handdator

Visa fullständig version : Minska i fett men inte i vikt


babycat
2011-08-08, 10:20
Hej,
jag undrar om det går att gå upp i vikt men inte i fett?
Alltså, jag skulle vilja skaffa mer muskler (muskler väger ju, vilket jag hoppas att jag skulle kunna gå upp i vikt av?), kanske lite mindre fett men absolut inte tappa i vikt.
Har ni några bra träningsformer eller övningar?

nisse1976
2011-08-08, 10:26
Det går men att bygga muskler tar väldigt lång tid, om du skall ligga kvar på samma fettmängd men gå upp i vikt (av muskler) kommer det ta väldigt lång tid.

Övningar rekomenderar jag klassiska styrkeövningar (bänkpress, marklyft, knäböj, bicepscurls mm) med tunga vikter och inte jättemånga repetitioner.

Lychgate
2011-08-08, 11:00
Övningar rekomenderar jag klassiska styrkeövningar (bänkpress, marklyft, knäböj, bicepscurls mm) med tunga vikter och inte jättemånga repetitioner.

Say whaaaat?! :D

Babycat: Lågt överskott på träningsdagar och lågt underskott på vilodagar. T.ex. +100-150kcal träning och -50-100 på vilodagar. Träna tungt, ät rätt.

Ronn
2011-08-08, 11:11
Hej,
jag undrar om det går att gå upp i vikt men inte i fett?
Alltså, jag skulle vilja skaffa mer muskler (muskler väger ju, vilket jag hoppas att jag skulle kunna gå upp i vikt av?), kanske lite mindre fett men absolut inte tappa i vikt.
Har ni några bra träningsformer eller övningar?

Det kommer alltid finnas personer som kan svära på att du kan bygga muskler utan att få fett osv men du får nästan räkna med att du kommer lägga på dig lite fett samtidigt som du bygger annars sätter du bara förväntningar som du själv förmodligen blir besviken med.

Annars är det ju bara köra i cykler bygg några veckor med överskott, deffa några veckor osv. I slutändan får du det resultat du vill ha.

Anders The Peak
2011-08-08, 11:26
Det kommer alltid finnas personer som kan svära på att du kan bygga muskler utan att få fett osv men du får nästan räkna med att du kommer lägga på dig lite fett samtidigt som du bygger annars sätter du bara förväntningar som du själv förmodligen blir besviken med.

Annars är det ju bara köra i cykler bygg några veckor med överskott, deffa några veckor osv. I slutändan får du det resultat du vill ha.

En fråga hur många kcal behövs i regel för att bygga ett halvt(0,5)kg muskler?

Ronn
2011-08-08, 11:33
En fråga hur många kcal behövs i regel för att bygga ett halvt(0,5)kg muskler?

Ingen aning

Anders The Peak
2011-08-08, 11:35
Hej,
jag undrar om det går att gå upp i vikt men inte i fett?
Alltså, jag skulle vilja skaffa mer muskler (muskler väger ju, vilket jag hoppas att jag skulle kunna gå upp i vikt av?), kanske lite mindre fett men absolut inte tappa i vikt.
Har ni några bra träningsformer eller övningar?

Det fungerar bara om man är otränad under en begränsad tid. Annars är det en mer eller mindre omöjlig uppgift. Du ersätter inte den förlorade fettvikten med muskler.

Den här studien är rätt bra. (http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Aktion=ShowAbstract&ProduktNr=223977&Ausgabe=224619&ArtikelNr=12817)

King Grub
2011-08-08, 11:43
Hej,
jag undrar om det går att gå upp i vikt men inte i fett?

Beror på vad det handlar om för mätperiod. Om det är till samma tid nästa år det handlar om, så visst kan du gå ner ett kilo fett och lägga på dig två kilo muskler (till exempel) till dess.

Anders The Peak
2011-08-08, 11:53
Det fungerar bara om man är otränad under en begränsad tid. Annars är det en mer eller mindre omöjlig uppgift. Du ersätter inte den förlorade fettvikten med muskler.

Den här studien är rätt bra. (http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Aktion=ShowAbstract&ProduktNr=223977&Ausgabe=224619&ArtikelNr=12817)

Nu menar jag i det korta perspektivet och med en ansenlig fettmassa 12-20%