handdator

Visa fullständig version : Räcker dessa tre övningar för bröst?


Pretorian
2011-08-08, 11:26
Just nu innehåller mina bröstpass följande:
Bänkpress (flat) 4x15
Hantelpress (flat) 4x15
Stående cablecross uppåt för översida 4x15

Bänk kör jag för det är en bra basövning.
Hantlarna kör jag för att det känns skönt att stretcha ut muskeln längst ner. Kanske låter dumt men jag vill träna sånt som känns bra. Dessutom vågar jag göra någon extra rep utan att vara rädd att bli krossad av en stång.
Cablecrossen tycker jag känns bättre än snedbänk med stång.

Mitt mål är främst att bygga muskler. Skulle ni byta ut något eller lägga till något?

Discogymmar
2011-08-08, 11:28
Jag skulle kört tung bänkpress iallafall :)

Pretorian
2011-08-08, 11:29
Menar du bänk med tyngre vikter och färre reps eller... för bänk kör jag ju?

rooz
2011-08-08, 11:32
Menar du bänk med tyngre vikter och färre reps eller... för bänk kör jag ju?

Nej, att bänkställningen ska väga så mycket som möjligt*popcorn*

(Jag hade lagt mina 3 övningar på Bänk, hantelpress. Båda varieras med lutning)

tossefar
2011-08-08, 11:32
Personligen föredrar jag att träna plan (duh) bänkpress för att sedan gå över till sned hantelpress. Jag föredrar hantelflyes över cableflyes, men det känns som en smaksak.

benacii
2011-08-08, 11:37
blir det inte lite kaka på kaka med både plan bänk och plan hantelpress..?

Pintan
2011-08-08, 11:44
tyckerdu ska slänga in sned hantelpress istället för plan, kanske lägga till nåt set till bänken också :)

Arne Persson
2011-08-08, 11:53
15 reppare ger jag inte ens rena nybörjare som är +80 år. Sånt är för Body Pumptrams.

Fastback
2011-08-08, 12:01
15 reppare ger jag inte ens rena nybörjare som är +80 år. Sånt är för Body Pumptrams.

*cupid*

vicarious
2011-08-08, 12:03
En uppåtlutande bröstövning tycker jag du borde ha med i ditt program.

Kravmaga
2011-08-08, 12:18
Om du är nöjd med antalet övningar och set hade jag personligen lagt upp det något i stil med:

Bänkpress 5x3-5
Lutad hantelpress 3x12
Cablecross 3x12

Pretorian
2011-08-08, 12:20
En uppåtlutande bröstövning tycker jag du borde ha med i ditt program.

Typ snedbänk? Räcker det inte med cablecrossen?

vicarious
2011-08-08, 12:22
Typ snedbänk? Räcker det inte med cablecrossen?

Till exempel snedbänk ja.

Räcker och räcker. Svårt att svara på. Skulle varje dag i veckan välja en pressövning före en cablecrossövning. Det sistnämnda klarar man sig utan, vilket jag inte tycker man kan säga om pressövningar.

krubkungen
2011-08-08, 12:26
15 reppare ger jag inte ens rena nybörjare som är +80 år. Sånt är för Body Pumptrams.

Hypertrofi!*flex*

ceejay
2011-08-08, 12:31
15 reppare ger jag inte ens rena nybörjare som är +80 år. Sånt är för Body Pumptrams.

Men dom som vill ha långa slanka muskler då?!

Robbmeister
2011-08-08, 13:09
Men dom som vill ha långa slanka muskler då?!

Använd inte för höga vikter för guds skull ! Då kan du råka ut för bulkiga muskler !

Fugly
2011-08-08, 13:30
Hantelpress + flyes räcker, helst superset eller triset med lutande. Kör hårt:thumbup:

Stefan J
2011-08-08, 13:58
Just nu innehåller mina bröstpass följande:
Bänkpress (flat) 4x15
Hantelpress (flat) 4x15
Stående cablecross uppåt för översida 4x15

Bänk kör jag för det är en bra basövning.
Hantlarna kör jag för att det känns skönt att stretcha ut muskeln längst ner. Kanske låter dumt men jag vill träna sånt som känns bra. Dessutom vågar jag göra någon extra rep utan att vara rädd att bli krossad av en stång.
Cablecrossen tycker jag känns bättre än snedbänk med stång.

Mitt mål är främst att bygga muskler. Skulle ni byta ut något eller lägga till något?

Övningarna i sig är mycket bra, det är väl bread and butter övningar för bröst. Kanske att du skulle gå tyngre i bänk och hantlar? Dvs något i stil med 4x5-8 i bänk, 4x6-10 hantlar och behålla 4x15 i cablecross? Annars kör hårt. Hade jag bara kört 3 övningar för bröst hade jag dock bytt ut cablecross mot en pressövning till, men man ska trivas med och tro på det man gör.

kajjm
2011-08-08, 15:36
Som många skriver borde du kanske träna lite tyngre istället för så många reps.. om du nu ville bygga muskler som du skrev..


Personligen brukar jag variera lite, men oftast kör jag personligen 8x3.
Fast som sagt, variation kan ju också vara bra..

Personligen kör jag just i denna månaden och ut tungt och 6x2.
På just bänkpress slänger jag även in tungt 6x2 sen 4x1 lite tyngre

Ponitus
2011-08-08, 16:45
Sluta kör så in i helvetes med repetitioner. Det är styrketräning du tränar, inte kondition!
;)

Fredrik_S
2011-08-08, 16:49
Kör både högreps och lågreps. Inte bara det ena.

Tex 3-5 set på 3-5 reps följt av tre set på 10-15 reps i bänkpress
fyll ut med 3-5 set på 5-12 reps i hantelpress
Växla startövning om du vill ibland
Avsluta med 3 snabba pumpset i kabelcrossen där du har 10-15 reps
det Bästa av två världar :)

Rusk
2011-08-08, 18:26
Varför köra plan bänk och sedan plan hantelpress? Själv skulle jag lagt upp det såhär ->
Bänk 4x6
Lutande Bänk 3x10
Bröstdips eller flyes 3x10

Birkey
2011-08-08, 18:40
Kör både högreps och lågreps. Inte bara det ena.

Tex 3-5 set på 3-5 reps följt av tre set på 10-15 reps i bänkpress
fyll ut med 3-5 set på 5-12 reps i hantelpress
Växla startövning om du vill ibland
Avsluta med 3 snabba pumpset i kabelcrossen där du har 10-15 reps
det Bästa av två världar :)


Så jävla rätt :D

Birkey
2011-08-08, 18:42
15 reppare ger jag inte ens rena nybörjare som är +80 år. Sånt är för Body Pumptrams.

hmm ??

Pretorian
2011-08-08, 19:34
Jäklar vad många olika förslag. Men jag får skylla mig själv som öppnade Pandoras ask. Men de flesta verkar tycka att 15 är för "lätt" och för många repetitioner. Jag har just nu en högreps-period så jag fortsätter ett antal veckor till med det. Sen går jag ner till 6-8 och kör det ett tag. Den variationen tror jag på.

Rusk
2011-08-08, 23:27
Jäklar vad många olika förslag. Men jag får skylla mig själv som öppnade Pandoras ask. Men de flesta verkar tycka att 15 är för "lätt" och för många repetitioner. Jag har just nu en högreps-period så jag fortsätter ett antal veckor till med det. Sen går jag ner till 6-8 och kör det ett tag. Den variationen tror jag på.

En stuide för inte så längesen visade ju dock att högreps till failure ger mer muskler.
Sen kör ju väldigt många tävlande bodybuilders 12+ reps, majoriteten trycker ju dock steroider.
Sen svara du aldrig på min fråga, varför kör du först plan bänk och sedan plan hantelpress? Blir ju som att bre samma macka 2 gånger.
Anledningen till fler övningar är ju för att belasta muskeln på olika sätt, lutande bänk/hantelpress som jag drog med som exempel tränar exempelvis Pectoralis Major (Clavicular Head) mer än plan press.

ceejay
2011-08-08, 23:28
En stuide för inte så längesen visade ju dock att högreps till failure ger mer muskler.
Sen kör ju väldigt många tävlande bodybuilders 12+ reps, majoriteten trycker ju dock steroider.
Sen svara du aldrig på min fråga, varför kör du först plan bänk och sedan plan hantelpress? Blir ju som att bre samma macka 2 gånger.
Anledningen till fler övningar är ju för att belasta muskeln på olika sätt, lutande bänk/hantelpress som jag drog med som exempel tränar exempelvis Pectoralis Major (Clavicular Head) mer än plan press.

gav mer muskler än vad?

Crocker
2011-08-08, 23:31
En stuide för inte så längesen visade ju dock att högreps till failure ger mer muskler.
Sen kör ju väldigt många tävlande bodybuilders 12+ reps, majoriteten trycker ju dock steroider.
Sen svara du aldrig på min fråga, varför kör du först plan bänk och sedan plan hantelpress? Blir ju som att bre samma macka 2 gånger.
Anledningen till fler övningar är ju för att belasta muskeln på olika sätt, lutande bänk/hantelpress som jag drog med som exempel tränar exempelvis Pectoralis Major (Clavicular Head) mer än plan press.
Vilken studie visade det?

Rusk
2011-08-08, 23:33
gav mer muskler än vad?

Läs själv -> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=152619

Pretorian
2011-08-09, 06:40
Sen svara du aldrig på min fråga, varför kör du först plan bänk och sedan plan hantelpress? Blir ju som att bre samma macka 2 gånger. .

Som jag skrev i första inlägget så är det för att det känns som jag kan gå ner djupare och få längre ROM med hantlar än med stång. Dessutom vågar jag satsa lite mer utan att vara rädd för att en stång ska krossa mig om jag inte orkar mer.

Rahf
2011-08-09, 06:51
Du kan åtminstone variera lutning, som har sagts tidigare i tråden. Köra plan bänkpress och lutande hantelpress, eller tvärtom. Blir inte samma påfrestning med cable-cross. Dips kan ju vara kul att slänga in då och då också :D

Pretorian
2011-08-09, 07:04
Lutande hantelpress är ett alternativ, absolut. Dips blir under axelpasset.

Fredrik_S
2011-08-09, 10:18
Skillnaden på plan hantelpress och plan bänkpress är enorm. Jag själv kör aldrig någonsin lutande bänk eller hantelpress. Inte för att det är något fel att köra lutande.

Dips tycker jag dock du borde köra även på bröstpasset, Man kan aldrig köra för mycket dips.

Pretorian
2011-08-09, 11:14
Skillnaden på plan hantelpress och plan bänkpress är enorm. Jag själv kör aldrig någonsin lutande bänk eller hantelpress. Inte för att det är något fel att köra lutande.

Dips tycker jag dock du borde köra även på bröstpasset, Man kan aldrig köra för mycket dips.

Tack för att få höra det, att hantelpress och bänkpress skiljer sig.

Jag får se om jag orkar lägga in dips även på bröstpasset. Jag vet, sen tidigare, att jag kan bli lite trött mentalt av att veta att det är för många övningar under ett pass. Jag vill inte kalla det lathet men jag tycker det är lättare att fokusera på färre övningar. Samtidigt vill jag inte missa någon del av bröstet, för jag är på gymmet för att träna.

paatrik
2011-08-09, 11:53
Kör själv tungt i bänk och hantelpress (ska ev. börja variera med lutande) för att sedan komplettera med högreps i cablecross, flyes, dips etc. Känner igen mig i att tappa mentalt om det är för många övningar, 4-6 ger ett bra fokus för mig (är säkert många övningar enligt en del).

StarkaUlf
2011-08-09, 11:57
Själv kör jag 5x5 bänkpress, 3x6 lutande hantelpress, 3x8 dips med vikt/90kg i "dipsmaskinen :) "
Räcker detta för bröst? (1 gång/vecka). Har funderat på att slänga in flyes eller liknande, men kanske inte behövs.

Edit; Sedan 2 olika tricepsövningar.

Davvesk
2011-08-09, 12:29
En stuide för inte så längesen visade ju dock att högreps till failure ger mer muskler.
Sen kör ju väldigt många tävlande bodybuilders 12+ reps, majoriteten trycker ju dock steroider.
Sen svara du aldrig på min fråga, varför kör du först plan bänk och sedan plan hantelpress? Blir ju som att bre samma macka 2 gånger.
Anledningen till fler övningar är ju för att belasta muskeln på olika sätt, lutande bänk/hantelpress som jag drog med som exempel tränar exempelvis Pectoralis Major (Clavicular Head) mer än plan press.

Min erfarenhet av min egna kropp då så tycker jag att jag växer bättre med 1-6 reps. Provade köra 12+ här för ett tag sen doc provade jag bara mäta runt armar och ben. Under den månaden tappade jag 2cm på armar och 5 cm på ben i omkrets. Så för mig har jag märkt att tungt is the shit :)

Fredrik_S
2011-08-09, 15:07
Min erfarenhet av min egna kropp då så tycker jag att jag växer bättre med 1-6 reps. Provade köra 12+ här för ett tag sen doc provade jag bara mäta runt armar och ben. Under den månaden tappade jag 2cm på armar och 5 cm på ben i omkrets. Så för mig har jag märkt att tungt is the shit :)

för kort mätperiod.. du drar en omöjlig slutsats.. det krävs minst ett år kanske två för att kunna göra sådan mätninga pålitligt. på en månad är alla variationer helt kostberoende och mätfelsberoedne

Fredrik_S
2011-08-09, 15:19
Själv kör jag 5x5 bänkpress, 3x6 lutande hantelpress, 3x8 dips med vikt/90kg i "dipsmaskinen :) "
Räcker detta för bröst? (1 gång/vecka). Har funderat på att slänga in flyes eller liknande, men kanske inte behövs.

Edit; Sedan 2 olika tricepsövningar.

kör samma upplägg men trappa upp frekvensen tills du når ca 3 gånger i veckan så kommer du få snabbar och bättre resultat.

Fredrik_S
2011-08-09, 15:21
Tack för att få höra det, att hantelpress och bänkpress skiljer sig.

Jag får se om jag orkar lägga in dips även på bröstpasset. Jag vet, sen tidigare, att jag kan bli lite trött mentalt av att veta att det är för många övningar under ett pass. Jag vill inte kalla det lathet men jag tycker det är lättare att fokusera på färre övningar. Samtidigt vill jag inte missa någon del av bröstet, för jag är på gymmet för att träna.

Ha det inte inlagt i planen utan gör det bara som en bonus när du känner för det. Obelastade dips är en lätt kroppsviktsövning du kan slänga in helt slumpmässigt när och om du vill varje dag.

Beelz
2011-08-09, 15:44
Endast tung bänkpress, 3-5 reppare

StarkaUlf
2011-08-09, 15:50
kör samma upplägg men trappa upp frekvensen tills du når ca 3 gånger i veckan så kommer du få snabbar och bättre resultat.

Alright, ska försöka :) kan bli svårt eftersom jag har fotbollsträning 4 gånger i veckan, match 1-2 ggr/veckan.
Försöker klämma in gym så ofta jag kan, men brukar oftast bli 3 gånger i veckan. Ibland kan det ju dröjja 3-4 dagar mellan passen också tyvärr :/
Så jag brukar köra bröst/triceps, ben/axlar, rygg/biceps. När säsongen är slut (drygt 1-1,5 månad) så ska jag försöka öka så det iallafall blir 2 ggr/vecka.

Brook
2011-08-09, 17:15
Varför köra plan bänk och sedan plan hantelpress? Själv skulle jag lagt upp det såhär ->
Bänk 4x6
Lutande Bänk 3x10
Bröstdips eller flyes 3x10

Jag kör som ovan, då jag vill bygga muskler. tagit det direkt från max-ot's första lektion, dock tweakat och kör endast hantlar, ej stång då det känns tryggare, jag tränar nänligen ensam.

Hantelpress 3x4-6 (max-ot Vecka1 säger Bänkpress)
lutandeHantelpresss 3x4-6
Dips 2x4-6

Passar på att fråga om bröstDips skiljer sig från "vanliga" dips?

Rusk
2011-08-09, 18:25
Min erfarenhet av min egna kropp då så tycker jag att jag växer bättre med 1-6 reps. Provade köra 12+ här för ett tag sen doc provade jag bara mäta runt armar och ben. Under den månaden tappade jag 2cm på armar och 5 cm på ben i omkrets. Så för mig har jag märkt att tungt is the shit :)

Herregud:smash: Tror du seriöst att det är antalet repetioner som har fått dig att krympa?! Inte ens utan träning skulle du krympa så mkt på 1 sketen månad!
Antingen så har du sovit och ätit brutalt lite eller så har du mätt fel.
Tack för ett gott skratt btw!

Pretorian
2011-08-09, 18:41
Ha det inte inlagt i planen utan gör det bara som en bonus när du känner för det. Obelastade dips är en lätt kroppsviktsövning du kan slänga in helt slumpmässigt när och om du vill varje dag.

Du får träningen att låta så avslappnad och soft, jag gillar det.

Brook
2011-08-09, 22:15
Skillnaden på plan hantelpress och plan bänkpress är enorm. Jag själv kör aldrig någonsin lutande bänk eller hantelpress. Inte för att det är något fel att köra lutande.

Dips tycker jag dock du borde köra även på bröstpasset, Man kan aldrig köra för mycket dips.

Berätta mer, tack =)

Rusk
2011-08-10, 08:28
Skillnaden på plan hantelpress och plan bänkpress är enorm. Jag själv kör aldrig någonsin lutande bänk eller hantelpress. Inte för att det är något fel att köra lutande.

Dips tycker jag dock du borde köra även på bröstpasset, Man kan aldrig köra för mycket dips.

Enorm var att ta i. Det är samma rörelsemoment, skillnaden är att i hantelpress får man balansera vikterna mer men man klarar inte samma vikt som i bänk.

Davvesk
2011-08-10, 12:12
Just nu innehåller mina bröstpass följande:
Bänkpress (flat) 4x15
Hantelpress (flat) 4x15
Stående cablecross uppåt för översida 4x15

Bänk kör jag för det är en bra basövning.
Hantlarna kör jag för att det känns skönt att stretcha ut muskeln längst ner. Kanske låter dumt men jag vill träna sånt som känns bra. Dessutom vågar jag göra någon extra rep utan att vara rädd att bli krossad av en stång.
Cablecrossen tycker jag känns bättre än snedbänk med stång.

Mitt mål är främst att bygga muskler. Skulle ni byta ut något eller lägga till något?

Jag har faktiskt kört så där fast 1-5reps på bänk 6-8 på hantelpress och i cablecrossen 8-12reps. Tyckte de funkade bra då men nu kör jag ist bänk ungefär samma förutom på uppvärmning 2-3set då de är 15-20reps. Sen lutande hantelpressar 6-8 och numera hantelflys avslutar jag med

Rikard Jansson
2011-08-10, 12:55
Enorm var att ta i. Det är samma rörelsemoment, skillnaden är att i hantelpress får man balansera vikterna mer men man klarar inte samma vikt som i bänk.

Inte riktigt. Händerna är fixerade i sidläge i bänk, något de inte är i hantelpress