handdator

Visa fullständig version : Jobbat ett år efter bättre kropp, problem att avsluta.


kallinarn
2011-08-08, 09:01
Såg mig själv i spegeln för ett år sedan och gillade inte vad jag såg alls, drog igång ett schema jag kört rätt flitigt under ett år och resultatet blev godkänt tycker jag.

Nu är jag less på ligga på underskott, ser att jag har inte så mycket muskelmassa så skulle vilja bygga på lite, men skulle vilja bygga så fettfritt som möjligt för jag vill verkligen ha lean looken ;)

Mitt problem är att jag har sjuka problem att ligga på kaloribalans eller snäppet över pga psyke jag fått av att vara småfet. Närmar jag mig 2000-2500kalorier på en får jag känslan av hur magen samlar på sig fett direkt och ännu värre när jag ätit godis, ångrar mig direkt efter och får för mig att de är kört ? haha =) Vilket leder till att jag oftast kompenserar mycket dagen efter om jag legat på överskott.

Har kollat deffguiden för att räkna ut min kaloribehov för att ligga på balans kommer jag i ca 3000kalorier om dagen då jag gångrat med 1,4 på aktivitets.

192lång
85kg

Kör 2simpass + 5styrkepass i veckan. Kan det stämma med 3000kalorier då ?

Med denna tråden söker jag alltså tips för att hålla sig på kaloribalans/litet överskott med gott samvete och även tips om hur man går tillväga för att bygga så fettfritt som möjligt. :)

Mina resultat :

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e3f9703c869f_tjockis.png

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e3f9744dea71_IMG_0013.JPG

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e3f9763ac899_IMG_0020.JPG

Bwall
2011-08-08, 09:18
Först och främst: Bra jobbat!

Om du har problem med att motivera dig själv att äta mer, försök påminna dig om varför du gör det. Skriv ner ett par punkter någonstans som du kan titta på när motivationen tryter.
När du tränar så mycket som du gör så kan du definitivt ligga på 3k kcal utan att gå upp något nämnvärt i vikt, annars märker du ju efter någon månad eller nåt hur det går. Om du går upp mycket i vikt första veckan beror det troligen på andra faktorer än ett för stort överskott.

Lycka till!

Lychgate
2011-08-08, 09:34
Träna hårt och ät inte skit. Fokusera på att öka i styrka och andra faktorer istället för att råstirra på vågen eller i spegeln för att se minsta lilla ökning i midjemått som egentligen inte finns där.

Lägg upp ett matschema som du följer med litet överskott(+100-150kcal om dagen) utöver din balans, stäm av efter en vecka om det går och rätt håll, gör det inte det så anpassar du schemat. Bara för att man bygger muskler innebär det inte grisbulk på glass, godis och liknande.

Som exempel med +100 om dagen så skulle du lägga på dig 1kg fett(Om vikten endast ökade där, vilket den inte kommer göra) efter 70-75 dagar. Resterande viktförändringar är vatten/mat i tarmen.

kallinarn
2011-08-08, 10:28
Träna hårt och ät inte skit. Fokusera på att öka i styrka och andra faktorer istället för att råstirra på vågen eller i spegeln för att se minsta lilla ökning i midjemått som egentligen inte finns där.

Lägg upp ett matschema som du följer med litet överskott(+100-150kcal om dagen) utöver din balans, stäm av efter en vecka om det går och rätt håll, gör det inte det så anpassar du schemat. Bara för att man bygger muskler innebär det inte grisbulk på glass, godis och liknande.

Som exempel med +100 om dagen så skulle du lägga på dig 1kg fett(Om vikten endast ökade där, vilket den inte kommer göra) efter 70-75 dagar. Resterande viktförändringar är vatten/mat i tarmen.


Nä tack aldrig grisbulk =) Men man vill ju samtidigt kunna käka godis då och då, exempelvis helger och känna att det inte gör något :)

nisse1976
2011-08-08, 10:38
Mitt problem är att jag har sjuka problem att ligga på kaloribalans eller snäppet över pga psyke jag fått av att vara småfet. Närmar jag mig 2000-2500kalorier på en får jag känslan av hur magen samlar på sig fett direkt och ännu värre när jag ätit godis, ångrar mig direkt efter och får för mig att de är kört?

Grymt bra jobbat, en jätteskillnad på korten.

Det du beskriver tror jag är väldigt vanligt och ganska svårt att komma över. Mitt bästa råd är att lyssna på matematiken och inte efter dina känslor. Har du ätit 2000 kcal på en dag kan du äta 1000 till utan att gå upp i vikt, du vet ju att det är så det funkar så du får helt enkelt försöka putta undan känslorna som säger att du blir fet om du äter på kaloribalans då du vet att det inte funkar så.

Lychgate
2011-08-08, 10:57
Godis ibland är ingen fara på taket, man behöver inte vara stenhård med sin diet förutsatt att man inte har en tävling eller liknande. Håll det inom rimliga gränser, 1kg marabou är aldrig positivt. ;)

nifo6
2011-08-08, 11:46
Bra jobbat, Grattis:-). vet inte hur din kost sett ut, Men har du mått bra både fysiskt och psykiskt så kan ett alternativ vara att hålla samma kosthållning fast större portioner. I alla fall tills du kommit över rädslan för kaloriöverskott. Tänker som så att den här kosten du ätit under året litar du ju på och att det då därför blir lättare för dig att ligga på kaloriöverskott med den. Kör hårt,,Lycka till:-)

Nykropp
2011-08-08, 11:46
Grymt jobbat! :)

Spartansk
2011-08-08, 11:54
Jag har lyckats hålla mig på bra kaloribalans efter en deff genom att styrketräna hårt, äta "vanlig" mat och sluta äta när jag är lagom mätt. Det sistnämnda tror jag är viktigt, kroppen "vill" ligga på plus/minus noll viktmässigt, så det är det som kommer ske om man lyssnar på dess signaler. Dock har alla inte förmågan att känna det, speciellt inte om man äter mat som mättar dåligt.

kallinarn
2011-08-09, 07:58
Tack för tipsen, ska jobba för att ligga på ett lätt överskott eller åtminstone kaloribalans.

Jag ligger dock på minus till min resa som jag far på torsdag, igår kände jag mig dåsig och på dåligt humör och kom på tanken att lightglass skulle sitta bra. Åt för typ 500kalorier och landade på hela dagen ca 2200 med mycket protein. Även med styrketräning den dagen bör det väl inte påverka vikten eller utseende på mig? De är väl kcal in kcal ut? Lite dålig hals idag så hade tänkt vila men lite ångest över glassen gör att jag funderar på ett pass;p

Vet att de låter sjukt att fråga haha, känner mig lite tvingad att söka bekräftelse. Något mer man måste jobba på;p

Mental
2011-08-09, 08:04
Var vaksam på de här signalerna.

" Lite dålig hals idag så hade tänkt vila men lite ångest över glassen gör att jag funderar på ett pass"

"får jag känslan av hur magen samlar på sig fett direkt och ännu värre när jag ätit godis, ångrar mig direkt efter och får för mig att de är kört ? haha =) Vilket leder till att jag oftast kompenserar mycket dagen efter om jag legat på överskott. "

Det här är varningssignaler som ger ledtrådar om en begynnande ätstörning. Jag säger inte att du har det, men du har riskfaktorer där.

Om du går från underskott till balans eller överskott kommer du ju gå upp ett par kilo för att tarmar, glykogendepåer och vattenreserver fylls upp, det är natruligt, och det är inte fett.