handdator

Visa fullständig version : vad ska man äta till? för att minska kalorierna


vad vet jag
2011-08-08, 15:25
fick en ide av en jobbar polare att äta som vanligt på dagen, men till kvälsmat dra ner på Kalorieran så jag undrar vad man kan äta som är kalori snålt men ändå mättande, jag vet att kycklig, fisk osv är bra men de ja vill veta är vad man ska ha till tex
ris, potatis, matvete osv

Fugly
2011-08-08, 15:30
Kött och fisk, du sa det.

daloatf
2011-08-08, 15:45
Kött + potatis är gott och mättande

Ronn
2011-08-08, 15:48
Grönsaker, mättande, gott, kalorisnålt.

RassK
2011-08-08, 15:52
Fullkornsbulgur
300 kcal/100g
15g protein
54g kolhydrat
2.5g fett

vicarious
2011-08-08, 16:12
Grönsaker är nog det bästa alternativet du kan hitta om du vill åt kalorisnåla livsmedel.

Eira
2011-08-08, 16:17
Ägg och broccoli mättar ganska bra tycker jag.
Broccoli smakar skit iof och kan ta kol på min matlust rätt fort men går väl att krydda upp på nåt vänster

Beelz
2011-08-08, 17:01
Varken ris eller matvete är kalorisnålt, satsa på potatis, kvarg, broccoli osv :)

Gunnar.
2011-08-08, 17:30
vitkål har blvivit en favorit :)

Spridis
2011-08-08, 17:44
Ägg eller havregrynsgröt.

Fredrik_S
2011-08-08, 17:50
Skillnaden på bukfyllnad och mättnad är milsvidd!

Jag tycker även ett tvärtområd är mycket lättare. På dagen har man så mycket att göra att man inte hinner bli så sugen och hungrig på massa mat, medans kvällen mest går åt till att tänka på godis. Då är det bättre att äta mindre under dagen och ha större mål på kvällen.

Räkna med att ingenting som är kalorisnålt kommer ge samma mättnadskänsla som du är van vid.
Potatis ägg och havregrynsgröt tycker jag är bästa alternativen. Grönsaker ligger rätt dåligt till i mättnadseffekt. Mest kortsiktig bukfyllnad.

kajjm
2011-08-08, 18:10
jag skulle vilja sticka in (har tappat 25kg) att vill man gå ner i vikt, är det även viktigt att lära sig att klara av att äta utan att bli riktigt mätt.

Det är en jobbig känsla i början, men jag skulle ändå påstå att man behöver aldrig vara riktigt mätt. Man skall naturligtvist inte gå runt och vara hungrig (men ska man börja skära ner så kommer det kännas just så i typ en vecka), men är man riktigt mätt så har man som tummregel enligt mig ätit för mycket..


Det är en otrolig lyx vi har i västvärlden att kunna äta oss övermätta men är verkligen inte nödvändig. Skadar nog mer än vad det gör nytta (blir fet)

Ronn
2011-08-08, 18:28
Oavsett hur man resonerar kring deff, hunger osv så skadar det ju inte att äta för bästa möjliga mättnadsupplevelse, har man bukfyllnad som håller i ett tag (fibrer) så upplever nog dom flesta det som bättre mättnad än något som ger dålig bukfyllnad eller går snabbt att spjälka. Individuellt så är det garanterat så för mig.

Fredrik_S
2011-08-08, 19:16
jag skulle vilja sticka in (har tappat 25kg) att vill man gå ner i vikt, är det även viktigt att lära sig att klara av att äta utan att bli riktigt mätt.

Det är en jobbig känsla i början, men jag skulle ändå påstå att man behöver aldrig vara riktigt mätt. Man skall naturligtvist inte gå runt och vara hungrig (men ska man börja skära ner så kommer det kännas just så i typ en vecka), men är man riktigt mätt så har man som tummregel enligt mig ätit för mycket..


Det är en otrolig lyx vi har i västvärlden att kunna äta oss övermätta men är verkligen inte nödvändig. Skadar nog mer än vad det gör nytta (blir fet)

Det är nog det allra allra viktigaste tillockmed.

yooii
2011-08-08, 21:05
jag skulle vilja sticka in (har tappat 25kg) att vill man gå ner i vikt, är det även viktigt att lära sig att klara av att äta utan att bli riktigt mätt.

Det är en jobbig känsla i början, men jag skulle ändå påstå att man behöver aldrig vara riktigt mätt. Man skall naturligtvist inte gå runt och vara hungrig (men ska man börja skära ner så kommer det kännas just så i typ en vecka), men är man riktigt mätt så har man som tummregel enligt mig ätit för mycket..


Det är en otrolig lyx vi har i västvärlden att kunna äta oss övermätta men är verkligen inte nödvändig. Skadar nog mer än vad det gör nytta (blir fet)
This.

Finns möjligheten att äta sig mätt så ska man givetvis göra det.

vicarious
2011-08-08, 21:48
This.

Finns möjligheten att äta sig mätt så ska man givetvis göra det.

Öh va. Texten du citerade säger ju emot det du just skrev.

yooii
2011-08-08, 22:38
Öh va. Texten du citerade säger ju emot det du just skrev.
Nej. Eller nja.

Har man möjlighet till att käka sig mätt så ska man göra det. Jag tänker inte gå runt hungrig för en principsak då jag har möjlighet till att äta mig mätt tre gånger på dag och hålla kaloribudget.

Har man dock inte den möjligheten så ser jag inget måste i att äta käka sig proppmätt tre gånger per dag.

Hänger du med? Kände att jag rörde till det lite för mig själv..

Danne2k
2011-08-09, 00:02
Jag tycker även ett tvärtområd är mycket lättare. På dagen har man så mycket att göra att man inte hinner bli så sugen och hungrig på massa mat, medans kvällen mest går åt till att tänka på godis. Då är det bättre att äta mindre under dagen och ha större mål på kvällen.


+1 måste jag säga.

Eller att tom. fasta under hela dagen och äta första målet på eftermiddagen/kvällen, fungerar mycket bra under deff!

Läs även detta om du nojjar över att äta sent på kvällen:

http://www.leangains.com/2011/06/is-late-night-eating-better-for-fat.html

vicarious
2011-08-09, 07:13
Nej. Eller nja.

Har man möjlighet till att käka sig mätt så ska man göra det. Jag tänker inte gå runt hungrig för en principsak då jag har möjlighet till att äta mig mätt tre gånger på dag och hålla kaloribudget.

Nej att låta bli att äta bara för en princip behöver man ju inte göra men den här tråden handlar ju om att trådskaparen troligtvis vill gå ner i vikt. Då är ju principerna om "västvärldens lyx och överflöd" rätt ointressanta.

Dessutom är det inte alla som klarar att hålla kaloribugdet om de får äta tills de blir mätta, ad libitum. Vore det så skulle inte folk vara överviktiga.


Har man dock inte den möjligheten så ser jag inget måste i att äta käka sig proppmätt tre gånger per dag.

Hänger du med? Kände att jag rörde till det lite för mig själv..

Vem i dagens Sverige har inte möjligheten att äta sig mätt varje dag? Ganska få skulle jag vilja påstå.

yooii
2011-08-09, 07:42
Nej att låta bli att äta bara för en princip behöver man ju inte göra men den här tråden handlar ju om att trådskaparen troligtvis vill gå ner i vikt. Då är ju principerna om "västvärldens lyx och överflöd" rätt ointressanta.

Dessutom är det inte alla som klarar att hålla kaloribugdet om de får äta tills de blir mätta, ad libitum. Vore det så skulle inte folk vara överviktiga.



Vem i dagens Sverige har inte möjligheten att äta sig mätt varje dag? Ganska få skulle jag vilja påstå.
Människor som har en kaloribudget att hålla. Du skriver det själv ett par rader upp.

Tror inte att du förstår alls vad jag menar. Utgångspunkt är att äta sig mätt inom kaloribudget. Jag gör det men uppenbarligen så finns det andra som inte gör detta.

'Möjligheten' som jag diskuterade förut är helt enkelt vad man har för tycke och smak med livsmedel och energiförbrukning.

StarkaUlf
2011-08-09, 07:48
Människor som har en kaloribudget att hålla. Du skriver det själv ett par rader upp.

Tror inte att du förstår alls vad jag menar. Utgångspunkt är att äta sig mätt inom kaloribudget. Jag gör det men uppenbarligen så finns det andra som inte gör detta.

'Möjligheten' som jag diskuterade förut är helt enkelt vad man har för tycke och smak med livsmedel och energiförbrukning.

Dom har ju ändå en möjlighet att äta sig mätt (att dom kan om dom vill). Som vicarious frågade om.

yooii
2011-08-09, 08:14
Dom har ju ändå en möjlighet att äta sig mätt (att dom kan om dom vill). Som vicarious frågade om.
Ja. Ett olyckligt ordval från min sida.

vinylen
2011-08-09, 22:29
Jag tycker lättkeso fungerar till det mesta, och man blir hyffsat mätt på det också.

Nykropp
2011-08-09, 22:46
Pizzasallad är väldigt gott. Vitkål, olivolja, vitvinsvinäger och kryddor. Mumsigt och väldigt mättande. Säsong på vitkål nu också. :)

lofito
2011-08-09, 23:00
Under mina månader under deffen nu kan jag säga så mycket som så här - jag har i stort sett aldrig ätit mig mätt när jag väl ätit. Buuuh tänker ni, men jag har inte mått
dåligt utav det, snarare bättre. Jag har nämligen ätit regelbundet och en bra kost
som ger mig mycket proteiner med lågt kcal per 100 g. Innan min deff då jag åt som ett riktigt jävla djur och tryckte i mig massa där jag blev proppmät kände jag mig inte bra, dessutom blev jag lättare trött. Nu är jag mer pigg. Och på kuppen har jag tappat drygt 18 kg.

Det är min version av det hela iallafall.

StampChamp
2011-08-10, 02:32
Potatis säger jag, otroligt gott och kalorisnålt. Ett gott kött (kyckling, fläskfile, rostbiff) + potatis = win för mig.