsad.

Nej du har rätt i att vi inte diskuterat bolusdoser vattenblandat vassle. Självklart inte. Det var inte min mening att ge det intrycket. När jag skrev inlägget kan jag ha varit lite i affekt pga det omogna förkunnandet att jag hade fel, punkt slut.

Det vi däremot läst hittills är generell (och ibland lite mer sjukdomsspecifik) näringslära och sekretion, motorik och allmänna funktioner i GI-kanalen. Alltså vad som händer i kroppen vid intag av föda. T.ex. tömningshastighet, absorption osv osv. Det är ur den utgångspunkten som jag hävdar att det är osannolikt att något skulle rinna igenom tarmen utan att tas upp. Om det däremot skulle visa sig att vattenblandat vassle kan göra det till viss del så kommer jag i vetenskaplig anda att ändra min uppfattning. Studien grub presenterade drog väldigt specifika slutsatser som jag inte tycker bör generaliseras i någon större utsträckning ännu.

Angående att saker och ting rinner igenom tarmen av sig själva, t.ex. för att vassle är snabbt och tarmen har en begränsad absorptionshastighet, så låter det för mig, utan att jag är någon expert, konstigt. Tarmperistaltiken är ju inte automatisk - mat rinner inte igenom i en viss hastighet som begränsar tarmens tid att absorbera näringen. Det är tarmen som bestämmer hastigheten via ett samspel mellan kemoreceptorer, hormoner, cirkulerande näringsämnen, hjärnan, enteriska nervsystemet med mera. Jag kan ju bara dra slutsatsen att detsamma gäller vattenblandat vassle. Det kan liksom inte trotsa gravitationen och klättra runt i virrvarret av tarmar, utan måste skjutsas framåt av peristaltik. Om det är något jag missat får du nicklas mer än gärna hojta till.

Oavsett om det är fel eller rätt så är det ju inget man kan förvänta sig att läkarutbildningen ska ta upp. Jag tycker dock själv att det känns konstigt om det fanns en sådan begränsning. Just på grund av personer som Robban och andra byggare. De borde ju gå ner i vikt om så mycket energi skets ut.

Här har du och jag samma uppfattning. Jag skrev ovan att inte heller jag tror att någon skiter ut nåt. Det har ju varit min ståndpunkt hela tiden - att allt tas upp. Därmed går inte robban eller någon annan ner i vikt som du säger.
Begränsningen kanske jag måste förtydliga. Jag utgick ifrån att normalen här var den skjuts av MPS som vassle kan medföra efter träning, och att det är den effekten som kanske når ett max. Alltså att effekten av 100 gram vassle i bolus inte behöver vara likamed effekten av 20 gram x 5. Det skulle då gissningsvis ha att göra med att systemiska koncentrationen aminosyror snabbt ökar till ett tröskelvärde där effekten vi eftersträvar (skjuts MPS) når ett max medan aminosyror fortfarande sipprar in i portavenen. Kemoreceptorer kommer då kommunicera detta, och de aminosyror som kommer till levern via v. portae då kan gå in i lipogenesen ist. Eller ombildas till glukos eller ketoner eller citronsyracykelintermediärer (beroende på aminosyran)... Med andra ord skulle det då kanske kunna anses onödigt att klämma 60 gram vassle på en gång. Gissningsvis!


Gillar ditt namn förresten, pearl jam e bäst :) har typ 80 plattor med dom

Eddie Vedder
2011-08-09, 09:30
Lång text

Ja vi är på samma bana. Än så länge är jag inte på något vis övertygad och studien som det ständigt hänvisas till undersöker ju inte ens det. Den bara drar till med det i bakgrundstexten och hänvisar till en review. Jag utesluter det inte men är definitivt inte det minsta övertygad.

Men du skulle ha sett när den var ny hör på Kolo, då var det under en tid en allmän sanning att "du kan bara ta upp 15 gram". :Virro

Gillar ditt namn förresten, pearl jam e bäst :) har typ 80 plattor med dom

Jag har inte flest på Kolozzeum alltså. *cry* Funderar nu stark på att banna dig. :D

Anders The Peak
2011-08-09, 09:42
Hur som helst är en dos på 60 gr ca 30 gr för mycket för att kroppens maskineri kan klara av samtidigt därför är det bortkastat. Om det är någon som säger att de får så mycket bättre effekt av det så handlar det om att man äter för lite energi i förhållande till uttaget.

Eddie Vedder
2011-08-09, 09:46
Om det är någon som säger att de får så mycket bättre effekt av det så handlar det om att man äter för lite energi i förhållande till uttaget.

Visst kan det vara så. Men det förutsätter ju absorbtion. Eftersom du pratar om att i alla fall få i sig kalorierna.

Mastodon
2011-08-09, 15:32
Ja vi är på samma bana. Än så länge är jag inte på något vis övertygad och studien som det ständigt hänvisas till undersöker ju inte ens det. Den bara drar till med det i bakgrundstexten och hänvisar till en review. Jag utesluter det inte men är definitivt inte det minsta övertygad.

Övertygad om vad? blev lite rörigt känner jag... :)


Jag har inte flest på Kolozzeum alltså. *cry* Funderar nu stark på att banna dig. :D

muha! kiss my *kissass*

Visst kan det vara så. Men det förutsätter ju absorbtion. Eftersom du pratar om att i alla fall få i sig kalorierna.

Precis. Jag tror det råder en allmän förvirring i terminologin på många ställen på forumet. Skilj på att något inte "kan tas om hand/inte tas upp/maskineriet kan inte klara av" (vilket är att det rinner igenom tarmen och ut i oförändrat skick), och att det absorberas men inte tar den metabola väg man diskuterar (t.ex. MPS i diskussionen ovan)

Eddie Vedder
2011-08-09, 15:34
Övertygad om vad?

Om det här med en begränsad gramsiffra. Att det finns en viss mängd vassle i vatten som innebär att absorbtion omöjliggörs och att resten skits ut. Det är jag långt ifrån övertygad om även om jag inte utesluter det.

Eddie Vedder
2011-08-09, 15:40
Nu vet du kanske Niklas att tunntarmen absorberar aminosyrorna och därefter handlar det om fermentering osv...

Hur kan det fermenteras om det absorberats?

Eddie Vedder
2011-08-09, 15:43
Vad kommer efter tunntarmen ?

Men de har ju absorberats i tunntarmen säger du ju. Du menar alltså att det som eventuellt passerar kommer fermenteras? I så fall är jag med på vad du menar. Även om jag aldrig stött på påståendet att tarmfloran blir betydligt sämre som du säger. Men jag orkar inte be om massa källor.

Mastodon
2011-08-09, 15:48
Nicklas: for the record är jag också emot hypotesen om att något rinner igenom odigererat.

Anders: Du får gärna hänvisa till forskning eller litteratur som visar på att tarmfloran lider skada på det sätt du beskriver. Jag tror inte ett dugg på det.
Och det är inte så att något du sväljer håller en viss hastighet genom tunntarmen och att tunntarmen således bara har en viss tid på sig att absorbera det du äter. Det är tarmen själv som pressar mat framåt i sin egen takt. Det är därför jag inte bajsar ut intakt kött trots att jag ibland kan äta 2 kilo på en dag.

Vassle är dessutom ett intakt protein som är osmotiskt aktivt. Om vassle hade runnit ner i tarmen odigererat hade det säkerligen skett ett enormt vätskeutträde med diarré, vätskebrist och alla möjliga sorters åverkan på tarmhälsan.

Mastodon
2011-08-09, 15:56
Nick, om du är intresserad kan jag leta fram en sjysst sammanfattning på nånstans runt 10-15 sidor om tarmmotorik som många i min klass tyckte var jättebra. Menar absolut inte att du är okunnig! Kom bara att tänka på den nu när den blev högst relevant för denna diskussion. Säg till så letar jag fram länken

Eddie Vedder
2011-08-09, 15:58
Nick, om du är intresserad kan jag leta fram en sjysst sammanfattning på nånstans runt 10-15 sidor om tarmmotorik som många i min klass tyckte var jättebra. Menar absolut inte att du är okunnig! Kom bara att tänka på den nu när den blev högst relevant för denna diskussion. Säg till så letar jag fram länken

Nej det är lugnt. Jag bara undrade om jag missförstod Anders eller ej.

Anders The Peak
2011-08-09, 16:01
Nicklas: for the record är jag också emot hypotesen om att något rinner igenom odigererat.

Anders: Du får gärna hänvisa till forskning eller litteratur som visar på att tarmfloran lider skada på det sätt du beskriver. Jag tror inte ett dugg på det.
Och det är inte så att något du sväljer håller en viss hastighet genom tunntarmen och att tunntarmen således bara har en viss tid på sig att absorbera det du äter. Det är tarmen själv som pressar mat framåt i sin egen takt. Det är därför jag inte bajsar ut intakt kött trots att jag ibland kan äta 2 kilo på en dag.

Vassle är dessutom ett intakt protein som är osmotiskt aktivt. Om vassle hade runnit ner i tarmen odigererat hade det säkerligen skett ett enormt vätskeutträde med diarré, vätskebrist och alla möjliga sorters åverkan på tarmhälsan.

Nu har jag inte sagt att tarmfloran blir skadad utan den får en sämre bakteriestam som fungerar sämre och oftast får man gasbildning av problematiken.

Anders The Peak
2011-08-09, 16:02
Om det här med en begränsad gramsiffra. Att det finns en viss mängd vassle i vatten som innebär att absorbtion omöjliggörs och att resten skits ut. Det är jag långt ifrån övertygad om även om jag inte utesluter det.
Nu Niklas vill jag få reda på varför du inte är övertygad. Nu var det absortionen av aminosyrorna i form av byggstenar vi pratade om jag tror att du lägger in andra aspekter i det här som inte hänger ihop med aminosyreupptaget.

Eddie Vedder
2011-08-09, 16:04
Nu Niklas vill jag få reda på varför du inte är övertygad. Nu var det absortionen av aminosyrorna vi pratade om jag tror att du lägger in andra aspekter i det här som inte hänger ihop med aminosyreupptaget.

Jag är inte övertygad eftersom den enda källan jag ännu sett är den där översiktsartikeln som det hänvisas till i bakgrundstexten till studien som Grub postade. Ingen annanstans har jag sett det. Och jag tycker även det förefaller lite konstigt med tanke på vilka energimängder som vissa byggare då skulle gå miste om.

Jag har till exempel aldrig sett någon studie där man intar olika doser av vassle och sedan undersöker protein i avföring.

Anders The Peak
2011-08-09, 16:10
Jag är inte övertygad eftersom den enda källan jag ännu sett är den där översiktsartikeln som det hänvisas till i bakgrundstexten till studien som Grub postade. Ingen annanstans har jag sett det. Och jag tycker även det förefaller lite konstigt med tanke på vilka energimängder som vissa byggare då skulle gå miste om.
När proteinet fermenteras i tarmen omvandlas det till energi som till huvuddelen tillfredsställer tarmbakteriernas behov av energi.

När det gäller de här stora byggarnas proteinomsättning så har Torbjörn Åkerfeldt gjort en bra sammanfattning på hur kroppen hanterar det och jag antar att den finns i Musclemedias arkiv.

Jag tror att du hittar en sammanfattning av den här (http://myoblast.wordpress.com/2011/07/15/anabolic-burst-cycling-of-diet-and-exercise-abcde-%E2%80%93-torbjorn-akerfeldt-%E2%80%93-part-4/)The Next Step…

Mastodon
2011-08-09, 16:16
Nu har jag inte sagt att tarmfloran blir skadad utan den får en sämre bakteriestam som fungerar sämre och oftast får man gasbildning av problematiken.

Jag skulle definiera det som att tarmfloran blir skadad om stammen blir sämre, funkar sämre och ger gas. Men vi kan klyva ord en stund

Anders The Peak
2011-08-09, 16:18
Jag skulle definiera det som att tarmfloran blir skadad om stammen blir sämre, funkar sämre och ger gas. Men vi kan klyva ord en stund

Den anpassar sig till innehållet i tarmen och det går relativt snabbt...

Rydell
2011-08-09, 17:08
Lästips, detta kapitel gällande motilitet rekommenderade vår professor i mag-tarm:

Ur boken "Medical Physiology"
GASTROINTESTINAL PHYSIOLOGY • 000
CHAPTER 26: Neurogastroenterology and Gastrointestinal
Motility 000
Jackie D. Wood, Ph.D.

Vad gäller absorption så hänvisas det till Boron och Guyton & Hall.

Vi hade på preklin institutionen för kostvetenskap som del i mag-tarm/kost-undervisningen och dessa lade tyvärr ribban för lågt.

Ett hypertont maginnehåll vill jag minnas också fördröjde tömningen till duodenum, om det nu är ändamålet.

Sverker
2011-08-09, 18:28
Det finns abstrakt här på Kolozzeum som berättar att vi inte tar upp allt vassleprotein.

Självklart borde en sådan studie följas upp med nya analyser för att studera vart allt protinet tog vägen. Absorberades, passeradet ut eller vad ?


För mig har vassleprotein många udda egenskaper. Det behåller sin löslighet oavsett hur mycket denatureras. Det bildar mycket tunna lösningar. Det är dåligt på att emulgera fett men bildar lätt skumm. Att det skulle vara osmotiskt aktivt tror jag inte. Inte mer än andra protein. Syns främst att det inte följer med överdrivet mycket natrium och kalium i proteinpulvret.


Jag kan tänka mig att en del passerar genom tunntarmen.

Eddie Vedder
2011-08-09, 18:56
Självklart borde en sådan studie följas upp med nya analyser för att studera vart allt protinet tog vägen. Absorberades, passeradet ut eller vad ?

Kosttillskottsstudier som publicerats i JISSN ska man ta med en rejäl nypa salt. ;) Så studiekvaliteten är nog det första man ska kolla upp innan man går vidare.

dunkel
2011-08-09, 19:17
Nu har jag inte sagt att tarmfloran blir skadad utan den får en sämre bakteriestam som fungerar sämre och oftast får man gasbildning av problematiken.

Mycket intressant att du säger detta. Jag har under några år tagit tillskott i form av vasslekoncentrat.
Vid perioder av, för mig ett högre intag får jag ökad gasbildning ungefär 10min efter intag.
Det högre intaget defineras som 40g på "tom" mage.

Det skall även poängteras att gasbildning uppstår vid mindre mängder, men inte lika tydligt. Samt, att jag för minst 10år sedan var laktoskänslig. Numera upplever jag att jag kan äta produkter innehållande laktos utan besvär. Dock är mängden laktos väligt hög (?) jämf. med ex.vis glass eller yoghurt?

Klein
2011-08-10, 01:32
Jag testade ett vasslekoncentrat för 6 år sedan. Tog väl 1 dl eller så per drink. Kanske 2 drinkar om dagen. Efter 3 dagars bruk hade jag kronisk diarré. Den satt i i två månader. Jag fick bukt på den genom att dricka opastöriserad mjölk. Diarrén försvann omedelbart.

Sverker
2011-08-10, 05:45
Jag trodde att opastöriserad mjölk var helt borta när det kom fram att folk faktiskt dör av EHEC.

RobbanColeman
2011-08-10, 08:34
Jag blir aldrig dålig i magen av vassle, kan ta 100g protein/drink, märker ingenting, inte ens gaser. Tror man bör träna så proteinet behövs innan man öser in det. Tror det är helt onödigt med högt proteinintag för 99% av gymbesökarna.

Jag har testat på mig själv personligen:

4 pass i veckan, ett varv på kroppen=2,5g protein räcker för återhämtning
6 pass i veckan, snudd på två varv=minst 4g protein

Hänvisar alltså till mig själv och verkligheten nu. Hoppas det duger eller måste jag googla!? :D

Trashcan
2011-08-10, 09:37
Jag blir aldrig dålig i magen av vassle, kan ta 100g protein/drink, märker ingenting, inte ens gaser. Tror man bör träna så proteinet behövs innan man öser in det. Tror det är helt onödigt med högt proteinintag för 99% av gymbesökarna.

Jag har testat på mig själv personligen:

4 pass i veckan, ett varv på kroppen=2,5g protein räcker för återhämtning
6 pass i veckan, snudd på två varv=minst 4g protein

Hänvisar alltså till mig själv och verkligheten nu. Hoppas det duger eller måste jag googla!? :D

Tror du verkligen att det finns ett samband mellan tarmabsorption och behov då? Jag tycker inte alls att det verkar logiskt. Kroppen tar väl upp proteinet oavsett om den behöver det eller inte, utan behovet styr väl vad kroppen gör med det sen, typ oxiderar och använder som energi eller bygger muskler.

Pansartax
2011-08-10, 10:38
Jag har en sidofråga, jag dricker just nu ett glas på 30 g var 3e timma(6,9,12,15,18,21), jag vet inte riktigt varför just var 3e men då känns det som att jag har blivit "tom" i magen igen (Att det inte blir tårta på tårta effekt) men skulle jag kunna t.e.x kunna köra på varannan istället och fortfarande få samma effekt? Eller hur pass snabbt är det?

vicarious
2011-08-10, 10:42
Jag har en sidofråga, jag dricker just nu ett glas på 30 g var 3e timma(6,9,12,15,18,21), jag vet inte riktigt varför just var 3e men då känns det som att jag har blivit "tom" i magen igen (Att det inte blir tårta på tårta effekt) men skulle jag kunna t.e.x kunna köra på varannan istället och fortfarande få samma effekt? Eller hur pass snabbt är det?

Jag tror upptagshastigheten (maximala?) ligger på runt 10g/h, förutsatt att du är helt tom (vilket du troligtvis inte är om du äter fast föda under dagen?)

Du kan nog köra varannan timme. Siktar du på att ligga extremt högt i protein eller gillar du inte att äta mat?

Spridis
2011-08-10, 10:44
kroppen tar väl upp proteinet oavsett om den behöver det eller inte, utan behovet styr väl vad kroppen gör med det sen, typ oxiderar och använder som energi eller bygger muskler.

+1

Pansartax
2011-08-10, 10:46
Okej, jag hade för mig att jag sett en tabell någonstans att det var 10g/h men var inte riktigt säker, kör lite periodisk fasta just nu så blir inget käk under dagen och proteinpulver är så pass billigt/enkelt/smidigt/gott så brukar bli en heeel del av det istället.

Äter ett rejält lass kyckling/nötkött med potatis/ris efter träningen så den rediga maten är fortfarande central :)

vicarious
2011-08-10, 10:51
Okej, jag hade för mig att jag sett en tabell någonstans att det var 10g/h men var inte riktigt säker, kör lite periodisk fasta just nu så blir inget käk under dagen och proteinpulver är så pass billigt/enkelt/smidigt/gott så brukar bli en heeel del av det istället.

Äter ett rejält lass kyckling/nötkött med potatis/ris efter träningen så den rediga maten är fortfarande central :)

Då är det ju ingen fasta.

Pansartax
2011-08-10, 10:54
Då är det ju ingen fasta.

Nej, det är det ju inte men det är lite inspirerat av det, för mig är det som fasta att inte äta mat under hela dagen :)

Nåväl, tillbaks till topic... om det nu då är 10/g h betyder det då att om man dricker 60 g så håller det i sig i 6 timmar?

krubkungen
2011-08-10, 13:27
Lite offtopic men när ska jag ta mitt vassle innan träningen för att stimulera MPS under träningen? Brukar ta mitt vassle med mjölk och flingor.

vicarious
2011-08-10, 13:29
Lite offtopic men när ska jag ta mitt vassle innan träningen för att stimulera MPS under träningen? Brukar ta mitt vassle med mjölk och flingor.

MPS kan troligtvis inte stimuleras under tiden du tränar, utan det sker först efteråt. Tränar du fastande? Om inte kan du ta det efter träningen.

krubkungen
2011-08-10, 13:44
MPS kan troligtvis inte stimuleras under tiden du tränar, utan det sker först efteråt. Tränar du fastande? Om inte kan du ta det efter träningen.

Hade tänkt att bryta fastan med en PreWO måltid. Lite flingor,mjölk och vassle. Undrade bara hur lång tid jag ska vänta innan jag drar och tränar, vill gärna ha aminosyror i omlopp + lite energi innan passet. Brukar ta EAA efter passet ;)

vicarious
2011-08-10, 14:00
Hade tänkt att bryta fastan med en PreWO måltid. Lite flingor,mjölk och vassle. Undrade bara hur lång tid jag ska vänta innan jag drar och tränar, vill gärna ha aminosyror i omlopp + lite energi innan passet. Brukar ta EAA efter passet ;)

Du behöver nog inte vänta alls, så länge du klarar av att träna hårt efter att du just ätit. Kör man riktigt hårda benpass direkt efter att ha ätit är risken överhängande att maten kommer upp ibland :D

krubkungen
2011-08-10, 14:19
Du behöver nog inte vänta alls, så länge du klarar av att träna hårt efter att du just ätit. Kör man riktigt hårda benpass direkt efter att ha ätit är risken överhängande att maten kommer upp ibland :D

shysst. Ben står på schemat :)